Éva-Andrea Csép
Éva-Andrea Csép
Ședința Camerei Deputaților din 3 aprilie 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.49/15-04-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
28-07-2020
27-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 03-04-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 aprilie 2019

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.18 Csép Éva-Andrea - declarație politică având ca temă "Autismul - între realitate și lege";

 

Domnul Marilen-Gabriel Pirtea:

  ................................................

O invit la cuvânt pe doamna Csép Éva-Andrea, UDMR.

Se pregătește Alina Teiș, PSD.

Urmează Andrei Daniel Gheorghe, PNL.

Doamna Csép Éva-Andrea:

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte de ședință.

Dragi colegi,

Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului este marcată în fiecare an la nivel mondial, în data de 2 aprilie, cu scopul de a promova o mai bună înțelegere a autismului și de a crește nivelul de informare a publicului larg privind nevoile deosebite ale persoanelor cu autism și ale familiilor acestora.

Potrivit datelor statistice, în România există circa 30.000 de adulți și 20.000 de copii cu autism. Tulburările din spectrul autist sunt complexe, caracterizate prin dificultăți în comunicare și limbaj, au cauze multiple și pot afecta creierul în moduri diferite. Afecțiunea nu se poate vindeca, dar până la jumătate dintre copiii diagnosticați ajung să aibă o viață independentă, mulțumită intervenției timpurii.

Părinții/aparținătorii persoanelor cu TSA depun mari eforturi, de la aflarea diagnosticului și până la accesarea serviciilor. Etapele pe care trebuie să le parcurgă alături de copii, toate barierele pe care trebuie să le depășească, duc la oboseală cronică, frustrări sau traume familiale. De cele mai multe ori, acești părinți se implică activ în strângerea de fonduri, înființează asociații, caută soluții, se implică în elaborarea de politici publice, întrucât nu există sprijin real din partea instituțiilor de resort.

Există în legislație prevederi privind integrarea copilului cu cerințe educaționale speciale în învățământul de masă, dar nu există nicio sancțiune dacă nu sunt profesori de sprijin sau nu se aplică o curriculă adaptată, deși art. 24 al Convenției ONU prevede că: "Statele părți recunosc dreptul persoanelor cu dizabilități la educație. Totodată, statele părți vor asigura un sistem educațional incluziv la toate nivelurile, precum și învățarea pe tot parcursul vieții. Se asigură adaptarea rezonabilă a condițiilor la nevoile individului".

Stimați colegi,

Nu putem să așteptăm soluții doar din partea ONG-urilor care, în cazul persoanelor cu TSA, joacă un rol crucial în societate, preluând chiar responsabilitatea autorităților în acest sens. Noi, oamenii politici, suntem cei responsabili și noi trebuie să asigurăm un cadru legal protector și surse de finanțare pe măsură pentru serviciile specializate, destinate acestor persoane.

Vă îndemn, dragi colegi, să nu rămânem indiferenți și să luăm măsuri clare pentru depistarea timpurie a acestor tulburări, pentru dezvoltarea optimă a acestor persoane și pentru a crea șanse egale pentru a facilita integrarea acestora.

De exemplu:

  • Aplicarea screeningului gratuit, de către toți medicii de familie, tuturor copiilor care până la vârsta de 2 ani nu au formate abilități de comunicare nonverbale și limbaj impresiv;
  • Crearea programelor preventive și educaționale pentru părinți;
  • Susținerea centrelor sociale acreditate și înființarea serviciilor specializate, prin reglementarea unui standard de cost pentru aceste tipuri de servicii;
  • Cea mai importantă măsură ar fi înființarea de centre de zi pentru adolescenți, întrucât cei care împlinesc 18 ani și termină cele 9 clase nu au nicio posibilitate de a participa la diferite activități specifice.

Trebuie să prioritizăm, în perioada care urmează, nevoile și lipsurile identificate în sistem în ceea ce privește persoanele cu tulburări de spectru autist, care necesită mai multă atenție și iubire decât noi toți.

În încheiere, aș dori să citez cuvintele unui părinte: "Persoanele cu autism nu acționează cu rea-credință, nu sunt răutăcioase, ele nu trebuie să se spovedească, deoarece nu au păcate!".

Vă mulțumesc.

Csép Éva-Andrea, deputat al UDMR.

Domnul Marilen-Gabriel Pirtea:

Mulțumim frumos.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 12 august 2020, 5:09
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro