Plen
Ședința Camerei Deputaților din 6 mai 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.39/22-05-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 06-05-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 mai 2020

3. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 (PL-x 127/2020) (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 127/2020

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

  ................................................
 

2. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2; PL-x 127/2020; procedură de urgență.

Reprezentantul Guvernului, vă rog.

 

Domnul Ion Alin Dan Ignat (secretar de stat, Ministerul Muncii și Protecției Sociale; de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Alin Ignat, secretar de stat în Ministerul Muncii și Protecției Sociale.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Obiectul proiectului de ordonanță de urgență este modificarea și completarea unor acte normative, precum și stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.

Ministerul Muncii susține adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30.

Mulțumesc.

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Din partea Comisiei pentru muncă și protecție socială, prezentarea raportului.

Domnul președinte Solomon, vă rog.

 

Domnul Adrian Solomon (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea unor acte normative, precum și stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.

A fost adoptat de Senat, în 31 martie.

Face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Comisia propune adoptarea proiectului de lege cu amendamente.

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc.

Doriți să luați și cuvântul?

Domnul Solomon?

Vă rog.

 

Domnul Adrian Solomon (de la tribună):

Mulțumesc.

Stimați colegi,

Dincolo de faptul că am stat o oră și un sfert pentru o chestiune care putea să treacă la respinse, la "și altele", fără să dăm o foarte mare importanță. Dar se pare că am mers pe fenta deschisă de președintele Iohannis, care nu dorește să discutăm despre șomajul tehnic, despre starea economiei, despre măsurile sociale care mai mult nu s-au luat decât s-au luat, despre măsurile economice concrete, de ajutorare a micilor afaceri din România, despre faptul cum mai toate măsurile luate după starea de urgență au ajutat marii comercianți din România, despre faptul că la supermarket nu te poți îmbolnăvi de C0VID, dar la biserică te poți îmbolnăvi de COVID, și despre multe alte lucruri.

Vreau, dincolo de orice, să reținem două amendamente care sunt redate în anexă la poziția 7 și la poziția 52.

La poziția 7, am inițiat împreună cu doamna deputat Éva Csép un amendament prin care prevederile Legii nr. 19, cea privind concediul părinților, în cazul în care se închid școlile din cauza epidemiei sau a altor evenimente neprevăzute, să se prelungească până la încheierea anului școlar.

Deși în spațiul public există o dezbatere - falsă, zic eu - că sfârșitul anului școlar, conform ordinului de ministru, este 31 august, pentru categoria de vârstă vizată în Legea nr. 19, și anume copiii între 2 și 12 ani, sfârșitul anului școlar, dincolo de orice interpretare, se finalizează la începutul vacanței de vară. Și dorim ca acest lucru să se rețină, mai ales că în Legea de aprobare a Ordonanței nr. 41, care probabil va fi săptămâna viitoare pe ordinea de zi, am specificat acest lucru.

Niciun copil până în 12 ani nu cred că are treabă cu bacalaureatul sau cu examenul de admitere la liceu, cu examenul de capacitate, cum nu are treabă nici cu calendarul de mișcare a personalului didactic, nici cu definitivatul, nici cu titularizarea, nici cu ocuparea posturilor în învățământ.

De aceea se prelungește anul școlar de la începutul vacanței mari până la 31 august, ca să aibă loc toate aceste proceduri.

Prin urmare, oricine interpretează altfel acest amendament greșește.

De asemenea, pentru că Guvernul tot promite, dar nu a făcut nimic, deși avea posibilitatea, la ședințele de Guvern, să prelungească termenul de aplicare a Ordonanței nr. 30 și a celorlalte acte care modifică Ordonanța nr. 30 și, în speță, Ordonanța nr. 32, Ordonanța nr. 53 și așa mai departe, până la finalizarea tuturor restricțiilor impuse de această epidemie cu virusul COVID-19, am prins, la poziția 52 din raport, un amendament, prin introducerea unui articol nou, art. XIX, prin care prevederile prezentei legi se prelungesc până la ridicarea tuturor restricțiilor. E vorba de micile afaceri, restaurante, hoteluri, cafenele, care rămân închise și ai căror angajați să rămână în continuare în șomaj tehnic.

Mulțumesc.

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Din partea Grupului PNL, doamna deputat Mara Calista?

 

Doamna Mara-Daniela Calista (prin telefon):

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Bună ziua, stimați colegi!

Am să încep prin a spune că Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30 este cunoscută drept ordonanța care, în mare, prevede șomajul tehnic.

Vreau să fac cunoscut încă de la început faptul că atât Guvernul României, cât și reprezentanții Partidului Național Liberal au fost în discuții cu mediul de afaceri și au venit în sprijinul acestuia. Consultările au fost permanente - și, ați văzut, chiar în cursul zilei de ieri, au fost unele dintre ele -, iar propunerile, incluse în măsurile adoptate de Guvern.

Le mulțumesc, în numele Partidului Național Liberal, antreprenorilor, pentru faptul că au ales să-și continue activitatea și că, acolo unde a ținut de ei, conform posibilităților, au făcut tot ce au putut pentru a-și respecta obligațiile fiscale pe care le aveau.

Trebuie să spunem clar că a fost o situație complet inedită la nivel mondial, însă Guvernul României a răspuns prompt acestei crize sociale, economice și politice, generată de pandemia COVID-19.

Măsuri similare cum au fost cele din România au fost adoptate și de alte state europene.

O să vă rog să-mi permiteți să spun pe scurt câteva prevederi, cele mai importante care se regăsesc în Ordonanța nr. 30. Și, așa cum spuneam, mă refeream la acordarea șomajului tehnic în cuantum de 75% din valoarea salariului de bază a unei zile de muncă, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu garantat în plată.

Au fost introduse o serie de modificări cu privire la zilele libere acordate unuia dintre părinți, conform Legii nr. 19/2020, adoptată de noi în Parlament și ratificată de președintele României.

Vorbim despre posibilitatea măririi unor venituri salariale aferente categoriilor bugetare care pe perioada pandemiei au lucrat necontenit - și aici mă refer la personalul medical, sub toată forma sa, precum și la cel din Apărare, Poliție, Jandarmerie și așa mai departe.

Și unele dintre cele mai importante măsuri sunt cele referitoare la... i-aș spune eu, stimularea creșterii natalității - știți că pentru mine e un subiect foarte important. Și mă refer aici la prelungirea acordării stimulentului de inserție cu până la 90 de zile, posibilitatea reîntoarcerii în concediul de creștere a copilului, până la finalizarea stării de urgență, precum și prelungirea automată a plății indemnizației de creștere a copilului, pe perioada stării de urgență.

Poate iarăși unul din cele mai importante lucruri este posibilitatea depunerii documentelor doveditoare la autoritățile competente în vederea obținerii șomajului, în format electronic. Vorbim, domnule președinte și stimați colegi, despre realizarea digitalizării instituțiilor din România.

Aș mai menționa și sportivii, pentru care contractul este suspendat pe perioada stării de urgență - beneficiază de o indemnizație de 75% din drepturile bănești aferente contraprestației activității sportive, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial brut.

Subliniez și eu că a fost un set de amendamente importante depuse, printre care două care au fost deja precizate, respectiv:

- posibilitatea aplicării Legii nr. 19/2020, cea a îngrijirii copiilor pe toată durata, până la finalizarea cursurilor școlare, adică acordarea a 75% din câștigul salarial brut al unei zile de lucru, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu, pentru părinții care stau acasă cu copiii; precum și

- posibilitatea prelungirii acordării șomajului tehnic în domeniile pentru care se vor prelungi măsurile de protecție și pentru care va mai dura o perioadă până când acestea vor putea să-și intre în funcțiune la capacitate maximă.

Partidul Național Liberal a fost receptiv și de acord cu acestea - și subliniez acest lucru - pentru că înțelegem importanța susținerii părinților, dar și a mediului de afaceri, atunci când vorbim despre măsurile de relansare economică.

Nu pot să închei fără să spun că mi se pare nelalocul lui, ca să nu spun altfel, faptul că ni se impută neluarea, dacă vreți, unor măsuri sociale la timpul lor sau la momentul lor.

Toate actele normative, fie ele ordonanțe de urgență, ordonanțe simple sau hotărâri de Guvern, care s-au dat pe această perioadă a stării de urgență, dovedesc faptul că Guvernul a fost și este în permanență interesat de depășirea acestei crize, care, repet, nu este doar a României. La nivel mondial ne-am confruntat într-o primă fază cu ceea ce înseamnă de fapt o pandemie și ceea ce înseamnă oprirea efectivă în loc a tuturor activităților sociale, economice și politice chiar.

Aș mai spune încă un lucru. Guvernul lucrează la un pachet de măsuri post-criză. Iar aceste declarații, dacă vreți, sunt făcute zilnic atât de reprezentanți ai Guvernului, cât și ai Parlamentului sau de Președinția României.

Ne interesează să avem un pachet care să răspundă clar nevoilor de relansare economică. Sunt zilnic consultări pe care le au atât Guvernul, cât și reprezentanții Partidului Național Liberal, cu tot ce înseamnă partenerii sociali, dar și reprezentanții mediului de afaceri. Pentru că vrem să avem cel mai bun răspuns, ulterior finalizării stării de urgență, atât pentru cetățeni, cât și pentru tot ce înseamnă angajatori, sub toate denumirile lor, fie ei publici sau privați. Astfel încât să reușim să relansăm economia și să avem aceeași activitate și aceeași viață pe care toți dintre noi le-am avut înaintea intrării în această stare de urgență.

Vă mulțumesc frumos.

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul deputat Seidler Gabriel.

Vă rog, luați legătura cu dânsul.

 

Domnul Cristian-Gabriel Seidler (prin telefon):

Mulțumesc, domnule președinte.

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

 

Domnul Cristian-Gabriel Seidler (prin telefon):

N-am crezut că în Parlamentul României voi asculta, în continuarea propagandei etnocentriste, propagandă anticapitalistă. Dar cele două se pare că sunt folosite încă împreună, de parcă am fi la începutul anilor '90. În fine, se pare că unii au rămas blocați acolo.

E, de asemenea, interesant cum se poate critica lipsa unor măsuri, în timp ce tocmai dezbatem aprobarea, cu modificări, a măsurilor luate.

Pentru cei care trăim însă în contemporaneitate, în mai 2020, aceste măsuri cuprinse în Ordonanța nr. 30 și în alte ordonanțe subsecvente au fost necesare, chiar dacă nu au fost perfecte.

Sigur, dacă am avea nu doar oameni politici, ci și funcționari publici care să gândească, să aibă capacitatea de a gândi măsuri integrate într-o perioadă scurtă, lucrurile ar arăta, în general, în România, mult mai bine.

Așteptăm să dezbatem cât de curând măsuri de susținere a celor care își doresc să muncească - și accentuez, a celor care doresc să muncească - ulterior stării de urgență.

În acest context e nevoie nu doar de o versiune autohtonă a ceea ce la nivel de Uniune Europeană se numește Kurzarbeit, adică susținerea celor care doresc și pot să lucreze, chiar dacă munca lor ar fi diminuată cantitativ de situația economică.

Dar credem că e nevoie și de o modificare a legislației rușinoase în materie de telemuncă, legislație care mai mult încurcă prin birocrație decât ajută, cât și la flexibilizarea în general a relațiilor de muncă, astfel încât programul să poată fi modificat în funcție de întâmplările, de situațiile de sănătate ale angajaților, la nivelul fiecărei unități, dar și pentru a trece în mediul electronic cât mai multe dintre atribuțiile angajaților și angajatorilor, deopotrivă. Mă refer aici în mod special la cele referitoare la securitatea și sănătatea în muncă.

Cu cât mai repede vom dezbate în Parlamentul României - și accentuez, în Parlamentul României - măsurile referitoare la susținerea celor care doresc să lucreze și pot să lucreze după 15 mai, cu atât mai mult putem preîntâmpina situații, pe care le-am avut și le avem în continuare, prin care transmitem cu toții, Guvern și Parlament, deopotrivă, un mesaj de instabilitate mediului economic. Pentru că modificăm ordonanțe de urgență care, la rândul lor, modifică alte ordonanțe de urgență și se naște o rețea de ordonanțe și legi de aprobare cu modificare, prin care omul de afaceri, și așa greu încercat de situația economică actuală, trebuie să facă față angajându-și eventual 3 juriști în mod suplimentar.

Ține de responsabilitate să înțelegem odată pentru totdeauna că dincolo de luptă politică trebuie să fim, atât Guvern, cât și Parlament, lângă cei care produc valoare adăugată în țara aceasta și să le ușurăm situația, nu să le-o îngreunăm prin tot felul de invenții birocratice și hățișuri legislative.

Trebuie să dezbatem cât mai repede, deci, în Parlamentul României, o serie de măsuri care nu doar să compenseze perioada de nemuncă, ci mai ales să stimuleze munca și revenirea la economie sănătoasă pentru toți, indiferent de etnie, indiferent de limbă maternă, ca să fac o referire la ora și jumătate aproape pierdute în dezbaterile pe proiectul de lege anterior.

Mulțumesc.

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Mulțumesc.

Din partea Grupului parlamentar PRO Europa dorește cineva? Nu.

Din partea Grupului UDMR, doamna Csép Éva-Andrea.

Vă rog.

Vă rugăm, doamnă deputat.

 

Doamna Csép Éva-Andrea (prin telefon):

Bună ziua, domnule președinte!

Bună ziua, stimați colegi!

Au trecut 57 de zile de la suspendarea cursurilor școlare din România și 52 de zile de la decretarea stării de urgență de către Președintele României.

Punerea în pericol a vieții și a integrității fizice a cetățenilor, restrângerea unor drepturi și libertăți fundamentale, întreruperea sau reducerea temporară a activității societăților, încetarea sau suspendarea raporturilor de muncă și închiderea școlilor sunt doar câteva dintre consecințele negative ale pandemiei COVID-19 asupra societății.

Pandemia ne-a luat pe toți prin surprindere și nu eram pregătiți sub nicio formă, știm foarte bine cu toții acest lucru.

Primele măsuri menite să faciliteze activitatea angajatorilor, angajaților și a celorlalți profesioniști din România s-au conturat doar după aproximativ două săptămâni de la instituirea stării de urgență, perioadă în care nu exista nimic concret, ceea ce a creat o situație de panică pentru mulți oameni.

După aceea, după cum bine știm, în preajma Sărbătorilor de Paște, părinții se îngrijorau dacă pot sau nu să rămână în continuare acasă, pentru supravegherea copiilor, și pe perioada vacanței școlare.

Enumerarea lacunelor legislative și a măsurilor interpretabile poate continua, însă prin acest proiect de lege pe care îl dezbatem acum se urmărește rezolvarea în parte a unor consecințe indirecte ale epidemiei COVID-19.

Prin raportul Comisiei pentru muncă, prezentat astăzi în fața dumneavoastră, colegii mei deja au prezentat câteva modificări, chiar în detaliu, despre ce este vorba în această ordonanță de urgență.

Totuși, doresc să vă atrag atenția asupra amendamentelor inițiate de UDMR împreună cu domnul deputat Solomon, președintele Comisiei pentru muncă, care au fost admise - și le mulțumesc pe această cale colegilor din Comisia pentru muncă, pentru sprijin.

Știm foarte bine că instituțiile de învățământ rămân deschise până la finalul anului școlar, dar totuși procesul de învățare online continuă. Iar, potrivit legislației în vigoare, părinții nu au posibilitatea să rămână acasă pentru supravegherea copiilor, după încetarea stării de urgență.

Prin aceste amendamente, și la propunerea UDMR, am reușit să prelungim concediul de supraveghere a copiilor sub 12 ani, până la sfârșitul semestrului al II-lea. Este o necesitate reală și un sprijin acordat familiilor în această perioadă dificilă.

Totodată, un alt amendament adoptat în comisie vizează șomajul tehnic.

Tot la propunerea UDMR prevederile Ordonanței de urgență nr. 30 care reglementează șomajul tehnic se aplică în continuare, deci fără întrerupere, de la data încetării stării de urgență instituite prin decret, pentru toate domeniile de activitate în care se mențin restricții, până la ridicarea acestora.

Așadar, vă îndemn, stimați colegi, să votați pentru adoptarea acestui proiect de lege în forma prezentată de Comisia pentru muncă și permiteți-mi să mai precizez un lucru deosebit de important. Știm bine că adoptarea unui proiect de lege de către Parlament de multe ori nu este de ajuns, deoarece promulgarea acestuia - și sper că se promulgă - durează zile și chiar săptămâni bune.

În ceea ce privește stipulările din prezenta inițiativă legislativă acestea au caracter urgent, deci nu pot fi întârziate.

Rog pe această cale Administrația Prezidențială și pe președintele României să promulge cât mai urgent această lege importantă. Este timpul să se ocupe de problemele reale ale societății și să pună accent, de această dată, pe interesele cetățenilor, și nu pe jocurile politice.

Vă mulțumesc frumos.

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul deputat Petru Movilă. Vă rog

Succint, cum sunteți dumneavoastră în viață mereu!

 

Domnul Petru Movilă (de la tribună):

Domnule președinte,

Stimați colegi,

PL-x 127/2020, legea care vine să aprobe Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2020 este un proiect de lege bun, cu completările făcute de colegii noștri parlamentari în comisiile de specialitate.

Voi prezenta câteva din punctele importante din acest proiect de lege. O parte au fost prezentate de colegii antevorbitori. După cum știți, se acordă zi liberă unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor, inclusiv pentru perioada vacanțelor școlare, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ și a unităților de educație antepreșcolară, ca urmare a stării de urgență. Deci se aplică pe perioada imediat următoare încetării stării de urgență, până la încheierea anului școlar. Este valabilă pentru părinții care au copii cu vârsta până la 12 ani, înscriși în cadrul unei unități de învățământ, sau copii cu dizabilități cu vârsta de până la 26 de ani, de asemenea înscriși în cadrul unei unități de învățământ, spre deosebire de 18 ani, forma rezultată de la Senatul României.

De asemenea, nu se aplică în cazul în care unul dintre părinți are raportul de muncă suspendat pentru întreruperea temporară a activității angajatorului și nu în cazul ambilor părinți, cum unii deja interpretează acest proiect de lege.

Indemnizația pentru fiecare zi liberă este în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.

Prevederile sunt valabile fără întrerupere pe toată perioada instituirii stării de urgență, precum și pentru o perioadă de 30 de zile de la data încetării acesteia, cu anumite excepții.

De asemenea, prin acest proiect de lege, prin derogări de la Legea privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă pentru persoanele care se încadrează în una dintre situațiile prevăzute de lege, perioada de acordare a indemnizației de șomaj se prelungește cu trei luni de zile.

Pentru șomerii pentru care la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanțe de urgență plata indemnizației de șomaj este suspendată, în condițiile legii, la data repunerii în plată a dreptului la indemnizația de șomaj, perioada de acordare a indemnizației de șomaj se prelungește cu trei luni de zile.

Sigur, sunt și multe alte prevederi bune, important este ca noi să dăm votul pentru aprobare.

Partidul Mișcarea Populară va vota acest proiect de lege, iar președintele, în timpul cel mai scurt, să promulge acest proiect de lege care va fi transmis de conducerea Camerei Deputaților.

Vă mulțumesc.

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Trecem la dezbaterea pe articole.

Dacă la titlu există intervenții?

La preambul?

La amendamentele admise?

Proiectul de lege rămâne la votul final.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 23 octombrie 2021, 19:38
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro