Costin-Sebastian Moise
Costin-Sebastian Moise
Ședința Camerei Deputaților din 4 decembrie 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.134/12-12-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
04-10-2022
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 04-12-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 decembrie 2019

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.57 Costin-Sebastian Moise - declarație politică referitoare la "Abrogarea O.U.G. nr. 114 - o necesitate stringentă pentru relansarea economiei românești";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Costin-Sebastian Moise:

"Abrogarea O.U.G. nr. 114 - o necesitate stringentă pentru relansarea economiei românești"

Cea mai mare problemă generată de guvernele succesive ale PSD a fost cauzată de politicile publice prociclice care ne-au adus, în acest moment, spectrul unei noi crize economice. Pur și simplu, au tratat Bugetul de stat ca niște contabili de CAP cu patru clase, dar cu origini sănătoase. Nefiind în stare să reformeze ANAF pentru o colectare mai eficientă, România aflându-se la coada Europei când vine vorba de colectarea fiscală (cu aproximativ 25% din PIB), PSD-iștii au purces la introducerea de noi taxe și impozite pentru a crește veniturile bugetare.

Rezultatul nu este cel scontat. Deși au introdus taxe pentru sectoarele bancare, comunicații și energie, încasările nu au crescut în ritmul dorit. Astfel, după primele 10 luni din 2019, încasările bugetare totale au crescut cu 12,4%, în timp ce veniturile fiscale s-au majorat cu 10,2% în contextul în care prognoza era de 16,5%. Este dovada cea mai clară a faptului că O.U.G. nr. 114 nu a adus bunăstarea bugetară anunțată de Eugen Teodorovici, Darius Vâlcov și Liviu Dragnea.

Singurul lucru bun generat de O.U.G. nr. 114 - și care trebuie păstrat și după măsura reparatorie pe care trebuie să o ia Guvernul PNL - ține de reducerea taxării muncii pentru cei care lucrează în construcții. Avansul consistent al acestui sector, unde s-au putut găsi mai ușor angajați, este unul dintre motivele pentru care s-a atins o creștere de 4% pe parcursul lui 2019. De altfel, conform INS, în perioada ianuarie - septembrie 2019, față de aceeași perioadă din 2018, volumul lucrărilor de construcții a crescut, ca serie brută, cu 27,9%, iar ca serie ajustată, în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezon, cu 22,1%.

Perspectiva O.U.G. nr. 114, care introducea o taxă de 2% pe cifra de afaceri a companiilor din energie, a sabotat total sectorul, gonind companiile mari care ar fi dorit exploatarea zăcămintelor de hidrocarburi din Platforma Continentală a Mării Negre. De asemenea, s-a blocat parțial capacitatea Transgaz de a se extinde în țările din jur.

În sectorul comunicațiilor, O.U.G. nr. 114 a blocat licitația pentru licențele 5G. Dacă în cazul 4G, România a fost printre primele țări care au adoptat noul standard, de data aceasta întârzierea s-ar putea să coste companiile care operează în România. Și nu vorbim doar de cele din zona IT&C, cât și de industriile care necesită un transfer mare și rapid de date

Nu în ultimul rând, O.U.G. nr. 114 a fost în frână în domeniul creditării. Atunci când antreprenorii români aveau nevoie de linii de finanțare din partea băncilor, s-au văzut în postura de a li se cere condiții aproape imposibil de îndeplinit sau chiar să fie refuzați. Practic, Guvernul a sabotat economia tăind din fluxurile financiare.

Abrogarea O.U.G. nr. 114 este, deci, nu numai necesară, ci și urgentă. Trebuie să vină cât mai repede în luna decembrie, încă înainte de Bugetul de stat. Mai ales că toate companiile care activează în sectoarele mai sus enunțate își fac de pe acum bugetele și planurile de afaceri pentru anul viitor. Soluția cea mai naturală nu este asumarea răspunderii Guvernului, un act politic de forță, ci o nouă ordonanță de urgență care să acționeze chirurgical acolo unde este nevoie. Până la urmă însă, nu modalitatea abrogării este importantă, ci timingul.

Or, economia națională nu mai poate să aștepte. Dacă vrem cu adevărat o creștere solidă în 2020, care să nu se mai bazeze exclusiv pe consum, trebuie să ajutăm companiile din comunicații, energie și sectorul bancar să respire.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 6 octombrie 2022, 7:58
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro