Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 03-04-2020

Ședința Camerei Deputaților din 3 aprilie 2020

2. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru acordarea unor facilități fiscale contribuabililor persoane fizice și juridice (PL-x 130/2020). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 130/2020

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

  ................................................

  • Proiectul de Lege pentru acordarea unor facilități fiscale contribuabililor persoane fizice și juridice; PL-x 130/2020.

    Comisia pentru buget propune adoptarea proiectului de lege, cu amendamente admise.

    Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare și se adoptă cu votul majorității deputaților prezenți, minimum 83 de voturi pentru.

    Proiectul se dezbate în procedură de urgență.

    Camera Deputaților este Cameră decizională.

    Avem o solicitare din partea domnului deputat Drulă Cătălin. După dezbateri, să pregătiți sistemul de discuții la Comitetul liderilor, pentru amendamentele respinse.

    Intrăm în aceeași procedură.

    Deci, Proiectul de Lege pentru acordarea unor facilități fiscale contribuabililor persoane fizice și juridice; PL-x 130/2020.

    Reprezentantul Grupului parlamentar al PSD, domnul deputat Lazăr Sorin.

    Vă ascultăm, domnule deputat!

  • Domnul Sorin Lazăr:

    Mulțumesc, domnule președinte.

    PSD a inițiat acest proiect legislativ, la care, ulterior, s-au alăturat și USR, UDMR, PRO Europa și PMP - și pe această cale le mulțumesc colegilor pentru sprijinul acordat.

    Noi am inițiat acest proiect pentru a veni urgent în sprijinul mediului de afaceri grav afectat în aceste luni, dar și în sprijinul cetățenilor români, pe fondul lipsei de măsuri, sau a unor măsuri lipsite de curaj, șovăielnice ale Guvernului PNL.

    Așa cum s-au găsit, incredibil de rapid, resurse financiare pentru plăți care puteau sau care se impunea a fi amânate - asta ca să mă exprim elegant -, Guvernul trebuie să găsească rapid resurse financiare în sprijinul contribuabililor, operatori economici, repet, operatori economici, și în sprijinul cetățenilor români.

    Pe fond, domnule președinte, stimați colegi, acest proiect de lege ajută operatorii economici cu o infuzie de cash-flow. Practic, scutim, amânăm la viramente sau la plată contribuțiile de asigurări sociale și contribuțiile asiguratorii pentru muncă, pentru o perioadă de 3 luni. Ulterior, acestea vor fi plătite integral la 50% din valoarea lor, dacă operatorul economic păstrează timp de 12 luni toate contractele de muncă, începând cu 1 martie 2020.

    De asemenea, al doilea palier al acestui proiect de lege face ca plata utilităților pentru cei care dovedesc că sunt afectați economic sau pentru cetățenii României să fie amânată pentru o perioadă de 3 luni. Au fost dezbateri în Comisia pentru buget și, într-adevăr, s-a pus problema că vor fi afectați furnizorii de utilități. Dar am avut aici un amendament și am găsit soluții și am spus că acești furnizori de utilități vor fi sprijiniți cu credite de Trezorerie sau, după caz, alternativ, cu garantarea unor linii de credit pentru factoring, astfel încât lipsa momentană de capital de lucru să fie sprijinită prin acordarea acestor credite.

    În consecință, domnule președinte, stimați colegi, Partidul Social Democrat și cei care s-au aliat acestui demers - și repet, PRO Europa, UDMR, PMP - solicităm, cât mai rapid, promulgarea acestui proiect de lege, pentru că este un sprijin real pentru mediul de afaceri și un sprijin absolut corect acordat cetățenilor României.

    Vă mulțumesc.

    Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

    Și eu vă mulțumesc.

    Reprezentantul Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, domnul deputat Heiuș Lucian.

    Domnul Lucian-Ovidiu Heiuș:

    Domnule președinte,

    Doamnelor și domnilor deputați,

    România trece astăzi prin cea mai dificilă perioadă din ultimii 30 de ani, o perioadă în care, toți, trebuie să dăm dovadă de responsabilitate și de solidaritate. Noi, parlamentarii, ar trebui să fim un exemplu pentru întreaga populație și să lăsăm de-o parte orice logică electorală și să gândim împreună un pachet de legi care să ajute România să treacă prin această grea încercare. Constat însă, cu regret, că acest lucru nu se întâmplă.

    Începem astăzi un concurs de legi populiste care să ne aducă cât mai multe like-uri pe Facebook. Astăzi, ar trebui să avem grijă de veniturile populației, de sprijinirea agenților economici care sunt afectați semnificativ de această epidemie și de realizarea veniturilor la Buget care trebuie să susțină funcționarea statului.

    Prin PL-x 130/2020 nu realizăm nimic din toate acestea. Prin acest proiect de lege, CAS-ul, pe care angajatul, din venitul său, îl dădea statului pentru constituirea bugetului asigurărilor sociale, va rămâne angajatorului. Practic, angajații, din venitul lor, nu foarte mare, vor împrumuta patronii, iar Bugetul asigurărilor sociale, din care trebuie să plătim pensiile, nu va mai avea sumele necesare. Eu, unul, nu pot să înțeleg un asemenea mecanism și pe cine ajută, în condițiile în care veniturile salariaților nu cresc, dar, în schimb, creăm o problemă bugetului de pensii. Agenții economici, oricum, conform Ordonanței nr. 29, dacă nu achită impozitele și taxele, pe durata stării de urgență, nu plătesc penalități și dobânzi.

    Tot prin această lege, creați posibilitatea ca nimeni să nu mai plătească facturile la utilități. Prin Ordonanța nr. 29, Guvernul stabilea că întreprinderile mici și mijlocii puteau solicita amânarea la plată a utilităților pe perioada situației de urgență. Dar, dacă prin această lege nimeni nu va mai plăti, condamnați la faliment societățile care furnizează apă și canal, care ridică gunoiul, care furnizează gazele, care furnizează energia electrică, cu repercusiuni asupra angajaților acestor societăți, și vom aduce criza și în aceste domenii care puteau trece singure prin ea.

    Doamnelor și domnilor,

    Dacă nu veți renunța la acțiuni politice în această perioadă... loviți în mine, loviți în Partidul Național Liberal, dar nu loviți în agenții economici care pot trece singuri prin criză, nu loviți în bugetul de stat, nu loviți în capacitatea României de a supraviețui acestei perioade dificile.

    În aceste condiții, Partidul Național Liberal nu va vota un asemenea proiect de lege.

    Vă mulțumesc.

    Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

    Și eu vă mulțumesc.

    Reprezentantul Grupului parlamentar al USR, domnul deputat Claudiu Năsui.

    Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

    Mulțumesc, domnule președinte.

    Acest proiect de lege conține două elemente principale. Primul este amânarea la plată, la virarea CAS-ului, pentru întreprinderile în dificultate. Noi considerăm că lucrul acesta este foarte bun, am venit cu câteva amendamente, pentru a mai rectifica câteva din problemele din forma inițială. De exemplu, am fi dorit, mai degrabă, să fie o păsuire pentru toată povara fiscală, nu doar pentru CAS, chiar dacă CAS-ul este cel mai mare, dar pentru primii 2.000 de lei, astfel încât să se aplice această scutire predominant pentru cei care au venituri scăzute. Dar, totuși, este un lucru bun și merge în direcția în care au mers și alte state care au lăsat bani în economie, mai ales în perioada aceasta foarte dificilă, care va fi foarte dificilă mai ales pentru mediul privat, cel care produce valoare, cel care plătește taxe și impozite și cel care susține tot ce vedem noi în jur.

    Pe de altă parte, al doilea element în acest proiect de lege se referă la amânarea la plată a utilităților, care, deși sună foarte bine - haideți să primim de toate, haideți să primim utilități și să nu plătim - este cel mai rău lucru pe care îl putem face economiei, este cel mai rău lucru pe care îl putem face, dacă vrem să nu mai avem deloc acele bunuri. Adică, dacă cineva vă zice "vă dau servicii gratuite", de fapt "e posibil să nu vă mai dau deloc acele servicii", și atunci s-a instituit o schemă în care companiile acestea de utilități, cum foarte bine s-a spus înainte, să poată să se îndatoreze la Trezoreria statului sau la instituții bancare pentru a putea face față plăților care nu le mai vin.

    Problema este că s-au făcut niște erori, mi se pare, de redactare în alineatele care privesc acest lucru, iar în forma actuală vom pune efectiv pe butuci toată industria la care se referă acest articol, adică: apă, canal, energie electrică, internet, cablu TV și toate aceste lucruri. Sunt sigur că nu asta ne dorim. De aceea, eu vreau să susțin și cele două amendamente respinse la acest proiect de lege, care se regăsesc în Anexă.

    Rugămintea mea este să avem un proiect de lege care poate fi bun! Dacă partea aceasta, art. 4, care privește utilitățile, este rezolvată, haideți să o rezolvăm și haideți să avem, pe lângă absolut orice clivaj politic, un proiect bun pentru economia României, pe care să-l dea Parlamentul, astăzi.

    Mulțumesc.

    Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

    Și eu vă mulțumesc.

    Reprezentantul Grupului parlamentar al PRO Europa, domnul deputat Cătălin Nechifor.

    Domnul Cătălin-Ioan Nechifor:

    Sunt de acord cu antevorbitorul meu, cred că era colegul Năsui.

    Solicit, în numele Grupului parlamentar al PROEuropa, să se contacteze de îndată Comitetul liderilor, pentru a putea susține amendamentul nr. 2, respins în Comisia pentru buget, cel care se referea la obligarea Guvernului României pentru a defini, până la data de 1 mai 2020, consumatorul vulnerabil, să elaboreze, pe cale de consecință, și să pună în funcțiune o schemă de ajutor în conformitate cu Directiva europeană 2019/944/UE.

    Deci, aceasta este solicitarea.Comitetul liderilor să introducă pe ordinea de zi, pentru vot, și acest amendament respins.

    În al doilea rând, la dezbateri generale, pe subiectul referitor la PL-x 130/2020, cel cu referire la facilități fiscale, amânare și reeșalonarea plăților acordate angajatorilor, dar și angajaților și persoanelor fizice din România, vreau să vă spun că este al doilea proiect de importanță majoră și nu este în niciun caz un proiect care vânează like-uri, așa cum spuneau cei de la PNL, este un proiect care salvează familii din România, salvează și instituții și firme românești.

    Stimați colegi,

    Până la data de astăzi, avem peste 800.000 de persoane în șomaj tehnic. Gândiți-vă că în scurt timp vom depăși acel prag critic la care România nu va mai putea să funcționeze, din punctul de vedere al economiei de piață, așa cum o știam noi.

    Este foarte important să dăm un vot pe acest proiect de lege, să înțelegem că, la cererea contribuabililor, deci cei care doresc, nu-i obligație, doar cei care doresc, și persoanelor fizice și persoanelor juridice, tuturor li se amână contribuțiile de asigurări sociale aferente veniturilor din salarii, dar și contribuția asigurtaorie pentru muncă, aferentă veniturilor din salarii, evident și cele care sunt asimilate salariilor.

    Un lucru care mă bucură foarte mult - și iată că este aproape consens, sper că și PNL va înțelege până la capăt importanța acestui proiect de lege - prevederile se aplică inclusiv administrațiilor publice, unităților administrativ-teritoriale, deci, cetățeni, firme, instituții și UAT-uri, pentru că toți suntem în aceeași barcă, toți avem nevoie de o schemă de salvare, iar acest proiect de lege este un pas important.

    Mai spun un lucru extrem de important, pentru că totul este în dinamică, și ceea ce trebuie să înțelegem astăzi este că familia vulnerabilă, consumatorul vulnerabil este cel care trebuie țintit cu ajutor cât mai consistent, dar, la fel, la cererea lor, nu este obligație. Consumatorul final, persoana fizică aflată în șomaj tehnic,poate cere o amânare la plată pentru serviciile de utilități - mă refer și la apă, și la canal, și la energie, și la telefonie, internet, cablu TV, salubritate și așa mai departe. Pentru că, știm foarte bine, în coșul unei gospodării normale din România ponderea acestor cheltuieli este foarte mare și cred că scutirea la plată pe o perioadă decentă, care să fie de 3 luni - probabil că atât va dura și criza medicală -, să-i poată ajuta să se descurce cu banii pe care îi mai au din șomaj tehnic sau din alte surse, să-și poată permite măcar medicamente și mâncare.

    Evident, ulterior, după cele 3 luni, se reeșalonează, timp de un an, în părți egale, plata acestor utilități. Dar țintirea acestei măsuri trebuie să fie astăzi, cât mai repede. Solicit și PNL-ului să lase de-o parte orice tentă politicianistă în chestiunea aceasta, să ceară și ei ca președintele Iohannis să promulge de îndată legea, pentru a putea fi aplicată cât mai repede.

    Vă mulțumesc.

    Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

    Reprezentantul Grupului parlamentar al UDMR, domnul deputat Benedek Zacharie.

    Domnul Benedek Zacharie:

    Bună ziua, domnule președinte.

    Stimați colegi,

    Inițiativa legislativă pentru acordarea unor facilități fiscale contribuabililor persoane fizice și juridice credem, noi, că se încadrează în același sistem, în a reduce efectele crizei economice.

    Această propunere trebuie să ofere facilități, dar, totodată, trebuie să existe și să aibă un echilibru între angajat și angajator, între cetățeni și operatori economici.

    Este foarte bine că această dă posibilitatea operatorilor economici de a nu rămâne fără lichidități, aspect care este foarte important în această perioadă de criză. Dar la fel de important este că îți oferă o posibilitate, deci nu este obligativitate. Și părerea noastră este ca acei operatori economici care au posibilitatea, în continuare vor trebui să-și plătească, să se achite de obligațiile financiare.

    UDMR consideră că varianta adoptată de Senat ar fi fost mai echilibrată, dar, având în vedere că și prin această inițiativă, probabil, se vor reduce efectele produse de criza economică, noi vom susține această inițiativă legislativă.

    Domnule președinte,

    În altă ordine de idei, Grupul UDMR solicită ca acest mod de votare a propunerilor legislative să fie pentru ultima dată și vă rugăm să faceți toate demersurile ca acele tabelete primite de la STS, începând de săptămâna viitoare, să intre în funcțiune, să nu mai fim obligați să stăm ore în șir să așteptăm până suntem sunați, ca să putem vota.

    Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

    Da, domnule deputat, am promis și ieri și ne vom ține de promisiune, ca de săptămâna viitoare să funcționăm în sistem de vot cu aplicațiiinstalate pe tabletele puse la dispoziție de STS.

    Reprezentantul Grupului parlamentar al PMP, domnul deputat Todoran Adrian-Mihăiță.

    Vă rog.

    Domnul Adrian-Mihăiță Todoran:

    Bună dimineața, din nou, dragi colegi!

    Sigur, instituirea stării de urgență pe teritoriul României este rezultatul pandemiei determinate de răspândirea COVID-19, la nivel global.

    În România, răspândirea virusului a evoluat rapid. Ceea ce a dus, clar, la suspendarea activităților cu publicul - activitățile de servire și de consum a produselor alimentare, Mall-urile... deci, un lanț care s-a extins destul de repede.

    Astăzi vorbim clar despre două situații dificile, atât pentru mediul economic, și în special mediul economic cu capital românesc, cât și pentru persoanele fizice. Trebuie să lăsăm chestiunile politice la o parte, și pe ordinea de zi trebuie să fie responsabilitatea!

    Clar, vom susține orice măsură financiară, orice măsură fiscală pentru mediul de afaceri, dar, în același timp, gândiți-vă că nimeni nu știe când se va încheia această nenorocire pentru România, pentru mapamond, la un moment dat. Am susținut ieri, în Comisia pentru buget, că agentul economic a cărui activitate a fost oprită sau ale cărui venituri sau încasări s-au diminuat cu minimum 15% în luna în curs, în raport cu cele două luni de la începutul anului - vorbim despre ianuarie și februarie -, să oprească virarea contribuției de asistență socială pe aceste 3 luni. Sigur, se va face plata eșalonat, în următoarele 12 luni, ulterior solicitării acestei facilități fiscale.

    Este normal ca în momentul de față și persoanele fizice să aibă un beneficiu. Și aici vorbim despre persoanele fizice afectate direct sau indirect de măsurile impuse de autoritățile competente. Pe toată perioada stării de urgență, este normal ca celor cărora li s-au diminuat veniturile, la fel, cu minimum 15% în luna în curs, raportate la media celor două luni anterioare, să li se amâne plata, pe o perioadă de 3 luni, a serviciilor de apă, canal, energie, gaze, salubritate, servicii de telefonie mobilă și internet.

    Haideți, dragi colegi, să ajungem la un consens politic! În momentul de față, responsabilitatea, indiferent de culoarea politică, trebuie să fie cuvântul de ordine!

    Partidul Mișcarea Populară susține, din nou, proiectul pentru cetățeni și pentru mediul de afaceri din România.

    Vom vota, la PL-x 130/2020, pentru acest proiect.

    Mulțumesc frumos, dragi colegi!

    Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

    Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

    Conform modificărilor de regulament, la solicitarea liderului de grup, domnul deputat Drulă Cătălin, de la USR, vom face o pauză de 10 minute, astfel încât Comitetul liderilor să aibă posibilitatea să se reunească și să aibă o discuție cu privire la cele două amendamente respinse.

    Domnul lider Simonis, în acest moment, va contacta toți liderii formațiunilor politice. Și aș vrea să mă adresez domnului deputat Năsui și domnului deputat Nechifor, și Partidul Social Democrat va susține din amendamentele respinse.

    Intrăm în pauzăpână vom primi răspunsurile.

     

    După pauză

    Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

    Doamnelor și domnilor deputați,

    Continuăm ședința de astăzi.

    Aș dori să-l sunați pe domnul deputat Claudiu Năsui, să-mi spună ce a hotărât Comitetul liderilor cu privire la cele două amendamente respinse.

    Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

    Bună ziua!

    Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

    Bună ziua, domnule deputat!

    Vă rugăm să ne comunicați ce s-a hotărât la Comitetul liderilor!

    Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

    În Comitetul liderilor, ambele amendamente respinse au fost aprobate cu majoritate de voturi. Sunt amendamentele de la numărul curent 1 și de la numărul curent 2. Amendamentul de la numărul curent 1 privește alin. (4) și alin. (5), iar amendamentul de la numărul curent 2 privește alin. (6).

    Doriți să le citesc?

    Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

    Cum doriți!

    Vă rugăm.

    Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

    Primul amendament privește alin. (4), care se modifică după cum urmează:

    "Pentru acoperirea echivalentului sumelor afectate de măsurile prevăzute la alin. (1), Ministerul Finanțelor Publice pune la dispoziția furnizorilor de utilități, prin Trezoreria Statului, credite de trezorerie cu dobândă zero, pentru o perioadă de până la 12 luni".

    Și la alin. (5) ale aceluiași amendament - "La expirarea perioadei prevăzută la alin. (1), furnizorii de utilități plătesc sumele scadente, eșalonat, pe perioada menționată la alin. (2), pe măsura încasării contravalorii facturilor de la beneficiarii menționați la alin. (1)".

    Acesta a fost primul amendament care a fost admis.

    Și, de asemenea, pentru alin. (6) al art. 4 - "Guvernul României definește până la data de 1 mai 2020 consumatorul vulnerabil, elaborează și pune în funcțiune o schemă de ajutor pentru aceștia, în conformitate cu prevederile art. 5 din Directiva 2019/944/UE privind normele comune pentru Piața Internă de energie electrică a Parlamentului European și a Consiliului din 5 iunie 2019 și de modificare a Directivei 2012/27/UE".

    Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

    Mulțumesc.

    Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

    Mulțumesc și eu.

    Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

    Deci și PL-x 130/2020, cu cele două amendamente admise, merge la sesiunea telefonică de vot final.

      ................................................

    Domnul Sorin Lazăr:

    Mulțumesc, domnule președinte.

    În urma aprobării amendamentelor în Comitetul liderilor, voi da citire, pentru conformitate, celor patru alineate care au suferit modificări: alin. (4), alin. (5), alin. (6)...

    Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

    La ce PL-x?

    Domnul Sorin Lazăr:

    La PL-x 130/2020.

    Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

    Corect!

    Vă ascultăm.

    Domnul Sorin Lazăr:

    Încep să citesc. Alineatul (4) va suna așa: "Pentru acoperirea echivalentului sumelor afectate de măsurile prevăzute la alin. (1), Ministerul Finanțelor Publice pune la dispoziția furnizorilor de utilități, prin Trezoreria Statului, credite de trezorerie cu dobânda zero pentru o perioadă de până la 18 luni".

    Alineatul (5): "Ministerul Finanțelor Publice va garanta linii de creditare în regim de factoring pentru furnizorii de utilități afectați de măsurile de la alin. (1), pentru sumele afectate de măsurile prevăzute la alin. (1) pentru o perioadă de până la 18 luni".

    Alineatul (6): "La expirarea perioadei prevăzute la alin. (1) furnizorii de utilități plătesc sumele scadente, eșalonat, pe perioada menționată la alin. (2) pe măsura încasării contravalorii facturilor de la beneficiarii menționați la alin. (1)".

    Și, în sfârșit, alin. (7): "Guvernul României definește până la data de 1 mai 2020 consumatorul vulnerabil, elaborează și pune în funcțiune o schemă de ajutor pentru aceștia în conformitate cu prevederile art. 5 din Directiva 2019/944 a Uniunii Europene privind normele comune pentru piața internă de energie electrică a Parlamentului European și a Consiliului din 5 iunie 2019 și de modificare a Directivei 2012/27 a Uniunii Europene.

    Vă mulțumesc.

    O zi bună în continuare.

    Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

    Și eu vă mulțumesc.

    Intrăm în pauză.