Plen
Ședința Camerei Deputaților din 20 noiembrie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.176/29-11-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
14-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 20-11-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 noiembrie 2018

13. Dezbateri asupra Propunerii legislative pentru modificarea și completarea articolului 33 din Legea Educației Naționale 1/2011 (Pl-x 414/2018). (retrimisă comisiei)
 
consultă fișa PL nr. 414/2018

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

35. Este vorba de Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea art. 33 din Legea educației naționale nr. 1/2011; Pl-x 414/2018.

Dacă inițiatorii doresc să intervină? Nu doresc.

Comisia pentru învățământ.

Vă rog, doamnă.

Doamna Theodora Șotcan:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

În baza prevederilor art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu adresa Pl-x 414 din 2 octombrie 2018, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a primit, spre dezbatere în fond, Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea art. 33 din Legea educației naționale nr. 1/2011.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare completarea art. 33 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.

Potrivit expunerii de motive, se preconizează acordarea posibilității elevilor din sistemul de învățământ profesional, tehnic și dual, cu vârsta de peste 16 ani, să încheie, la cerere, un contract de muncă part-time cu operatorul economic care are în derulare un parteneriat în învățământul dual.

De asemenea, absolvenții care au beneficiat de formare în învățământul profesional tehnic și dual, încheie prioritar un contract de muncă cu agentul economic, pe o perioadă minim egală cu cea a școlarizării.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice, iar Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

În urma dezbaterii, în ședința din 30 noiembrie 2018, comisia a propus, cu 12 voturi pentru și 7 voturi împotrivă, respingerea propunerii legislative, din următoarele considerente:

- includerea unei obligații prin care absolvenții ar trebui să încheie un contract individual de muncă cu operatorii economici, echivalent cu perioada de școlarizare, ridică probleme de constituționalitate în ceea ce privește libertatea muncii;

- elevii care se înscriu în învățământul profesional, inclusiv dual, pentru continuarea învățământului preuniversitar obligatoriu, sunt minori, în principal absolvenți de clasa a VIII-a, cu vârsta de 14-15 ani. Având în vedere că aceștia sunt minori, contractul este semnat de un părinte/tutore/susținător legal, care este nevoit să-și asume obligații în numele unui minor;

- reglementările actuale privind admiterea în învățământul dual oferă o mare libertate în stabilirea probelor de admitere pe baza cerințelor operatorilor economici, facilitând selectarea unor candidați apți și motivați pentru a dobândi o calificare urmată de un loc de muncă;

- reglementările legale în vigoare sunt suficiente și acoperitoare în ceea ce privește posibilitatea încheierii unui contract de muncă part-time pe perioada studiilor sau cu normă întreagă, după absolvire;

- textul propunerii legislative este ambiguu, cuprinde precizări neclare și incomplete, nu explicitează conceptele utilizate, făcând dificilă aplicarea actului normativ.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Moldovan.

Vă rog, domnule Moldovan, din partea PNL.

Domnul Sorin-Dan Moldovan:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Criza forței de muncă este o realitate cu care se confruntă România. La început au plecat specialiștii, apoi am resimțit lipsa forței de muncă calificate, iar astăzi antreprenorii din România au mari dificultăți în a găsi forță de muncă necalificată.

Nu reprezintă niciun secret faptul că sistemul de educație nu este corelat cu cerințele pieței muncii. O rezolvare o reprezintă sistemul de învățământ dual, iar propunerea legislativă despre care discutăm acum și care a primit un raport de respingere în Comisia pentru învățământ nu face decât să ofere posibilitatea elevilor din sistemul dual să încheie un contract part-time, la cerere. Repet - la cerere -, nu ca o obligație, cum a prezentat colega mea.

Fiindcă Partidul Național Liberal este un susținător al sistemului de învățământ profesional și dual, Grupul parlamentar al PNL va vota împotriva acestui raport de respingere.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Domnul Cupșa și... Nu mai vreți?

 

Domnul Ioan Cupșa (din sală):

Nu.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Zisopol.

Vă rog.

Domnul Dragoș Gabriel Zisopol:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați invitați,

Membrii Grupului parlamentar al minorităților naționale nu vor susține această propunere legislativă.

Lucrurile sunt foarte simple și încerc să vă motivez de ce nu vom susține această propunere legislativă, prin intermediul art. 13 din Legea nr. 53/2003 - este vorba de Codul muncii.

Am să vă citesc câteva prevederi, ca să fie totul transparent și foarte clar.

1. Persoana fizică dobândește capacitate de muncă la împlinirea vârstei de 16 ani. Iată că ceea ce se propune prin intermediul inițiativei legislative există deja în Codul muncii.

2. Persoana fizică poate încheia un contract de muncă, în calitate de salariat, și la împlinirea vârstei de 15 ani, cu acordul părinților sau reprezentanților legali, pentru activități potrivite cu dezvoltarea fizică, aptitudinile și cunoștințele sale, dacă astfel nu sunt periclitate sănătatea, dezvoltarea și pregătirea profesională.

3. Încadrarea în muncă a persoanelor sub vârsta de 15 ani este interzisă.

4. Încadrarea în muncă a persoanelor puse sub interdicție judecătorească este interzisă.

Și, în fine, 5. Încadrarea în muncă, în locuri de muncă grele, vătămătoare sau periculoase se poate face după împlinirea vârstei de 18 ani.

Aceste locuri de muncă se stabilesc prin hotărârea Guvernului.

Ca atare, iată câteva dintre lucrurile fundamentale care stau la baza deciziei Grupului parlamentar al minorităților naționale.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnule Roman, vă rog.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

În 2013 eram vicepreședinte al Consiliului Județean Alba și demaram școala profesională germană în sistem dual de la Alba Iulia, a doua în țară, după cea de la Brașov, cunoscută ca Școala Kronstadt.

Am pornit dificil, într-un parteneriat public primărie-consiliu județean, șapte agenți economici, timid, fără mari puteri financiare, însă vreau să vă spun că anul trecut această școală profesională a devenit cea mai puternică, cel puțin din punct de vedere al concurenței, de la nivel județean și chiar regional.

De ce vă spun acest lucru? Pentru că ceea ce facem noi astăzi, prin respingerea acestei legi bune, foarte bune, pe care o susține inclusiv Guvernul, eu nu înțeleg, stimați colegi, despre ce vorbim aici?! Am auzit foarte mulți colegi care nu înțeleg de ce se întâmplă așa.

Vă întreb pe dumneavoastră: știți de ce respingem această lege?

Vă întrebăm pe dumneavoastră, e normal ca Guvernul dumneavoastră să vină să spună: "Oameni buni, e o lege bună!" și dumneavoastră să dați cu ea de pământ, în condițiile în care nu avem meșteri?

Avem colegi în Parlament, foarte mulți, care au calitatea de profesor universitar, de rector, și îi apreciem și îi stimăm.

Haideți puțin să ne uităm și la cei de la școala profesională, stimați colegi, pentru că o să ajungem o țară cu foarte mulți absolvenți de studii superioare și vedem și știm cu toții că nu mai avem meseriași. Asta se caută pe piața muncii și prin faptul că noi astăzi respingem o lege atât de importantă, înseamnă că suntem decuplați de lumea reală.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Domnule Simionca, vă rog.

Domnul Ionuț Simionca:

Stimați colegi,

Noi avem nevoie de specialiști, avem nevoie de zugravi, de zidari, de oameni calificați care să facă treaba în România, pentru că nu mai sunt și știm cu toții că ne confruntăm cu o lipsă acută a forței de muncă.

Cred că e un proiect legislativ bun, eu l-am susținut, personal sunt unul dintre cosemnatari.

Noi o să votăm împotriva respingerii acestui proiect legislativ, pentru că avem nevoie de acești oameni și chiar dacă în contract se spune că cel care îl educă și îl duce pe acest tânăr să învețe o meserie, să semneze doi ani, să fie loial angajatorului care a investit în el, cred că este un lucru util și îi încurajează și pe cei care au companii și firme și vor să facă producție sau vor să aducă niște elevi să-i învețe o meserie, să investească în aceștia.

Noi o să votăm împotriva respingerii acestui proiect.

Domnul Florin Iordache:

Domnul Seidler.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Stimați colegi,

Piața forței de muncă din România este într-o plină criză, și nu de azi, de ieri.

Învățământul profesional, tehnic și dual este unul dintre sursele de personal calificat de care România are nevoie.

Într-adevăr, unele formulări, poate, din legea propusă, sunt nefericite și, de aceea, pentru că, în substanță, România are nevoie de încurajarea învățământului profesional tehnic și dual, vă propun, în loc să respingem această lege, să o retrimitem la comisie, ca acolo să se găsească formularea potrivită din punct de vedere legislativ.

Așadar, propun retrimiterea la comisie - termen două săptămâni.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Deci ați solicitat retrimiterea, domnule coleg, da? Ca să știu ce supun la vot.

Supun votului dumneavoastră, stimați colegi, propunerea USR de retrimitere la comisie. Să înceapă votul.

Pentru retrimitere - 51, împotrivă - 48.

A fost retrimisă. Termen - două săptămâni.

Mulțumesc.

Următoarea.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 16 octombrie 2019, 2:53
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro