Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of March 20, 2019
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.39/01-04-2019

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
24-02-2021
17-02-2021 (joint)
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2019 > 20-03-2019 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 20, 2019

14. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.41/2018 pentru modificarea și completarea Legii-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice (PL-x 422/2018). (rămas pentru votul final)
 
see bill no. 422/2018

 

Domnul Eugen Nicolicea:

  ................................................

123. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2018 pentru modificarea și completarea Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice; PL-x 422/2018.

Potrivit prevederilor art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, proiectul de lege va fi dezbătut în procedură de urgență.

Trecem la dezbaterea proiectului de lege.

Dau cuvântul reprezentantului inițiatorului.

Vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Nicea Mergeani (secretar de stat, Ministerul Muncii și Justiției Sociale):

Mulțumesc, domnule președinte.

Ministerul Muncii și Justiției Sociale susține adoptarea acestui proiect de lege în forma în care a fost adoptat în cadrul Comisiei pentru muncă, cu amendamente adoptate de comisia de fond.

Mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Dau cuvântul reprezentantului comisiei sesizate în fond, Comisia pentru muncă și protecție socială, să prezinte raportul.

Domnule președinte...

Domnul Adrian Solomon:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat, în ședința din 5 iulie 2018. Are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii-cadru nr. 153/2017, în sensul introducerii unor reglementări referitoare în principal la:

  • introducerea unui nou alineat la art. 18 care să prevadă acordarea începând cu luna mai 2018 a indemnizației de hrană pentru personalul din universitățile de stat;
  • modificarea alin. (3) al art. 25, în sensul scoaterii gărzilor din limitarea sporurilor de 30% pentru personalul din unitățile sanitare; precum și
  • introducerea unui nou alineat la art. 25 care să prevadă posibilitatea pentru unitățile sanitare de monospecialitate, serviciile de ambulanță județene și ale municipiului București, să poată beneficia de majorarea procentului care se aplică asupra sumei salariilor de bază, în vederea acordării sporurilor stabilite pentru fiecare dintre aceste unități sanitare, astfel încât să se asigure limita minimă a sporurilor prevăzute în regulamentul elaborat potrivit art. 23;
  • de asemenea, introducerea unei noi litere, lit. d2) la art. 38 alin. (3) prin care personalul încadrat în funcțiile de inspector școlar general adjunct, inspector școlar de specialitate și inspector școlar să poată beneficia de majorarea salarială cu 20% acordată personalului didactic.

Proiectul face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma dezbaterilor, comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege, cu amendamentele redate în anexele care fac parte integrantă din prezentul raport.

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Vă mulțumesc.

Dacă din partea grupurilor parlamentare dorește cineva să ia cuvântul? Nu dorește.

Conform prevederilor art. 120 din Regulament, urmează să aprobăm timpul afectat dezbaterii acestui proiect de lege.

Rog, domnul președinte al comisiei să facă propunerea.

Domnul Adrian Solomon:

Două... cu un minut pentru fiecare amendament.

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Supun votului această propunere, pentru a aproba timpul afectat. Vă rog să votați.

Cu 104 voturi pentru, 10 voturi împotrivă, 34 de abțineri, timpul a fost aprobat.

Trecem la dezbaterea pe articole.

Începem cu titlul. Dacă sunt obiecții? Nu sunt.

Da, văd că doresc să ia cuvântul...

Domnul Csép. Doamna Csép, scuzați-mă, mă uitam la colegul și vorbeam de dumneavoastră.

Doamna Csép Éva-Andrea:

Mulțumesc frumos, domnule președinte de ședință.

Doresc să supun atenției colegilor un amendament privind... la amendamentele admise. Să se voteze forma adoptată la Senat, la marginal 25.

Deci la amendamente admise, marginal 25, forma aprobată de Senat, care a fost propusă pentru eliminare.

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Mulțumesc.

N-am ajuns încă acolo, dar vom ține cont.

Domnul Vîlceanu Dan.

Domnul Dan Vîlceanu:

Da, domnule președinte.

Eu apăsasem înainte să intrăm în dezbaterea pe articole, dar n-ați văzut, probabil. Pentru dezbateri generale apăsasem.

Domnul Eugen Nicolicea:

Bine, vă rog să luați cuvântul pentru dezbateri generale.

Domnul Dan Vîlceanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Există o problemă pe care până acum cam toată lumea a promis că o va rezolva și se pare că, cel puțin din partea majorității, lucrurile promise sunt așa, doar ca să mai amăgească oamenii. De ce? Sunt anumite categorii de salariați din sistemul de sănătate care au fost uitați atunci când s-a discutat Legea nr. 153 și, la fiecare modificare, din multele modificări pe care le-am făcut, acestor salariați din sistemul de sănătate - și mă refer aici la psihologi, farmaciști, chimiști, fizioterapeuți - li s-a promis că problema lor va fi rezolvată. Și nu se rezolvă niciodată.

Vreau să vă spun că sunt amendamente formulate inclusiv de Ministerul Sănătății, amendamente formulate de domnul Buicu, președintele Comisiei pentru sănătate, amendamente formulate de domnul Iordache. De ce? Pentru că de un an de zile îi plimbați pe oamenii aceștia prin Parlament - pe chimiști, pe biologi, pe farmaciști, pe psihologi - și le promiteți că le rezolvați problema. Iar acum, la Comisia pentru muncă, după votul dat ieri, oamenii au rămas pur și simplu șocați. Nu le venea să creadă că, după ce li s-a promis un an de zile că problema va fi rezolvată, i-ați mințit și scurt, așa, scurt, la Comisia pentru muncă, totul a fost uitat.

Ba, mai mult, ministrul sănătății, ministrul muncii, săptămâna trecută, promiteau că la această ordonanță, la discutarea acestei ordonanțe în Parlament, problema aceasta a unor salariați din sistemul de sănătate va fi rezolvată.

Oamenii în acest moment protestează. Au protestat săptămâna trecută la Ministerul Sănătății. Acum sunt proteste la Ministerul Muncii. Și, culmea, continuați să-i mințiți.

Acum ați observat, după ce i-ați mințit un an, că nu se poate rezolva problema, pentru că nu sunt bani. Dar sunt bani să rezolvați alte categorii, ca de exemplu...

 

Domnul Eugen Nicolicea:

Mă scuzați, vă rog să vă limitați expunerea.

 

Domnul Dan Vîlceanu:

... ca de exemplu...

Domnul Eugen Nicolicea:

Reamintesc, suntem într-o procedură de urgență...

Domnul Dan Vîlceanu:

Am înțeles.

 

Domnul Eugen Nicolicea:

... timpul e limitat.

Domnul Dan Vîlceanu:

Domnule președinte,

E procedură de urgență și legea aceasta sau proiectul stă la sertar de un an de zile. Dar, mă rog.

Vă spuneam că după ce ați mințit acești oameni, acum veniți și spuneți că nu sunt bani.

Dar pentru ministrul muncii... dar pentru Ministerul Muncii, ca să majoreze cu 25% salariile la Ministerul Muncii au fost bani. Că acest amendament a fost depus de ministrul muncii, da? Acolo nu există impact bugetar. Banii aceia... vine domnul ministru cu ei de acasă, nu?

Domnul Eugen Nicolicea:

Deci ați depășit timpul cu un minut și jumătate.

Domnul Dan Vîlceanu:

Domnule președinte,

În concluzie...

 

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă rog să limitați.

Domnul Dan Vîlceanu:

În concluzie, vreau să vă spun următorul lucru. Partidul Național Liberal se opune acestui demers al dumneavoastră de a minți oamenii încontinuu și vom vota împotriva acestui proiect de lege.

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Domnul Seidler Cristian, din partea Grupului USR.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Dragi colegi,

Acest proiect de lege este în procedură de urgență la Camera Deputaților de 6 luni. Probabil și pentru acest lucru tot Iohannis va fi de vină. Sau "Serviciile". Sau "statul paralel". Sau oricine altcineva decât majoritatea guvernamentală. Pentru că PSDragnea-ALDE niciodată nu greșește.

Dar iată că de fapt modificăm Legea salarizării. De un an și jumătate a intrat în vigoare și aceasta va fi, țineți-vă bine, a 10-a modificare.

Pe tehnică legislativă, vreau să știți că amendamentele la această lege de aprobare a ordonanței de urgență le-am văzut prima dată ieri, în cadrul comisiei. De 6 luni de zile acest proiect de lege este în procedură de urgență și abia ieri s-au putut vedea pe ecran. Și a trebuit să votăm imediat.

Acesta este respectul pe care îl acordați salarizării în domeniul public.

Reafirm, a 10-a oară modificăm această lege. Cine își asumă responsabilitatea politică pentru această zarvă de lege?

S-o modifici de 10 ori într-un an și jumătate este orice altceva decât responsabilitate fiscal-bugetară. Despre responsabilitate politică sau guvernamentală nici nu mai putem vorbi.

Domnul Eugen Nicolicea:

Domnul Pambuccian Varujan.

Domnul Varujan Pambuccian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Este exact ce nu-mi doream să se întâmple. Adică să ducem într-o zonă de război politic o chestiune care chiar este importantă și care chiar trebuie rezolvată, și care, din păcate, probabil că nu va fi rezolvată, pentru că fiecare o să stea în tranșeele lui. Și știm cum arată tranșeele.

Eu vreau totuși să pledez pentru rezolvarea problemei acesteia a biochimiștilor, chimiștilor, medicilor care... personalului care se ocupă de partea de laborator în zona medicală, din două motive. Unul care ține de faptul că tehnologiile care încep să fie decisive în zona medicală, chiar în zona de tratament, vin din ce în ce mai mult din partea biochimiei, a biologiei celulare. Și atunci e foarte important ca în unitățile sanitare să existe personal calificat care poate să susțină aceste noi tehnologii și noi tehnici de tratament, care au apărut, și care se dezvoltă, și care vor deveni din ce în ce mai prezente în partea de tratament.

Și al doilea motiv, care este unul de ordin absolut pragmatic. Lucrurile acestea se vor întâmpla oricum, pentru că lumea în direcția aceasta merge. Și atunci, neavându-i în unitățile sanitare, îi vom avea în afara lor, la costuri mult mai mari. Și nu știu dacă e bine.

Așa că rugămintea mea este să uităm o clipă că sunt două tabere care nu știu ce cred că o să rezolve luptându-se pe lucrurile acestea și să încercăm să abordăm subiectul acesta absolut rațional.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Vă mulțumesc.

Domnul Solomon.

Domnul Adrian Solomon:

În primul rând, stimați colegi, ceea ce facem astăzi poate fi a 10-a, a 11-a, a 20-a modificare. Este o lege foarte complexă pe care am elaborat-o împreună și știți prea bine că s-au făcut peste 80 de amendamente în Parlament.

Aceste amendamente au fost calculate doar ca impact financiar, dar nu au fost făcute studii de caz pe fiecare categorie de personal în parte, pentru că nici nu era timpul necesar și știți prea bine că nici nu aveam capacitatea, noi, în Parlament, să facem lucrurile acestea.

E vorba, în amendamentele admise, de 10 angajați ai expertizei criminologice sau criminalistice.

Ce era să facem noi, când am elaborat legea, de unde să știm noi că salariile lor în evoluția aplicării legii vor avea de suferit sau nu, astfel încât să putem rezolva din start aceste lucruri? Doar aplicând o lege poți să-ți dai seama de ceea ce îi lipsește și poți să faci reglajele fine.

Tot în comisie, nu știam că medicii cercetători angajați în spitale sunt pe grila de la cercetare și educație, și nu pe grila de la sănătate. Și am ajuns în situația ca 163 de medici cercetători din România să aibă salarii de 3.500 de lei, net, în condițiile în care un medic rezident are de două ori mai mult.

Și atunci ce ar fi trebuit? Să-i lăsăm acolo, doar pentru că la un moment dat ei au optat, prin 2007, să fie pe grila de la cercetare? Uitând însă că pentru a ajunge medic cercetător trebuie să fii medic specialist.

Prin urmare, ca să eliminăm și această nedreptate, pentru această mică categorie de oameni, a trebuit să facem această modificare.

Mai sunt reglaje legate de sporul de solicitare neuropsihică în învățământ. S-a ajuns acum - pentru că Legea nr. 1 dă niște definiții, Legea nr. 153 lucrează cu alte definiții - ca personal didactic de predare să nu fie considerat și inspectorul, care este personal de îndrumare și control, sau directorul unității școlare, care este personal didactic de conducere, să nu primească acel spor, astfel încât niște profesori gradul I să aibă mai mult decât directorul școlii.

Trebuie să reglăm lucrurile acestea? Eu cred că trebuie să le reglăm. Astfel încât tot ceea ce nemulțumește la nivelul de jos să poată fi astfel reparat.

Celelalte nu sunt chestiuni foarte, știu eu, de fond, cum ar fi fost, să zicem, categoria biochimiștilor, care numără undeva la... cu tot cu personalul din laborator, undeva la 600.000 de oameni și ar fi avut un impact deosebit.

Dar dacă am fi adus din grila din 22, astăzi, ce ar fi zis kinetoterapeuții? Ce ar fi zis brancardierii? Ce ar fi zis infirmierele?

Deci, până una-alta, în Programul de guvernare și în programul electoral noi am spus că vom mări salariile cu 100% pentru medici și asistente. Toate celelalte categorii vor trebui, pe orizontală, să fie armonizate, astfel încât un profesor de biologie sau de chimie să nu aibă mai puțin decât un biolog dintr-o unitate sanitară. Trebuie să fim, până la urmă, nu doar pe verticală atenți la această lege, să ne uităm pe toată orizontala pieței muncii, care este influențată de această lege.

Vă rog să votați pentru a pune mai repede în aplicare aceste schimbări. Pentru oameni, nu pentru altcineva. (Aplauze.)

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Vă mulțumesc.

O intervenție pe procedură, vă rog.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie samedi, 27 février 2021, 5:32
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro