Plen
Ședința Camerei Deputaților din 21 noiembrie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.177/03-12-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
22-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 21-11-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 21 noiembrie 2018

14. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii serviciilor de transport public local nr.92/2007 (PL-x 328/2018). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 328/2018

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

4. Este vorba de Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007; PL-x 328/2018.

Avem 112 amendamente admise și 4 respinse.

Inițiatorii doresc? Nu.

Cine prezintă raportul?

Vă rog, domnule coleg.

Domnul Bode.

Raport comun - Comisia pentru transporturi, Comisia pentru administrație și Comisia pentru industrii.

Vă rog.

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru transporturi și infrastructură, Comisia pentru industrii și servicii și Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului au fost sesizate, în fond, cu dezbaterea și avizarea actului normativ, Camera Deputaților fiind prima Cameră sesizată.

Proiectul de lege a fost avizat favorabil de Consiliul Legislativ.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 92/2007, în scopul corelării cu dispozițiile Legii nr. 51/2006, precum și pentru extinderea la nivel județean a serviciului de transport public local.

În conformitate cu prevederile art. 61 și art. 65 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, comisiile au examinat proiectul de lege pe parcursul mai multor ședințe, începând cu 9 iunie 2018.

În data de 20 noiembrie 2018, cele trei comisii au examinat proiectul de lege în ședință comună și au hotărât să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea actului normativ, cu majoritate de voturi, cu amendamentele admise și amendamentele respinse prevăzute în anexele care fac parte integrantă din raportul depus.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Roman.

Vă rog, la dezbateri generale.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor colegi,

Acest proiect de lege este unul crucial pentru milioanele de români care fac naveta. Este un proiect de lege pe care se lucrează de circa șase ani și care înseamnă trecerea delegării, prin licitație publică, a serviciului de transport public persoane de la nivelul central, de la nivelul Ministerului Transporturilor, la nivelul consiliilor județene și a primăriilor.

Așa cum știți unii dintre dumneavoastră, în foarte multe județe, în baza unei legislații neclare, aceste programe județene de transport erau în permanență atacate în instanță, în permanență autoritățile publice locale, fie că vorbim de primării, fie că vă vorbeam de consilii județene, erau puse în situația de a plăti despăgubiri importante către transportatori.

A ieșit foarte greu această lege, pentru că această tagmă a transportatorilor sigur că ține să meargă pe ideea de a obține un profit cât mai remarcabil, fără să țină cont de transportul social al celor care fac naveta din zona comunelor și unde consiliile județene, în cele mai multe situații, trebuie să subvenționeze acest transport public.

Mă bucur că, după nenumărate ședințe și după nenumărate întâlniri, cele trei comisii au dat un vot în unanimitate, cu excepția colegilor de la USR, pe acest proiect de lege. Și dacă astăzi reușim să ajungem și la un vot final, e extrem de important, pentru că, începând de săptămâna viitoare, expiră licențele pe traseele de transport în cel puțin opt județe ale țării. Și dacă această lege nu e votată și nepromulgată, riscăm să blocăm transportul public local în aceste județe.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Domnul Suciu, Grupul PSD.

Vă rog.

Haideți, vreți să interveniți?

Domnul Matei Suciu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Doar o precizare vreau să spun. În momentul de față acele licitații nu se fac de către Ministerul Transporturilor, ci de către Ministerul Dezvoltării Regionale.

Până în urmă cu vreo 7-8 ani, într-adevăr, erau făcute la Ministerul Transporturilor.

Într-adevăr, este o lege bine-venită, care se apropie mai mult de interesele locale, atâta timp cât la nivelul consiliilor județene, al primăriilor, se desfășoară această atribuire, dacă vreți, că nu cred că este vorba de licitație, toată lumea are de câștigat. Dar are de câștigat transportatorul doar în momentul în care se fac subvenții, într-adevăr, pentru localitățile mai îndepărtate sau mai nepopulate. Cheltuielile sunt considerabile. Este o lege care este bine-venită și aduce mai aproape de normalitate ceea ce înseamnă transportul public de persoane.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Domnul Moșteanu și apoi domnul Movilă.

Dar v-aș ruga să fim mai conciși, să putem încheia.

Domnul Liviu-Ionuț Moșteanu:

Foarte concis

Acum două săptămâni, când a trecut la raport în Comisia pentru transporturi, USR a votat pentru acest proiect. Este un proiect bun, care rezolvă multe chestii, vechi, a ieșit greu, cu multe meciuri, mult ping-pong între MDRAP, Ministerul Transporturilor, comisii, însă de atunci s-a întâmplat ceva foarte urât. Și anume, în ultima săptămână și în liniște foarte mare, a fost scos un amendament care scotea de sub incidența acestei legi transportul comercial, o piață care se regla destul de bine și ar fi trebuit să regleze și mai bine, o piață și mai liberă, și îi aduce pe transportatori din nou la mâna serviciilor de transport județene, deși n-ar avea nevoie de ei.

Și a mai fost încă o modificare foarte importantă, la un amendament. Și anume, un amendament care spunea că serviciile de transport se vor licita în baza unor studii de mobilitate, ceea ce este absolut normal. Orice trasă de transport trebuie să aibă niște cifre în spate.

Or, în ultimul moment s-a renunțat la acest amendament și de la "trebuie să fie studii de mobilitate", am ajuns la "e bine să fie studii de mobilitate".

Deci, în continuare, aceste programe de transport vor fi făcute absolut arbitrar și din burtă.

De aceea noi ne-am abținut ieri și ne vom abține și astăzi.

Domnul Florin Iordache:

Drept la replică.

Numai puțin, domnule Movilă.

Un minut.

Păi, nu la dumneavoastră, nu cu dumneavoastră, cu domnul Suciu.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Nu e un drept la replică, e o precizare, în calitate de autor al acelor amendamente.

Domnul Florin Iordache:

Față de ce a spus domnul Suciu, domnule Moșteanu.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Da.

Doar două precizări foarte scurte.

La ora actuală, niciun consiliu județean din România nu are studiu de mobilitate. În lipsa acesteia, această lege nu putea funcționa.

Și 2. Da, nu pot să fiu de acord cu "rechinii" din transporturi care vor să-și facă program comun de transport cu consiliile județene.

 

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Consiliile județene rămân cu traseele nerentabile, iar "băieții deștepți" își iau cele mai bune trasee.

Domnul Florin Iordache:

Bine, mulțumesc.

Domnul Movilă și încheiem.

Domnul Petru Movilă:

Vom vota acest proiect de lege. Este un proiect de lege bun, nu perfect. Este un proiect de lege necesar, care vine să dea o capacitate, o putere mai mare de decizie administrațiilor publice locale în ceea ce privește organizarea, administrarea și controlul transportului de persoane.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Începem dezbaterile.

Avem 112 amendamente admise.

La titlul legii, dacă sunt intervenții? Nu.

De la 2 la 40, dacă sunt intervenții? Nu.

De la 41 la 100, dacă sunt intervenții? Nu.

De la 101 la 112, dacă sunt intervenții? Nu sunt.

Mulțumesc.

Rămâne la votul final.

Încheiem aici prima parte.

La ora 12,00 vă aștept la ședința de vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 22 octombrie 2019, 17:44
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro