Plen
Ședința Camerei Deputaților din 3 aprilie 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.29/16-04-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-10-2021
26-10-2021
25-10-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 03-04-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 aprilie 2020

5. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea Legii nr. 248 din 28 octombrie 2015 privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor provenind din familii defavorizate (PL-x 638/2019). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 638/2019

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

  ................................................

Trecem la punctul 5.

5. Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr. 248 din 28 octombrie 2015 privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor provenind din familii defavorizate; PL-x 638/2019.

Comisia pentru muncă și Comisia pentru administrație, prin Raportul înlocuitor, propun adoptarea proiectului de lege, cu amendamente admise și respinse.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice și se adoptă cu votul majorității deputaților, minimum 165 de voturi pentru.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Reprezentantul Grupului parlamentar al PSD, doamna deputat Gavrilă Camelia.

Vă rog.

Doamna Camelia Gavrilă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Bună ziua, stimați colegi!

Vorbim astăzi despre modificarea Legii nr. 248/2015, cu impact și social, și financiar pentru familiile defavorizate, dar și cu o clară consecință în plan educațional.

Este vizată îndeplinirea unor obiective care țin de educație, de obiective europene ale educației, în sensul reducerii riscului de abandon, a riscului de efect școlar, dar și conturarea unei strategii foarte coerente pentru evitarea sărăciei și excluziunii.

Concret, proiectul de lege vizează modificări legate de pragul de venituri ale familiilor care pot fi eligibile în program, deci și metodologia va fi mai ușoară, în sensul că, cei care beneficiază de alocația pentru susținerea familiei vor putea beneficia și de aceste tichete sociale pentru grădiniță. De asemenea, este foarte importantă mărirea valorii acestui stimulent, de la 50 de lei, cum a rămas din 2015 și până acum, insuficient corelat și cu inflația, și cu evoluțiile prețurilor și ale vieții sociale, în general. Deci ne propunem să ajungem la 100 de lei pe lună pentru fiecare copil, evident, corelat cu prezența la grădiniță a copilului respectiv.Sigur, sunt și niște lucruri care țin de implicarea primăriilor și a managerilor școlari, în sensul unor campanii repetate de informare și de consiliere a părinților în comunitate, pentru a înțelege rolul educației.

Din perspectivă educațională, așsublinia foarte mult rolul cercetării în domeniul pedagogiei și psihologiei copilului, rolul studiilor longitudinale, care analizează performanțele celor care au mers la grădiniță, care au intrat în programe timpurii de educație și prestația lor ulterioară, și toate aceste aspecte sugerează, de fapt, artificii cognitive foarte bune, dezvoltare și integrare socială mai bune, respect pentru studiu, preocupare pentru studiu a copiilor, a elevilor, ulterior, dar și a familiilor care sunt mult mai aproape de școală, dezvoltarea unor abilități socio-emoționale, lucruri care sunt foarte importante și pentru sănătatea sufletească și pentru evoluția educațională a copiilor.

De aceea, Partidul Social Democrat este și inițiator, prin o parte dintre colegi, dar și susține ferm această măsură care, de fapt, se corelează cu politica social-democrată care vizează educația și susținerea copiilor și a familiilor defavorizate.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc, doamnă deputat.

Doamna deputat Mara Calista, vă rog, din partea Grupului Partidului Național Liberal.

Doamna Mara-Daniela Calista:

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Este vorba despre un proiect forte drag mie. De altfel, sunt și semnatar al proiectului despre care vorbim acum, un proiect extraordinar de important atunci când vorbim despre stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor provenind din familiile defavorizate.

Știți la fel de bine ca și mine, și sunt sigură că toți colegii au astfel de cazuri în circumscripțiile pe care le reprezintă, sunt foarte mulți copii care își doresc să acceadă la școală, în sistemul preșcolar, dar, din păcate, din considerente de ordin financiar nu-și permit, ceea ce, dacă mă întrebați pe mine, este o problemă extraordinar de mare.

Proiectul de față, așa cum preciza și doamna președinte Gavrilă, vine cu două modificări extraordinar de importante.

În primul rând, este vorba despre creșterea valorii tichetului, dublarea, mai exact, a valorii tichetului, la 100 de lei, evident, condiționată de prezența copilului în sistemul preșcolar și, de asemenea, simplificarea procedurilor prin care aceste familii pot obține acest venit. Înainte de modificarea acestei legi, familiile trebuiau să depună un set de documente. Or, în momentul în care nu beneficiezi de niște bani să-ți trimiți copilul la grădăniță, mă îndoiesc că există posibilitatea printării documentelor și a prezentării unui dosar cu șină în fața instituțiilor, pentru a reuși să obții acest ajutor din partea statului.

Motiv pentru care, vă spun sincer, Partidul Național Liberal votează cu toată inima acest proiect de lege. Repet, el ajută la tot ce înseamnă sistemul educațional din România, deocamdată la nivelul preșcolar, discutăm despre grădinițe, și sper din tot sufletul ca impactul social, exact cel care este prevăzut în proiect, să fie cel puțin egal cu cel scris acolo, dacă nu chiar mai mare.

Mulțumesc frumos.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

De la Grupul parlamentar al USR, avem două intervenții.

O luăm pe prima, domnul deputat Cătălin Drulă.

Domnul Cătălin Drulă:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Există deja o lege care reglementează înscrierea la grădiniță pentru copiii proveniți din medii defavorizate. Este vorba despre Legea nr. 248/2015. De această lege ar trebui să beneficieze aproximativ 80.000 de copii, însă mai puțin de 30.000 de copii beneficiază în mod real. Este foarte interesant de observat că, odată ce copiii sunt înscriși în acest program, rata lor de prezență este foarte mare, este estimată undeva între 65%-76%. Deci, legea își atinge obiectivele pentru acei copii care beneficiază.

Problema rămâne însă a numărului de copii înscriși în program, și acest proiect de lege, pe care îl votăm astăzi, corectează chiar această problemă, prin câteva adăugiri și simplificări, pentru a crește numărul de copii care beneficiază de acest ajutor de la stat. O astfel de modificare se referă la condițiile de eligibilitate - și aici sunt incluși toții copiii din famiile care beneficiază de alocația pentru susținerea familiei, de acel ajutor ASF. Acum, pragul de venit, pentru a fi eligibil, este de 284 de lei pe membru de familie, stabilit în 2015, iar în acest proiect de lege se mărește la 530 de lei pe membru al familiei, pe lună.

Se simplifică metodologia, prin acordarea automată a acestor tichete către familiile beneficiare de ASF care au copii de vârstă preșcolară înscriși la grădiniță. Acest lucru va crește masiv accesul copiilor la acest stimulent și, implicit, prezența lor la grădiniță. De asemenea, valoarea nominală a tichetelor acordate crește de la 50 de lei la 100 de lei - suma de 50 de lei fusese stabilită de acum 5 ani și numai ajunge acum nici măcar pentru jumătate din costurile pachetului zilnic pentru grădiniță.

O altă modificare - prin implicarea primăriei și a cadrelor didactice, care au un rol important în formarea și consilierea părinților cu privire la înscrierea la grădiniță, pentru a demara acele campanii de informare care sunt importante, în special în comunitățile sărace, unde poate nu toți părinții înțeleg importanța educației preșcolare.

Doamnelor și domnilor deputați,

Grupul USR va vota în favoarea acestui proiect. Sperăm și facem apel ca toate celelalte grupuri parlamentare să-l voteze. Știu că Guvernul a dat aviz negativ, recent, dar cred că beneficiul acestei legi depășește cu mult costul, care este estimat, începând de anul viitor, la 8 milioane de lei, însă aceasta înseamnă că zeci de mii de copii vor merge și vor avea acces la educație.

Până la urmă, dacă nu le oferim copiilor României educație, ce le oferim?

Vă mulțumesc și vă îndemn să votați acest proiect de lege!

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Tudor Pop.

Domnul Tudor Rareș Pop:

Alo?

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Da, vă ascultăm! Este un decalaj de 30 de secunde.

Domnul Tudor Rareș Pop:

Mulțumesc, domnule președinte.

Trecem printr-o perioadă în care fiecare categorie socială din România are nevoie, într-un fel sau altul, de sprijin. Dar, pe de altă parte - și aici cred că suntem cu toții de acord - sunt oameni care chiar și înainte de această criză erau foarte vulnerabili. Printre ei se numără și copiii provenind din mediile defavorizate, preșcolari cărora un vot pozitiv astăzi le va asigura un start reușit în viață, un start care fără contribuția noastră va fi mult mai dificil.

Stimați colegi,

Vă rog să țineți seama că orice copil lăsat în urmă înseamnă un lung șir de probleme, înseamnă, în primul rând, o copilărie furată de sărăcie și lipsuri. Un copil care rămâne în afara sistemului de educație va fi un tânăr cu puține șanse de reușită, un tânăr care va ajunge să depindă de stat într-o măsură mult mai mare decât cineva care a beneficiat de educație. Altfel spus, o abordare contabilicească cu ochii strict pe cheltuielile de azi ignoră o notă de plată infinit mai mare pe termen lung. Toate societățile civilizate - și știm foarte bine acest lucru -investesc masiv în educația timpurie a copiilor și o fac dintr-un motiv extrem de limpede, grija pentru ziua de mâine și pentru viitorul generațiilor următoare.

Vă mai rog să luați în calcul și faptul că România are rata abandonului școlar timpuriu de 16,8%. Este uriașă! Și o să vă mai rog să țineți cont și de faptul că, în România,doar unul din 3 copii provenind din medii defavorizate ajunge la grădiniță. Sunt elemente de care vă rog să țineți seama atunci când veți vota acest proiect de lege.

În încheiere, aș vrea să nu ignorăm ajutorul pe care societatea civilă îl oferă acestei țări, ori de câte ori este nevoie. Vedem acest ajutor astăzi, peste tot în jurul nostru. Este și cazul acestui proiect, pornit de la firul ierbii, acum mulți ani, de Asociația OvidiuRo, promulgat sub formă de lege în 2015, monitorizat și revizuit în ultimii ani de Asociația Reality Check, a cărei muncă se regăsește integral în proiectul de astăzi.

Aș vrea să le mulțumim în special lor, pentru că în cazul acesta ne deschid ochii și ne ajută să asigurăm un viitor mai bun copiilor noștri.

Mulțumesc frumos.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Reprezentantul Grupului parlamentar al PRO Europa, același domn deputat, Cătălin Nechifor.

Domnul Cătălin-Ioan Nechifor:

Am onoarea participării la învățământul preșcolar pentru copiii din familiile defavorizate și pentru evitarea unui abandon școlar mai crescut. Vreau să vă spun că PRO Europa va susține categoric acest proiect de lege, mai ales pentru că de la noi au fost câțiva colegi care au lucrat asiduu pe acest proiect de lege. Este vorba despre Gabi Petrea, este vorba despre Mihaela Huncă, Emilia Meiroșu și Sorin Cîmpeanu. Chiar dacă unii dintre ei nu mai sunt în PRO Europa, astăzi, cu siguranță nu sunt contra și vă îndemn să fiți pro acest proiect de lege. Pentru că este vorba despre o categorie vulnerabilă, este vorba despre părinți care nu-și permit să-și trimită copiii mici în învățământul preșcolar, este vorba - și aici vreau să menționez o prevedere importantă - este vorba și despre copiii care sunt în îngrijirea unor persoane care au fost desemnate de părinți pentru a întreține copilul pe perioada absenței părinților. Și este vorba despre oameni care din varii motive au plecat fie în diaspora sau fie lucrează în alte părți în România, care și-au lăsat copiii acasă cu bunici, cu neamuri, cu prieteni, cunoștințe.

Este important să asigurăm condiții reale tuturor acestor categorii de familii care au copii mici și care nu se califică, având un nivel de venituri insuficiente pentru a-și permite singure întreținerea copiilor preșcolari. Evident, măsura este clar validată de prezența la grădiniță a acestor copii și cred că este un lucru foarte bun, pentru că trebuie să ne asigurăm că ea se și implementează și că există și resurse bugetare de rigoare.

Văd și completez ce spunea și colegul deputat de la USR, există un aviz favorabil din partea Consiliului Legislativ, aviz favorabil din partea Consiliului Economic și Social. Văd că în acest moment singurulcare este împotrivă este Guvernul. Mă bucur că și doamna deputat de la PNL spune că și PNL votează, și că a lucrat și dumneaei la proiectul de lege. Sper ca Guvernul să țină cont de voința Parlamentului și să găsească resursa financiară, la rectificarea bugetară, astfel încât sumele să fie cuprinse în buget și să ajungă acolo unde este nevoie.

Gândiți-vă că suntem în partea a doua a anului școlar, încă nu știm care va fi evoluția, cum se va închide această poveste, va fi înghețat anul sau nu, dar trebuie să devenim pro activi și să ne gândim la viitor, pentru că va trece și criza aceasta, iar din toamnă vom începe un alt an școlar.

Vă mulțumesc.

PRO Europa votează pentru.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Reprezentantul Grupului parlamentar al UDMR, domnul deputat Szabó Ödön.

Domnul Szabó Ödön:

Alo?

Bună ziua, domnule președinte. Vă salut cu mult drag!

Trei lucruri de principiu aș vrea să vă spun cu privire la această inițiativă legislativă pe care, vă spun din start, o susținem.

Primul lucru pe care trebuie să îl spun la început, pentru a avea posibilitatea ca liderii să decidă, continuăm să susținem că în această perioadă trebuie să votăm doar acele inițiative legislative care se referă la starea de urgență sau pot ajuta în această perioadă la implementarea unor proiecte care ajută populația în perioada stării de urgență.

Această inițiativă legislativă prevede în textul ei intrarea în vigoare începând din data de 1 ianuarie 2021.Deci, practic, în momentul de față, chiar dacă o adoptăm, va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2021. Nu vedem necesitatea adoptării unor asemenea inițiative legislative pe perioada stării de urgență. Deci, solicităm, în acest moment, scoaterea de pe ordinea de zi a proiectului legislativ și discutarea în momentul în care vom fi cu toții, după această perioadă de stare de urgență,

De altfel, această inițiativă am susținut-o și o vom susține, atât varianta inițială care deja funcționează, cât și varianta îmbunătățită prin această inițiativă legislativă, din două motive foarte simple.

Tot pe bază de principiu am avut niște inițiative deja adoptate și publicate în Monitorul Oficial, care vorbesc despre învățământul preșcolar și antepreșcolar. Împreună cu dumneavoastră am votat ca treptat, în următorii ani, învățământul preșcolar să fie parte a învățământului obligatoriu din România și, în acest context, orice stimulent financiar pentru zonele defavorizate, care poate ajuta ca acești copii să ajungă la grădiniță, este un lucru absolut bine-venit.

În această perioadă, creșterea participării la grădinița copiilor, pentru ca cei care, ulterior, intră în clasa pregătitoare, la școală, să fie bine pregătiți, pentru ca asimilarea cunoștințelor să fie și mai bună în această zonă de copii defavorizați și a familiilor defavorizate, este un lucru absolut important. Deci, acest lucru ca a doua chestiune importantă.

A treia chestiune. Eu cred că trebuie să avem în vedere și alte stimulente și poateactul normativ ar fi meritat o abordare mai bună, pentru că se referă doar la înscrierea în sistemul de învățământ, și nu la prezența la grădiniță. Deci, la un moment dat, poate ar trebui să trecem de la înscrierea în sistemul de învățământ preșcolar, la prezența copilului efectiv în grădiniță.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Mi-a fost comunicat de la Comitetul liderilor că au avut o discuție și au fost contra scoaterii de pe ordinea de zi.

Totuși, cred că primează faptul că este un proiect de lege pe care și-l doresc toate forțele politice.

Reprezentantul Grupului parlamentar al PMP, domnul deputat Pașcan Marius.

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Investițiile în educația timpurie sunt recunoscute ca fiind cele mai eficiente pentru stimularea dezvoltării individului, a creierului uman și pentru reducerea abandonului școlar.

Totodată, pentru copiii în situații de risc, asigurarea accesului la educație de la vârste cât mai fragede este esențială pentru ruperea cercului vicios al sărăciei și pentru incluziunea lor socială reală.

Proiectul de act normativ vizează simplificări ale modului de accesare a stimulentului și măsuri de creștere a atractivității și utilității Legii nr. 248/2015, care să asigure creșterea numărului de copii din familii defavorizate care beneficiază de lege și astfel să permită atingerea scopului inițial al legii, respectiv acela de a stimula acei copii să frecventeze grădinița regulat, în vederea prevenirii părăsirii timpurii a școlii.În acest sens, tichetele valorice pentru copiii care merg la grădiniță și care provin din familii defavorizate trebuie în mod firesc să crească de la 50 la 100 de lei.

Chiar dacă, în punctul său de vedere, Guvernul menționează că adoptarea acestui proiect determină creșterea cheltuielilor bugetare, iar majorarea trebuie să fie compatibilă cu obiectivele și prioritățile strategice specificate în Strategia fiscal-bugetară, cu Legea bugetară anuală și cu plafoanele de cheltuieli prezentate în strategia respectivă, Partidul Mișcarea Populară consideră că cea mai rentabilă investiție benefică și necesară României, pe termen lung, trebuie să fie în folosul educației!

De aceea, PMP va vota pentru acest proiect de act normativ.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Am încheiat dezbaterile și la punctul 5.

Votul va fi exprimat la sfârșitul ședinței.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 28 octombrie 2021, 5:25
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro