Plen
Ședința Camerei Deputaților din 7 octombrie 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.112/16-10-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 07-10-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 7 octombrie 2019

15. Dezbaterea Propunerii legislative pentru completarea art.76 din Legea educației naționale nr.1/2011 (Pl-x 296/2019) (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 296/2019

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

  ................................................

Poziția 7, Propunerea legislativă pentru completarea art. 76 din Legea educației naționale nr. 1/2011; Pl-x 296/2019; este o respingere.

Din partea comisiei sesizate în fond, doamna Gavrilă, vă rog, prezentarea raportului.

Doamna Camelia Gavrilă:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Comisia noastră a fost sesizată în fond cu adresa care se referă la Pl-x 296 și care vizează completarea art. 76 din Legea educației naționale nr. 1/2011.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare completarea art. menționat din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, în sensul în care se solicită realizarea demersurilor necesare pentru creșterea numărului de consilieri școlari, mediatori școlari și profesori de sprijin, la nivelul unităților școlare și al județelor în care rata de absenteism la examenele finale din clasa a VIII-a și, respectiv, a XII-a, a XIII-a depășește 25% din numărul total al elevilor.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

Comisia a respins cu majoritate de voturi propunerea legislativă, pe baza următoarelor argumente:

  • Există în acest moment un proiect privind învățământul secundar, numit ROSE - Romanian Secundary Education -, finanțat de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare și care vizează tranziția de la învățământul secundar la învățământul terțiar, creșterea gradului de menținere în școală a elevilor sau în primul ciclu de licență a studenților, intervenții care să vizeze ore de remediere, tutoriat, consiliere, meditații, mediere cu comunitatea rromă, activități extracurriculare. Deci, o multitudine de domenii sunt vizate prin acest proiect amplu, sistemic și care intră în rezonanță cu ceea ce propunerea legislativă vizează;
  • De asemenea, textul inițiativei legislative are și, conform prevederilor Legii nr. 24 privind normele de tehnică legislativă, anumite carențe legate de coerență și de precizia termenilor;
  • Iar din perspectiva Legii nr. 500, cunoscută, Legea finanțelor publice sau a Legii finanțelor publice locale și a prevederilor din Constituție care presupun fișă financiară, prevederea resurselor, de asemenea, nu sunt clarificările necesare, motiv pentru care a fost respins de comisie.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Dezbateri generale?

Doamna Florica Cherecheș, vă rog.

Doamna Florica Cherecheș:

Dragi colegi,

În ultimii ani, am văzut cum prestigiul școlilor este practic măsluit prin reducerea participării elevilor la examenele de evaluare națională, astfel încât avem de acum un fenomen - se numește "Fenomenul Brăila".

În 2018 a crescut cu 70% numărul elevilor nepromovați, față de anul anterior, situație care poate fi pusă și pe seama acestui fenomen.

Pentru că ce se întâmplă, de fapt, este că foarte mulți elevi considerați neperformanți sunt lăsați corijenți, repetenți sau nu li se încheie situația școlară. Și aceasta este o nouă tactică a școlilor, pentru a-și crește prestigiul. Dar aceasta are un potențial distructiv pentru educația viitoare a acestor elevi care nu se mai pot înscrie la licee sau la școli profesionale.

Am elaborat acest proiect de lege pentru că este obligatoriu să se sancționeze acest dublu abuz. Pe de o parte, copiilor le este luat dreptul de a fi evaluați obiectiv și de a-și cunoaște nivelul de pregătire, iar, pe de altă parte, copilului i se induce în mod voit sentimentul lipsei de valoare personală, că el nu este suficient de bun ca să susțină un astfel de examen.

Proiectul propus de PNL prevede:

1. Obligația Ministerului Educației de a cerceta cauzele neparticipării elevilor la examene, acolo unde rata de neparticipare depășește 25% din totalul elevilor înscriși la începutul anului școlar și sancționarea responsabililor;

2. Obligația Ministerului Educației de a solicita inspectoratelor școlare județene și unităților de învățământ identificate cu procente mari de neparticipare la evaluarea națională și la bacalaureat stabilirea unui set de obiective pentru creșterea participării și îmbunătățirea rezultatelor la respectivele examene;

3. Obligația Ministerului Educației de a realiza demersurile necesare creșterii numărului de consilieri școlari, mediatori, profesori de sprijin, acolo unde rata de neparticipare depășește 25% din totalul elevilor înscriși;

Și 4. Obligația ministerului de a asigura resursele necesare organizării Programului "Școală după școală", pachetul de remediere și sprijin la învățare pentru elevii din ultimii doi ani terminali.

Vă îndemn să votați acest proiect și să dăm o șansă elevilor de a reuși în viață prin educație.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Doamna Iurișniți Cristina, vă rog.

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Nu cred că e cazul să mai insistăm pe această temă și pe tema absolut îngrijorătoare a abandonului școlar, a ratei de abandon care crește cu fiecare an.

Pe lângă acest "Fenomen Brăila", de care s-a discutat aici, vedem tineri care nu-și termină nici măcar studiile gimnaziale - copiii, pentru că la 14-15 ani nu putem să le spunem încă tineri, sunt adolescenți, care ajung la o cifră de 20.000-22.000 -, care efectiv se pierd și nu-și termină studiile.

Este foarte îngrijorător acest fenomen și, prin urmare, nu înțelegem de ce ministerul nu alocă fondurile necesare pentru a suplimenta numărul consilierilor școlari, psihologilor școlari, profesorilor de sprijin.

USR are în lucru o inițiativă legislativă exact pe această temă, pentru ca acești consilieri să aibă alocați în jur de 400-600 de elevi, nu 800-1000, cum este cazul acum, iar, pe de altă parte, este absolut necesar, este imperios necesară finanțarea Programului "Școală după școală", a unei mese calde în școli.

Ne reamintim și de proiectul acela pilot, început în 2016, care încă tot la nivelul unui proiect pilot se află, după 3 ani de derulare. Este rușinos. PSD-ALDE, cei care au fost până acum la putere, efectiv și-au bătut joc de învățământul românesc.

Prin urmare, USR susține acest proiect de lege și va vota împotriva respingerii.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Nu mai sunt alte intervenții. Propunerea merge la votul final.

O să închidem aici prima parte a ședinței noastre de astăzi. Urmează sesiunea dedicată răspunsurilor la întrebări și interpelări.

Domnule Pirtea, vă rog să veniți la prezidiu!

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 11 iulie 2020, 11:06
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro