Plen
Ședința Camerei Deputaților din 9 martie 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.22/13-03-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 09-03-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 martie 2020

  Informare privind distribuirea unor documente la casetele deputaților, potrivit prevederilor art.94 din Regulamentul Camerei Deputaților.  

Ședința a început la ora 16,05.

Lucrările ședinței au fost conduse de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de domnul deputat Vasile-Daniel Suciu și de domnul deputat Cristian Buican, secretari ai Camerei Deputaților.

   

Domnul Florin Iordache:

Bună ziua, stimați colegi!

Vă rog să luați loc, să putem începe.

Vă anunț că, din totalul celor 329 de deputați, și-au înregistrat prezența un număr de 187.

În conformitate cu prevederile art. 93 din Regulament, au fost distribuite următoarele documente: ordinea de zi pentru zilele de luni și marți, 9 și 10 martie; programul de lucru în perioada 9-14 martie; lista rapoartelor depuse în perioada 25 februarie - 9 martie; lista cu legile pentru care se poate exercita dreptul de sesizare a Curții; informarea cu privirea la inițiativele înregistrate la Cameră și care urmează să fie avizate.

 
Informare privind activarea domnilor deputați Florică Ică Calotă, Toma-Florin Petcu, Marius-Gheorghe Surgent și Ion Tabugan în Grupul parlamentar al PNL.  

Vă prezint următoarele modificări în componența grupurilor parlamentare.

Domnii deputați Calotă Florică Ică, Petcu Toma-Florin, Surgent Marius-Gheorghe și Tabugan Ion ne aducă la cunoștință că vor activa în Grupul parlamentar al PNL.

Informare privind activarea domnului Andrei Dominic Gerea ca deputat neafiliat.  

Iar domnul deputat Gerea Andrei Dominic va activa ca deputat neafiliat.

La ora 17,00 avem prezentarea pe scurt a interpelărilor.

Dacă sunt intervenții la ordinea de zi?

Domnul deputat Ion Stelian.

Aveți intervenții la ordinea de zi?

Vă rog.

Aprobarea unor modificări ale ordinii de zi.  

Domnul Stelian-Cristian Ion:

Vă solicit retrimiterea la comisie a PL-x 244/2019, aflat la poziția 29 de pe ordinea de zi. Este vorba despre o reexaminare la cererea Președintelui României a Legii pentru completarea art. 5 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică.

Dacă s-ar vota un astfel de proiect și un astfel de raport, așa cum a rezultat în urma ședinței Comisiei juridice, ar însemna că pe viitor proiecte pentru desfășurarea unor activități industriale ar putea fi făcute fără acord de mediu, ceea ce ar avea un impact devastator asupra mediului înconjurător.

Noi credem că e important să plantăm, e important să avem grijă de mediul înconjurător, dar este foarte important să avem grijă, foarte mult, de ceea ce avem acum în patrimoniul nostru, care se circumscrie sferei acesteia, a protecției mediului.

Repet, cererea de reexaminare făcută de Președinte este laborios documentată.

De asemenea, Consiliul Legislativ a identificat câteva elemente de neconstituționalitate.

Nici Consiliul Economic și Social nu a trecut neobservate aceste chestiuni.

Guvernul României a dat aviz negativ.

Ca atare, având în vedere raportul favorabil din Comisia juridică, solicit retrimiterea la comisie, pentru a alinia toate aceste puncte de vedere și a avea un proiect care să fie de necontestat în fața unor critici de neconstituționalitate.

     

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

 
   

Domnul Stelian-Cristian Ion:

Dacă se va merge mai departe, suntem hotărâți să strângem semnături pentru atacarea la Curtea Constituțională a acestui proiect.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Dacă va fi adoptată de Parlament. Bun.

Să înceapă votul.

 
   

68 de voturi pentru, voturi împotrivă - 78, două abțineri. Propunerea de retrimitere nu a întrunit numărul de voturi.

Mai departe.

Domnul Bontea, vă rog, Grupul PSD.

 
   

Domnul Vlad Bontea:

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Avem și noi două modificări la ordinea de zi. Și anume să aducem, pe poziția 5, poziția 18 - PL-x 537/2019.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Să înceapă votul.

 
   

158 de voturi pentru, două voturi împotrivă, 4 abțineri. Adoptată.

 
Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români (Pl-x 64/2018). (retrimisă comisiei)  

Domnul Vlad Bontea:

Mulțumesc frumos.

Și, pentru corelări, Pl-x 64/2018 să o retrimitem o săptămână la comisie.

   

Domnul Florin Iordache:

Da. Să înceapă votul. (Vociferări.)

 
   

Domnul Vlad Bontea:

Poziția...

 
   

Domnul Florin Iordache:

Stați puțin.

 
   

Domnul Vlad Bontea:

... 312 pe ordinea de zi.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă rog, repetați.

 
   

Domnul Vlad Bontea:

Deci, poziția 312 pe ordinea de zi, pentru corelări; Pl-x 64/2018; o săptămână.

(Domnul deputat Szabó Ödön solicită să ia cuvântul.)

 
   

Domnul Florin Iordache:

Pe procedură, vă rog.

 
   

Domnul Szabó Ödön:

Domnule președinte,

Doar pe procedură.

Eu rog colegii, întotdeauna când solicităm retrimitere, să spunem și tematica proiectului de lege...

 
     

Domnul Florin Iordache:

Da, bineînțeles.

 
   

Domnul Szabó Ödön:

... pentru că nu avem toată ordinea de zi.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da, bineînțeles.

Vă rog, domnul Bontea.

 
   

Domnul Vlad Bontea:

Deci, Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identificare ale cetățenilor români.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Să înceapă votul.

 
   

100 de voturi pentru, 38 de voturi împotrivă, 40 de abțineri. A fost adoptată.

Mai departe.

(Doamna deputat Cristina-Ionela Iurișniți solicită să ia cuvântul.)

Doamnă Iurișniți, dumneavoastră vă dau prima, după ce terminăm ordinea de zi. (Vociferări.)

Știu. Terminăm ordinea de zi, intervențiile colegilor.

Domnul Dobre, Grupul PNL.

 
Aprobarea unor modificări ale ordinii de zi.  

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte,

Vă solicit ca de la poziția 52 - Raportul privind activitatea comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții în semestrul I al anului 2019 - să fie prezentat la punctul 3, așa cum am convenit cu colegii.

   

Domnul Florin Iordache:

Da. Poziția 52 - Raportul Comisiei. Să înceapă votul. (Vociferări.)

Da, da, pe poziția 3, am înțeles.

 
   

157 de voturi pentru, 11 voturi împotrivă, o abținere. A fost adoptată această modificare.

Mai departe.

Domnul Pașcan întâi. La rând, domnul Petric.

Domnul Pașcan.

Domnul Pașcan, v-ați înscris, vă rog.

Păi, dumneavoastră ați solicitat.

Erați la telefon cu Târgu Mureșul.

Vă rog.

 
Informare privind activarea domnului deputat Adrian Mocanu în cadrul Grupului parlamentar al PMP.  

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Bună ziua, stimați colegi!

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Am plăcerea să vă anunț că începând de astăzi va activa în Grupul parlamentar al PMP colegul deputat, Adrian Mocanu, din Galați.

Vă mulțumesc. (Vociferări.)

   

Domnul Florin Iordache:

De la Buzău. Dar sunt vecini. Buzău cu Galați. Tot acolo.

Da. Bun.

Mai departe.

Domnul Petric, PRO Europa.

 
Aprobarea unor modificări ale ordinii de zi.  

Domnul Petric Octavian:

Mulțumesc, domnule președinte.

Aș dori să fac o propunere. PL-x 493/2019 de pe poziția 141 să fie adus pe poziția 4.

Mulțumesc.

   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Să înceapă votul.

Aveți mai multe?

Să înceapă votul. (Vociferări.)

Prezentați obiectul, domnule Petric.

Numai puțin...

Domnule Petric...

Domnule Petric...

Domnule Petric, uitați-vă aici.

Domnule Petric... (Vociferări.)

Numai puțin...

Sunt buni ochelarii, da?

 
     

Domnul Octavian Petric (din sală):

Da.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă rog, prezentați.

 
   

Domnul Octavian Petric:

Mulțumesc frumos.

Proiectul de Lege pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 114/2007 privind sprijinul financiar acordat de statul român Schitului românesc "Prodromu", de la Muntele Athos... așa, adoptat de Senat în condițiile art. ... așa.

Mulțumesc frumos.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Să înceapă votul.

 
   

133 de voturi pentru, 4 voturi împotrivă, 31 de abțineri. A fost adoptată.

Mai departe.

Doamna Bîzgan, vă rog.

 
Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului (PL-x 457/2019). (retrimis comisiilor)  

Doamna Oana-Mioara Bîzgan-Gayral:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dragi colegi,

Vă rog să fiți de acord să întoarcem la comisie, pentru două săptămâni, PL-x 457/2019, poziția 108 pe ordinea de zi. Este vorba de Proiectul de modificare a Legii nr. 272 pentru drepturile și protecția copilului.

La solicitarea Consiliului Legislativ. Avem câteva termene deja depășite, pe care trebuie să le rezolvăm în comisie.

Vă mulțumesc mult.

   

Domnul Florin Iordache:

Termen, două săptămâni, da?

 
   

Doamna Oana-Mioara Bîzgan-Gayral (din sală):

Da.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Să înceapă votul.

 
   

169 de voturi pentru, două voturi împotrivă, trei abțineri, un coleg nu și-a exprimat votul. Adoptată.

Mai departe.

Domnul Roman, vă rog.

 
Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr.248 din 28 octombrie 2015 privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor provenind din familii defavorizate (PL-x 638/2019). (retrimis comisiilor)  

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Solicit retrimiterea la comisie a Proiectului de Lege pentru modificarea Legii nr. 248 din 28 octombrie 2015 - de pe punctul 9 al ordinii de zi - privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor provenind din familii defavorizate.

Tot așa, pentru a pune legea în acord cu termenul de aplicare.

Mulțumesc.

   

Domnul Florin Iordache:

Să înceapă votul.

 
   

161 de voturi pentru, două voturi împotrivă, 12 abțineri. A fost adoptată propunerea.

Două săptămâni, da.

Și ultima intervenție, domnul deputat Gheorghe.

A, din greșeală. Bun.

Am finalizat. Nu mai sunt alte intervenții la ordinea de zi.

Pentru început, îi dau cuvântul doamnei deputat Cristina Iurișniți, pentru prezentarea unei declarații cu prilejul Zilei Internaționale a Femeii.

Vă rog, doamnă deputat.

 
Prezentarea de către doamna deputat Cristina - Ionela Iurișniți, președintele Comisiei pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați, a unei Declarații cu prilejul Zilei Internaționale a Femeii.  

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

Da. Mulțumesc, domnule președinte.

Aș fi vrut să fac această declarație săptămâna trecută, dar iată că o fac în această săptămână.

Domnule președinte,

Stimate colege,

Stimați colegi,

Ieri am sărbătorit din nou 8 martie, Ziua Internațională a Femeii. În calitate de președinte al Comisiei pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați, le urez sănătate, bucurii alături de cei dragi și proiecte împlinite tuturor femeilor din România și celor care le reprezintă azi în Parlamentul României!

Dincolo de felicitările potrivite acestei ocazii, este încă un 8 martie în care România este codașă la combaterea discriminării, la egalitatea de șanse, tratamentul egal pentru femei și bărbați și, cel mai grav, la prevenirea și combaterea violenței asupra fetelor și femeilor din țara noastră. Statisticile pe care le aminteam și anul trecut într-un mesaj similar nu s-au schimbat în mod semnificativ - la fiecare 30 de secunde o româncă este bătută de partener; la fiecare 5 zile, una este ucisă. Deși a intrat în vigoare multașteptatul ordin de protecție provizorie, nu au fost reglementate și bugetate nici anul acesta sistemele de supraveghere electronică prevăzute în lege pentru agresori, care astfel sunt liberi să atace din nou și chiar să curme vieți.

Nu puține au fost cazurile mediatizate anul acesta - femei omorâte de actuali și foști parteneri, chiar dacă aveau deja un ordin de protecție emis împotriva acestora. Dar orice nou caz este unul prea mult. Și ar trebui să fie conștienți toți cei responsabili de tergiversarea finanțării brățărilor electronice, de gravitatea inacțiunii lor.

Solicit ferm Guvernului interimar să deblocheze proiectul de lege pus în dezbatere publică și așa mult prea târziu, abia în iulie 2019, și rog toți colegii din Parlamentul României să-l lucrăm în procedură de urgență, pentru că este absolut nevoie de acest lucru.

Știu că există un proiect la Senat, demarat. Deci cerem procedură de urgență pentru aceste demersuri.

Și pentru că agresorii de azi nu sunt violenți doar fizic, ci și în online, am inițiat o propunere legislativă pentru reglementarea violenței cibernetice - un alt domeniu unde nu reușim să protejăm fetele și femeile din România. Proiectul a trecut de Senat și vă cer azi sprijinul, dragi colege și colegi, pentru un vot favorabil în Camera Deputaților, cât de curând.

Un alt punct dureros, neschimbat de anul trecut, este faptul că în continuare suntem primii în Uniunea Europeană la numărul de mame minore - 18.000 de adolescente din România au devenit mame anul trecut; 674 au sub 15 ani. Sunt date furnizate de organizația "Salvați Copiii".

Nu e de mirare că suntem primii și la mortalitatea infantilă și a mamei la naștere. Cu toate acestea, educația pentru sănătate lipsește încă din curricula obligatorie în școli. Și nu există niciun semn că s-ar dori introducerea acestei materii esențiale în viața copiilor României. Este aceeași situație și în cazul programei de studiu și a manualelor școlare. Nu conțin noțiuni din sfera diversității și a egalității de șanse și de gen; nu spun poveștile eroinelor care au contribuit la România modernă; nu dau voce minorităților etnice, religioase, celor cu dizabilități.

Generațiile viitoare nu sunt educate în spiritul respectării egalității de șanse și de gen, fundamente ale unei dezvoltări durabile ca stat democratic și european, deși România, știm prea bine, este semnatara unor convenții și tratate internaționale care pun accent pe educație ca mijloc de combatere a discriminărilor și prevenire a violenței asupra femeilor, cum ar fi Convenția CEDAW și cea de la Istanbul.

O educație prin clișee și stereotipuri a fetelor de acum va perpetua o condiție ingrată a femeilor din viitor. Iar efectele se extind asupra întregii societăți, nu doar asupra celor 52 de procente de cetățeni români de sex feminin.

Copiii au nevoie de modele, știm foarte bine, iar fetele din țara noastră nu află mai nimic pe băncile școlii despre Sarmiza Bilcescu, prima femeie din lume cu un doctorat în drept; sau despre Sofia Ionescu-Ogrezeanu, prima femeie neurochirurg; și Eliza Leonida Zamfirescu, prima femeie inginer din lume; despre Smaranda Gheorghiu, prima femeie care a călătorit spre Polul Nord; sau despre Smaranda Brăescu, campioană europeană și mondială la parașutism. Nu află prea multe nici despre Alexandrina Cantacuzino, despre Marina Știrbey, despre reginele României sau despre Elisabeta Rizea și partizanele din munți. Portretul acestor femei merită să fie prezent atât în manuale, cât și în spațiul public, în instituțiile din România, inclusiv în Camera Deputaților.

Vă invit, dragi colege și dragi colegi, ca până la finalul lunii martie să mergeți să vedeți expuse la nivelul P, pe traseul circuitului turistic, cele 20 de portrete feminine care au schimbat istoria României și a lumii. O expoziție pe care am organizat-o în Parlament cu ajutorul Fundației Centrul Parteneriat pentru Egalitate.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Vă amintesc că ne aflăm în an electoral și legislația aferentă încă nu garantează o participare egală și echitabilă a femeilor la nivel decizional, politic, administrativ. În Parlament avem una din cele mai slabe reprezentări ale femeilor din Comunitatea Europeană - circa 18%, față de o medie de 35%-37%, europeană. Putem schimba acest lucru împreună.

Pentru a sărbători un viitor 8 martie cu un pas mai aproape de o reprezentare paritară, vă invit să lăsăm orgoliile și interesele de partid la o parte și să modificăm legislația electorală în spiritul egalității de șanse și de gen, pentru a îmbunătăți educația generațiilor viitoare și implicit condiția femeilor pe care le reprezentăm.

Mulțumesc.

     

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
   

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

Vă urez o zi bună!

Și nu uitați de expoziția de la P, unde 20 de femei reprezentative, care au schimbat România, sunt prezente acolo!

Și puteți să duceți mai departe acest mesaj în rândul Grupului dumneavoastră parlamentar sau în alte medii.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Continuăm.

 
Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor - Comunicarea din 2019 privind politica de extindere a UE COM(2019)260 (PH CD 6/2020). (rămas pentru votul final)  

2. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor - Comunicarea din 2019 privind politica de extindere a UE; este vorba de COM(2019)260; PH CD 6/2020.

Domnul președinte Tîlvăr.

Domnul Tîlvăr, vă rog, aveți cuvântul.

   

Domnul Angel Tîlvăr:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Opinia noastră a avut în vedere proiectul de opinie transmis de Comisia pentru politică externă; nota de informare transmisă de Ministerul Afacerilor Externe, fișa de informare elaborată de către Direcția pentru Uniunea Europeană a Camerei Deputaților și analiza realizată în cadrul comisiei noastre. Astfel:

Susținem Comunicarea din 2019 privind politica de extindere a Uniunii Europene și demersurile Uniunii ce vizează un parcurs socio-economic și diplomatic menit să asigure o competitivitate sporită în plan internațional și bunăstarea cetățenilor într-o Europă ce cuprinde pe toți cei care împărtășesc aceleași valori și se bucură de drepturi fundamentale.

Subliniem că extinderea Uniunii Europene reprezintă o oportunitate pentru toți cetățenii săi de a beneficia de o piață internă mai largă, de avantajele unei competitivități sporite în plan internațional, de o diversificare sporită a mărfurilor și serviciilor și de sporirea resurselor genetice și de biodiversitate disponibile.

Totodată, subliniem necesitatea de a intensifica eforturile pentru a asigura o prezență constantă și puternică a Uniunii în statele din Balcanii de Vest, prin fructificarea relațiilor tradiționale din regiune, dintre acestea și statele învecinate, membre ale Uniunii, în aplicarea politicii externe a Uniunii.

Domnule președinte,

Comisia noastră s-a întrunit în ședința din 25 februarie 2020 și a hotărât, cu unanimitate de voturi, să adopte prezenta opinie care să fie transmisă Biroului permanent al Camerei Deputaților, pentru finalizarea procedurii de examinare parlamentară.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Dobrovie, vă rog, intervenție.

 
   

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Politica de extindere este unul dintre instrumentele cele mai eficiente ale politicii externe a Uniunii Europene. Discutăm practic despre încurajarea acestor state, mai ales din Balcanii de Vest, să realizeze reforme și despre o nouă metodologie. Mai de curând, avem o nouă metodologie în care se revizuiesc criteriile privind aderarea.

După ce Franța s-a opus, din păcate, într-un mod ce a determinat presa să scrie despre o greșeală strategică, s-a opus deschiderii negocierilor cu Macedonia de Nord și cu Albania, ceea ce a fost un semnal prost, de descurajare a acestor state să facă reforme, se pare că totuși Uniunea Europeană a găsit resursele pentru a trece peste această situație, și în momentul de față avem niște noi criterii. Avem posibilitatea de a face acest proces mult mai eficient din punct de vedere politic. Și, în cazul în care există derapaje sau regrese, atunci se poate anula chiar, se pot deschide din nou capitole care au fost închise, se pot relua anumite negocieri și, de asemenea, foarte important, se pot deschide în sfârșit negocierile cu Albania și cu Macedonia de Nord, care este dată ca exemplu prin Acordul de la Prespa privind reconcilierea.

De asemenea, este foarte important să subliniem faptul că acest instrument garantează Uniunii Europene influența în vecinătate, influența și posibilitatea de a-și proiecta interesele și valorile în vecinătate. Avem acest instrument extrem de important, dat fiind că sunt puteri precum Rusia, precum Turcia, precum China, care sunt tot mai prezente în Balcanii de Vest, și Uniunea Europeană trebuie să rămână un actor global, trebuie să fie implicată în regiune, trebuie să vegheze ca aceste țări cu adevărat să fie stimulate să facă reforme și în acest sens trebuie să le asigure o perspectivă europeană clară.

Este foarte bine că a fost schimbat modul în care se duc aceste negocieri. Există acum clustere tematice, prioritățile au fost puse la un loc și va fi foarte ușor de urmărit în ce măsură aceste țări fac progrese, referitor la statul de drept, referitor la justiție, referitor la administrație, referitor la competitivitate și la economie.

În concluzie, salutăm această comunicare a Comisiei Europene, cât și revizuirea metodologiei de aderare și credem că este un pas înainte.

Și sperăm să nu mai existe opoziție, așa cum a existat din partea Franței și a altor state, care efectiv a reprezentat o greșeală strategică într-un moment în care trebuie să dăm un semnal acestei regiuni a Balcanilor de Vest că Uniunea Europeană își dorește ca aceste state să adere cât mai repede posibil.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă mai sunt alte intervenții? Nu mai sunt.

Trecem la dezbatere.

Dacă la titlu aveți intervenții? Nu sunt. Adoptat.

La preambul. Observații? Nu. Adoptat.

La articolul unic?

Rămâne la votul final de mâine.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru completarea art.139 din Legea nr.53/2003 - Codul muncii și a art.94 din Legea educației naționale nr.1/2011 (Pl-x 618/2019/2020). (rămas pentru votul final)  

3. Proiectul de Lege pentru completarea art. 139 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii și a art. 94 din Legea educației naționale nr. 1/2011; PL-x 618/2019/2020. (Vociferări.)

A... Păi, nu, raportul...numai puțin. Raportul l-ați propus după acesta. Acesta este pe 3. Acela e pe 31. Dumneavoastră ați solicitat.

Deci după acesta este raportul Comisiei... (Vociferări.)

Deci ați spus după 3...

Terminăm cu acesta și discutăm raportul Comisiei pentru abuzuri, nicio problemă.

Este procedură de urgență.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva? Nu.

Comisia pentru muncă, raportul.

Domnul președinte Solomon, vă rog.

   

Domnul Adrian Solomon:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare completarea art. 139 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, în vederea reglementării modalității de acordare și de recuperare a zilelor libere ale sărbătorilor legale religioase creștine, celebrate la date diferite de către angajații aparținând altor culte religioase. Totodată, se propune completarea art. 94 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, în scopul de a se ține cont, de către Ministerul Educației, la stabilirea structurii anului școlar, de prevederile Codului muncii astfel modificate.

Legea face parte din categoria legilor organice.

La Senat, art. I a fost adoptat decizional pe ceea ce înseamnă modificarea art. 94 din Legea nr. 1.

Camera Deputaților este Cameră decizională pe restul proiectului.

Prin urmare, propunem adoptarea proiectului de lege în forma prezentată de Senat.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Vă mulțumesc.

Domnule Ibram, vreți să interveniți, vă rog.

Vă rog frumos, domnule președinte.

 
   

Domnul Iusein Ibram:

Mulțumesc, domnule președinte.

Vreau să mă refer la proiectul de lege.

Proiectul de lege face referire la zilele libere pe care ar trebui să le obțină copiii de religie islamică și de religie a cultului mozaic, să aibă zile libere și copiii noștri care duc mai departe tradițiile și obiceiurile etnicilor turci și evrei din România.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Colegul dumneavoastră, domnul Vexler, e inițiator.

Mulțumesc.

Nefiind amendamente, rămâne la votul final.

Acum am ajuns, domnule Dobre.

 
Prezentarea Raportului privind activitatea Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții pe semestrul I al anului 2019.  

31. Raportul privind activitatea Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții pe semestrul I al anului 2019.

Vă rog, domnule președinte.

   

Domnul Ioan Balan:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vă prezint Raportul privind activitatea Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții pe semestrul I al anului 2019.

Am să vă prezint succint câteva informații cu privire la activitatea Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții în perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2019, așa cum prevede Regulamentul Camerei Deputaților.

Comisia și-a desfășurat activitatea în cadrul celor 54 de ședințe în plen, conform programului de lucru hotărât de Biroul permanent al Camerei Deputaților, cât și în cadrul subcomisiilor sale de analiză.

În primul semestru al anului 2018 s-au adresat comisiei un număr de 275 de petiții, cu 5% mai multe decât în precedentul semestru.

Din totalul de 124 de petiții primite la comisie din partea persoanelor condamnate la o pedeapsă privativă de libertate, 63 au avut ca subiect solicitarea transferului la un alt penitenciar, mai apropiat de domiciliul familiei; 48 au reclamat pretinse încălcări ale drepturilor și libertăților; 13 s-au referit la presupuse abuzuri din partea puterii judecătorești.

Rata de soluționare favorabilă a petițiilor care se refereau la transferul în alte penitenciare a fost de 30%.

Colaborarea comisiei noastre cu instituțiile publice competente în soluționarea petițiilor persoanelor condamnate la pedepse privative de libertate s-a îmbunătățit sensibil în perioada de referință.

Pe locul 2 ca pondere în totalul petițiilor se situează cele care reclamă pretinse abuzuri, erori și neglijențe din domeniul justiției, cu un număr de 37 de memorii.

În raporturile cu puterea judecătorească, comisia a urmărit constant respectarea prevederilor constituționale care consacră separația puterilor.

Principalele aspecte invocate în memoriile petenților vizează abuzuri ce ar fi fost comise de magistrați sau condamnări netemeinice dispuse de către instanțele de judecată. Inspecția Judiciară, prin cele două direcții ale sale, a verificat sesizările petenților, constatând că acestea nu se confirmă.

În cursul semestrului I al anului 2019 au fost adresate comisiei 31 de petiții cu sesizări vizând probleme din domeniul social, în 29% dintre acestea sesizându-se modul în care s-au stabilit ori s-au recalculat pensiile, întârzierile în soluționarea contestațiilor sau erori în stabilirea pensiilor pentru limită de vârstă pentru petenți care anterior beneficiaseră de pensii pentru invaliditate.

Colaborarea cu Casa Națională de Pensii Publice a decurs satisfăcător, răspunsurile primite din partea acesteia fiind bine motivate și indicând de cele mai multe ori că sesizările nu sunt motivate sau că au fost soluționate favorabil acestora.

O problemă importantă a fost adusă în atenția comisiei de persoane surde sau cu deficiențe de auz, care au întâmpinat dificultăți la reînnoirea permiselor auto. Ca urmare a unor recente interpretări ale Ordinului ministrului sănătății nr. 1.162/2010, aceste persoane nu au mai primit avizul medicului de specialitate agreat. Comisia a decis să organizeze audierea ministrului sănătății, doamna Sorina Pintea, în vederea identificării unei soluții conforme legislației Uniunii Europene.

Audierea a avut loc în data de 25 februarie 2019, fiind invitați și membri ai Comisiei pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale, interesați în problemă.

Ca urmare a dezbaterilor din cursul ședinței de audiere, doamna ministru a elaborat și publicat un ordin de ministru care să modifice și să completeze Ordinul nr. 1.162/2010. Noul ordin al ministrului sănătății, Ordinul nr. 1.049/2019, a fost deja publicat în Monitorul Oficial, comisia primind mulțumirile unor asociații ale persoanelor cu deficiențe de auz.

Comisia a remarcat și o petiție prin care se sesiza refuzul repetat al Direcției Patrimoniu Cultural din Ministerul Culturii și Identității Naționale, de a emite o autorizație de cercetare arheologică preventivă, absolut necesară desfășurării unui important proiect, finanțat cu fonduri europene, în sud-vestul țării.

Derularea proiectului respectiv, finanțat cu aproape 5 milioane de euro, era imposibilă în condițiile în care repetate demersuri s-au dovedit insuficiente pentru direcția respectivă din minister, pierderea fondurilor europene fiind iminentă.

Comisia s-a adresat conducerii Ministerului Culturii și Identității Naționale, cu insistența impusă de situația descrisă de petenți. În final, petiția a fost soluționată favorabil, fiind eliberată autorizația de cercetare arheologică preventivă.

Comisia a remarcat și petiția unui medic dintr-un important spital clinic bucureștean, care aduce în atenție situația medicilor care efectuează de-a lungul anilor, în condițiile deficitului cronic de medici din multe unități spitalicești, un număr impresionant de gărzi. Activitatea respectivă, foarte solicitantă și soldată cu un număr mare de decese ale medicilor, ar trebui să fie avută în vedere prin crearea unor condiții deosebite de pensionare.

Recent am luat la cunoștință de inițiativa legislativă a unui coleg deputat care propune o soluție adaptată problemei sesizate, inițiativă pe care o susținem.

Din totalul petițiilor înregistrate la comisie în primul semestru al anului 2019, la această dată mai sunt pe rol un număr de 13 petiții, urmând să se acționeze pentru rezolvarea lor.

Stimați colegi, informațiile detaliate referitoare la petițiile adresate comisiei de cetățeni și organizații legal constituite le puteți găsi în textul raportului care v-a fost pus la dispoziție.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Sunt intervenții? Nu.

Am luat act de raportul dumneavoastră.

Continuăm.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea art.2 din Legea nr.114/2007 privind sprijinul financiar acordat de statul român Schitului românesc Prodromu, de la Muntele Athos, Grecia (PL-x 493/2019). (rămas pentru votul final)  

41. Proiectul de Lege pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 114/2007 privind sprijinul financiar acordat de statul român Schitului românesc "Prodromu", de la Muntele Athos, Grecia; PL-x 493/2019.

Dacă dintre inițiatori dorește cineva? Nu.

Președintele Comisiei pentru buget, domnul Lazăr, vă rog.

   

Domnul Sorin Lazăr:

Mulțumesc, domnule președinte.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată spre dezbatere în fond cu Proiectul de Lege pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 114/2007 privind sprijinul financiar acordat de statul român Schitului românesc "Prodromu", de la Muntele Athos, Grecia.

Prin inițiativa legislativă se propune creșterea alocării bugetare pentru Schitul "Prodromu", de la Muntele Athos, de la 250.000 de euro, la 960.000 de euro anual, alocată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii și Identității Naționale.

La lucrările Comisiei pentru buget, finanțe și-au înregistrat prezența un număr de 26 deputați, din totalul de 27 de membri.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților spre dezbatere și adoptare Proiectul de Lege pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 114/2007 privind sprijinul financiar acordat de statul român Schitului românesc "Prodromu", de la Muntele Athos, Grecia, cu amendamentele admise de tehnică legislativă, prezentate în anexă.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Începem dezbaterile generale.

Grupul PNL, domnul deputat Gheorghe, vă rog.

 
   

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Mă bucur că sunt unul dintre semnatarii acestei inițiative legislative care mi se pare ca fiind una demnă de lăudat și de susținut pe mai departe și de transpus în lege. Spun acest lucru deoarece Schitul "Prodromu" este fundamental pentru ceea ce înseamnă prezența ortodoxiei românești în spațiul ecumenic internațional, prezența diplomației religioase românești în spațiul balcanic și, nu în ultimul rând, sub aspectul spiritualității și culturii noastre ortodoxe.

De multe ori - și vedem în ultima perioadă că se tot dă în biserica ortodoxă, din toate părțile - se caută a se da vina pentru lucruri dintre cele mai diverse fix pe biserică, pe preoți, pe cultele religioase.

Cred că această lege este binevenită în acest context în care în România ne aflăm în fața unui asalt secularist deosebit de agresiv îndreptat împotriva cultelor creștine și mai ales a bisericii ortodoxe din România.

Și cred că pentru noi toți Muntele Athos este un reper. Un reper de credință, dar și un reper de cultură și civilizație. România este moștenitoarea directă a civilizației Imperiului Roman de Răsărit, a Constantinopolului.

După căderea, la 1453, a Constantinopolului, în mâinile turcilor, centrul de greutate al lumii ortodoxe s-a mutat către Nord, în spațiul românesc și în spațiul balcanic, iar apoi către Muntele Athos, punctul fundamental a tot ceea ce înseamnă spiritualitatea creștin-ortodoxă la acest moment.

Schitul "Prodromu" a fost întemeiat de mitropolitul Veniamin Costachi în anul 1821, beneficiază de o ctitorie a domnitorului Grigore Ghica, al Moldovei, este un monument de artă și de patrimoniu istoric de excepție, beneficiază de o bibliotecă și de o serie de bunuri de valoare de o importanță deosebită pentru umanitate, nu doar pentru ceea ce înseamnă creștinismul românesc...

 
     

Domnul Florin Iordache:

Concluzionați, vă rog.

 
   

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Și, ca atare, vă îndemn pe toți să votați pentru Schitul "Prodromu" și să nu uitați ceea ce înseamnă ortodoxia pentru cultura, civilizația și spiritualitatea românească.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Mâine vom vota, cu siguranță.

Avem 5 amendamente.

La titlul legii. Intervenții? Nu?

La art. 1?

La art. 2?

Art. 3?

Art. II?

Mâine, vot final; caracter ordinar.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.11/2019 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice (PL-x 537/2019). (rămas pentru votul final)  

51. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 11/2019 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice; PL-x 537/2019.

Dacă din partea celor patru comisii - Comisia pentru industrii...

Cine vorbește?

Raport comun. Avem raport din partea Comisiei pentru industrii, din partea Comisiei pentru apărare, a Comisiei juridice și a Comisiei pentru transporturi. Un raport comun.

Vă rog, doamnă deputat, prezentați dumneavoastră.

   

Doamna Rodica Paraschiv:

Raport comun asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 11/2019 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.

În conformitate cu prevederile art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru industrii și servicii, Comisia juridică, de disciplină și imunități, Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională și Comisia pentru transporturi și infrastructură au fost sesizate în fond, pentru dezbatere și avizare, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 11/2019 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.

Potrivit prevederilor art. 75 alin. (1) din Constituția României, republicată, și ale art. 92 alin. (9) pct. 1 din Regulamentul Camerei Deputaților, Camera decizională este Camera Deputaților.

La întocmirea prezentului raport, cele patru comisii au avut în vedere:

  • avizul favorabil al Consiliului Legislativ;
  • punctul de vedere favorabil al Guvernului;
  • avizul favorabil al Comisiei pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat, în ședința din 21 octombrie 2019, ca urmare a depășirii termenului de adoptare.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, în vederea interzicerii ținerii în mână sau a folosirii cu mâinile, în orice mod, a telefonului mobil sau a oricărui dispozitiv mobil cu funcția de înregistrare ori redare text, foto sau video, în timpul conducerii pe drumurile publice a unui vehicul aflat în mișcare.

În conformitate cu prevederile art. 63 din Regulamentul Camerei Deputaților, comisiile au dezbătut actul normativ în ședințe separate.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, comisiile au examinat proiectul de lege după cum urmează: Comisia pentru industrii și servicii, Comisia juridică, de disciplină și imunități și Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională în ședința din 17 decembrie 2019, iar membrii Comisiei pentru transporturi și infrastructură în ședința din 4 martie 2020.

La lucrările celor patru comisii au fost prezenți deputații conform listelor de prezență.

În urma finalizării dezbaterilor, membrii celor patru comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, adoptarea proiectului de lege.

În raport de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, doamnă deputat.

Nu sunt intervenții.

Avem 18 amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt intervenții? Nu.

De la 2 la 10. Intervenții?

Da, domnul Movilă, vă rog.

Da, vă rog, vă rog.

 
   

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Și eu și colegii din Partidul Mișcarea Populară vom vota acest proiect de lege de adoptare a Ordonanței Guvernului nr. 11/2019 care completează Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, pentru că este un proiect de lege necesar.

Înainte de a mai... vreau totuși să vă precizez câteva lucruri. În 2018 am depus un proiect de lege având ca obiect de reglementare completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, în sensul stabilirii drept contravenție a folosirii mijloacelor de înregistrare audio-video, cu excepția dispozitivelor de tip "mâini libere".

Proiectul de lege pe care l-am inițiat a ajuns la Camera Deputaților în 2018; a avut punct de vedere negativ de la Guvernul României.

Și aș vrea să le spun colegilor președinți de comisii, de la cele patru comisii, că ar trebui să le fie puțin rușine, pentru că este inadmisibil ca un proiect de lege să stea doi ani de zile, un proiect de lege care ar fi salvat vieți.

În perioada de la înregistrarea proiectului de lege până la emiterea acestei ordonanțe de către Guvern, pot să vă dau două cazuri în care au murit oameni pentru că reglementarea nu a ajuns în timp util să fie aplicată.

În 2019 au murit nouă oameni într-un microbuz pentru că cel care era conducător auto transmitea live pe Facebook.

De asemenea, pot să vă spun că la două luni distanță, în Vrancea, pe Drumul European 85, alți tineri au murit pentru că șoferul, conducătorul auto, transmitea live pe Facebook.

În esență, vreau să vă spun că de multe ori și colegii președinți de comisii își bat joc de proiectele parlamentarilor, colegilor lor, proiecte de lege care ar putea să devină legi și să salveze vieți.

Asta am vrut să vă spun.

Sigur că vom vota.

Dar eu, personal, nu sunt la prima istorie în care proiecte de lege foarte bune au fost respinse, au avut punct de vedere negativ de la Guvern, după care Guvernul în funcție sau alți colegi parlamentari au inițiat proiecte cu aceeași temă și au avut succes.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da.

Domnule Andronache, vreți să interveniți? Nu. Bun.

Finalizăm și vă dau cuvântul pe procedură, da.

Continuăm.

Dacă de la articolul unic, de la 2 marginal până la 10? Intervenții? Nu.

De la 11 la 18?

Am finalizat dezbaterile. Rămâne la votul final; caracter ordinar.

Pe procedură, vă rog, domnul Andronache. (Vociferări.)

Consultați-vă și îmi spuneți la ce concluzii ați ajuns.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea art.32 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență (PL-x 341/2019). (rămas pentru votul final)  

4. PL-x 341/2019 - Proiectul de Lege pentru modificarea art. 32 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva? Nu.

Raport comun, Comisia pentru tehnologia informațiilor și Comisia pentru industrii.

Cine prezintă?

Domnul Zainea.

Domnul președinte Zainea, vă rog, prezentați dumneavoastră raportul comun.

   

Domnul Cornel Zainea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Raport comun asupra Proiectului de Lege pentru modificarea art. 32 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență.

În temeiul dispozițiilor art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru tehnologia informației și comunicațiilor și Comisia pentru industrii și servicii au fost sesizate, spre dezbatere în fond, cu proiectul acesta de lege.

Prin punctul de vedere transmis, Guvernul susține adoptarea inițiativei legislative, cu observații și propuneri.

Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului, Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională și Comisia juridică, de disciplină și imunități au avizat favorabil proiectul de lege.

Potrivit prevederilor art. 75 alin. (1) din Constituția României, Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma dezbaterilor proiectului de lege, membrii celor două comisii au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege pentru modificarea art. 32 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență, cu amendamentele admise redactate în Anexa nr. 1 și amendamentele respinse redactate în Anexa nr. 2 care fac parte integrantă din prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Avem 3 amendamente respinse. Dacă se susțin? Nu.

Avem 8 amendamente admise.

La titlul legii. Intervenții? Nu.

De la 2 la 8. Intervenții? Nu.

Rămâne la votul final; caracter ordinar.

Domnul Andronache, vreți să interveniți?

Vă rog.

 
   

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Avem două solicitări.

Pe de o parte, ca punctele 13 și 14 din ordinea de zi să devină punctele 9 și 10. Vorbim aici despre PL-x 86/2020, pe punctul 9 și PL-x 87/2020, pe punctul 10.

Și prelungirea programului de lucru până la epuizarea punctului 10 din ordinea de zi.

Vă mulțumesc.

 
Aprobarea prelungirii programului de lucru.  

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

În aceste condiții, supun votului dumneavoastră prelungirea programului de lucru până finalizăm și cele două proiecte, de pe pozițiile 9 și 10. Să înceapă votul.

   

142 de voturi pentru, un vot împotrivă. A fost adoptată. Am prelungit programul până vom discuta și cele două proiecte în dezbatere.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru completarea Anexei nr. III la Lege-cadru nr.153 din 28 iunie 2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice (PL-x 523/2019). (rămas pentru votul final)  

La poziția 5 avem Proiectul de Lege pentru completarea Anexei nr. III la Legea-cadru nr. 153 din 28 iunie 2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice; PL-x 523/2019.

Dacă...?

Domnul președinte Solomon, vă rog. Inițiatorul nu este în sală.

Domnul președinte Solomon, vă rog, Comisia pentru muncă.

   

Domnul Adrian Solomon:

Stimați colegi,

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare completarea Anexei nr. III la Legea-cadru nr. 153/2017, fiind vizată introducerea funcției de muncitor calificat, în cadrul familiei ocupaționale "Cultură".

Proiectul a fost adoptat de Senat în 21 octombrie 2019.

Face parte din categoria legilor ordinare.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege cu amendamentele redate în anexa care face parte integrantă din prezentul raport.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da, domnul Vexler, vă rog, la dezbateri generale.

 
   

Domnul Silviu Vexler:

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte.

Stimați colegi,

Vreau să salut în mod cu totul special amendamentele adoptate la acest proiect, care fac referire la bibliotecile și la muzeele naționale.

Sunt o categorie de oameni care alcătuiesc coloana vertebrală și susțin cu ajutorul lor cultura românească.

Vă mulțumesc mult.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Seidler, vă rog.

 
   

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Mi s-a sugerat în drum spre microfon să spun alte argumente decât data trecută.

Într-adevăr, data trecută spuneam că este a 17-a modificare a Legii salarizării. De data aceasta este a 18-a modificare a Legii salarizării, care arată încă o dată - sper să nu mai vorbim despre situația a 19-a, dar totuși se pare că va fi cazul, dacă e să ne uităm la trecut - arată încă o dată cât de bine a fost fundamentată această lege de la bun început și cât de bine a fost ea înțeleasă.

Între timp am aflat și cum arată studiul care a fost realizat de Ministerul Muncii, ca bază pentru această lege. E o pagină de hârtie goală. Acest studiu nu există.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Alte intervenții? Nu sunt.

Avem 13 amendamente admise.

La titlul legii. Intervenții? Nu.

De la 2 la 13, amendamente admise?

Rămâne la votul final; caracter ordinar.

 
Dezbateri asupra Propunerii legislative pentru modificarea Ordonanței de Urgență 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară (Pl-x 659/2019). (retrimisă comisiilor)  

6. Propunerea legislativă pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară; Pl-x 659/2019.

Avem raport de respingere.

Comisia pentru politică economică și Comisia pentru buget, raport comun.

Vă rog, domnul Lazăr.

Vă rog, raport de respingere.

   

Domnul Sorin Lazăr:

Mulțumesc.

Raport comun pentru Propunerea legislativă pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară.

Conform prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată și ale art. 91 alin. (8) pct. 2 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Camera Deputaților este prima Cameră sesizată.

Avem aviz favorabil de la Consiliul Legislativ.

Consiliul Economic și Social, prin avizul nr. 61 din 7 ianuarie 2020, a avizat nefavorabil proiectul de act normativ.

Autoritatea de Supraveghere Financiară nu susține adoptarea inițiativei legislative, conform punctului de vedere transmis celor două comisii cu adresa nr. P-945 din 11 februarie 2020.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013.

În urma dezbaterilor, membrii celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților respingerea Propunerii legislative pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară.

În raport cu obiectul și conținutul său, inițiativa legislativă face parte din categoria legilor organice.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Leoreanu, vă rog.

 
   

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

Da. Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Tocmai pentru că proiectul are o latură obiectivă corectă, v-aș solicita retrimiterea la comisii, pentru eliminarea unor mici discuții care sunt pe acest proiect de lege.

Și eu cred că poate se va configura ca un proiect care să fie adoptat ulterior.

Deci vă solicit să-l retrimitem la comisii.

Vă mulțumesc.

O săptămână.

 
   

Domnul Florin Iordache:

O săptămână, da. Va trece tacit dacă...

Bun.

Sunt obligat să supun votului propunerea dumneavoastră. Să înceapă votul.

 
   

72 de voturi pentru, 62 de voturi împotrivă, 4 abțineri. S-a retrimis la comisii.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.67/2019 pentru modificarea și completarea Legii nr.96/2000 privind organizarea și funcționarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., precum și a Ordonanței Guvernului nr.6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale (PL-x 490/2019). (rămas pentru votul final)  

7. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 67/2019 pentru modificarea și completarea Legii nr. 96/2000 privind organizarea și funcționarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., precum și a Ordonanței Guvernului nr.6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale; PL-x 490/2019.

Din partea Comisiei pentru buget?

   

Domnul Sorin Lazăr:

În conformitate cu prevederile art. 70 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, plenul Camerei Deputaților a hotărât trimiterea spre reexaminare, Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, a Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 67/2019 pentru modificarea și completarea Legii nr. 96/2000 privind organizarea și funcționarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., precum și a Ordonanței Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 96/2000 privind organizarea și funcționarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., în vederea schimbării structurii de conducere a EXIMBANK - S.A., pentru a asigura conformitatea cu reglementările în vigoare, precum și pentru completarea cadrului legal privind sursele de alimentare a fondurilor constituite la dispoziția acestei bănci, pentru proiectele investiționale prioritare pentru România, care vor beneficia de sprijin în numele și în contul statului.

Totodată se propune și modificarea Ordonanței Guvernului nr. 6/2019 în scopul majorării termenului de depunere a notificării privind intenția de restructurare a obligațiilor bugetare, având în vedere că unii operatori economici nu au luat încă o decizie cu privire la situația lor financiară, precum și exceptarea de la anulare a accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, reprezentând ajutor de stat de recuperat sau fonduri care se cuvin Uniunii Europene.

În urma reexaminării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților raportul de adoptare a Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 67/2019 pentru modificarea și completarea Legii nr. 96/2000 privind organizarea și funcționarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., precum și a Ordonanței Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale, cu amendamentele admise, prezentate în Anexa nr. 1.

Amendamentul respins se regăsește în Anexa nr. 2.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Dacă sunt dezbateri generale, intervenții? Nu sunt.

Avem un amendament respins. Dacă se susține? Nu se susține.

La titlul legii. Intervenții? Nu.

Art. I. Intervenții? Nu.

Art. 2?

Art. 3?

Rămâne la votul final. Are caracter ordinar.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului Prima casă, precum și pentru aprobarea unor măsuri de aplicare a acestuia (PL-x 395/2019). (rămas pentru votul final)  

8. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării Programului "Prima casă", precum și pentru aprobarea unor măsuri de aplicare a acestuia; PL-x 395/2019.

Comisia pentru buget?

Vă rog, domnule...

   

Domnul Sorin Lazăr:

Conform expunerii de motive, prin prezentul proiect de act normativ se urmărește revizuirea condițiilor de accesare a Programului guvernamental "Prima Casă" cu menținerea unui grad de îndatorare sustenabil. Astfel, programul este reorientat către persoanele cu venit până la un anumit plafon, asigurându-se o disponibilitate mai mare a fondurilor pentru persoanele care nu pot accesa un împrumut imobiliar standard.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților raportul de adoptare a Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării Programului "Prima casă", precum și pentru aprobarea unor măsuri de aplicare a acestuia, cu amendamentele admise.

Amendamentele respinse se regăsesc în Anexa nr. 2.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Doamna deputat Bîzgan.

Vă rog, la dezbateri generale.

 
   

Doamna Oana-Mioara Bîzgan-Gayral:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dragi colege,

Dragi colegi,

Programul guvernamental "Prima Casă" sau "O familie, o casă", așa cum este denumit el acum, trebuie să fie, așa cum o arată studiul de impact, precum și recomandările Băncii Naționale a României, cu un caracter social, și trebuie să includă acele categorii care întâmpină dificultăți în achiziționarea unei locuințe.

Conform ultimelor date publicate de Ministerul Muncii și Justiției Sociale, România are aproape 840.000 de persoane cu dizabilități, dintre care 50% sunt tineri și adulți.

Am propus pentru proiectul legislativ pe care-l discutăm astăzi câteva modificări care prevăd includerea în categoriile veniturilor eligibile și a indemnizațiilor pe care le primesc aceste persoane. De exemplu, ele trec printr-o nedreptate, neputând să acceseze aceste fonduri, la fel ca orice alt cetățean. Avem nevoie de măsuri care să încurajeze și să stimuleze incluziunea socială a persoanelor din aceste categorii, precum și să susțină dezvoltarea acestora, pentru ca fiecare dintre noi să putem să ne atingem cu adevărat potențialul. Am încredere că împreună putem să facem acest lucru posibil, prin votul asupra acestei legi.

Vă mulțumesc pentru votul dumneavoastră.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Votul va fi mâine, doamnă deputat.

Mulțumesc.

Avem cinci amendamente respinse. Dacă se susțin? Nu.

Avem 31 de amendamente admise.

La titlul legii, intervenții? Nu.

De la 2 la 21, intervenții? Nu.

De la 22 la 31?

Rămâne la votul final, cu procedură de urgență. Caracter ordinar.

La poziția 91. Procedură de urgență.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea Legii notarilor publici și a activității notariale nr.36/1995 (PL-x 86/2020). (rămas pentru votul final)  

91. Proiectul de Lege pentru modificarea Legii notarilor publici și a activității notariale nr. 36/1995; PL-x 86/2020.

Domnul Varga, de la Brăila. Vă rog, prezentați raportul.

   

Domnul Vasile Varga:

Mulțumesc, domnule președinte, de la Olt.

Într-adevăr, e o dezbatere în fond, în procedură de urgență.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea alin. (1) și art. (4) ale art. 63 din Legea nr. 36/1995, urmărindu-se asigurarea respectării Deciziei Curții Constituționale nr. 591/2019, precum și adoptarea unor măsuri tranzitorii necesare asigurării activității de administrare curentă a activelor Casei de Pensii a Notarilor Publici, acumulate în cei 7 ani de funcționare, în scopul garantării dreptului la pensie și de încasare a contribuțiilor asiguraților - notari publici, până la adoptarea de către Parlamentul României a Legii privind sistemul de pensii al notarilor publici.

La întocmirea acestui raport comun, comisiile au avut în vedere: avizul favorabil al Consiliului Legislativ și avizul favorabil al Consiliului Economic și Social.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat.

Membrii celor două comisii au dezbătut proiectul de lege în ședință comună și au hotărât, cu unanimitate de voturi, aprobarea proiectului de lege în forma prezentată de Senat.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Sunt intervenții? Nu sunt intervenții.

Stați să-l prezentați și pe celălalt.

Rămâne la votul final, neavând amendamente.

Și ultimul proiect de astăzi.

Este vorba de...

 
Dezbaterea Proiectului de Lege privind sistemul de pensii și alte drepturi de asigurări sociale al notarilor publici din România (PL-x 87/2020). (rămas pentru votul final)  

101. Proiectul de Lege privind sistemul de pensii și alte drepturi de asigurări sociale al notarilor publici din România; PL-x 87/2020.

Tot Comisia pentru muncă și Comisia juridică.

Vă rog, prezentați raportul.

   

Domnul Vasile Varga:

În conformitate cu prevederile art. 94 și 114 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia juridică, de disciplină și imunități și Comisia pentru muncă și protecție socială au fost sesizate spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind sistemul de pensii și alte drepturi de asigurări sociale al notarilor publici din România.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat inițiativa legislativă.

Consiliul Legislativ și Consiliul Economic și Social au dat avize favorabile.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare crearea cadrului legal privind organizarea și funcționarea sistemului de pensii și alte drepturi de asigurări sociale ale notarilor publici din România.

Conform Deciziei Curții Constituționale nr. 591 din 8 octombrie 2019 dreptul la pensie este un drept fundamental care are consacrare constituțională în cuprinsul art. 47 alin. (2) din Constituție.

În sensul celor prezentate anterior, proiectul de lege prevede un sistem propriu, autonom de pensii și alte drepturi de asigurări sociale al notarilor, definind principiile fundamentale de organizare și funcționare ale sistemului, asigurații, drepturile și obligațiile acestora, categoriile de pensii, condițiile de acordare, modul de stabilire și plată a acestora, celelalte drepturi de asigurări sociale de care beneficiază notarii publici, contribuabilii și contribuțiile la fondurile sistemului, precum și bugetul de venituri și cheltuieli.

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii celor două comisii au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege privind sistemul de pensii și alte drepturi de asigurări sociale al notarilor publici din România, cu amendamentele admise redate în anexa la prezentul raport.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Dacă sunt dezbateri generale, intervenții? Nu sunt.

Avem 98 de amendamente admise.

Dacă la titlul legii, intervenții? Nu.

De la 2 la 40, intervenții? Nu.

De la 41 la 98? Mulțumesc.

Caracter organic.

Mâine, la votul final.

Încheiem aici.

Pauză 5 minute și începe sesiunea dedicată interpelărilor și întrebărilor.

 
  Prezentarea pe scurt a interpelărilor ce urmează a fi adresate membrilor Guvernului.  

După pauză

   

Domnul Florin Iordache:

Continuăm, stimați colegi, partea a doua, dedicată interpelărilor.

Domnul Halici - o interpelare. Vreți să o prezentați? Nu. Depusă în scris.

Domnul Bogdan Cojocaru - două interpelări.

Prezentați? Nu. Depuse în scris.

Doamna Natalia Intotero - trei interpelări.

Domnul Ionel Floroiu - o interpelare.

Domnul Laurențiu Nistor - o interpelare.

Doamna Beatrice Tudor - o interpelare.

Domnul Gheorghe-Dănuț Bogdan - o interpelare depusă în scris.

Doamna Tudorița-Rodica Boboc - o interpelare depusă în scris.

Domnul Eugen Neață.

Doamna deputat Mariana-Venera Popescu - o interpelare depusă în scris.

Doamna Oana Bîzgan - o interpelare.

Domnul Cornel Itu - trei interpelări depuse în scris.

Doamna Maricela Cobuz - o interpelare.

Domnul Ioan Dîrzu - trei interpelări.

Doamna Roxana Mînzatu - două interpelări.

Domnul Eugen Durbacă - șase interpelări.

 
  Sergiu Cosmin Vlad

Domnul Sergiu Cosmin Vlad - o interpelare.

(Domnul deputat Sergiu Cosmin Vlad solicită să ia cuvântul.)

Da, vă rog.

Vă rog, prezentați pe scurt interpelarea.

Vă rog, domnule Vlad.

   

Domnul Sergiu Cosmin Vlad:

Mulțumesc, domnule președinte.

Interpelarea este adresată Ministerului Educației și Cercetării, doamnei ministru Anisie Monica Cristina.

Obiectul interpelării: "Clădirea care aparține Ministerului Educației și Cercetării din municipiul Arad este renovată, însă acest spațiu este închis. De ce?".

Stimată doamnă ministru,

În Municipiul Arad, pe strada Ioan Rusu Șirianu se află clădirea Ministerului Educației și Cercetării, care este renovată conform normelor, însă clădirea respectivă nu este utilizată. Acest lucru îngreunează activitatea Clubului Sportiv Școlar "Gloria" și clădirea renovată se degradează, odată cu trecerea timpului.

Vă rog să-mi comunicați, referitor la acest subiect, următoarele.

1. Care sunt motivele din cauza cărora nu este utilizat spațiul Clubului Sportiv Școlar "Gloria" din municipiul Arad și stă închis?

2. Când este planificată reutilizarea spațiilor din cadrul clădirii de pe strada Ioan Rusu Șirianu, din municipiul Arad?

Vă rog să dispuneți ca răspunsul dumneavoastră să-mi fie trimis în scris la adresa: Parlamentul României, Grup parlamentar al USR.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Mergem mai departe.

 
  Constantin Codreanu

Domnul Claudiu Năsui - cinci interpelări.

Doamna Ioana Bran - două interpelări. Nu?

Domnul Marius Bota - trei interpelări.

Domnul Constantin Codreanu - trei interpelări.

Prezentați una dintre ele, domnule coleg.

   

Domnul Constantin Codreanu:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Pentru că astăzi a fost citită o declarație de la tribuna Camerei Deputaților cu ocazia Zilei internaționale a Femeii și interpelarea pe care am ales-o face referire la o figură emblematică din istoria Românei, o femeie emblematică din istoria României, Regina Maria, vorbim despre situația monumentului istoric Palatul Reginei Maria din Mamaia, județul Constanța.

Interpelarea este adresată ministrului culturii, domnului Bogdan Gheorghiu.

Stimate domnule ministru,

În ultimii ani, presa națională a relatat pe larg despre situația dezastruoasă a monumentului istoric Palatul Reginei Maria din Mamaia, din județul Constanța, construit în perioada 1923-1926 după un proiect al arhitectului Mario Stoppa.

Această clădire de patrimoniu cu statut de monument istoric cade sub incidența prevederilor Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, cu modificările și completările ulterioare.

Este cunoscut faptul că Palatul Reginei Maria din Mamaia a făcut obiectul contractului de vânzare-cumpărare nr. 1.755 din 25 iunie 2003, susceptibil de ilegalitate, din moment ce statul, respectiv Ministerul Culturii, "are drept de preempțiune în cazul vânzării/cumpărării clădirilor de patrimoniu cu statut de monument istoric" - articolul 4 alin. (4), Legea nr. 422/2001.

De asemenea, este cunoscut faptul că un dosar legat de dreptul de proprietate asupra Palatului Reginei Maria din Mamaia se află de mai mulți ani de zile pe rolul instanțelor de judecată.

La nivelul Ministerului Culturii fuseseră constituite în anul 2019 grupuri de lucru și analiză pentru elaborarea Codului patrimoniului și modificarea și completarea Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, astfel încât statul să poată interveni cu lucrări de protejare și pentru monumentele istorice aflate în situații litigioase.

Având în vedere cele expuse mai sus, vă rugăm respectuos să ne transmiteți:

1. Care este în acest moment statutul juridic și regimul proprietății monumentului istoric Palatul Reginei Maria din Mamaia, județul Constanța?

2. Ce măsuri de intervenții are în vedere Ministerul Culturii pentru salvarea, restaurarea și includerea în circuitul turistic al Palatului Reginei Maria din Mamaia, județul Constanța?

Orice alte informații tangente cu acest subiect sunt binevenite.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
  Dumitru Lovin

Domnul Daniel Olteanu - o interpelare depusă.

Domnule Lovin, vă rog.

Aveți șapte interpelări.

Vă rog, prezentați una dintre ele, domnule deputat.

   

Domnul Dumitru Lovin:

Mulțumesc, domnule președinte.

Interpelare adresată domnului Ion Ștefan, ministrul lucrărilor publice, dezvoltării și administrației.

Obiectul interpelării: "Regiunea Sud-Vest Oltenia are nevoie de POR, Priorități de Investiție 2.2".

Domnule ministru,

În ultima vreme tot mai mulți oameni care doresc să profite de potențialul turistic al județului Vâlcea, care investesc sau intenționează să dezvolte afaceri în domeniul hotelier, restaurante, activități de agrement, și nu numai, atât de necesare în nordul Olteniei, m-au contactat și m-au rugat să fac demersuri pe lângă autoritatea de management pentru Programul Operațional Regional 2014-2020, Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, în așa fel încât noul apel pentru Prioritatea de Investiții 2.2 - Sprijinirea creării și extincției capacității avansate de producție și dezvoltare a serviciilor pentru care ghidul solicitantului s-a lansat în dezbatere publică în 2018 - să fie deschis cât mai rapid și în Regiunea Sud-Vest.

Potențialii beneficiari spun că așteaptă de foarte mult timp lansarea noului apel care le-ar permite să atragă până la 5 milioane de euro și atrag atenția că orice întârziere le blochează șansa la dezvoltare.

Din punctul lor de vedere, favorizarea IMM-urilor din Regiunea Nord-Vest și Vest reprezintă o discriminare și o condamnare la sărăcie a zonei noastre, Oltenia, unde potențialul este incredibil.

În concluzie, domnule ministru, vă rog să vă precizați punctul de vedere cu privire la situația prezentată mai sus și cu autoritatea de care dispuneți să găsiți cele mai bune soluții de rezolvare.

Solicit răspuns scris și oral.

Vă mulțumesc.

Cu deosebită considerație.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

 
  Tamara-Dorina Ciofu

Doamna deputat Tamara Ciofu.

Vă rog. Aveți două interpelări.

Vă rog, prezentați una.

   

Doamna Tamara-Dorina Ciofu:

Mulțumesc mult, domnule președinte de ședință.

Interpelarea este adresată domnului ministru al sănătății, Victor Sebastian Costache, iar obiectul îl reprezintă creșterea gradului de depistare rapidă a virusurilor, prin dotarea spitalelor cu aparatură și echipamente specifice.

Având în vedere că pe zi ce trece evoluția îmbolnăvirilor cu Coronavirus devine din ce în ce mai îngrijorătoare, Ministerul Sănătății a luat decizia de a dota cu aparatură și teste de screening secțiile de primiri urgență și ambulatoriile din spitalele județene și municipale din toată țara?

Dacă nu ați luat măsuri în acest sens, vă rog să comunicați public termenul la care veți implementa screeningul pentru virusurile responsabile de apariția infecțiilor respiratorii.

Consider că este obligatoriu ca în cel mai scurt timp să se asigure echipamentele de testare pentru identificarea virusurilor gripale, a Coronavirusului, COVID-19 și a streptococului beta-hemolitic de grup A.

În contextul extinderii cazurilor de oameni infectați cu Coronavirus, România ar trebui mai mult decât oricând să aibă instituții deplin funcționale și stabile pentru a putea asigura protecția și sănătatea cetățenilor.

În prezent, în situația din țara noastră se impune creșterea gradului de reacție a unităților sanitare care se poate realiza în primul rând prin testarea populației la o serie de virusuri care sunt responsabile cu declanșarea infecțiilor respiratorii.

Astfel, protocoalele medicale la nivel internațional prevăd că este necesar să se acționeze prin realizarea screeningurilor, atunci când apare o creștere a incidenței infecțiilor respiratorii, cum se întâmplă în sezonul de gripă, și în situația actuală a epidemiei de Coronavirus la nivelul mai multor state.

Așadar, vă rog să-mi comunicați dacă veți lua măsuri și cum veți acționa pentru creșterea gradului de testare a populației pentru depistarea prezenței virusurilor gripale, influența A și B, a Coronavirusului a streptococului beta-hemolitic de grup B, astfel încât să se identifice la timp și să se limiteze extinderea infecțiilor de acest tip.

Vă mulțumesc.

Solicit răspuns în scris.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, doamnă deputat.

Mergem mai departe.

 
  Ilie Toma

Domnul Răzvan Rotaru - două interpelări.

Domnul Ilie Toma - două interpelări.

Una dintre ele, vă rog, pe scurt.

   

Domnul Ilie Toma:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Interpelarea se adresează Ministerului Finanțelor Publice, domnului fost ministru, actual, interimar prim-ministru, Vasile-Florin Cîțu.

În cadrul întâlnirii cu cetățenii din județul Hunedoara mi-a fost semnalat faptul că europarlamentarii nu plătesc taxe și impozite și mi-au fost adresate o serie de întrebări referitoare la persoanele care dețin funcția de europarlamentar.

Prin urmare, domnule ministru, pentru buna informare a cetățenilor din județul Hunedoara, și nu numai, vă rog să-mi răspundeți punctual la următoarele întrebări adresate de către aceștia și notate în cadrul biroului parlamentar.

  • 1. Care este câștigul net salarial al unei persoane care deține funcția de europarlamentar?
  • 2. Persoanele care dețin funcția de europarlamentar unde plătesc taxe și impozite pentru veniturile încasate?
  • 3. Pe ce criterii europarlamentarii din Uniunea Europeană nu plătesc taxe sau impozite, dacă nu le plătesc?
  • 4. Care este valoarea pensiei speciale acordate persoanei care deține funcția de europarlamentar și care sunt condițiile care trebuie îndeplinite pentru a beneficia de pensia specială?
  • 5. Ce alte sume bănești se acordă europarlamentarilor, pentru ce și cum se justifică toate cheltuielile?

Solicit răspuns verbal și în scris.

Cu deosebit respect, deputat de Hunedoara, Ilie Toma.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
  Vlad-Emanuel Duruș

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu - o interpelare depusă în scris.

Domnul Ioan Sorin Roman - două interpelări depuse.

Domnul Vlad Duruș. Vă rog. O interpelare. Pe scurt.

   

Domnul Vlad-Emanuel Duruș:

Mulțumesc, domnule președinte.

Interpelarea mea se referă din nou la Drumul Național 18B care leagă Baia Mare de Târgu Lăpuș.

Reabilitarea acestui drum național, așa cum am spus, ce leagă municipiul reședință de județ de centrul Țării Lăpușului intră peste câteva luni, domnule ministru, în al treilea an de execuție.

Termenul de finalizare a modernizării celor 45 de kilometri inițial a fost stabilit la șase luni.

Sigur, se organizează periodic diferite declarații de presă, se fac poze. De altfel a fost și un lung șir de bâlbe, ba tehnice, pentru că s-a greșit rețeta la asfalt, așa cum mi s-a comunicat, ba s-a gestionat greșit contractul; inclusiv DNA-ul are un dosar în lucru în legătură cu această reabilitare.

Se creează efervescență doar în pragul celor două campanii electorale ce au fost anul trecut, în 2019. Înainte de fiecare rundă apăreau câte 3-4 utilaje, câțiva muncitori și, când se închideau urnele, se închideau și lucrările de reabilitare, de modernizare.

Domnule ministru,

Această bătaie de joc față de maramureșeni și față de lăpușeni trebuie să ia sfârșit!

Așadar, vă rog frumos să-mi răspundeți când vor fi reluate lucrările de reabilitare pe Drumul Național 18B, Baia Mare - Târgu Lăpuș, și în câte luni aproximați că vor fi finalizate.

Vă mulțumesc.

 
  Andrei Daniel Gheorghe

Domnul Florin Iordache:

Domnul Ilie Barna - trei interpelări depuse.

Și ultimul vorbitor, domnul Andrei Daniel Gheorghe - 9 interpelări.

Pe scurt una dintre ele.

Vă rog.

   

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Interpelarea se adresează domnului ministru al afacerilor interne, Marcel Ion Vela.

Obiectul: "Întărirea tuturor punctelor de frontieră din România".

Domnule ministru,

Peste 13.000 de migranți s-au deplasat la frontiera dintre Turcia și Grecia, conform Organizației Internaționale pentru Migrație, agenție ce face parte din Organizația Națiunilor Unite.

Turcia a deschis, pe 28 februarie, frontierele cu Europa, amenințând că va lăsa să treacă pe acolo un nou aflux de migranți, în cazul în care nu va obține un sprijin activ din partea Uniunii Europene, în disputa sa cu Rusia, în Siria.

Decizia președintelui Recep Tayyip Erdogan vine după ce zeci de soldați turci au murit în urma unui bombardament în provincia siriană Idlib, dorindu-se din partea Turciei un ajutor din partea Uniunii Europene și a NATO, în această privință.

Acest fapt a dus la o serie de situații tensionate la frontiera dintre Turcia și Grecia, unde au avut loc ciocniri violente între polițiștii greci și migranții care sunt în mișcare și care încearcă să treacă frontiera turco-greacă.

Situația este una tensionată nu numai pentru Grecia; spre deosebire de vechiul traseu, sursele afirmând mai nou faptul că noua rută va ocoli Balcanii de Vest și ar trece prin România și Bulgaria, iar de aici către centrul și Vestul Europei.

Uniunea Europeană privește cu îngrijorare afluxul necontrolat de migranți din Turcia, iar situația în care se poate afla țara noastră poate fi una extrem de delicată. Permiterea accesului unui astfel de flux de migranți din Orientul Mijlociu pe teritoriul țării noastre poate fi riscant.

În condițiile în care România dispune de legi și reglementări normative trebuie să se țină cont de suveranitatea statală, iar granițele să fie atent controlate și întărite în aceste zile când valul migranților reprezintă o problemă europeană.

În calitate de membru al Uniunii Europene, România nu are doar angajamente, ci are și drepturi. Mai ales atunci când vorbim ca România să-și pună proprii cetățeni și suveranitatea națională pe locul I.

Favorizarea migranților ilegali, prin permiterea unui asemenea flux, duce la discriminarea cetățenilor români care trăiesc pe teritoriul țării lor.

Așadar, domnule ministru, cer să se rezolve de urgență o eventuală gestionare a acestui flux, prin măsuri preventive, și să se dispună întărirea tuturor punctelor de frontieră din România, controlându-se atent posibila intrare a migranților ilegal pe teritoriul țării noastre.

Cer răspuns scris și verbal.

Daniel Gheorghe, deputat al PNL de Ilfov.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Oral. Da.

Mulțumesc.

Declar ședința închisă.

Ne vedem mâine dimineață la ședința consacrată declarațiilor politice.

Seară bună!

 
     

Ședința s-a încheiat la ora 17,31.

 
       

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 1 decembrie 2021, 21:48
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro