Plen
Ședința Camerei Deputaților din 23 aprilie 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.34/06-05-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
28-07-2020
27-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 23-04-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 23 aprilie 2020

6. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.37/2020 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori (PL-x 143/2020). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 143/2020

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

................................................

5. Trecem la PL-x 143/2020, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 37/2020 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori.

Amendamente admise - 11.

Amendamente respinse - 29.

Guvernul României dorește să intervină? Nu.

Vă mulțumesc.

Dau cuvântul domnului președinte al Comisiei pentru buget. Raport comun și cu Comisia juridică. Acesta este proiectul cu dobândă la dobândă, nu?

Domnul Sorin Lazăr (de la tribună):

Da, domnule președinte.

Vă mulțumesc pentru acordarea ocaziei de a discuta despre acest raport.

Relativ la acest proiect de lege, Camera decizională este Camera Deputaților.

Senatul a adoptat într-o ședință acest proiect de lege.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare suspendarea, la cerere, a obligațiilor de plată aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi și comisioane, pentru o perioadă cuprinsă între o lună, până la nouă luni, care să nu depășească însă data de 31 decembrie 2020.

La dezbaterile online ale Comisiei pentru buget, finanțe și bănci și-au înregistrat prezența toți membrii comisiei - 27.

În urma dezbaterii proiectului de lege și a opiniilor exprimate, membrii celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților, spre dezbatere și adoptare, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.37/2020 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate, cu amendamentele admise, prezentate în Anexa nr. 1. Amendamentele respinse se regăsesc în Anexa nr. 2.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Din partea Grupului parlamentar al PSD, domnul deputat, lider de grup, Alfred Simonis. Vă rog.

Domnul Alfred-Robert Simonis (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte

Practic, prin această inițiativă, astăzi facem dreptate milioanelor de români și firmelor românești care așteptau din partea Guvernului un ajutor concret pentru a depăși mai ușor criza economică.

În loc de măsuri reale de sprijin, PNL a atacat la CCR chiar și proiectele votate în Parlament de toate grupurile parlamentare, cu excepția PNL, evident. Erau proiecte care prevedeau amânarea ratelor bancare, a plății utilităților, dar și facilități fiscale pentru firme.

Astăzi, în urma acelei contestații făcute la CCR de către PNL, modificăm Ordonanța nr. 37 a domnului Cîțu și vreau să vă spun ce conțin aceste modificări, pentru că, nu-i așa, oamenii trebuie să știe.

Practic, se elimină dobânda la dobândă pentru toate tipurile de credit, acea cămătărie instituită de domnul Cîțu, posibilitatea ca și restanțierii, care sunt cei mai vulnerabili, să beneficieze de amânarea ratelor, extinderea măsurii de amânare a ratelor la creditele bancare și pentru firmele ale căror venituri s-au diminuat cu 15% din cauza crizei, nu cu 25%, așa cum era în Ordonanța Guvernului PNL, posibilitatea amânării ratelor cu până la 18 luni pentru producătorii agricoli ale căror culturi au fost compromise anul acesta din cauza secetei. Astfel, se asigură o necesară gură de oxigen care va permite agricultorilor români să supraviețuiască și să aibă lichiditatea necesară pentru a înființa noi culturi la toamnă. Este imperios acest sprijin, altfel întreaga industrie alimentară riscă să fie pusă pe butuci, iar România să se confrunte și cu o criză de hrană.

Vă rog pe toți să votați acest proiect de lege, pentru ca oamenii și mediul de afaceri să simtă că în momente grele statul este alături de ei. Să-l lăsăm pe domnul Cîțu să se lupte în continuare cu spionii ruși care i-au scos serverele din priză, iar noi să facem ceea ce trebuie și ceea ce așteaptă românii de la noi.

În final, fac un apel și la PNL. Încercați să fiți și dumneavoastră solidari cu românii și votați această inițiativă, iar în măsura în care n-o faceți, măcar nu o atacați la Curtea Constituțională și lăsați-o să fie promulgată, astfel încât să venim în sprijinul oamenilor!

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu mulțumesc.

Domnul deputat Bogdan Huțucă. Vă rog.

Domnul Bogdan-Iulian Huțucă (prin telefon):

Bună ziua, domnule președinte!

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Bună ziua!

Vă rog.

Domnul Bogdan-Iulian Huțucă (prin telefon):

Stimați colegi,

Astăzi ar fi trebuit să dezbatem o lege importantă, Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență de susținere a celor afectați de criza generată de COVID-19.

Deși Guvernul a reglementat mecanismul amânării ratelor, PSD a ținut cu tot dinadinsul să se asigure că întrerupem circuitul monetar al economiei, prin calcule numai de ei știute, și scăpăm laolaltă de datorii, îngropând definitiv economia. Împotriva măsurilor de susținere a economiei propuse de Guvernul Orban, prin care persoanelor fizice și juridice li se permite amânarea tuturor ratelor la bănci și la creditele IFN pentru o perioadă de până la 9 luni, PSD, printr-un populism grosolan, ar vrea ca de această măsură să beneficieze oricine, indiferent dacă a înregistrat vreo scădere a veniturilor sau nu.

PSD încearcă să inducă ideea antieconomică că toate datoriile sunt rele. Trebuie să înțelegem că rolul companiilor este să producă locuri de muncă adevărate, că rolul statului este să se asigure că acest lucru se întâmplă și să folosească taxele și impozitele pentru dezvoltarea infrastructurii, iar sistemul bancar, căci despre el este vorba, sistem de interes strategic, are drept rol asigurarea finanțelor necesare.

Orice investiție se bazează pe finanțare, fie că vrei să dezvolți o firmă, un restaurant, o companie de IT, fie că vrei să investești într-o casă sau într-o pensie, sau vrei să-ți asiguri capitalul de lucru pentru a trece cu bine peste o situație de criză.

Guvernul Orban a dezvoltat cel mai mare program de susținere a IMM-urilor din ultimii 30 de ani, prin oferirea de garanții de stat de 80-90% pentru creditele de investiții pentru capital de lucru și subvenționarea dobânzilor.

Într-o piață în contracție, valoarea garanțiilor care ar fi putut fi oferite de către companii este fluctuantă, neputând asigura un standard de evaluare a lor, deoarece lichiditatea acestora devine incertă.

De exemplu, unui imobil care ar fi putut fi pus garanție înainte de începerea crizei i se putea determina lichiditatea imediată, dar în condițiile de azi este aproape imposibil. Astfel, Guvernul a rezolvat o problemă extrem de complicată, prin asigurarea de garanții cu lichiditate certă.

Rolul sistemului bancar este de a asigura finanțarea sistemului de afaceri, creând astfel un mecanism complet de susținere a economiei.

Prin modificările aduse ordonanței Guvernului se generează un risc extrem de grav de a gripa o componentă majoră a acestui mecanism. Și băncile, la rândul lor, funcționează după reguli economice foarte stricte care se bazează pe mecanismele de depunere, creditare, precum și de parteneriat și înțelegere cu firmele.

Deși Banca Centrală Europeană, Autoritatea Bancară Europeană și Banca Națională a României au flexibilizat reglementările bancare esențiale, astfel de măsuri propuse de PSD nu fac decât să pună finanțatorul într-un risc major și să elimine parteneriatul prin care băncile maximizează contribuția la salvarea economiei.

În varianta PSD, toți clienții vor cere amânarea la plată, iar creditele lor vor fi considerate riscante.

Acum, când resursele băncilor sunt mai prețioase decât oricând, băncile vor trebui să provizioneze, să blocheze sume considerabile care ar fi trebuit să meargă cât mai repede în economie.

Cerințele de capital ale băncilor vor crește acum, când capitalul va fi cel mai greu de găsit. În bănci, 5 miliarde de lei capital înseamnă posibilitatea de alocare a 35 de miliarde de lei credite.

Astfel, PSD devine un broker de iluzii care urmărește să creeze speranțe deșarte oamenilor, când, de fapt, erodează capacitatea statului și sistemului bancar de a finanța deficitul public și relansarea economică.

Acest proiect conține în el și bune intenții - aici mă refer la faptul că agricultorii afectați de secetă își pot amâna ratele până la 31 octombrie 2021.

Din păcate, această propunere a fost inserată într-un proiect care are foarte multe riscuri de neconstituționalitate.

În concluzie, Grupul parlamentar al PNL va vota împotriva acestui proiect de lege care nu mai are nicio legătură cu ordonanța pe care trebuia să o aprobe.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Doamna deputat Izabella Ambrus? Vă rog. Încercați să luați legătura... Uitați că a revenit!

Vă rog, doamnă deputat.

Doamna Ambrus Izabella-Agnes (prin telefon):

Bună ziua, domnule președinte!

Stimați colegi,

UDMR va vota Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 37/2020, cu modificările aduse în Parlament.

Trecem printr-o perioadă dificilă, nu știm deocamdată care vor fi consecințele în urma acestei pandemii asupra economiei naționale și mondiale, dar este cert că vor fi probleme.

În acest context, ținând cont și de faptul că la nivel național numeroase persoane au rămas fără loc de muncă sau au intrat în șomaj tehnic, este important să avem în vedere un sistem de protecție, de sprijin pentru persoanele care au contractat credite, însă în acest moment sau în perioada următoare nu vor putea să achite la timp sau nu vor dispune de suma aferentă plății ratelor.

Modificările aduse reprezintă un real ajutor în condițiile actuale. Se aplică atât persoanelor fizice, cât și persoanelor juridice, producătorilor agricoli ale căror culturi au fost compromise.

Sperăm că instituțiile de credit vor trata cu maturitate toate cererile depuse și nu vor veni cu modificări abuzive la contractele de credit, ca să îngreuneze și mai mult situația debitorilor în această perioadă dificilă.

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul deputat Movilă? Nu este.

Văd că domnul Mircea Dobre dorește.

Domnule deputat, vă ascult.

Vă rog. Domnul Movilă.

Vă ascultăm, domnule deputat.

Domnul Petru Movilă (prin telefon):

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Credem că este un proiect de lege foarte bun. Sigur, este realizat pe scheletul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 37 din martie 2020, elaborată de Guvernul României.

Este foarte important că în acest proiect de lege se specifică foarte clar cine sunt creditorii, fie că vorbim de instituții de credit, definite prin Ordonanța Guvernului nr. 99/2006, entități care își desfășoară activitatea de recuperare creanțe, instituții financiare specializate, prin care se realizează finanțarea unor proiecte de importanță strategică.

De asemenea, este foarte important, pentru noi toți și pentru români, că în acest proiect de lege sunt stabiliți foarte clar, precizați care sunt debitorii - persoane fizice, persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale -, precum și - una dintre completările importante ale Parlamentului - și societățile care lucrează în agricultură, important, persoane fizice sau toate tipurile de activități care sunt afectate de secetă.

De asemenea, măsura se aplică și debitorilor care au încheiat contracte de leasing operațional sau financiar. Important e că dobânda datorată de debitori, precum și comisioanele aferente corespunzătoare sumelor scadente a căror plată a fost suspendată nu se capitalizează la soldul creditului existent la finalul perioadei de suspendare, un lucru foarte important.

De asemenea, tot de această lege beneficiază și debitorii care au încheiat contract pentru obținerea unui credit care nu a ajuns la maturitate și pentru care creditorul nu a declarat scadența. Sunt, de asemenea, eligibili debitorii care se află în procedură de executare silită, în procedură de dare în plată, de reorganizare judiciară sau în alte proceduri judiciare sau extrajudiciare care tind la suspendarea efectelor contractelor de credit.

Este important faptul că ordonanța Guvernului a fost completată de Parlament și că, indiferent de culoarea noastră politică - și vreau să trag un semnal de alarmă pentru colegii noștri care din nou s-au repezit în microfon doar să facă politică. Pe oameni nu-i mai interesează ce culoare politică avem fiecare, îi interesează rezultatul muncii noastre, și acest proiect de lege cred că va deveni lege prin votul tuturor colegilor parlamentari.

Vă mulțumesc.

Partidul Mișcarea Populară va vota acest proiect de lege.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Domnul Dobre Mircea.

Haideți să mai încercăm o dată!

De la PRO România.

Domnule deputat?

Dacă nu, domnul Marius Budăi.

Mulțumesc.

Domnul Marius-Constantin Budăi (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Mă așteptam ca, totuși, în al doisprezecelea ceas, colegii noștri de la guvernare, din Partidul Național Liberal, să le explice românilor de ce trebuie să plătească dobândă la dobândă. Din păcate, nu le-a explicat.

Că PNL are ceva cu persoanele de peste 65 de ani, știm! A vrut să-i ia din casele lor. Acum votează împotriva unei legi care spune așa: "Pentru debitorii persoane fizice pentru care prelungirea maturității creditelor depășește limita de vârstă prevăzută prin reglementările creditorilor de acordare a creditelor, creditorii procedează la restructurarea creditelor, cu depășirea limitei de vârstă". Deci părinții și bunicii noștri nu vor putea să aplice pentru suspendarea ratelor, pentru că, în viziunea PNL, depășirea limitei de vârstă, adică să fii în vârstă este probabil un lucru josnic.

Mulțumesc frumos.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă la titlu sunt intervenții?

Dacă la preambul sunt intervenții?

Dacă la amendamentele admise? Nu sunt intervenții.

Proiectul de lege rămâne la votul final.

PL-x...

Aveți la amendamente respinse? Vă rog.

Vreți să le supunem la vot, da? Imediat.

Vă rog, susțineți amendamentul.

Domnul Benedek Zacharie (de la tribună):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Este vorba de nr. crt. 8, art. 2 alin. (3). La sfârșit se completează și va avea următorul cuprins- "Dobânda datorată de debitori, precum și comisioanele aferente corespunzătoare sumelor scadente a căror plată a fost suspendată nu se capitalizează la soldul creditului existent la finalul perioadei de suspendare. Se aplică și la cererile deja depuse după intrarea în vigoare a Ordonanței de urgență nr. 37/2020".

Deci este vorba de nr.crt. 8.

Și aș mai avea un amendament respins.

Nr. crt. 24...

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Da, vă rog.

Domnul Benedek Zacharie (de la tribună):

... art. 4 alin. (1) - "Dobânda datorată de debitori și comisioanele aferente corespunzătoare sumelor scadente a căror plată a fost suspendată nu se capitalizează la soldul creditului existent la finalul perioadei de suspendare. Se aplică și la cererile deja depuse după intrarea în vigoare a Ordonanței de urgență nr. 37/2020".

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă liderii de grup doresc să intervină, să spună dacă susțin sau nu cele două amendamente respinse?

Vă rog, domnul Simonis.

Domnul Alfred-Robert Simonis (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Grupul parlamentar al PSD susține cele două amendamente.

Prin urmare, va vota pentru.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă rog, domnule lider. Domnul Roman.

Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Grupul Partidului Național Liberal va vota pentru susținerea celor două amendamente propuse de colegii de la UDMR.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte Barna, doriți să interveniți?

Domnul Ilie Dan Barna (de la tribună):

Domnule președinte,

Grupul parlamentar al USR susține cele două amendamente.

Vom vota pentru.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc.

Domnule doctor Bănicioiu, doriți să interveniți din partea Grupului PRO Europa?

Domnule Bănicioiu, doriți să interveniți? Online sau fizic.

Vă mulțumesc.

Pregătiți procedura de vot.

Avem două voturi. Luăm fiecare amendament.

Primul, cel referitor la art. 2 alin. (3).

La punctul 8. Marginal 8. Două minute, timp de vot, da?

Haideți, declanșați votul.

A început procedura de vot.

(Vot electronic la distanță.)

Din 279 prezenți, 273 pentru, 2 împotrivă, 4 abțineri. Adoptat ca și admis.

Și mai avem la marginal 24, nu? 24.

Începem procedura de vot. La fel, două minute.

(Vot electronic la distanță.)

Și cel de-al doilea amendament respins a devenit admis.

Din 283 prezenți, 278 pentru, 2 împotrivă, 3 abțineri.

Sunt niște colegi care doresc să intervină, văd.

Domnul Neață Eugen, vă rog.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Eugen Neață (prin telefon):

Votez pentru. Nu a funcționat aplicația.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Da, așa o să facem și la votul final.

Veți cere cuvântul, cu "diez". Și la fiecare final...

Domnul Eugen Neață (prin telefon):

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Deci 279.

Domnul Eugen Neață (prin telefon):

La ambele. La ambele votez pentru.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Corect.

Vă rog, secretariatul, să treceți.

Domnul Popescu Virgil.

Domnul Virgil-Daniel Popescu (prin telefon):

Dar nu am solicitat eu...

Nu am solicitat...

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Din greșeală, nu e nicio problemă.

Domnul Virgil-Daniel Popescu (prin telefon):

Din greșeală.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Domnul Chiriac Viorel.

Domnul Viorel Chiriac (prin telefon):

Ambele.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Ambele, "pentru".

Domnul Viorel Chiriac (prin telefon):

Votez "pentru" la ambele.

Nu funcționează, da.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Nicio problemă. Așa vom face și la votul final.

Domnul Moldovan Sorin-Dan.

Domnul Sorin-Dan Moldovan (prin telefon):

Bună ziua.

Ambele, pentru.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc.

Domnul Sorin-Dan Moldovan (prin telefon):

Nu funcționează nici la mine.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Secretariatul general, vă rog să modificați.

Domnul Palăr Ionel.

Domnul Ionel Palăr (prin telefon):

Bună ziua, domnule președinte!

Nu funcționează.

La ambele, vot pentru.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Perfect.

Domnul Ungureanu Emanuel.

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu (prin telefon):

La ambele, vot pentru.

Nu a funcționat.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumim.

Domnul deputat Sighiartău Robert.

Domnul Robert-Ionatan Sighiartău (prin telefon):

Da. Vă salut!

La ambele votez pentru. La ambele amendamente.

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc.

Doamna Schelean Valeria-Diana.

Doamna Valeria-Diana Schelean-Șomfelean (prin telefon):

Bună ziua!

Nici la mine nu a funcționat. Cred că e o problemă de conexiune.

Vă rog să-mi înregistrați ambele voturi pentru, la ambele amendamente.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc.

Domnul Gheorghe Daniel.

Domnul Palăr a intervenit.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe (prin telefon):

Bună ziua!

Hristos a Înviat!

La ambele, pentru.

Doar la cel de-al doilea a funcționat. La primul nu a funcționat nici la mine.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Deci doar pentru primul.

Vă mulțumim.

Secretariatul, ați notat și avem în procesul-verbal exact numărul.

Bun. Proiectul de lege rămâne la votul final și cu cele două, devenite admise, amendamente ale UDMR.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 12 august 2020, 1:43
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro