Plen
Ședința Camerei Deputaților din 3 aprilie 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.29/16-04-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
13-10-2021
12-10-2021
11-10-2021
05-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 03-04-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 aprilie 2020

3. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii și pentru reglementarea unor măsuri de protecție socială (PL-x 131/2020). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 131/2020

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

  ................................................

3. Proiectul de Lege pentru completarea Legii nr.53/2003 - Codul muncii și pentru reglementarea unor măsuri de protecție socială; PL-x 131/2020.

Comisia pentru muncă propune adoptarea proiectului de lege, cu amendamente admise.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice și se adoptă cu votul majorității deputaților, minimum 165 de voturi pentru.

Proiectul de lege se dezbate în procedură de urgență.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Începem dezbaterile de la punctul 3 al ordinii de zi - Proiectul de Lege pentru completarea Legii nr.53/2003 - Codul muncii și pentru reglementarea unor măsuri de protecție socială; PL-x 131/2020.

Reprezentantul Grupului parlamentar al PSD, domnul deputat Solomon Adrian.

Vă rog.

Domnul Adrian Solomon:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Avem, astăzi, bucuria de a discuta, în procedură de urgență, PL-x 131/2020, cel referitor la reglementarea generală din Codul muncii a șomajului tehnic, astfel cum rezultă el în urma unor situații excepționale, precum cea pe care o traversăm astăzi.

După instaurarea stării de urgență, un grup de colegi de la PSD a inițiat acest proiect care preia în mare parte prevederile Ordonanței nr. 28/2009 și care a fost îmbunătățit după apariția Ordonanței nr. 32 a Guvernului, de săptămâna aceasta, prin niște amendamente făcute în comun cu colegii de la USR și de la Partidul Național Liberal, cărora le mulțumesc pentru interesul arătat.

De asemenea, trebuie spus că, dacă Guvernul ar fi fost puțin mai atent în momentul elaborării Ordonanței nr. 30, nu ar fi fost nevoie de Ordonanța nr. 32, care preia multe dintre doleanțele patronatelor și sindicatelor, pe care noi deja le scrisesem deja în inițiativa noastră pe care o dezbatem acum. Vorbim despre un cadru general de reglementare în Lgea nr. 53/2003 - Codul muncii, prin introducerea unui nou articol, art. 531, care reglementează pentru viitor, în situațiile excepționale, fără să mai fie nevoie de astfel de ordonanțe de urgență, date pe picior și cu multe, multe greșeli, după cum am văzut.

Se reglementează modul de impozitare a acestor indemnizații care sunt de 75% din salariul primit, se reglementează procedura de decontare, stagiile de cotizare la sistemul de pensii și, totodată, se introduce și o interdicție de desființare a acestor locuri de muncă, după trecerea perioadei de șomaj tehnic, pentru o perioadă cel puțin egală cu această perioadă.

Îi rog pe toți colegii noștri să susțină inițiativa Partidului Social Democrat, care este una cerută de toți partenerii sociali, și de aceea cred că este o inițiativă foarte bună.

Dacă îmi permiteți, domnule președinte...

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă rog, domnule președinte.

Domnul Adrian Solomon:

Aș vrea să fac referire la o eroare materială care, din cauza acestor proceduri, a fost introdusă la alin. (11) al art. 531, unde, în loc de trimiterea către alineatul anterior, alin. (10), se vorbește tot despre o trimitere la alin. (11).

Rog stafful tehnic să îndrepte această eroare materială.

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc, domnule președinte.

Cred că nu aveți niciun amendament respins.

Vă felicit că ați găsit un acord comun cu toate forțele politice!

Reprezentantul Grupului parlamentar al PNL, doamna deputat Mara Calista.

Doamna Mara-Daniela Calista:

Bună ziua, domnule președinte.

Bună ziua, dragi colegi.

Așa cum, de altfel, domnul președinte Adrian Solomon a prezentat proiectul, Partidul Național Liberal va vota pentru acest proiect, însă vă rog să-mi permiteți să fac câteva completări și câteva remarci.

Nu pot să nu felicit Guvernul României pentru faptul că într-o situație de criză, cu care toată Europa, și nu numai, se confruntă, a reușit să aducă în atenția dumneavoastră și atenția cetățenilor, într-adevăr, două ordonanțe de urgență care să reglementeze o problemă destul de importantă, respectiv cea a șomajului tehnic. Nu suntem nici prima țară, nici ultima care se confruntă cu asemenea situație, într-adevăr, repet, nouă, și atunci, da, poate au mai existat câteva modificări care au trebuit făcute.

De asemenea, trebuie precizat faptul că la orice fel de document, pe care Guvernul l-a lucrat, s-a ținut cont de prevederile patronatelor și sindicatelor, astfel încât, la finalul zilei, angajatorul, dar și angajatul să nu aibă de suferit, iar economia să poată funcționa, într-un ritm într-adevăr scăzut, până reușim să depășim această criză.Și acesta este motivul pentru care Partidul Național Liberal a apreciat faptul că domnul Solomon, ca inițiator al legii, a preluat o parte dintre amendamentele și prevederile care există în Ordonanța nr. 32. Ne bucurăm că a existat această înțelegere la nivel de partide, pentru că nu mai discutăm, dacă vreți, despre stânga sau despre dreapta, ci în momentul de față trebuie să lucrăm cu toții pentru cetățenii Românii, ceea ce, de altfel, s-a și întâmplat în cadrul Comisiei pentru muncă, ieri.

Nu cred că mai are rost să precizez prevederile din proiectul de lege, pentru că domnul Solomon a făcut-o deja.

Închei prin a vă spune încă o dată că PNL va vota pentru acest proiect, pentru că reglementează o serie de acțiuni pe care Guvernul, Parlamentul, instituțiile statului român ar trebui să le ia pe viitor, într-o situație de urgență, care sper din suflet să nu se mai întâmple, dar dacă se va mai întâmpla, să fim pregătiți din punct de vedere legal.

Vă mulțumesc frumos.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Este corect ce spuneți dumneavoastră. Domnul Solomon a preluat lucrurile bune din ordonanță, cum, de altfel, este corect că și Guvernul a dat ordonanțele pe baza proiectului de lege al domnului Solomon.

Domnul deputat Seidler Cristian Gabriel, vă rog.

Vă ascultăm, domnule deputat.

Bună ziua!

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Bună ziua!

Referitor la Proiectul de Lege nr. 131/2020, cred că în perioade dificile, precum acestea, trebuie să gândim măsuri legale, în termeni de solidaritate, dar și de responsabilitate. Felul în care acest proiect de lege a ajuns la Camera Deputaților, de la Senat, cuprindea niște măsuri pe care le-aș caracteriza, pe scurt, ca fiind populiste, la limita iresponsabilității.

Am reușit, într-adevăr, în comisie, să corectăm aceste chestiuni, astfel încât proiectul, pe care îl votăm astăzi,reia, într-adevăr, generalizând pentru orice situație similară, prevederi care se regăsesc deja în Ordonanțele nr. 30 și nr. 32 din 2020. Cu toate acestea, măsura curpinsă în acest proiect, la care s-a făcut referire și de antevorbitorii mei, referitoare la păstrarea locurilor de muncă de către angajator, dincolo de perioada aceasta de criză, i-ar putea pune pe unii dintre ei, cei de bună-credință, într-o situație extrem de dificilă, în contextul în care economia nu-și va reveni în proporție de sută la sută la starea anterioară crizei existe, imediat după ce starea de urgență va fi ridicată din punct de vedere legal.

Cred că, raportat la măsura prevăzută la art. IV din acest proiect de lege, Guvernul va trebui să adopte o serie de măsuri, astfel încât mediul de afaceri să fie și el protejat, la fel cum prezentul proiect de lege protejează - și foarte bine că o face -, îl protejează pe angajator.

Așadar, acest proiect de lege trebuie completat cu măsuri care să echilibreze lucrurile din perspectiva angajatorilor de bună-credință, dar care ar putea întâmpina dificultăți economice.

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Din partea Grupului parlamentar al PRO Europa, același domn deputat, Cătălin Nechifor, de la Suceava.

Domnul Cătălin-Ioan Nechifor:

Bună ziua, dragi colegi!

Vreau să-l felicit și eu pe domnul Solomon, a fost înțelept și a preluat foarte multe inițiative, foarte multe propuneri de la toți. Iată că avem și primul consens pe ziua de astăzi, în prima ședință în care decidem lucruri concrete pentru România.

Este un proiect de lege care se referă la Codul muncii și la reglementarea unor măsuri de protecție socială, în special a celor care dintr-o situație neprevăzută de forță majoră, cea legată de pandemie, se află în situația de a fi în șomaj tehnic.

Mă bucur că și PNL votează și sper să-și reconsidere poziția pentru celelalte două proiecte de lege dezbătute mai devreme, referitoare la credite, contribuții și utilități, dar nu pot să fiu de acord cu felicitările care s-au transmis Guvernului - și vă spun că felicitările cred că le primiți de la firme. Ați bulversat totalmente această zonă, referitoare la șomajul tehnic, nimeni nu a mai înțeles nimic timp de câteva zile bune! Ați venit cu modificări de etapă, ați venit cu informații incoerente. Întrebați-i pe angajatori, pe contabili, pe toți cei care și-au bătut capul zile în șir să afle despre ce este vorba, pentru că la un moment dat nimeni nu mai știa nimic. Șomajul tehnic, cine îl aplică, cui se adresează, cine plătește contribuția - angajatul, angajatorul, statul, în cât timp o recuperează și așa mai departe.

Este foarte bine că s-a pus, până la urmă, un proiect pe hârtie, care are toate elementele necesare, inclusiv corecția despre care amintea domnul deputat Solomon, ca eroare materială.

Lucrăm la distanță, într-adevăr în condiții mai dificile, și se întâmplă, dar important este că s-a corectat, important este că se introduce un proiect de lege în viața firmelor, în viața oamenilor, pentru că se adresează și angajaților, și angajatorilor. Dăm, dacă vreți, o brumă de speranță și un sprijin celor care sunt cei mai afectați, astăzi, de viața socială, din cauza pandemiei.

Vreau să le mulțumesc tuturor celor care au lucrat la acest proiect de lege, vreau să spun că și PRO Europa va susține necondiționat acest proiect și va vota pentru.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc și vă așteptăm și la celelalte intervenții.

Reprezentantul Grupului parlamentar al UDMR, doamna deputat Csép Éva-Andrea.

Vă rog, doamnă deputat.

Doamna Csép Éva-Andrea:

Bună ziua!

Bună ziua, domnule președinte.

La mai bine de 30 de ani de la Revoluție și la mai bine de 20 de ani de la adoptarea Ordonanței de urgență nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, sunt convinsă că mulți dintre noi nu mai credeau că vom avea de-a face vreodată cu o asemenea situație de criză.

Legea fundamentală a țării noastre, ai cărei factori de decizie suntem și noi, ne-a însărcinat pe noi să reglementăm regimul acestor stări și, implicit, măsurile menite a fi aplicate în cazul în care sunt decretate astfel de stări.

După cum ați putut observa, Executivul a avut nevoie de aproape o jumătate de lună pentru a elabora, a clarifica și a aplica măsurile introduse, pentru a facilita activitatea angajatorilor și a celorlalți profesioniști din România.Două săptămâni în care nu exista nimic concret pentru angajatori și pentru angajați, totul era în ceață, ceea ce crea o situație de panică în plus, într-o perioadă care oricum nu este ușoară pentru niciunul dintre noi.

Bineînțeles, este greu ca în asemenea situații, rar întâlnite, să stabilești deîndată o procedură care să poată fi aplicată din primul moment. Deci, nu doresc să fac reproșuri Guvernului, dar încerc să motivez de ce este nevoie să introducem și să reglementăm aceste măsuri și prin lege organică, Codul muncii, în speța de față. Și îl felicit pe colegul meu, președintele Comisiei pentru muncă, domnul deputat Adrian Solomon, dar și pe echipa dumnealui pentru această inițiativă.

Astfel, prin reglementarea șomajului tehnic în Codul muncii, cu toate specificațiile prezente în momentul de față, dorim să creăm o stare de siguranță angajatorilor și angajaților, în aceste momente, și dorim, totodată, să nu lăsăm loc unei interpretări multiple a textului legii. Vorbim despre relații de muncă, despre executarea contractului individual de muncă, mai precis, astfel, Codul muncii este și trebuie să rămână Biblia acestora.

Totodată, după cum putem concluziona pe baza numerelor comunicate aseară de ministrul muncii, numărul contractelor individuale de muncă suspendate a ajuns la 863.000, în doar două zile de la aplicarea noilor reglementări privind șomajul tehnic. Este clar că numărul acestora va depăși numărul preconizat de Executiv, respectiv un milion, ceea ce atrage după sine și un impact bugetar imens, peste cel prevăzut. Trebuie să înțeleagă toată lumea că aceste măsuri sunt gândite și sunt puse în practică pentru cei care cu adevărat trebuie să reducă sau să întrerupă temporar activitatea, ca urmare a epidemiei COVID-19, în cazul de față. Și înainte de a solicita sprijinul, toți angajatorii și cei din categoria alți profesioniști trebuie să privească puțin în viitor, real și solidar cu toți concetățenii și cu ceilalți angajatori. Într-adevăr, avem nevoie de așa ceva, într-adevăr după trecerea epidemiei o să mai avem nevoie de posturile respective?

Deci, într-un cuvânt, măsurile de sprijin ale Guvernului trebuie cerute cu responsabilitate și cu bun-simț. Din acest motiv, consider că este temeinică introducerea unui articol potrivit căruia angajatorii care beneficiază de prevederile prezentei legi nu pot desființa locurile de mucă ocupate de persoane ale căror contracte au fost suspendate pe o perioadă egală cu cea pentru care a beneficiat de plata indemnizațiilor din bugetul de stat. Deci, printr-o corelație simplă, angajatorul responsabil și preventiv este beneficiarul măsurilor de sprijin ale Guvernului, și, pe de altă parte, salariatul și familia acestuia sunt în siguranță.

UDMR va susține acest proiect de lege și vom vota în favoarea lui.

Vă mulțumesc, stimați colegi.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Reprezentantul Grupului parlamentar al PMP, domnul deputat Petru Movilă.

Domnul Petru Movilă:

Alo?

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Da, domnule deputat, vă ascultăm!

Domnul Petru Movilă:

Bună ziua!

Bună ziua, stimați colegi!

Referitor la PL-x 131/2020, în urma raportului Comisiei pentru muncă, din 2 aprilie 2020, acestui proiect de lege i-au fost aduse o serie de amendamente, dar nu suficiente, Astfel, înainte de acest raport al Comisiei pentru muncă, inițiativa legislativă prevedea un termen de 90 de zile pentru scutirea de la plata contribuțiilor de asigurări sociale și la aplicarea impozitului pe venit asupra indemnizației de 75%, primite în cazul stării de urgență sau de asediu, dar și menținerea stagiului de cotizare pentru pensii și șomaj, pe perioada scutirii, având ca bază de calcul salariul minim brut pe țară garantat în plată.

Pentru toate aceste facilități, inițiativa prevedea inclusiv indemnizații acordate în cazul suspendării contractului individual de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.

După dezbaterea amendamentelor în Comisia pentru muncă, care aplică o parte dintre contribuțiile sociale și impozitarea pe venitasupra indemnizațiilor de 75% primite în cazul stării de urgență sau de asediu, contribuabilii trebuie să le declare și să le plătească. Este o sarcină fiscală pentru salariați și o povară birocratică pentru angajatori, care nu se justifică în această perioadă. Din banii primiți de la bugetul de șomaj, banii se întorc la bugetul de pensii, bugetul sănătății și la bugetul de stat. Practic, plimbăm banii de la stat la stat.

Apoi, ministrul muncii și prrotecției sociale va trebui să emită un ordin pentru implementarea acestei măsuri a indemnizației de 75%, în maximum 15 zile. Din punctul nostru de vedere, al PMP, acest Ordin, practic, trebuie emis în cel mult 3 zile de la data constatării. Trece starea de urgență până este emis ordinul.

Și, nu în ultimul rând, angajtorii care beneficiază de prevederile prezentei legi nu pot desființa locurile de muncă ocupate de persoanele ale căror contracte individuale de muncă au fost suspendate, în cazul stării de asediu sau stării de urgență, și pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, pe o perioadă de cel puțin egală cu perioada suspendării, pentru care au beneficiat de plata indemnizației din bugetul asigurărilor sociale de șomaj. Sigur că este o măsură în beneficiul angajaților, totuși, în esență, este o obligație pentru angajator. Prevederea este incompletă, deoarece trebuia să se precizeze ce se întâmplă dacă angajatorii desființează locurile de muncă, care este sancțiunea nerespectării obligației.

Cu toate aceste neajunsuri, PMP va vota inițiativa legislativă, pentru că aduce totuși o gură de oxigen, în special angajaților afectați profund de starea de urgență, dar și pentru măsurile care se pot aplica.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Stimați colegi,

Am încheiat dezbaterile generale.

Votul va fi exprimat la sfârșitul ședinței.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 16 octombrie 2021, 9:04
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro