Costin-Sebastian Moise
Costin-Sebastian Moise
Ședința Camerei Deputaților din 6 mai 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.39/22-05-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 06-05-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 mai 2020

16. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  16.42 Costin-Sebastian Moise - declarație politică intitulată "Școala online trebuie să devină accesibilă tuturor copiilor! Fondul Național pentru achiziționarea de tablete și calculatoare, un proiect necesar în școala online";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Costin-Sebastian Moise:

"Școala online trebuie să devină accesibilă tuturor copiilor! Fondul Național pentru achiziționarea de tablete și calculatoare, un proiect necesar în școala online"

Închiderea anului școlar prematur, în contextul pandemiei SARS - CoV2, a reprezentat măsura responsabilă și corectă. Pe de o parte, aveam datoria să nu punem viața copiilor și profesorilor în pericol, transformându-i, eventual, în vectori de propagare a virusului. Pe de altă parte, anul școlar era deja compromis, ca urmare a celor aproape 10 săptămâni de la suspendarea cursurilor, în contextul în care nu peste tot nivelul de instrucție a fost același prin aplicarea metodelor de predare online.

Cele patru luni și jumătate până la reluarea anului școlar, pe 15 septembrie, nu trebuie percepute ca o perioadă de vacanță sau pauză. Responsabilii de la vârful Ministerului Educației și Cercetării trebuie să spere la ce este mai bine, că vom scăpa de această pandemie, dar să ia măsuri de contingență pentru ce este mai rău, apariția unui eventual al doilea val. Tocmai pentru că există această perioadă la dispoziție, trebuie construit un sistem eficient care să garanteze că teleșcoala va fi funcțională și accesibilă tuturor copiilor din România, angrenați în sistemul de învățământ public, indiferent de posibilitățile materiale ale părinților.

În acest context, prioritatea ar trebui să fie înființarea și alimentarea cu bani a unui fond național care să permită cumpărarea a 3,5 milioane de tablete/laptop-uri/desktop-uri, capabile să acceseze internetul în caz că anul școlar 2021-2022 va avea nevoie de reprize de învățământ online. Conform Constituției României, art. 32 alin. (4), "Învățământul de stat este gratuit". Ca atare, este de datoria Guvernului să ofere mijloace tehnice necesare pentru ca toți copiii României să poată învăța chiar și în sistem de teleșcoală.

Ar fi o greșeală ca statul să nu se implice în achiziționarea acestor dotări pentru elevi, profesori și învățători, în contextul în care România are și așa una dintre cele mai mari rate europene ale abandonului școlar - 16,4% în anul 2018, conform Eurostat. Mai mult, ideea că părinții trebuie să asigure mijloacele tehnice pentru organizarea activității de teleșcoală, este strâmbă. Și pentru că se încalcă principiul constituțional deja enunțat, dar și pentru că, la modul cât se poate de practic, mai bine de un sfert dintre gospodăriile românești nu au acces la internet. Nu trebuie să permitem acestei pandemii să alimenteze și mai tare clivajul dintre oportunitățile și drepturile pe care le au copiii noștri în funcție de categoria socială din care fac parte. Școala trebuie să fie accesibilă tuturor, în mod gratuit, la fel cum dascălii nu trebuie să aibă obligația să pună la dispoziție mijloacele tehnice pentru funcționarea sistemului de teleșcoală.

Achiziționarea în sistem centralizat a device-urilor învățământului online ar garanta o standardizare a procesului educațional. La fel cum perioada aceasta ar trebui să presupună și instruirea cadrelor didactice pentru folosirea noilor tehnologii în scopul predării materiilor de care se ocupă fiecare. Suplimentar, implementarea unui astfel de sistem ar garanta și dezvoltarea competențelor digitale atât de necesare copiilor noștri.

Evident, un astfel de Fond de achiziții publice presupune cheltuieli semnificative din partea statului român și o legislație specifică. De aceea, Guvernul României are datoria să ia această decizie rapid și, în contextul suspendării Pactului de Stabilitate și de Creștere la nivelul Uniunii Europene, să atragă împrumutul necesar finanțării acestui proiect atât de necesar. Timpul ne presează.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 23 octombrie 2021, 22:01
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro