Cristina-Ionela Iurișniți
Cristina-Ionela Iurișniți
Ședința Camerei Deputaților din 6 mai 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.39/22-05-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 06-05-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 mai 2020

16. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  16.5 Cristina-Ionela Iurișniți - declarație politică intitulată "În ceasul al 12-lea, criza de sănătate publică generată de coronavirus pune în mișcare digitalizarea sistemului de învățământ românesc";

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

Doamna Iurișniți văd că nu poate...

 

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți (prin telefon):

Da.

Domnul Florin Iordache:

Doamna Iurișniți.

Nu...

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți (prin telefon):

Da.

Domnul Florin Iordache:

Doamna Iurișniți, vă rog.

Atunci, dați cuvântul doamnei Iurișniți.

Și se pregătește domnul Mihai-Cătălin Botez, de la USR.

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți (prin telefon):

Da.

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Vorbim despre educație astăzi, pentru că știm foarte bine că coronavirusul pune în mișcare vrând-nevrând digitalizarea sistemului de învățământ românesc.

După 9 ani de zile este cazul să se respecte Legea educației, Legea nr. 1/2011.

Art. 70 din lege prevede că statul, prin Ministerul Educației, este obligat să înființeze Biblioteca Școlară Virtuală, o platformă școlară de e-learning care să includă programe școlare, exemple de lecții pentru toate temele, ghiduri metodologice, exemple de probe de evaluare. Dacă statul și-ar fi respectat această obligație la momentul potrivit, în momentul de față nu am mai fi vorbit mult despre lipsa accesului la o platformă digitală comună, lipsa unui catalog online, care încă nu există, și tot ce înseamnă problemele pe care le-am tot auzit în ultimele săptămâni.

Iată cum degeaba am avut un cadru legal predictibil, corect elaborat, atâta timp cât instituțiile statului nu și-au respectat obligația de a pune în aplicare legea. Astăzi, dacă foștii guvernanți, în prezent, Ministerul Educației, își făceau datoria, copiii noștri, dar și profesorii, mai ales, pentru că și ei întâmpină acum multe probleme, ar fi putut interacționa mult mai eficient în mediul online. Cu alte cuvinte, actul educațional s-ar fi putut desfășura normal, prin intermediul unei platforme-cadru pentru învățare-predare-evaluare în mediul online.

După 6 săptămâni, Ministerul Educației și Cercetării a aflat cu întârziere - nu-i așa? - că sunt 250.000 de copii, în contextul suspendării cursurilor, fără acces la învățarea online și a pus în dezbatere o hotărâre de Guvern care prevede o finanțare de 150 de milioane de lei.

Să nu uităm că elevii din școlile sărace din mediul rural nu dispun de toate condițiile necesare pentru a desfășura cursurile în mediul online. Nu au semnal, pur și simplu.

Prin urmare, până la toamnă, când vor sosi tabletele promise, riscul, evident, este cel de a mări nu doar numărul analfabeților funcțional, pe care, la fel, îl cunoaștem cu toții, ci și pe cel al analfabeților digital.

Ce propun, în calitate de deputat, membru al Uniunii Salvați România?

În acest context limită al unei crize de sănătate publică la nivel mondial, USR solicită ferm Guvernului Orban și ministrului Anisie:

1. Respectarea art. 70 din Legea educației, crearea unei platforme e-learning unice, a bibliotecii virtuale, a catalogului online, toate adaptate activităților de predare-învățare-evaluare specifice mediului virtual.

2. Modificarea de urgență a cadrului legislativ în privința recunoașterii muncii la distanță, a telemuncii, la nivelul activității didactice și de cercetare.

3. Organizarea de sesiuni de informare, de lecții online cu interacțiune și feedback pe teme de igienă, educație pentru sănătate, de către profesorii de biologie și profesorii diriginți, conform Legii nr. 45/2020, promulgată recent, în aprilie.

Totodată, în încercarea de a compensa lipsurile din sistem și de a răspunde prompt crizei, am solicitat ministerului organizarea de lecții online, pentru respectarea, așa cum am spus, a Legii nr. 272/2004, pe care am inițiat-o în Parlament, privind promovarea drepturilor copilului, în sensul în care inspectoratele, cu ministerul pot să organizeze lecții online, prin Direcțiile de Sănătate Publică, de asemenea, prin profesorii de biologie, profesorii diriginți.

Un calendar pe termen scurt, mediu și lung care să vizeze programe de mentorat digital, instruiri obligatorii și gratuite pentru toate cadrele didactice, cu scopul dezvoltării competențelor digitale, pe care aceștia ar trebui să fie capabili să le utilizeze ulterior, după perioada COVID-19.

4. Dotarea de urgență a tuturor școlilor cu echipamente digitale, în baza unei analize de nevoi făcute de către autoritățile locale, care de fapt sunt responsabile pentru dotarea școlilor, conform legii.

Și 5. Susținerea reluării activităților didactice, aduc în atenția Guvernului acest lucru și a colegilor parlamentari, în grădinițele particulare acreditate, centre educaționale pentru copiii personalului din prima linie, pentru personalul medical care trebuie să fie prezent, personalului MAI, al celor care luptă în prima linie cu virusul COVID-19. Sunt părinți care au nevoie de sprijin, sunt familii monoparentale, categorii care au fost uitate încă de la începutul acestei crize sanitare.

USR pregătește în Parlament o propunere tranzitorie pe perioada suspendării cursurilor, care să acopere această nevoie, la solicitarea părinților, dar și a mediului privat educațional, grădinițe particulare acreditate, centre educaționale care ar putea organiza activități cu grupuri restrânse, de 3-5 copii, respectând toate măsurile de siguranță sanitară, și, bineînțeles, cu acordul scris al părintelui.

Educația, stimate colege, stimați colegi, trebuie să continue cu un accent pus puternic pe educația pentru sănătate, pe care, la nivel de situație de urgență, am votat-o recent în Parlament. Învățarea regulilor de igienă este esențială, mai ales că în această perioadă educația trebuie să continue cu accent pe prevenție, pe igiena personală, pe formarea de comportamente reflex la toți elevii din România, în spiritul egalității de șanse.

Mulțumesc.

Cristina Iurișniți, deputat al USR, Circumscripția electorală nr. 6 Bistrița-Năsăud.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 23 octombrie 2021, 21:04
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro