Plen
Ședința Camerei Deputaților din 20 martie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.48/28-03-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 20-03-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 martie 2018

4. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011 (Pl-x 566/2017). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 566/2017

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

Punctul 9, Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011.

Vă rog, comisia.

Doamna Gavrilă. (Discuții în sală.)

Punctul 8 l-am făcut ieri. 9 - Pl-x 566.

Doamna Camelia Gavrilă:

Raport asupra Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011.

Comisia pentru învățământ a primit spre dezbatere în fond propunerea legislativă pentru modificarea și completarea legii respective.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii educației naționale, în scopul clarificării unor aspecte privind titularizarea cadrelor didactice, detașarea la cerere a personalului didactic titular în învățământul preuniversitar, detașarea pentru ocuparea unor posturi didactice din unități, instituții de învățământ și unități conexe.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

În urma dezbaterii, comisia a propus, cu 17 voturi pentru, 4 voturi împotrivă și o abținere, adoptarea propunerii legislative cu amendamentele admise din anexă.

În esență, este vorba de stabilitatea cadrelor didactice prin titularizare și de limitarea detașărilor, în contextul în care de multe ori în zona rurală detașările sunt excesiv de îndelungate. Și cred că este firesc să asigurăm posibilitatea unor cadre didactice care să aibă continuitate la clasă.

Este un demers pozitiv pe care comisia l-a susținut.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Deci a fost punctul 11 de ieri adus pe punctul 8 și punctul 8 a devenit punctul 9. De aceea e punctul 9 acum.

Vă rog, domnișoara Mareș Mara, dezbateri generale.

Doamna Mara Mareș:

Stimați colegi,

Prin această propunere legislativă se intenționa ca detașările cadrelor didactice să se facă pe o perioadă nedeterminată. Ceea ce ar însemna că un profesor care s-a titularizat la o școală oarecare să poată fi detașat pe viață la o altă școală, ocolind, prin această procedură, un concurs pentru acel post. Era o formă de discriminare, în comparație cu ceilalți potențiali candidați.

Din fericire, inițiativa a suferit amendamente și s-a scos această prevedere, ca detașarea să fie făcută fără limită. Astfel, detașarea se poate face acum pe 4 ani.

Cu toate acestea, corect ar fi fost ca detașarea să nu fie făcută pe un întreg ciclu educațional, ci doar pe o perioadă de un an de zile. Iar, în anul următor, firesc ar fi fost să se organizeze un nou concurs pentru acel post.

În aceste condiții, mai există o problemă foarte gravă. Profesorii care sunt detașați de la o școală lasă vacant un post. Și sunt elevi care, la început de an, nu au profesor la catedră, deoarece profesorul titular s-a detașat la o altă școală.

Așadar, dragi colegi, PNL va vota împotriva acestei inițiative legislative, deoarece considerăm că legea trebuie modificată din temelii, în acest domeniu. Concursul trebuie organizat pentru fiecare școală în parte. Concursurile pentru sistem trebuie să dispară și să apară un concurs pentru școala "X" sau pentru școala "Y", deoarece fiecare școală în parte știe mai bine de ce profesori are nevoie. Școala trebuie să-i poată angaja, să impună criterii și bariere, și tot școala să-i poată demite.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Szabó Ödön.

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Dați-mi voie, și în numele inițiatorilor, întrucât este o inițiativă pe care v-am propus-o, să vă spun câteva lucruri care poate aduc lumină. Întrucât antevorbitoarea mea nu a precizat corect inițiativa legislativă.

Legea nu dorea o detașare pe viață - trebuie citite atât expunerea de motive, cât și materialul -, este fals. Propunerea legislativă prevedea 3 ani. A fost prelungită la 4 ani, ca și ciclu, întrucât era o diferență de abordare în lege, și pentru acuratețe legislativă.

Inițiativa de care vorbea antevorbitoarea mea, în sensul în care titularizarea să se realizeze la nivelul fiecărei unități școlare, a fost prevăzută în Legea nr. 1 și a fost schimbată cu brio, și cu ajutorul dumneavoastră, în USL.

Deci Legea nr. 1 a fost cea care a adus o titularizare pe școală. Ulterior, a fost modificată de USL.

A doua chestiune foarte importantă. Da, această lege prevede foarte clar că titularizarea este pe post în urma unui concurs. Trebuie citită legea în ansamblu. Titularizarea se va realiza întotdeauna pe baza unui concurs. Detașarea, în lege, în momentul de față, în lege sunt prevăzute două modalități de detașare - detașare în interes de serviciu și detașare la cerere. S-a putut jongla cu cele două articole din lege, spunând că pentru un ciclu te detașezi la cerere și, după aceea, în celălalt ciclu, în interes de serviciu.

În acest context, avem posturi blocate, titulare, de pe care persoana respectivă este detașată de 20 de ani. Acest lucru îl reglementează inițiativa legislativă.

Și, da, trebuie să mulțumesc ministerului pentru deschidere. Că încearcă să limiteze acest lucru. Da, într-un interval de 10 ani, la 4 ani. Și eu cred că este corect.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Bichineț.

Domnul Corneliu Bichineț:

Foarte clară expunerea colegului nostru de la UDMR, încât cred că și colega noastră de la PNL a înțeles. Dacă nu, o să revin eu, cu câteva precizări.

În învățământ, un om poate fi titular pe bază de concurs. Nu mai sunt repartiții guvernamentale, cum am prins eu, când am terminat facultatea. Și mulți dintre dumneavoastră. Vrei să ocupi un post la un liceu de elită, dai concurs.

În schimb, în timpul vieții, oamenii, care nu sunt roboți, suportă diferite chestiuni. Fetele se mărită și trebuie să-și urmeze soții. Și dacă sunt profesoare, merg, domnișoară, prin detașare la o altă școală. Nu o să vi se întâmple dumneavoastră treaba aceasta. Se duc după soții lor, la școli, da.

Și invers se poate întâmpla. Luăm un caz, pe înțelesul dumneavoastră. Un polițist primește un post într-o comună. Soția sa este profesor în oraș. În interesul învățământului, soția sa este detașată în comuna unde este polițistul dat la serviciu. Și atunci, detașarea aceea poate să fie pentru 2 ani, 3 ani, 4 ani, 5 ani, dar nu pentru o viață.

De asemenea, nu credeam că am să-i dau dreptate doamnei Turcan. La amendamentul...

Domnule președinte de ședință, nu sunteți atent? (Râsete.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mă iertați, domnule profesor.

Domnul Corneliu Bichineț:

Păi, vă spun domnului Dragnea, dacă nu sunteți atent.

A susținut foarte corect un amendament. Iată, nu credeam că am să ajung să pledez eu pentru ceea ce susține doamna președinte Turcan.

Și vă rog să fiți mai atenți când diminuați resursele consiliilor județene. Am fost 12 ani șeful unui consiliu județean. Anul trecut, prin grija lui Adrian Solomon și a altora de aici, pentru Protecția Copilului, Direcția din Județul Vaslui, a fost nevoie de câteva sute de miliarde de lei, pentru că s-au mărit salariile și acolo, că erau foarte, foarte mici. N-au mai avut resurse, nici cei de la Protecție, nici Consiliul Județean. Și, prin rectificări de buget, s-a putut rezolva această problemă.

Acum, ce faceți, diminuați fondurile consiliilor județene, uitând că unele județe au în subordine direcții cu câte 2.000 de angajați și cu câte 2.500 de copii? Nu toate județele sunt la fel.

De aceea, vă rog să reveniți, chiar dacă ați votat împotrivă. Nu... pentru că a venit de la PNL un amendament foarte bun, trebuie să-l respingeți?

Îmi pare rău că suntem mai puțini, cei de la PNL, că vă răsturnam rău de tot. (Râsete.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Asta e.

Domnul Zisopol.

Domnul Dragoș Gabriel Zisopol:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați invitați,

Mă număr printre co-semnatarii acestei propuneri legislative. Propunerea noastră vizează realizarea unui mecanism transparent, cu privire la detașări, și preia ca model de stabilitate prezența obligatorie la catedra titulară a cel puțin unui ciclu de 4 ani, dintr-un total de 7.

În legislația actuală se prevede că: "Personalul didactic titular care din proprie inițiativă solicită să se specializeze sau să continue studiile, are dreptul la concediu fără plată. Durata totală a acestuia nu poate să depășească 3 ani, într-un interval de 7 ani - subliniez, într-un interval de 7 ani. Aprobările în aceste situații sunt de competența unității școlare, prin consiliul de administrație, dacă se face dovada activității respective".

Practic, inițiativa noastră preia acest model existent în lege și propune același sistem și pentru detașări.

Trebuie să specificăm clar că inițiativa se referă exclusiv la detașările care se realizează pe posturi didactice între școli și nu afectează detașarea în interesul învățământului la nivelul inspectoratelor școlare sau instituțiilor conexe, respectiv minister.

În acest context, membrii Grupului parlamentar al minorităților naționale vor vota în favoarea propunerii legislative.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Năsui.

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Mulțumesc, domnule președinte.

Pe fond, legea are problemele ei. În schimb, aș vrea să reamintesc unor colegi că suntem totuși în secolul XXI și că în secolul nostru se poate foarte bine și ca soțul să urmeze soția, și nu doar soția să-și urmeze soțul peste tot.

Și sper că referința pe care ați făcut-o colegei noastre să se refere la faptul că dânsa nu este profesoară, și nu la altceva.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Roman.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor, domnilor colegi,

Domnul Bichineț, fost vicepreședinte de consiliu județean, a ridicat o problemă foarte importantă.

Cu mare atenție, deci, dacă trecem pe această formă. Și e aici, domnul Nistor, care a fost președinte de consiliu județean, e domnul Nechifor, care a fost președinte de consiliu județean, sunt primari.

Stimați colegi, 10%, transferând 10% din asistență socială în partea de buget a consiliului județean sau a consiliului local, la un județ mic, ca Alba, înseamnă 240 de miliarde de lei vechi. Dacă faceți o socoteală cu numărul consiliilor județene și cu numărul celor 3.258 de UAT-uri, o să ajungeți la 300 de milioane de euro, care se evaporă din nou din vistieria consiliilor județene și a consiliilor locale.

De unde acoperă această gaură un președinte de consiliu județean sau un primar? Tăind de la investiții.

Opriți această nebunie! S-a luat o dată circa un miliard, prin revoluția fiscală. Le mai luați acum încă 300 de milioane de euro. Omorâți orice investiție, stimați colegi.

Gândiți-vă că dacă cineva a făcut ceva în țara aceasta, acest lucru a fost făcut de un primar. Bun sau rău. A făcut un drum, a făcut o rețea de apă, o rețea de canalizare. Omorâți orice investiție la nivel local.

Vă solicit, celor care știți ce înseamnă administrație, și ați mâncat o pâine - bună, rea - în administrație, să votați împotrivă. Pentru că îi omorâm pe colegii noștri. Iar când mergem în județe o să ne arate din nou obrazul, că ei sunt din nou cei batjocoriți și călcați în picioare.

Vă mulțumesc. (Vociferări.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

(Domnul deputat Corneliu Olar solicită să ia cuvântul.)

Au fost doi...

La articole. Dacă sunt intervenții? Nu sunt.

Mulțumesc.

Ați avut doi vorbitori, domnule primar.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 19 octombrie 2019, 1:37
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro