Daniel Olteanu
Daniel Olteanu
Ședința Camerei Deputaților din 6 februarie 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.11/12-02-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-10-2021
13-10-2021
05-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 06-02-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 februarie 2019

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.4 Daniel Olteanu - declarație politică privind importanța Drumului de mare viteză Tișița-Albița;

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

Îl invit, în continuare, pe domnul Daniel Olteanu, Grupul ALDE.

Se pregătește domnul Ionuț Simionca, de la PMP.

Domnul Daniel Olteanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Importanța Drumului de mare viteză Tișița - Albița, pentru județul Vaslui și pentru Moldova, este una uriașă, iar argumentele pentru finanțarea acestui obiectiv prin bugetul din 2019, după mii de pagini de documente, adrese, interpelări și studii realizate și consultate, sunt imposibil de rezumat într-o declarație de trei minute. Voi încerca totuși să fac acest lucru.

Înainte de toate însă vreau să vă întreb - de ce mai facem legi, dacă nu le respectăm?

Autostrada Albița - Huși - Tișița - Buzău - București - Giurgiu figura la poziția 11 în "Lista proiectelor prioritare, identificate de România împreună cu Uniunea Europeană", proiecte care urmau să fie realizate până în 2015. Așa scrie în Legea nr. 203 din 2003 privind realizarea, dezvoltarea și modernizarea rețelei de transport de interes național și european.

Ce s-a întâmplat cu această lege, de ce nu s-a aplicat și cum de a dispărut o autostradă din Strategia Națională de Transport? Atenție, vorbim despre o parte a unui coridor rutier european de transport și de un tronson, Tișița - Albița, care are studiu de prefezabilitate realizat încă din anul 1998!

Arc peste timp, la 20 de ani distanță de acest studiu, Comisia Europeană îmi răspunde în mod oficial, în scris, că secțiunea Tișița - Albița, aflată pe rețeaua TEN-T globală din România, "este eligibilă în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare 2014-2020". Prin urmare, nu doar execuția lucrărilor, ci și costurile Studiului de Fezabilitate și ale Proiectului Tehnic sunt eligibile pentru finanțare cu fonduri europene.

În condițiile în care toate celelalte tronsoane care au legătură cu Moldova sunt prioritare la finanțarea cu fonduri europene, singura opțiune reală pentru o autostradă în Moldova, cu fonduri de la bugetul de stat, este Tișița - Albița. În acest moment, România are 215 km de autostradă cu fonduri de la bugetul de stat, zero în Moldova. Este un abuz la adresa celei mai sărace regiuni a Uniunii Europene, cea din stânga Siretului, să fie un contributor net în ceea ce privește resursele naționale și alocarea lor pentru construcția de autostrăzi, fără a fi beneficiar, când abordarea ar trebui să fie exact invers.

Ce alte argumente justifică finanțarea în 2019 a Autostrăzii Tișița - Albița? Ultimele date de la Direcția Generală a Vămilor sunt absolut concludente - în nouă ani, traficul rutier de la punctul de trecere a frontierei Albița s-a triplat, ajungând la peste 800.000 de vehicule, în 2017. În plus, numărul camioanelor care au tranzitat Vama Albița este mai mare decât în cazul tuturor celorlalte puncte de trecere a frontierei de pe granița de est, luate împreună! Concluzia este una singură - tronsonul Albița - Tișița este, de departe, principala rută de transport auto a mărfurilor spre și dinspre frontiera estică a României, cu mare potențial de accelerare.

În altă ordine de idei, vă reamintesc principiul dezvoltării echilibrate a infrastructurii de transport, pe baza căruia dezvoltarea rețelei de transport naționale se face echilibrat pe teritoriul fiecărei regiuni de dezvoltare a României, astfel încât să se asigure o dezvoltare sustenabilă, pe termen lung, a tuturor regiunilor. Cum se aplică acest principiu? Doar 1% din fondurile pentru marile proiecte de infrastructură ale Ministerului Transporturilor au fost cheltuite în Moldova, în 2017, zero în Vaslui.

37 de miliarde de lei reprezintă valoarea marilor proiecte de infrastructură finanțate prin POIM 2014-2020, niciun proiect nu este în Moldova, niciun leu nu este alocat Moldovei. În schimb, Transilvania și Regiunea București primesc 97% din cei 37 de miliarde de lei. Moldova are nevoie urgentă nu de unul, ci de cel puțin cinci mari proiecte, pentru a recupera decalajele de dezvoltare, iar unul dintre acesta trebuie să fie autostrada spre Albița, autostrada vasluienilor.

Dincolo de potențialul de creștere economică al regiunii și de beneficiile sociale, Drumul de mare viteză Tișița - Albița are și o consistentă valoare simbolică, pentru că înseamnă unirea celor două capitale românești, București și Chișinău, pe traseul cel mai scurt - asta, dacă frații noștri de peste Prut nu ne sunt frați doar la nivel declarativ.

Construcția acestui tronson este o prioritate absolută și la nivelul Comisiei Europene, care susține "nevoia de a completa proiectele de infrastructură care conectează Europa, mai ales Republica Moldova".

Nu în ultimul rând, din punctul de vedere al securității regionale, consider că este foarte important, în anul în care România deține Președinția Consiliului Uniunii Europene, să arătăm responsabilitate față de zona aflată la periferia geografică și economică a Uniunii Europene, și nu să o vulnerabilizăm suplimentar, prin politici de excluziune.

În acest context, demararea finanțării acestui obiectiv ar reprezenta un semnal de unitate la nivelul Uniunii Europene, o dovadă a atenției acordate fiecărui cetățean european, indiferent cât de izolat geografic și vulnerabil social ar fi.

Dintre toate aceste motive, la care se adaugă și altele, la fel de importante, Autostrada Tișița - Albița trebuie să fie inclusă în bugetul de stat pe 2019. Pentru județul Vaslui acesta este ultimul tren spre dezvoltare.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Vă rog, pe viitor, să vă încadrați în trei minute, totuși.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 20 octombrie 2021, 10:20
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro