Plen
Ședința Camerei Deputaților din 6 mai 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.39/22-05-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 06-05-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 mai 2020

6. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea lit. h) alin. (1) art. 456 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (Pl-x 651/2018) (rămasă pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 651/2018

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

  ................................................
 

5. Propunerea legislativă pentru modificarea lit. h) alin. (1) art. 456 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal; Pl-x 651/2018; raport fără amendamente; caracter ordinar.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva? Nu.

Din partea comisiei?

Domnul deputat Sorin Lazăr, președintele Comisiei pentru buget, finanțe și bănci.

Vă rog, prezentarea raportului.

 

Domnul Sorin Lazăr (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Conform prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 91 din Regulamentul Camerei Deputaților, Camera Deputaților este Cameră decizională în raport cu acest proiect de lege.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins propunerea legislativă în ședința din 24 octombrie 2018.

Propunerea legislativă supusă dezbaterii online are ca obiect de reglementare introducerea unei noi categorii de scutiri de la plata impozitului/taxei pentru imobile aferentă clădirilor/spațiilor din interiorul acestora, în care sunt organizate și funcționează cabinete de medicină de familie.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii comisiei au reexaminat propunerea legislativă menționată mai sus, în ședința online din 5 mai 2020.

La lucrările online ale comisiei și-au înregistrat prezența un număr de 27 deputați, din totalul de 27 de membri ai comisiei.

În urma reexaminării propunerii legislative și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților un raport de adoptare a Propunerii legislative pentru modificarea lit. h) alin. (1) art. 456 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, în forma prezentată de inițiator.

În raport cu obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Doamna deputat Ioana Bran, vă rog, din partea Grupului Partidului Social Democrat.

Se pregătește domnul deputat Florin Roman.

 

Doamna Ioana Bran (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Încep prin a transmite respectul și mulțumirile noastre medicilor și personalului medical, oameni aflați în prima linie a luptei cu pandemia de coronavirus.

Sistemul de sănătate este supus în aceste zile unei încercări extraordinare. În toate țările europene acest sistem se află preponderent în responsabilitatea statului. Sigur, susținut de cetățeni, care contribuie la bugetul asigurărilor de sănătate. Dar statul are pârghiile necesare pentru a susține dezvoltarea și funcționarea sănătății publice pe toate palierele sale.

În acest context, în responsabilitatea legiuitorului se află și medicii de familie. Ei sunt primii la care apelăm. Sunt resursa noastră de prevenire a îmbolnăvirilor. Sunt acel scut de protecție care reduce presiunea de pe spitale. Și sunt, la rândul lor, prin numărul mare de pacienți care apelează la ei, expuși multor riscuri.

Este normal să facem tot ceea ce este posibil pentru a le veni în sprijin.

Exceptarea de la plata impozitului pe clădire, valabilă în cazul celorlalte clădiri în care funcționează clinici și spitale, trebuie extinsă și la nivelul cabinetelor medicilor de familie.

Grupul parlamentar al PSD susține această inițiativă și va vota pentru.

Vă mulțumesc.

 

(În continuare, conducerea ședinței a fost preluată de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților.)

 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Îl invit, în continuare, pe domnul Florin Roman, de la PNL.

Se pregătește domnul Tudor Pop, de la USR.

Vă rog.

 

Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor colegi,

Prezentul proiect de lege reprezintă o reparație, spun eu, morală față de medicii de familie. Ei au fost exceptați de la plata impozitului pentru sediul cabinetelor medicilor de familie până în urmă cu câțiva ani, apoi a apărut o modificare a Codului fiscal.

Practic, e o revenire la această practică.

Mai ales pentru perioada în care ne aflăm, noi considerăm că adoptarea acestui proiect de lege vine în sprijinul medicilor de familie aflați în lupta cu COVID-19. Ei sunt primul inel de triaj epidemiologic.

Și cred că e un proiect de lege așteptat de breaslă.

Vă mulțumesc.

 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Următorul vorbitor, Grupul USR, domnul Tudor Pop.

Se pregătește...

De la PRO Europa, cineva? Nu.

 

Domnul Tudor Rareș Pop (prin telefon):

Bună ziua!

Mă auziți?

 

Domnul Florin Iordache:

Da, vă rog.

 

Domnul Tudor Rareș Pop (prin telefon):

Stimați colegi,

Este o rectificare bine-venită pe care Grupul USR o salută și o susține fără nicio umbră de îndoială.

Dar dacă vorbim despre reparații morale, haideți să vorbim și despre subfinanțarea cronică a medicinei de familie sau de cele 700 de localități din România fără medic de familie.

Vreau să vă reamintesc, dragi colegi, că pe circuitul legislativ mai sunt și alte proiecte dedicate medicinei de familie, care sunt în situația proiectului de astăzi. Cred că e un moment foarte bun să vorbim despre ele și să le punem pe agenda publică, să le aducem în plen și să oferim medicinei de familie toate instrumentele pentru a deveni cu adevărat prima linie de apărare a sănătății publice din România, așa cum o spuneți și dumneavoastră.

Vă dau un exemplu. În luna mai a anului trecut, am depus alături de colegul meu, domnul senator Adrian Wiener, un proiect de lege care prevede:

1. Ca sumele alocate finanțării medicinei de familie să fie de minimum 8% din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate; și

2. Prevede implicarea activă a autorităților locale în sprijinirea medicinei de familie, prin acordarea de facilități și stimulente aferente instalării unui medic, înființării și funcționării cabinetului de medicină de familie în mediul rural.

Este un proiect în linia de politici publice de sănătate ale USR.

Vă reamintesc că la fiecare lege a bugetului am depus amendamente consistente pentru susținerea medicinei de familie. Nu mai vorbesc de creditele accesului la servicii de sănătate în mediul rural.

Totodată, este un proiect pe care și dumneavoastră îl susțineți. Foarte mulți dintre dumneavoastră îl susțineți, cel puțin pe cale verbală, la televizor și în conferințe. Și vă invit să-l susțineți și cu această ocazie. Este un proiect care repară aceste nedreptăți istorice și care oferă medicilor de familie șansa de a proteja mult mai bine sănătatea publică.

Deci, dragi colegi, stimați colegi, vă cer, așadar, să deblocăm acest proiect de lege, să-l aducem în plen și să-l dezbatem. Pentru că este momentul să facem ceea ce vorbim de-atâția ani.

E momentul să arătăm că măcar în al doisprezecelea ceas ne preocupă cu adevărat schimbările relevante din sănătate, care vor îmbunătăți viața românilor.

Mulțumesc frumos.

 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

În continuare, îl invit pe domnul deputat Petru Movilă, reprezentantul PMP, specialist în medicină, de la PMP.

 

Domnul Petru Movilă (de la tribună):

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Ca jurist, dumneavoastră sunteți un bun cunoscător al calităților colegilor din Camera Deputaților. Vă mulțumesc mult pentru apreciere.

Proiectul de lege despre care vorbim, sigur, este un gest simbolic pentru medicina de familie. Pentru că raportat la necesitățile pe care le are medicina de familie - și când vorbesc de medicină de familie vorbesc de echipa de la cabinetul medicului de familie, cu medic, asistent și ceilalți colaboratori, deci necesitățile lor sunt foarte mari în raport cu această măsură simbolică, aceea prin care sunt scutiți de la plata impozitului pe clădirea în care funcționează cabinetul de medicină de familie.

Medicina de familie a ajuns o Cenușăreasă a sistemului de sănătate și din cauză că medicii de familie nu au reușit să fie uniți, nu au reușit, de multe ori, ca asociațiile profesionale, asociațiile patronale, sindicale, dacă vreți, ale lor, să vorbească aceeași limbă, și Guvernul României, indiferent care a fost, de cele mai multe ori nu a dat curs solicitărilor respective.

Cred că soluția importantă sau una dintre soluțiile importante era ca bugetul pentru medicina de familie să crească corespunzător cu atribuțiile, cu responsabilitățile pe care le au aceștia și corelat cu studiul, cu vechimea în profesie pe care o au medicii din spitale.

Este important de spus că medicina de familie nu a fost inclusă în niciun fel de sistem de protecție pentru perioada de pandemie, pentru perioada COVID-ului. Exceptând câteva măsuri minimale sau exceptând echipamentul de protecție - mănuși și măști - nu au primit nimic și nici nu au fost incluși la plata acelor stimulente pe care le primesc alți angajați în sistemul de sănătate care luptă cu COVID, fie că sunt în spitale COVID, spitale-suport sau în spitale de urgență unde există spații speciale, secții speciale pentru a trata pacienții potențial COVID, asimptomatici sau cei care chiar au fost depistați cu COVID-19.

De aceea, sigur, Partidul Mișcarea Populară votează acest proiect de lege. Cum spuneam, este o picătură foarte mică în oceanul de necesități al medicinei de familie.

Și, dacă toți antevorbitorii mei cred în ceea ce au spus, imediat cum reușim să ne adunăm la Comisia pentru sănătate, să inițiem proiecte, indiferent că suntem la putere sau în opoziție, ne propunem să facem ca medicina de familie să-și recâștige locul pe care îl are de fapt în sistemul de sănătate.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă nu mai sunt alte intervenții, neavând amendamente, propunerea rămâne la votul final.

Următorul.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 22 octombrie 2021, 17:08
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro