Izabella-Agnes Ambrus
Izabella-Agnes Ambrus
Ședința Camerei Deputaților din 13 iunie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/21-06-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
14-04-2021
13-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 13-06-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 iunie 2018

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.4 Ambrus Izabella-Agnes - declarație politică având tema "Învățământul simultan - între necesitate și eficiență";

 

Domnul Ben-Oni Ardelean:

  ................................................

Din partea Grupului parlamentar al UDMR, doamna Izabella-Agnes Ambrus.

Doamna Ambrus Izabella-Agnes:

Mulțumesc frumos.

Tema abordată astăzi este: "Învățământul simultan - între necesitate și eficiență".

Art. 45 alin. (1) din Legea educației naționale prevede următoarele: "Persoanele aparținând minorităților naționale au dreptul să studieze și să se instruiască în limba maternă, la toate nivelurile, tipurile și formele de învățământ preuniversitar, în condițiile legii".

Existența claselor cu predare simultană este o realitate a zilelor noastre, în învățământul din România, mai ales în mediul rural, acolo unde numărul copiilor nu este suficient pentru a forma clase omogene, cu efectivele de elevi prevăzute de lege.

Referitor la învățământul în limba minorităților naționale, legea prevede o excepție, în sensul că permite funcționarea claselor de elevi sub efectivul prevăzut de Legea educației naționale.

În acest sens, putem vorbi despre o discriminare pozitivă, care ar trebui să vină în sprijinul educației în limba minorităților, pentru a le asigura aceleași drepturi și acces la un învățământ de calitate în limba maternă.

Însă realitatea din teritoriu este cu totul alta. În ultimele luni, în județul Brașov, a cărui comunitate maghiară o reprezint, ne confruntăm cu o realitate crudă: comasarea claselor cu predare în limba maghiară, chiar dacă aceste clase și până acum au funcționat comasate, cu predare simultană cu cel puțin două clase. Motivul este unul simplu: lipsa resurselor financiare, fără însă a avea în vedere drepturile fundamentale ale copiilor la un învățământ de calitate, în limba maternă.

În aceste condiții, după noua proiecție a Inspectoratului Școlar Județean Brașov, copiii, din toamnă, vor fi nevoiți să studieze în clase comasate nu câte două clase, ci chiar câte 4-5 clase.

Mă întreb cum va fi posibil pentru un cadru didactic, în decursul unei ore, să se ocupe eficient de copii care sunt în clasa 0, unii care învață să scrie și să citească, respectiv clasa I, clasele a II-a, a III-a și a IV-a, care au deja mai multe materii? Probabil la acest lucru nu s-au gândit ministrul învățământului și, respectiv, inspectorul școlar general, când au ajuns la concluzia că în acest mod pot asigura un învățământ eficient, în localitățile respective.

Nu mai punem la socoteală faptul că, în urma acestui plan, unii copii vor fi nevoiți să facă naveta într-o altă localitate, pentru a avea acces la educație, respectiv la învățământul gratuit, garantat de statul român, în condițiile în care nici măcar un autobuz școlar nu există acolo.

Este revoltătoare această atitudine, fiind o încălcare gravă a drepturilor fundamentale ale copiilor, a accesului la învățământ gratuit, de calitate, în limba maternă.

Ceea ce pretindem este numai respectarea drepturilor noastre, ca cetățeni ai acestei țări, și asigurarea unui tratament egal, nediscriminatoriu față de copiii noștri, în condițiile în care dreptul de a învăța în limba minorității este un drept fundamental, prevăzut de Constituție.

Deputat al UDRM, Izabella Ambrus.

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Mulțumesc, doamnă deputat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 14 aprilie 2021, 22:52
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro