Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of November 5, 2018
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.161/13-11-2018

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
15-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2018 > 05-11-2018 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of November 5, 2018

6. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea obiectivului de investiții "Autostrada Iași-Târgu Mureș, Autostrada Unirii" (PL-x 557/2017). (rămas pentru votul final)
 
see bill no. 557/2017

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

  ................................................

4. Proiectul de Lege privind aprobarea Obiectivului de investiții "Autostrada Iași-Târgu Mureș, Autostrada Unirii" - PL-x 557/2017; lege ordinară

Procedură.

Vă rog.

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Am să vă rog să supuneți votului retrimiterea la comisie, pentru două săptămâni, a acestui proiect de lege. (Vociferări.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să votați retrimiterea la comisie, pentru două săptămâni, a acestui proiect de lege.

Vot, vă rog.

(Aplauze.)

Propunerea de retrimitere a fost respinsă cu 81 de voturi pentru, 84 de voturi contra și o abținere.

Din partea comisiei sesizate în fond, prezentarea raportului.

Domnul Lucian Bode.

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru transporturi și infrastructură a fost sesizată, spre dezbatere și avizare în fond, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Obiectivului de investiții "Autostrada Iași-Târgu Mureș, Autostrada Unirii", Camera Deputaților fiind Cameră decizională.

La întocmirea prezentului raport, comisia a avut în vedere avizele favorabile ale Consiliului Legislativ și Comisiei pentru afaceri europene.

Guvernul, prin punctul sau de vedere, din 10 august 2017, nu susține adoptarea acestei... (Se întrerupe microfonul.)

Da, mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

La dezbateri generale? (Vociferări.)

Nu sunt eu de vină pentru întreruperea microfonului.

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Vă rog...

Bun. Reiau, pentru că s-a întrerupt.

Guvernul, prin punctul sau de vedere, nu susține adoptarea acestei inițiative legislative.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare aprobarea executării Obiectivului de investiții "Autostrada Iași-Târgu Mureș, Autostrada Unirii", care urmează a fi finanțată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor.

În urma finalizării dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât, cu unanimitate de voturi, adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Obiectivului de investiții "Autostrada Iași-Târgu Mureș, Autostrada Unirii", cu amendamentele admise și respinse, prevăzute în Anexele nr. 1 și nr. 2, care fac parte integrantă din prezentul raport.

În raport de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Dezbateri generale.

Domnul Băișanu Ștefan-Alexandru.

Domnul Ștefan-Alexandru Băișanu:

Bună ziua!

Doamnelor,

Domnilor,

ALDE a susținut în Comisia pentru transporturi trecerea acestei inițiative legislative, dar ar trebui să facem vorbire despre lucruri serioase.

Sub nicio formă, nu o lege poate reglementa chestiunea construirii unei autostrăzi, ci trebuie dată o hotărâre de Guvern, care să-și urmeze pașii, ca atare.

Prin urmare, vreau să vă spun că mai există o lege pentru o autostradă specială, la Satu Mare, de vreo 12 ani votată. Legea există, autostrada așteaptă.

Ca principiu, bucovinean fiind, moldovean fiind, e clar că voi susține până la capăt o autostradă, Suceava-Târgu Mureș sau Iași-Târgu Mureș, la care să se lipească toate județele din Moldova.

Dar, conform unor studii făcute de o societate serioasă, s-a demonstrat că, dacă am face de la Bacău la Brașov o autostradă și de la Suceava la Cluj o altă autostradă, sumele necesare construirii celor două autostrăzi ar fi egale cu sumele necesare construirii autostrăzii Iași-Târgu Mureș.

Cred că trebuie să ne gândim mai serios la oportunitățile financiare pe care le are România și la posibilitatea de a face două autostrăzi, în loc de una la același preț.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Domnul Drulă Cătălin.

Domnul Cătălin Drulă:

Vă mulțumesc.

Este, într-adevăr, un pas neobișnuit să avem o lege pentru un obiectiv de investiții, dar nu este fără precedent. Acest lucru se întâmpla și în România, în perioada antebelică, când au fost legi emise de Parlament pentru mari obiective de investiții - calea ferată către Moldova, de exemplu. Acest lucru se întâmplă și în alte țări ale lumii europene, în prezent, care își aprobă marile proiecte de investiții prin legi.

Această lege vine dintr-o mare frustrare, frustrarea unei întregi regiuni, a întregii țări, până la urmă, că acest proiect bate pasul pe loc, de aproape 2 ani, deși Comisia Europeană se roagă de noi să luăm bani, să facem acea parte de proiectare, de studii geotehnice, pentru ca apoi să se poată face execuția acestui proiect.

În comisie am adus o serie de amendamente pentru a îmbunătăți forma legii, amendamente care au fost asumate în numele Comisiei pentru transporturi - și le mulțumesc colegilor de acolo pentru asta. Este vorba despre precizarea punctului de conexiune cu Republica Moldova. Autostrada era trecută doar în forma Târgu Mureș-Iași, și, după amendament, este clar că merge până la Râul Prut. Este vorba despre obligația de a asigura finanțare, anual, pentru acest obiectiv de investiții, conform necesarului.

Deci, orice Lege a bugetului de stat, pe viitor, prin care nu se alocă bani, conform necesarului solicitat de Ministerul Transportului, va trebui să deroge explicit de la Legea autostrăzii Târgu Mureș-Iași, ceea ce cred că este un lucru bun, pentru că va fi clar, politic, că se sabotează și se subfinanțează acest obiectiv de investiții.

Acest proiect de lege mai prevede că ministerul responsabil este Ministerul Transporturilor, astfel încât să nu facem autostrăzi la Comisia de prognoză, pentru că, până la urmă, Ministerul Transporturilor gestionează transporturile în această țară. Și am introdus acolo, împreună cu colegii, un termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, în care procedurile necesare realizării acestui obiectiv de investiții trebuie începută, adică acele proceduri de achiziții publice, achiziții care trenează de doi ani.

Este un proiect esențial pentru Moldova, pentru Republica Moldova, este conexiunea cu Uniunea Europeană, cu Vestul continentului, înseamnă dezvoltare economică. Orice zi pierdută este o crimă. Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere au tratat absolut iresponsabil și cred că este momentul, dincolo de orice apartenență politică, ca orice om responsabil din această sală, orice om învestit cu votul, să dea votul acestei legi, să transmitem un semnal. Este pronunțarea Legislativului asupra importanței acestui proiect de conexiune între două provincii istorice.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc frumos.

Domnul deputat Pașcan Emil-Marius.

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Vă mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Distinși colegi,

Trebuia să iau cuvântul în calitate de inițiator, fiindcă subsemnatul, în calitate de deputat de Mureș, în mod simbolic, împreună cu Petru Movilă, deputat de Iași, făcând legătura între cele două destinații ale acestei autostrăzi, am inițiat acest proiect legislativ la care s-au raliat, înainte de toți ceilalți colegi parlamentari ai partidului Mișcarea Populară, și, mai apoi, foarte mulți colegi, transpartinic, din cam toate celelalte formațiuni politice.

Vă mulțumesc!

V-am mai mulțumit și anterior, vă mulțumesc și acum.

Este un proiect necesar. Personal, consider că România nu are alte priorități astăzi, decât cele legate de dezvoltarea infrastructurii, implicit, acestea fiind o garanție și reprezintă un pilon de stabilitate pentru dezvoltarea și stabilitatea României pe termen lung.

Acest proiect, din păcate, este și astăzi negociat, dezbătut. Nu se știe de ce și ce interese stau în spatele acestor contestări, pentru că, iată, se discută despre alte trasee, deși este un MasterPlan General de Transport cu această autostradă, A 8, care este aprobată la nivelul Uniunii Europene, și astăzi, iată, se negociază fiecare cauză, cumva, politic, să o ducă într-o direcție care îi convine, și care să vină, oarecum, să mulțumească propriul electorat.

Eu cred că nu putem fi egoiști în această privință. Este un proiect al nostru, al tuturor, sigur, care urmează o cale extraordinară.

În mod normal, Guvernul ar fi trebuit să-și asume un astfel de proiect, dar, iată, câtă vreme, de 10 ani încoace, s-au făcut studii și parastudii de fezabilitate pe acest traiect al drumului, s-au cheltuit milioane de lei, și nu s-a întâmplat nimic. Astăzi se propun alte variante adiacente.

Eu cred că singura variantă legală este aceasta - inițiativa legislativă care trebuie asumată de noi toți, astfel încât să fie o garanție pe termen lung.

În acest an cu semnificații centenare, în acest an în care aniversăm 100 de ani de la Marea Unire a tuturor românilor, vom avea și Autostrada Unirii, pentru că astfel am botezat-o în acest proiect legislativ, care este spre binele nostru, al tuturor.

De aceea, stimați colegi, treceți peste orice patimă, peste orice lucrătură, peste orice fel de laboratoare secrete ale dezbaterilor și asumați-vă acest proiect, spre binele României, în primul rând, dar și al nostru, al tuturor.

Ar fi un bun exemplu și am avea siguranța, astfel, că, printr-o lege, această autostradă ar putea fi realizată într-un termen cât se poate de scurt și la modul eficient.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Domnul Iulian Bulai.

Domnul Iulian Bulai:

Vă mulțumesc din inimă, doamnă președinte.

Dragi colege,

Dragi colegi,

Sunt moldovean și sunt foarte, foarte emoționat de faptul că astăzi discutăm despre cea mai importantă lege pentru Moldova. Această autostradă este importantă. Ne va scoate din sărăcie, ne va scoate din izolare.

Și o să vă spun un lucru minunat. Am participat la lucrările ședinței Comisiei pentru transporturi în care s-a discutat această propunere legislativă. A fost unanimitate pentru amendamentele depuse de colegul meu.

Este extraordinar că într-o comisie parlamentară se poate discuta constructiv și se pot depune amendamente care sunt asumate de comisie, nu de parlamentari, în mod individual.

Societatea civilă din Moldova a jucat un rol foarte, foarte important, pentru a face din acest proiect un punct crucial pe ordinea de zi a dezbaterii publice. Avem nevoie de această autostradă.

Să știți că noi, moldovenii, suntem așa de lipsiți, și așa de emoționați de acest moment incredibil, de a discuta despre autostrada noastră în Parlamentul României, încât am primit un comentariu foarte relevant de pe Facebook, atunci când am anunțat că acest lucru se va desfășura în Parlamentul României și că asociațiile din societatea civilă moldavă au jucat un rol așa de important în a aduce acest subiect pe ordinea de zi. Și o să vă dau citire.

"Este poate cea mai importantă lege pentru un proiect de investiții din Moldova. Toată regiunea Moldovei își dorește acest proiect. Și părerea mea - adică a celui care a scris - este că dacă nu o trece e o declarație de război între cetățeanul de rând din Moldova și mediul politic. Urmărim cu interes. Și multe felicitări asociațiilor și politicienilor care faceți acest efort posibil, ne informați și țineți legătura pe acest subiect de agendă națională. Vă mulțumesc din inimă". (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnul Marius Bodea, vă rog.

Domnul Marius Bodea:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Mă număr și eu printre inițiatorii acestui proiect de lege.

Vreau să încep prin a contrazice ceea ce spunea un antevorbitor, și anume, că am putea face două autostrăzi, pe alte trasee, mai ieftine decât această autostradă. Este fals. Atâta timp cât cheltuim un euro din bugetul de stat este mai scump decât atunci când cheltuim din bani europeni.

Această autostradă se află pe culoarul principal de autostrăzi al Europei, stabilit de Comisia Europeană, și are finanțare de la Comisia Europeană, adică bani gratis.

Niciun ministru al transporturilor, în ultimii ani, nu a prevăzut în buget bani pentru acest obiectiv de investiții, în condițiile în care și de la Bruxelles se transmit semnale foarte clare că acest proiect este finanțabil din bani europeni, dar că Ministerul Transporturilor nu a trimis proiect spre finanțare. Cu atât mai mult se impune o măsură excepțională, și anume, să aprobăm acest proiect de investiții, printr-o lege.

Vreau să vă aduc și câteva argumente, ale disperării zonei Moldova, legate de acest proiect de investiții.

Moldova este cea mai populată regiune a României, iar acest obiectiv ar scoate efectiv din izolare peste 4 milioane de oameni. Este cea mai numeroasă, dar este și cea mai săracă regiune a Uniunii Europene, cu un PIB cu 40% mai mic decât media națională, cu o rată de deprivare materială severă a populației, cea mai mare din Uniunea Europeană, de 38%. De aceea pleacă oamenii din Moldova, în pribegie, să-și caute un loc mai bun.

Tot ce se produce în Moldova este cu 30% mai puțin competitiv decât ce se produce în celelalte regiuni ale țării, tocmai pentru că nu avem transport rapid și costurile de transport sunt foarte mari.

Mai mult, 70% din producția regiunii Moldova se adresează părții de vest a României și a Europei; de aceea, și nevoia de conectivitate.

Această autostradă nu ajută doar regiunea Moldovei, ajută inclusiv Republica Moldova. Și fiecare dintre noi afișăm un discurs pro-european pentru Republica Moldova. Haideți să facem și ceva în acest sens!

Moldova are cea mai mică alocare pe infrastructură de la bugetul Ministerului Transporturilor. De aceea, alocarea pentru un proiect major cum este autostrada nu este un moft.

În fine, suntem în an Centenar, ne bucurăm cu toții că avem dezveliri de busturi, că plătim bani pe tot felul de concerte, pe tot felul de colecții filatelice aniversare, însă nu rămânem cu nimic concret.

De aceea, acest mare proiect, proiectul autostrăzii Ungheni-Iași-Târgu Mureș poate primi și numele de Legea Marii Uniri.

Așadar, vă invit pe toți să îl susținem necondiționat.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Domnul Benedek Zacharie, vă rog.

Domnul Benedek Zacharie:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Grupul parlamentar al UDMR sprijină acest proiect de lege. Noi suntem de acord că în România este nevoie de autostrăzi. Deci orice autostradă care se va construi sau se construiește este un element de dezvoltare, este un element care ne leagă mai strâns de Uniunea Europeană.

Dar totodată nu trebuie să uităm că această autostradă, dacă se va finaliza, și Autostrada Transilvania până atunci nu va fi finalizată, atunci iar discutăm de câteva elemente de transport, câteva elemente de dezvoltare, până la un anumit punct.

Deci acestea două, Autostrada Transilvania, respectiv Autostrada Unirii - A8 - sunt legate.

Deci noi dorim ca amândouă să se finalizeze cât mai repede.

Prin proiectul de lege există un termen de 30 de zile de la promulgarea acestei legi până când Ministerul Transporturilor este obligat să demareze documentațiile necesare demarării SF-urilor.

Știm că deja, de mai mult de 10 ani, se discută de această autostradă, și suntem în diverse faze, cu diverse SF-uri.

Eu aș fi dorit să avem și un termen foarte clar de finalizare, adică să nu lăsăm la latitudinea ministerului sau la latitudinea celor care se vor întâmpla de acum înainte, ca în următorii 10-15 ani să tot discutăm de autostrada A8.

Deci aș propune, și o să am o propunere în sensul acesta, ca în termen de 7 ani să fie finalizată această autostradă.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Rotaru.

Domnul Alexandru Rotaru:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Într-adevăr, toți membrii Comisiei pentru transporturi am votat această inițiativă legislativă, și anume, Autostrada Unirii, Iași-Târgu Mureș.

Pe lângă ceea ce au precizat colegii mei, vreau să vă mai adaug câteva chestiuni tehnice. Și anume, că un amendament susținut de toți membrii comisiei prevede în felul următor, că sursa de finanțare a autostrăzii va fi din fonduri europene, fonduri - bugetarea de stat sau prin parteneriat public-privat.

Inginer fiind, întâmplător, cred că acum jumătate de an, mă aflam într-un vârf de munte, în zona comunei Poiana Teiului, exact pe unde trece autostrada, și practic am rămas uimit că un astfel de studiu de fezabilitate a fost redactat în așa fel încât această autostradă să traverseze o zonă, vă spun sincer, foarte complicată, din punct de vedere ingineresc.

Să sperăm că Parcul Național Ceahlău nu va pune probleme, în vederea construcției și proiectării acestei autostrăzi.

Și, de aceea, dragi colegi, vă îndemn să votăm cu toții această inițiativă, acest proiect de lege, pentru că este un punct foarte important pentru țară și pentru zona Moldovei, în mod special.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Domnul Cătălin Nechifor.

Domnul Cătălin-Ioan Nechifor:

Doamnă președinte,

Vă mulțumesc foarte mult.

E, într-adevăr, un lucru extraordinar. Și cred că, mai mult decât atât, ar trebui ca la fiecare kilometru pe traseul Iași-Târgu Mureș, să punem și numele parlamentarilor, nu? La kilometrul 85, numele cuiva, la 88, al altcuiva. Mai puțin al meu, că aș fi în conflict de interese, nu?

E rușinos, stimați colegi, și spun cu simț de răspundere că ajungem în Parlament, după 30 de ani de Parlament, după atâtea schimburi de guverne, să decidem prin lege o chestiune care ține de evidență, ține de normalitate. Ar trebui cumva să legiferăm că apa are doi atomi de hidrogen?

Oare n-au fost destule legi în țara asta, care n-au avut finalitate? Vă aduc aminte, în 2008, s-au mărit salariile profesorilor, cu votul tuturor. Și s-a aplicat? Din păcate, nu.

Și vă spun că e trist pentru că nu avem curaj ca în Parlamentul României să înțelegem un lucru, că Guvernul este în măsură și obligat să dea raport Parlamentului.

Și cât timp vom adopta prin lege bugetul de stat și nu o să avem descărcarea bugetului de stat tot prin Parlament, vă spun că vom fi întotdeauna niște oameni mărunți, în cabinete la miniștri, în anticameră, așteptând ca cineva să ne primească, eventual cu cafea, cu un răspuns politicos și cu: "La revedere, drum bun!".

E păcat că suntem în România Centenară și decidem astfel de lucruri.

Și sunt foarte pesimist că această lege, pe care probabil toți o s-o votăm, în această săptămână, va fi și pusă în aplicare.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Domnul Ovidiu Ganț, vă rog.

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Vă mulțumesc, stimată doamnă vicepreședinte.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Evident că proiectul se bucură și de susținerea mea, chiar dacă sunt timișorean, și nu moldovean. Că asta nu are, de fapt, nicio importanță.

E un proiect foarte bun. Și dezvoltarea echilibrată a României nu se poate produce în absența unor astfel de proiecte de infrastructură mare. Pentru că, așa cum se spunea aici, regiuni cu un PIB foarte mic, la coada Uniunii Europene, dar cu un potențial uman imens nu se pot valorifica decât prin construcția unor astfel de autostrăzi.

E regretabil, după părerea mea, că a fost necesar mai mult de un an ca să ajungă acest proiect în plen, ca să votăm asupra lui.

Și am venit în fața dumneavoastră, de fapt, pentru a supune atenției un aspect care s-ar putea să nască discuții.

Am înțeles că în Comisia pentru transporturi, în unanimitate, a fost admis acest amendament privind finanțarea. Și anume - scrie aici - "și/sau prin parteneriat public-privat".

România se luptă în interiorul Uniunii Europene pentru păstrarea politicii de coeziune și păstrarea fondurilor structurale pentru România cel puțin la nivelul la care au fost. Respectiv, ne dorim să fie mai mari, în ciuda intereselor altor state care cer reducerea acestor fonduri.

Faptul că invocăm parteneriatul public-privat - nota bene - nu mi-e cunoscut niciun proiect de mare anvergură din România care s-ar fi realizat în parteneriat public-privat până în prezent, dar sunt optimist, poate că în viitor se va reuși. Dar inducerea acestei idei, că fondurile bugetare și structurale pot fi înlocuite - scrie acolo "sau parteneriat public-privat" -, cred că e un semnal, de politică europeană, greșit, pe care îl dă România, în contextul în care fondurile structurale sunt departe de a fi epuizate.

Evident, susținerea există în continuare, pentru proiect, e un deziderat extrem de important. Dar aceste nuanțe cred că sunt la fel de importante.

Vă mulțumesc frumos.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Domnul Laurențiu Leoreanu.

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Stimați colegi,

70 de parlamentari au semnat, în calitate de inițiatori, acest proiect de lege, din care 30 sunt membri ai Partidului Național Liberal.

Prin urmare, Partidul Național Liberal susține în forță acest proiect de lege.

De asemenea, parlamentari ai Partidului Național Liberal au solicitat introducerea acestui proiect de lege în dezbatere, deci pe ordinea de zi, la Comisia pentru transporturi, unde s-a dezbătut, a fost amendat și votat, în unanimitate.

Iată, putem vorbi de un exemplu de bună practică, atunci când discutăm despre un obiectiv de interes național în care forțele politice pot să conlucreze.

De asemenea, Partidul Național Liberal a solicitat introducerea acestui proiect de lege pe ordinea de zi, astăzi.

Și mulțumim colegilor care au votat pentru dezbaterea acestui proiect, și, iată, îl avem în discuție, în momentul de față.

Iată, vorbim despre un obiectiv concret, dintr-o zonă reprezentativă a României. Moldovenii așteaptă de prea mult timp acest lucru. Mereu disputat, mereu motivat, că se poate face ba din fonduri europene, ba din bugetul național, ba pe parteneriat public-privat, ba că s-ar putea să nu se mai facă deloc, ba că vin discuții din partea Ministerului Transporturilor, că s-ar putea acest proiect să fie înlocuit cu altul, adică să se facă mai deloc.

Mereu Moldova a fost căutată, în perioada campaniilor electorale, și votul moldovenilor a fost important. Și cred că Partidul Social Democrat are obligație față de moldoveni.

Și, iată, este un moment când trebuie să dea o dovadă de bună-credință. Pentru că avem un obiectiv concret în față, despre care astăzi discutăm și pentru care putem lua decizii.

Ne aducem cu toții aminte de versurile unui cântec-imn - "Treceți, batalioane române, Carpații!", vorbim de Războiul de reîntregire. Și venim acum, la 100 de ani, când ar trebui să gândim reîntregirea și în spațiul economic, și pentru această zonă istorică a României.

Am spune acum: "Treceți, investitori, Carpații!". Dar fără acest obiectiv se întâmplă foarte greu acest lucru. Și Moldova va rămâne în continuare condamnată, în subdezvoltare, încercând de la zi la zi să-și gestioneze cât mai bine sărăcia.

Stimați colegi...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

... avem obligația, cu toții, să susținem un proiect pe care astăzi, concret, îl avem în față. Și numai intenția de bună-credință și oamenii cu capul pe umeri...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc frumos.

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

... îl pot susține și demonstra Moldovei că României îi pasă de ea.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnul Constantin Codreanu.

Domnul Constantin Codreanu:

Mulțumesc, doamnă vicepreședinte.

Distinși colegi,

Pe 27 martie, cele două Camere ale Parlamentului votau o declarație în care se spunea foarte clar că România este pregătită să răspundă afirmativ dorinței organice a românilor din Basarabia, de a se reuni.

După - am deplâns lipsa oricăror proiecte punctuale care să transpună în practică această apropiere.

Avem, așadar, ocazia, ca prin acest proiect, printr-un vot pozitiv dat acestui proiect, să transmitem un semnal foarte clar, în anul Centenarului, și să transmitem un semnal ante factum pentru pregătirea preluării de către România a președinției Consiliului Uniunii Europene.

Ca și coinițiator, ca deputat care îi reprezintă inclusiv pe românii din Republica Moldova, ca și cetățean al celor două state românești, îmi exprim speranța ca miercuri să avem un vot în oglindă celui dat în Comisia pentru transporturi și infrastructură. Pentru că este nevoie de un astfel de semnal. O denumire alternativă a acestui proiect de lege face vorbire despre o autostradă Târgu Mureș-Iași-Ungheni. Pentru că proiectul prevede inclusiv construcția unui pod. Este, sper eu, primul dintre cele 14 pe care le vom reconstrui - poduri distruse de sovietici.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Doamna Camelia Gavrilă.

Doamna Camelia Gavrilă:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Au fost atât de multe argumente, s-au dat detalii tehnice, s-au adus argumente culturale, argumente istorice, argumente economice, încât repetarea lor ar da doar sentimentul unei asocieri și atâta tot.

E firesc să se întâmple acest lucru. E firesc să votăm acest proiect. E firesc să găsim o formă prin care toate regiunile să se adune într-o rețea de comunicare și de infrastructură de calitate, așa cum și spre Sud trebuie să fie autostradă, așa cum relația cu Republica Moldova este extrem de importantă.

Nu doar argumentele sentimentale sunt cele care trebuie să predomine în acest moment, ci argumentele logice, de respect față de toate zonele țării, de încercare de a găsi structura care să le unească și de a trece dincolo de proiectele, să spunem, din zonele noastre. Fiecare avem proiecte personale, proiecte regionale. S-a creat o falsă impresie de rivalitate între zone diferite; cu cât mai multe autostrăzi, cu atât mai bine. E loc pentru fiecare proiect să se decupeze și să lege lucrurile. Și e bine să căutăm aspectele care ne unesc, nu aspectele care ne diferențiază.

Dincolo de bucuria și de sentimentul cultural al acestei legături între Republica Moldova, Moldova, regiunea noastră, Transilvania, îmi păstrez totuși luciditatea să-mi dau seama că această lege are valoare mai mult de semnal. Că decizia va trebui luată la nivel guvernamental, că fondurile vor trebui să fie găsite, că e un proiect de distanță, de durată.

Important este că s-a dat semnalul și cred că... aș fi așteptat mai multă unitate și mai multă implicare și din partea unor colegi de-ai noștri din diferite județe.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Trecem la dezbaterea proiectului de lege. Sunt 4 amendamente admise, un amendament respins.

Dacă de la marginal 1 la 4 sunt obiecții?

La cele respinse - avem un singur amendament respins.

Domnule Drulă, doriți să-l susțineți?

Domnul Cătălin Drulă:

Da.

Stimați colegi,

În ultimii 20 de ani, Compania de Drumuri a demonstrat cu prisosință, spun eu, că nu e capabilă să gestioneze proiecte complexe de autostradă, așa cum este cazul autostrăzii Târgu Mureș-Iași. Pentru a realiza această autostradă e necesară o echipă dedicată acestui obiectiv, profesionistă, cu experiență în domeniul managementului de proiecte de transport de anvergură mare.

Am propus un amendament care vine ca un articol final. Legea are 4 articole, acesta ar fi art. 5.

Am să vi-l citesc, ca să votați în cunoștință de cauză. Spune așa: "Gestionarea proiectului autostrăzii va fi făcută în primă fază de o unitate specială de proiect din cadrul Ministerului Transporturilor. Personalul angajat în cadrul acestei unități va fi angajat prin concurs și va fi înalt calificat, cu experiență în proiecte internaționale de magnitudine similară, salarizarea urmând a fi făcută la nivelul pieței, prin derogare de la Legea nr. 153/2017. Ministerul Transporturilor va implica experți ai instituțiilor financiare internaționale pentru asistență tehnică către unitatea specială de proiect, iar gestionarea proiectului de investiții Autostrada Unirii va putea fi ulterior externalizată către un partener privat cu experiență relevantă pe plan internațional".

Cu alte cuvinte, oferă baza legală pentru ca un proiect de 4 sau 5 sau 6, nimeni nu știe, miliarde de euro, să nu fie gestionat de oameni care sunt plătiți cu 3.000 de lei/lună. E nevoie de oameni care au experiență în astfel de megaproiecte. Este recomandarea instituțiilor financiare internaționale, a Băncii Mondiale, ca o echipă strânsă de profesioniști să se ocupe de la început până la sfârșit de un proiect de această natură.

Deci, repet...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Domnul Cătălin Drulă:

... este un articol care vine ca art. 5, în completare la cele 4 existente, și se referă doar la gestionarea profesionistă a investiției. Așa că vă rog să-l votați.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră amendamentul respins, al colegului nostru. Vot, vă rog.

Nu a fost aprobat. Respins, cu 53 de voturi pentru, 81 de voturi împotrivă.

Avem 4 amendamente admise.

Dacă la marginal 1 sunt obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Marginal 2. Obiecții?

Vă rog, domnul Bode.

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc foarte mult.

Vedeți, s-au spus foarte multe lucruri de aici, de la această tribună, și cred că s-a epuizat cu totul latura emoțională a acestui subiect.

Aș vrea să revenim la lege. Dincolo de voință, dincolo de voința politică, din 2007 și până în prezent, ca să lămurim implicarea tuturor celor care s-au succedat la conducerea Ministerului Transporturilor. Din 2007 până astăzi, acest proiect a fost rostogolit prin minister și, din păcate, nu a fost...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să susțineți amendamentul, domnule Bode.

Domnul Lucian Nicolae Bode:

... adus în discuția... nu a fost adus în dezbatere și implementat.

La marginal 2 se discută despre finanțare. Deci, încă o dată, dincolo de voință, foarte important pentru noi, în comisie, a fost capitolul legat de finanțare.

Și pentru că s-a discutat aici, de ce parteneriat public-privat? Pentru că noi așa am înțeles, în comisie, să acceptăm punctele de vedere ale tuturor celor care au participat la aceste dezbateri, să le cuprindem pe toate într-un articol, într-un amendament, la marginal 2. Și, din acest motiv, astăzi vorbim de toate variantele posibile de finanțare. Și dați-mi voie să le prezint.

"Se finanțează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, din credite externe și din fonduri europene nerambursabile și/sau prin parteneriat public-privat".

Deci acesta este motivul. Și am vrut să intervin, să apăr oarecum poziția comisiei noastre. Pentru că am ținut cont de toate variantele posibile de finanțare a acestui obiectiv.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Pe același...

Dacă la marginal 2? Supun votului dumneavoastră marginal 2. Vot, vă rog.

Adoptat. 135 de voturi pentru, două voturi contra, două abțineri.

Marginal 3. Dacă sunt obiecții? Dacă nu, adoptat.

Marginal 4. Dacă sunt obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Proiectul merge la votul final.

Mai departe.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 20 october 2019, 14:44
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro