Cristina-Ionela Iurișniți
Cristina-Ionela Iurișniți
Ședința Camerei Deputaților din 4 decembrie 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.134/12-12-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-09-2022
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 04-12-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 decembrie 2019

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.15 Cristina-Ionela Iurișniți - declarație politică având ca temă situația îngrijorătoare din domeniul educației;

 

Domnul Vlad-Emanuel Duruș:

  ................................................

Urmează, din partea Grupului parlamentar al Uniunii Salvați România, doamna Cristina-Ionela Iurișniți.

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Este situația din Educație un motiv de îngrijorare? Cu siguranță, da!

44% analfabeți funcționali, potrivit testelor PISA, este rezultatul a zeci de ani de nepăsare a guvernanților, incompetenței zecilor de miniștri și subfinanțării cronice, prin nerespectarea Legii educației nr. 1/2011.

De ce în Estonia avem un procent de analfabeți funcționali de doar 11%, față de 44%, în România?! Cum au reușit? Declarând o prioritate națională educația timpurie și mai ales investind în profesorii lor.

Toate statisticile internaționale spun că progresul elevilor vine din calitatea profesorilor de la clasă. Educația cere timp și bani. Deci e clar că nu oricine poate să fie profesor, cu atât mai puțin cei fără un master didactic, fără formări continue sau cei cu comportament abuziv repetat.

Trebuie să punem capăt incompetenței și imposturii, trebuie să punem accentul pe progres și dezvoltarea de abilități de comunicare și muncă în echipă, și nu doar pe competiție, ierarhii inutile, care duc la scăderea încrederii și a stimei de sine la nivelul tuturor actorilor din sistemul de educație.

Trebuie să ne trezim și să punem accentul pe dezvoltarea celor 8 competențe cheie, asumate la nivel european, care permit o mai bună dezvoltare personală și profesională, în vederea unei inserții mai flexibile pe piața muncii.

Meseriile prezentului, dar în special cele ale viitorului trebuie să ne preocupe. Publicarea Raportului OECD cu rezultatele la Testele PISA ne plasează din nou la coada Europei. Învățământul românesc ocupă ultimul loc la matematică și penultimul loc la citire la științe, din Uniunea Europeană.

Ce soluții propunem? Nimic nou sub soare! Sunt idei și strategii care sunt dezbătute de specialiști, experți în educație, de ani de zile, dar nu sunt aplicate. Avem nevoie de dezvoltarea competențelor, și nu de acumulare de cunoștințe. La clasă, accentul trebuie pus pe gândirea critică, dezvoltarea competențelor lingvistice și educație pentru media, dezvoltarea autonomiei elevilor și în special pe competența de a-i învăța pe elevi să învețe.

Stabilitatea, predictibilitatea și egalitatea de șanse trebuie să primeze! Și copiii din medii defavorizate, sărace au dreptul la educație de calitate!

Până dezvoltăm infrastructura, cel puțin pe termen scurt să asigurăm burse sociale, transport gratuit și suport alimentar acolo unde nevoile sunt evidente, iar profesorii să fie evaluați, responsabilizați, dar și motivați. Avem nevoie de profesori buni în sistem. În acest sens, formarea continuă de calitate este esențială în contextul unei formări inițiale precare.

Competențele fundamentale trebuie să fie dezvoltate încă din primii ani de școală, pentru ca, spre finalul ciclului obligatoriu de învățământ, orice tânăr la vârsta de 15-16 ani, cum au fost cei care au fost evaluați la Testele PISA, să facă față provocărilor unei lumi din ce în ce mai avansate, mai globalizate și digitalizate.

Am avut ieri o discuție cu ministrul în funcție, Monica Anisie, care a acceptat că este necesară investiția financiară în calitatea cadrelor didactice, în formarea lor inițială, dar mai ales în formarea continuă. Profesorii trebuie să aibă acces în mod gratuit la formări de calitate, în acord cu ultimele metode și strategii didactice. Școlile profesionale trebuie susținute prin campanii de informare și conștientizare a părinților, că nu este o rușine pentru copiii lor să cunoască o meserie. Criza forței de muncă se rezolvă doar prin schimbarea mentalităților, legi bune și parteneriat între un mediu de afaceri competitiv și unitățile de învățământ.

Nu mai putem spune că nu avem ce face cu 6% din PIB în educație, când avem peste 1.500 de școli fără apă și canalizare, școli lăsate de primari indolenți, foarte mulți profesori intrați în sistem pe ușa din dos, fără habar de minimele strategii didactice interactive, care să integreze pedagogia proiectului și noile tehnologii în orice oră de curs, nu doar în inspecțiile anunțate. Suntem singura țară din Europa care are 4.500 de cadre didactice necalificate în sistem. De ce am ajuns aici? Pentru că nimeni nu a investit în educație la modul real. Profesorii cu vocație sunt puțini, demoralizați de răsturnarea valorilor și a ierarhiilor.

USR propune un MCV pe educație, depolitizarea întregului sistem, un audit extern și o evaluare reală a profesorilor și directorilor, prin concurs. Este, poate, nevoie și de o monitorizare a politicilor educaționale chiar de către Parlament. Este nevoie de urgență de un pact al tuturor partidelor pentru finanțarea cu minimum 6% din PIB a educației, singura investiție reală pe termen mediu și lung.

Mulțumesc.

Cristina Iurișniți, Circumscripția electorală nr. 6, Bistrița-Năsăud.

Domnul Vlad-Emanuel Duruș:

Mulțumesc, doamnă deputat. V-aș ruga ca data viitoare să fiți puțin mai concisă.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 3 octombrie 2022, 13:24
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro