Plen
Ședința Camerei Deputaților din 20 mai 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.46/09-06-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
13-10-2021
12-10-2021
11-10-2021
05-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 20-05-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 mai 2020

  1. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 42/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii - IMM Invest România, precum și pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru susținerea activității IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19 (PL-x 242/2020). (rămas pentru votul final.)
 
consultă fișa PL nr. 242/2020

 

Ședința a început la ora 10,03.

Lucrările ședinței au fost conduse de domnul deputat Ion-Marcel Ciolacu, președintele Camerei Deputaților, și de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistați de domnul deputat Dragoș Gabriel Zisopol și de doamna deputat Lia Olguța Vasilescu, secretari ai Camerei Deputaților.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Doamnelor și domnilor deputați,

Declar deschisă ședința de astăzi a Camerei Deputaților și anunț că, din totalul de 329 de deputați, până în acest moment și-au înregistrat prezența 177.

Ordinea de zi pentru astăzi și programul de lucru au fost distribuite electronic și afișate pe pagina de Internet a Camerei Deputaților.

Pe ordinea de zi avem dezbaterea inițiativelor legislative înscrise, iar la încheierea dezbaterilor, votul final electronic la distanță.

Vă reamintesc că astăzi, la ora 15,00, vom avea ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului.

Ședința Camerei se desfășoară prin mijloace electronice, potrivit art. 129 din Regulament, conform procedurii aprobate de Biroul permanent.

Intrăm pe ordinea de zi.

Avem 14 puncte, dintre care avem raport la...?

La 9 au raport. OK.

2. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 42/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii - IMM Invest România, precum și pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru susținerea activității IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19; caracter ordinar; procedură de urgență; amendamente admise - 45; PL-x 242/2020.

Potrivit prevederilor art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, proiectul urmează a fi dezbătut în procedură de urgență.

Dacă inițiatorul, Guvernul României?

Vă rog.

Domnul Attila Gyorgy (secretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice; de la tribună):

Bună ziua!

Attila Gyorgy, secretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice.

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 42/2020 a aliniat cerințele Programului guvernamental IMM Invest cu cadrul temporar în materie de ajutor de stat, în contextul pandemiei COVID.

Având în vedere importanța acestui program guvernamental, vă rugăm să fiți de acord cu modificările propuse de Guvern pentru amendarea Ordonanței nr. 110/2017.

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc.

Din partea comisiei?

Aveți raport comun, Comisia pentru buget și Comisia pentru industrii, da?

 

Doamna Anișoara Radu (din sală):

Da.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Doamnă deputat, vă rog.

Doamna Anișoara Radu (de la tribună):

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Raport comun asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 42/2020.

În conformitate cu prevederile art. 94 și ale art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru buget, finanțe și bănci și Comisia pentru industrii și servicii au fost sesizate spre dezbatere pe fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 42/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii, IMM Invest România, precum și pentru aprobarea schemei de ajutor de stat pentru susținerea activității IMM-urilor, în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19.

Proiectul de lege supus dezbaterii online are ca obiect de reglementare asigurarea compatibilității măsurilor cu cele prevăzute în Comunicarea Comisiei privind Cadrul temporar în materie de ajutor de stat, în contextul pandemiei COVID-19.

Instituirea schemei de ajutor de stat, prin care IMM-urile au contractat credite, linii de credit, beneficiază de un grant în limita cumulului rezultat dintre valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare, aferente garanției acordate, și a dobânzilor aferente creditelor/liniilor de credite, dar nu mai mult de echivalentul în lei a 800.000 euro pe întreprindere, până la data de 31 decembrie 2020.

În urma dezbaterilor online ale proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații celor două comisii, prezenți online, au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților un raport comun de adoptare a Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 42/2020, cu amendamentele admise prezentate în anexă.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă din partea grupurilor parlamentare?

Vă rog, domnule Viziteu.

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu (de la tribună):

Mulțumesc.

Am urmărit cu atenție măsurile pe care le-ați luat, în ultimele două luni, pentru economia românească, pentru companiile românești și pentru oamenii care și-au pierdut locurile de muncă sau care au fost trimiți în șomaj tehnic.

Nu sunt aici să vă critic măsurile. Consider și eu, și colegii mei, că unele dintre ele au fost bune, chiar dacă aplicarea lor lasă de dorit, precum în cazul IMM Invest.

Domnul premier Orban ne spunea, luni, că mai puțin de 5.000 de companii au primit finanțare de la bănci prin acest program. Și e clar, deci, că programul este departe de a fi unul de succes.

Înțelegem reticența băncilor de a refuza să finanțeze afaceri care nu au niciun viitor. Credem însă că excesul de birocrație a blocat accesul la finanțare pentru multe alte companii care ar fi trebuit să primească bani.

V-am spus că nu vă critic măsurile. Nici nu e timp să le luăm pe fiecare în parte. Criticăm însă altceva, direcția în care continuați să duceți statul, o direcție care nu diferă aproape deloc de direcția spre care ne ducea PSD.

Din păcate, continuați cu aceeași filozofie etatistă, de parcă ați uitat că vă numiți liberali, și nu socialiști.

În primul rând, ați continuat cu angajările frauduloase la stat. Ați profitat de starea de urgență, pentru a înlocui camarila PSD-istă cu oamenii voștri de casă. În loc să debirocratizați și să simplificați modul în care lucrează instituțiile, v-ați descoperit verii, nepoții și activul de partid.

Spuneți că ajutați companiile. Cel mai bun ajutor poate veni sub forma unor reduceri masive de taxe, și nu doar acel bonus de 5%-10% pentru companiile care își plătesc taxele anticipat.

Spuneți că ajutați românii care muncesc. Atunci, scădeți masiv taxele pe muncă, căci România are unele dintre cele mai mari taxe de muncă din Uniunea Europeană! Astfel, vor rămâne mai mulți bani la cei care muncesc. Astfel, veți încuraja companiile să facă noi angajări.

În campanie, ați susținut, alături de noi, desființarea sau impozitarea masivă a pensiilor speciale.

Ați uitat de asta și ați venit cu proiecte de lege despre care știați sigur că vor pica la Curtea Constituțională.

Vă spun toate acestea nu pentru a vă ataca, ci pentru a vă reaminti că luați voturi de la români, așa cum ați luat voturi, la învestire, și de la Grupurile parlamentare ale USR, promițând vă veți guverna cu măsuri liberale, de dreapta, pro piață și pro mediu de afaceri. Dar, în ultima perioadă, vă comportați mai degrabă ca liberali asimptomatici.

Este însă datoria noastră să vă trimitem la măsurile liberale de susținere a economiei, pe care le-a prezentat USR, încă de la începutul anului.

Scădeți taxele pentru companii!

Scădeți taxele pentru angajați!

Liberalizați sistemul de sănătate!

Liberalizați sistemul de educație!

Reformați ANAF!

Scutiți de taxe categoriile vulnerabile!

Veniți cu un sistem de evaluare obiectivă a managerilor și funcționarilor de rang mediu și înalt, din instituțiile statului!

Pare complicat? Nu e deloc!

Toate acestea sunt măsuri liberale reale.

În final, vă anunț că USR votează Legea de aprobare a IMM Invest.

Și ne exprimăm speranța că veți renunța cât mai repede la abordările PSD-iste cu care ați venit în această perioadă!

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Domnule vicepreședinte, deci sunteți de acord cu IMM Invest... să înțelegem? (Vociferări.) Nu sunteți de acord cu implementarea. (Vociferări.)

Nu, că proiectul IMM Invest e făcut de PSD.

Vă mulțumim.

În 2017.

Nu sunteți de acord cu PNL, cum îl implementează. (Vociferări.)

Nu, pentru stenogramă, ca să... (Vociferări.)

Am înțeles.

Din partea Grupului Partidului Social Democrat dorește cineva să ia cuvântul?

Domnul Budăi sau domnul Lazăr? (Vociferări.)

Scuzați-mă, dacă v-am deranjat!

Vă rog, domnule președinte.

Domnul Sorin Lazăr (de la tribună):

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Partidul Social Democrat a propus ieri și membrii comisiei au votat, cu o singură abținere, dublarea plafonului alocat acestui program, de la 15 miliarde la 30 de miliarde. (Aplauze.)

Mai mult decât atât, am reintrodus în categoria societăților eligibile, pentru a aplica la acest program, brokerii de asigurări, firmele de protecție și pază, firmele care se ocupă cu instalarea sistemelor de supraveghere.

Considerăm că este un proiect de lege util pentru România și încercăm să dăm un semnal că mediul de afaceri românesc trebuie sprijinit cu mai multă forță, pentru că până acum măsurile care s-au luat au fost, să nu le spunem altfel... paliative.

Mediul de afaceri are nevoie de un stimul puternic. Mediul de afaceri trebuie sprijinit, pentru că este cel care susține economia reală.

De aceea, Partidul Social Democrat va vota acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Reprezentantul Grupului parlamentar al PNL, domnul Pavel Popescu, vă rog.

Vă rog, domnule deputat, vă ascultăm.

Domnul Pavel Popescu (prin audioconferință):

Bună ziua!

Mulțumesc, domnule președinte.

În primul rând, cu privire la acest proiect, aș avea un mesaj pentru colegii mei de la USR, care, deși au spus că nu critică acest program, l-au criticat cu 5 minute în urmă.

Stimați colegi,

N-aș putea să vă spun decât acest lucru - 3 ani și jumătate ați avut nu doar o șansă, multe șanse de a intra la guvernare. De 3 ani și jumătate, singurul lucru pe care îl faceți este să vă lăudați cu miile și zecile de mii de oameni competenți pe care îi aveți încolonați în spatele domnului Barna, care, de fapt, au refuzat să vină alături de noi la guvernare.

Așa că, vă rog, să nu mai veniți la acest pupitru, să nu vă mai faceți curaj să veniți la acest pupitru, să criticați niște măsuri, de pe margine, pentru că de pe margine este extraordinar de simplu să spui ce trebuie să faci, mai ales în cea mai mare criză medicală și economică prin care trece lumea, din ultimii zeci de ani.

Îmi pare rău, stimați colegi, nu ați avut curajul de a vă asuma ceva concret, de când ați intrat în politica românească, concret, pentru români, chiar și un program așa micuț, IMM Invest!

Pentru colegii de la PSD, v-aș ruga, cât și pe dumneavoastră, domnule președinte, să mai reduceți din toxicitatea cu care abordați acest subiect, IMM Invest.

Știți, foarte simplu, acest program este un program făcut într-un moment de criză. Dacă dumneavoastră aveți pretenția, dragi colegi, ca în mai puțin de două săptămâni de la lansarea site-ului, 50.000 sau 100.000 de firme să fie finanțate de statul român, așa cum le-ați finanțat dumneavoastră, cele de la Start-up Nation - aici, desigur, sunt ironic. Pentru că vreau să vă dau o veste. Florin Cîțu, colegul meu, când a intrat în Ministerul Finanțelor, a avut de răspuns la vreo 40.000-50.000 de emailuri de la Programul Start-up Nation. Emailurile acelea aveau toate un singur titlu - "Dați-ne banii!".

Ați promis zecilor de mii de firme din România, de la programul vostru, Start-up Nation, că le veți da - 400 de milioane, 500 de milioane. Și ce să vezi? Când Florin Cîțu a venit în Ministerul Finanțelor, a deschis vistieria Start-up Nation și a mai găsit vreo 30-40 de milioane. Cu restul fugise domnul Teodorovici, dar nu știu unde, că nici restul de bani, 300-400 de milioane nu i-a mai găsit domnul Cîțu în nicio altă vistierie.

Deci, înainte de a arunca cu pietre, vă rog din suflet să fiți onești cu voi înșivă și cu românii, care și pe voi v-au votat, stimați colegi de la USR și, uitați, că refuzați să intrați la guvernare, ați refuzat să faceți ceva concret, și, cu dumneavoastră, stimați colegi de la PSD, care i-ați mințit cu Programul Start-up Nation!

Florin Cîțu și echipa de la minister au făcut plățile pentru Start-up Nation, pentru că erau zeci de mii de companii cu credite-punte luate de la bănci, care astăzi plătesc dobânzi la bănci din cauza PSD. Și, simultan cu acest lucru, au făcut cu o rapiditate, spun eu, demnă de admirație în situația prin care trecem astăzi, un site care va finanța companiile. Astăzi, în timp ce vorbim, sunt peste 1.000 de contracte deja semnate, finanțate și alte câteva zeci de mii de contracte în procesare.

Haideți să fim onești! În România digitală, așa cum ați făcut-o voi în 30 de ani, nu puteți emite pretenția de a finanța peste noapte zeci de mii de IMM-uri, real vorbind. Aceste companii vor primi banii în următoarea perioadă.

Și, mai mult de atât, IMM Invest nu este decât primul program, primul pas de finanțare pentru IMM-uri din România, în această perioadă de criză.

După ce, negocieri, la nivel european, pentru finanțările statelor membre, vor fi încheiate, Guvernul Orban va veni în fața românilor cu o sumă onestă, reală, pe care, din fericire, astăzi, nu poate să vină să o prezinte în modul în care ați prezentat-o dumneavoastră... ați prezentat voi cifrele în ultimii ani... adică să-i mințim pe români!

Guvernul Orban își permite acea doză de responsabilitate pe care nici voi, de la PSD, n-ați avut-o atunci când ați guvernat și nici cei de la USR nu pot să o aibă, pentru că nu știu cum e să fii la guvernare în cea mai grea perioadă de criză.

Noi, evident, vom vota acest program.

Și ne vom lupta pentru fiecare program pe care dumneavoastră vreți să-l blocați, într-un mod populist, de fiecare dată când el ajunge în Parlament.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă din partea Grupului parlamentar PRO Europa? Nu este.

Din partea Grupului Parlamentar al UDMR, domnul deputat Bende Sándor, vă rog.

(Domnul deputat Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu solicită să ia cuvântul.)

La sfârșit.

Doriți drept la replică? V-a pronunțat numele?

Nu, la sfârșit.

Vă rog.

Cu mare plăcere, la sfârșit, un minut.

Domnul Bende Sándor (de la tribună):

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Referitor la Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență nr. 42/2020 țin să vă spun că întreprinderile mici și mijlocii din țară și, în general, economia României așteptau de mult apariția unei asemenea reglementări, UDMR semnalând de la începutul acestei nefericite și grave crize că mediul de afaceri va avea de suferit, iar intervenția statului prin măsuri care să reducă acest efect este imperios necesară.

Față de ceea ce a propus UDMR, IMM Invest reprezintă o reîncălzire a unei scheme deja existente, astfel că, bâlbâielile la care am asistat timp de două săptămâni, pentru reglementare, și alte două săptămâni și jumătate, pentru implementare, pentru ca, de fapt, mecanismul să nu funcționeze la parametrii doriți, nu sunt acceptabile.

Am fi dorit ca această lege, prin care statul vine și sprijină IMM-urile, să fie cât mai cuprinzătoare în ceea ce privește numărul de societăți care pot beneficia de prevederile ei și cât mai transparentă în ceea ce privește modalitatea de derulare a programului.

Nu mi se pare corect ca cel care în această ecuație vine cu banii, adică statul român, să nu vină și cu propriile criterii clare de acordare a acestor ajutoare. Nu mi se pare corect ca selecția firmelor eligibile pentru a fi sprijinite să fie lăsată la latitudinea băncilor comerciale, fără a fi eliminate din criteriile lor draconice și abuzive de acordare a creditelor pentru IMM-uri.

Să luăm, de exemplu, sectorul HoReCa, unul dintre cele mai afectate de pandemie, care nu poate beneficia de acest sprijin din partea statului, deoarece băncile nu acordă credite societăților cu activitatea suspendată sau cifra de afaceri în scădere.

În aceste condiții, mă întreb, dacă nu cumva acest program se dorește a fi, în cele din urmă, o formă mascată de pompare a acestor bani în sistemul bancar?

Vreau să atrag atenția și asupra perioadei concrete, foarte scurte, care a rămas pentru acordarea sprijinului în sine. Practic, subvenționarea dobânzilor este prevăzută până la sfârșitul acestui an. Noi deja ne aflăm aproape la jumătatea anului și cunoaștem foarte bine cât de mult durează obținerea unui credit.

Stimați colegi,

Din datele de până acum, știm că un număr foarte mare de IMM-uri, aproximativ 50.000, s-au înscris în acest program, pentru a accesa credite cu dobândă subvenționată.

Așa cum spuneam, până la sfârșitul anului... acest lucru înseamnă că întreprinzătorii români doresc să-și revină după criza COVID-19, să supraviețuiască în condițiile actuale ale pieței și să investească aici, în România, asigurând locuri de muncă, plătind taxe și impozite, contribuind din greu la PIB-ul țării.

Aceste cereri, repet, 50.000 la număr, vor fi analizate de bănci, iar statul va plăti pentru fiecare analiză de dosar o sumă considerabilă.

Astfel, din păcate pentru un număr mare de societăți, cei care vor beneficia în cele din urmă de credite acordate prin acest mecanism de ajutor vor fi foarte puțini. Câștigătorii neți ai acestui program vor fi băncile, care, în momentul de față, simt cel mai puțin sau chiar deloc efectele acestei crize.

Totodată, nu știm ce se va întâmpla cu nivelul dobânzilor după expirarea perioadei de sprijin, adică 1 ianuarie 2021. Pentru că modalitatea și condițiile sale de prelungire sunt destul de neclare, iar toate aceste incertitudini nu sunt în favoarea mediului de afaceri.

De aceea, ar fi fost necesar ca statul să vină cu un set de criterii clare, și în acest fel banii economisiți să se îndrepte spre întreprinzătorii pentru care a fost gândit inițial acest proiect.

UDMR a lucrat încă de la începutul stării de urgență la un program de sprijin al întreprinderilor mici și mijlocii, al întreprinderilor și sectoarelor de producție mare, la un program de sprijin al economiei românești. Acest program a fost depus pe masa Guvernului și ar fi bine să se inspire din el.

Sunt prevăzute acolo soluții concrete, practice, pentru toate sectoarele economiei, de exemplu:

- Crearea unui fond de intervenții, din care să se acorde diferite forme de subvenții și compensații;

- Amânarea plăților reprezentând rate la împrumuturile bancare, rate la leasing sau alte forme de împrumuturi ale firmelor și persoanelor fizice.

UDMR a mai propus și derogări la prevederile Codului fiscal, privind amânarea termenelor de plată, eșalonarea sumelor datorate, fără acordarea de penalități, recompensarea bunilor platnici.

Revenind la legea în discuție, aceasta, cu toate lipsurile și greșelile ei, poate fi considerat un început, un început cam târziu, dar bine-venit, care se poate îmbunătăți pe parcurs.

Personal, rămân cu speranța că acest lucru se va și întâmpla.

Motiv pentru care UDMR va vota acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă din partea Grupului minorităților este cineva? Nu.

Mulțumesc.

Din partea Grupului parlamentar al PMP, domnul Pașcan.

OK. Și domnul Turcescu.

Domnule Movilă, dacă doriți dumneavoastră, să vedeți, că sunt două solicitări.

Domnul Emil-Marius Pașcan (prin audioconferință):

Mulțumesc, domnule președinte.

Bună ziua, stimați colegi parlamentari!

În principiu, nu putem fi decât de acord și susținem un program multianual de încurajare și stimulare a dezvoltării IMM-urilor, acesta promovând facilități de garantare din partea statului pentru creditele acordate întreprinderilor mici și mijlocii.

Însă, cu toate bunele intenții ale Guvernului, considerăm că Programul IMM Invest, insuficient fundamentat, se poate dovedi un eșec, o greșeală de strategie economică și de securitate a banilor publici.

PMP consideră că nu trebuie să se recurgă la discriminări din partea statului, pentru susținerea agenților economici. Nu este normal ca unii să fie subvenționați, iar alții nu, mai ales că vorbim despre aceeași piață în care funcționează, fiind totodată incorect din punct de vedere concurențial. Și toți agenții economici trebuie ajutați în mod egal, pentru a putea concura cu capitalul străin care vine în România cu finanțări incomparabil mai ieftine.

PMP pledează pentru susținerea capitalului românesc în mod transparent și egal, pentru a putea face față concurenței.

Costul de finanțare al unei microîntreprinderi românești este de 7% pe an, în timp ce al unei companii străine, finanțate de băncile din afara României, este de 10 ori mai mic. În IMM Invest este obligatorie garanția statului, care, pe lângă faptul că pune în pericol banii bugetului într-o perioadă atât de riscantă, obligă agenții economici să plătească din momentul în care statul nu va mai subvenționa creditarea, la un preț excesiv pe costul creditării.

În acest fel, considerăm că programul poate pune în pericol banii statului, invitând la "o fraudă legală", respectiv aceea de a nu se achita creditul băncii, urmând mai apoi ca banca să se îndrepte tot împotriva statului.

PMP pledează pentru ca ajutorul statului într-un moment greu să fie orientat prioritar pentru companiile românești consolidate, cu vechime, care au plătit statului taxe și impozite, de-a lungul timpului, probând, prin profesionalism, seriozitate și experiență, cele care au performat în domeniul în care activează.

Nu este timp nici resurse pentru improvizații și experimente. Companiile care sunt capabile să ofere băncii garanții proprii trebuie încurajate să o facă, pentru ca programul să câștige în responsabilitate.

Pe de altă parte, mediul de afaceri se plânge de mult timp de dobânzile și comisioanele mari practicate de bănci. Statul român trebuie să intervină pe lângă Banca Națională, în acest scop, și să rezolve această problemă pentru tot mediul de afaceri, nu să subvenționeze doar o parte dintre agenții economici, pe baza criteriului primul venit - primul servit.

Nu este normal ca un agent economic să aibă dobândă și comisioane zero, finanțate din taxele plătite de un alt agent economic cu care se află în concurență.

Nu este normal ca un agent economic care a plătit taxe zeci de ani să nu fie ajutat și, în schimb, să fie sprijinită discriminatoriu o companie care acum pornește la drum, în condiții de criză. Riscul este mai mare ca firmele nou înființate să nu plătească împrumutul garantat de stat din cauza lipsei de experiență sau imaturitate, iar în final prejudiciul bugetar va trebui acoperit tot din contribuția vechilor contribuabili.

Mai trebuie avut în vedere un aspect. Întreprinderile care sunt dispuse să riște excesiv sau să nu plătească creditul garantat de stat vor fi atrase de această oportunitate, a creditului garantat de stat, deoarece nu riscă să piardă garanția proprie.

Soluția pe care o susține PMP este ca, de urgență, să se reducă prețul creditării în mod egal, pentru toate IMM-urile, inclusiv pentru persoanele fizice, printr-un dialog cu băncile. Și mai ales cu Banca Națională, care poate fi un bun mediator.

Banca Națională, în opinia noastră, ar trebui să iasă din zona de confort, să facă mai puțin profit în prezent, iar România să ajungă la dobânzi mai mici. Comparativ, de pildă, ROBOR este acum de circa 3%, iar EURIBOR, utilizat ca bază de calcul a creditării în zona euro, se situează la -0,3%, iar băncile din România adaugă marja de peste 4%. De aceea, se ajunge, injust, ca o companie străină creditată de sistemul bancar din zona euro să aibă costul creditării cu până la de 10 ori mai scăzut, adică mai ieftin, comparativ cu o companie românească cu care se află în competiție pe piața liberă.

Este încă un motiv pentru care IMM-urile românești nu sunt competitive pe piața internă și externă.

Partidul Mișcarea Populară va continua să militeze pentru susținerea capitalului românesc, promovând soluții concrete pentru creșterea economică a României.

Ne preocupă scăderea drastică a dobânzilor bancare și îmbunătățirea condițiilor de creditare, iar acestea considerăm că trebuie să reprezinte o prioritate pentru economia românească.

PMP propune stabilirea domeniilor prioritate de dezvoltare economică a României, în care să ne unim eforturile pentru specializare, tehnologizare, piață și pregătire.

Nu putem fi buni în toate domeniile. Așa că, trebuie să ne alegem domeniile potrivite nouă.

Evident, cu aceste observații, PMP va vota pentru Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii, IMM Invest România, precum și pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru susținerea activității IMM-urilor, în contextul acestei crize economice generate de pandemia COVID.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Mulțumim mult.

Domnul...

Vă rog, domnule vicepreședinte.

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Antevorbitorul de la PNL cred că s-a infectat de același virus al incoerenței care s-a manifestat și în guvernare, unde am văzut premierul contrazicându-se cu ministrul de interne sau programe de transport gratuit pentru elevii care fac școală online.

Domnule Popescu, aș vrea să știu și eu, care este adevărul? Premierul Orban spunea luni că au fost aprobate 5.000 de credite, dumneavoastră spuneți că au fost 1.000. Cine minte, cine spune adevărul? Ar fi interesant!

Ne-am bucura să fie 5.000. Dacă sunt doar 1.000 în atâta timp, acest program chiar nu este de succes!

Mai mult, văd că aveți impresia că guvernați de 3 ani și jumătate, când, de fapt, Guvernul PNL este învestit de 6 luni.

Și, nu, nici domnul Dragnea nu ne-a invitat la guvernare, nici domnul Orban.

Dacă am fi fost invitați, ne-am fi alăturat Guvernului PNL, și în capitolele gen justiție, economie sau educație am fi făcut o treabă mult mai bună.

Așa că, eu vă invit să vă concentrați energia spre ceea ce contează, spre români, spre măsurile liberale pe care le-ați promis că le faceți, nu spre USR sau spre alții.

Dacă nu știți cum să faceți asta, urmați un sfat simplu - nu mai fiți PSD-iști vopsiți în galben!

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc.

Domnul lider al Partidului Național Liberal, vă rog.

Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

M-am uitat pe program și am văzut că nu suntem la ora de declarații politice. Suntem la partea de dezbateri.

Și l-aș ruga pe colegul de la USR, dacă tot se felicită atât de mult cu cei de la PSD, să oficializeze, la vedere, noua alianță USR-PSD din Camera Deputaților. (Vociferări.)

Pe de altă parte, stimate domn, vreau să vă spun că toate atacurile mizerabile pe care le faceți la adresa Guvernului, a Președintelui și a Partidului Național Liberal nu reprezintă altceva decât un joc pe care îl faceți în favoarea Partidului Social Democrat. Și, din acest motiv, ar fi bine, poate, să vă și uniți grupurile, ca să nu mai aveți o problemă, să greșiți banca.

În altă ordine de idei, stimați colegi, am înțeles că veți vota pentru IMM Invest, toți cei care ați criticat un program care înseamnă, la ora actuală, 5.000 de contracte aprobate, care va însemna, la sfârșit de săptămână, 10.000 de contracte aprobate, care va însemna, de la zi la zi, tot mai mult.

Știu că vă deranjează că Guvernul face treabă, în timp ce dumneavoastră, cei de la USR, din păcate, văd că v-ați specializat doar în gargară. Gargară, gargară, gargară.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc, domnule lider.

Domnule Roman, să știți, n-am primit nicio solicitare de la USR, nici scrisă, nici verbală, să ne încuscrim!

Domnul Alfred-Robert Simonis (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Dacă tot nu suntem la declarații politice, dar, pe rând, le fac reprezentanții grupurilor parlamentare, îmi permit să am și eu o intervenție scurtă.

Domnule Roman, da, vom vota cu toții acest proiect, acest Program, IMM Invest, într-o formă mult îmbunătățită în comisiile de specialitate, în Camera Deputaților, acolo unde, practic, colegii dumneavoastră de la PNL au recunoscut incapacitatea Guvernului, atunci când au amendat și au votat amendamente făcute de cei de la PSD.

Prin urmare, dumneavoastră și colegii dumneavoastră ați votat dublarea plafonului, de la 15 la 30 de miliarde. Asta înseamnă că recunoașteți că a fost greșit plecat.

Pe de altă parte, dumneavoastră vorbiți despre 10.000 de firme, care vor aplica până nu știu când.

Până la această oră, din 100.000 de solicitări, 17 firme au reușit să obțină aceste finanțări.

E interesant să ne uităm care sunt cele 17 firme, pentru că e de notorietate faptul că, în județe, filialele PNL strângeau liste cu firmele liberalilor, pentru a fi prioritizați atunci când aplică pentru acest program.

Și încep să cred versiunea aceea prin care chiar domnul Cîțu a atacat propriul site, pentru ca aceste firme liberale nepregătite să aibă capacitatea să facă aceste solicitări.

Repet, 17 firme au aplicat până acum.

Vom vota acest program, mult îmbunătățit, pentru a ajunge la un număr cât mai mare. Însă el a plecat de la domnul Cîțu extrem de prost. (Aplauze.)

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Haideți să ne ordonăm un pic.

Domnul Turcescu, de la PMP, pe urmă liderul USR, pe urmă liderul...

(Domnul deputat Florin-Claudiu Roman solicită să ia cuvântul.)

Stați, să-i dăm domnului...

Domnul Turcescu, și pe urmă dumneavoastră, nicio problemă.

Domnul Turcescu.

Domnul Robert-Nicolae Turcescu (prin audioconferință):

Domnule președinte,

Cred că e o eroare. Eu nu am solicitat să iau cuvântul, dar...

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Nicio problemă, nici nu vă obligăm.

Mulțumesc mult.

Era solicitarea aici, online.

Domnule Roman, vă rog.

Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Scurt, un minut.

Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună):

Am solicitat cuvântul, în baza Regulamentului, ca drept la replică.

Mi-aș dori să trăim într-o Românie normală, în care, de exemplu - tot aud colegii de la PSD, că se dau tunuri fără să aducă o minimă probă. Sper că, după starea de urgență și starea de alertă, vom avea și instituții ale statului, capabile să verifice absolut tot, inclusiv, de exemplu, ce s-a făcut la ANIF, unde 500 de milioane s-au dus în două județe, la Giurgiu și la Teleorman, fără ca un metru liniar să fie irigat.

Dacă dumneavoastră credeți că dezbaterea politică trebuie dusă în această zonă, o vom duce!

Să ajungeți să acuzați un Guvern aflat în plină luptă cu pandemia de lucruri pe care le citiți doar în ziare, dar nu aveți nicio probă în legătură cu ceea ce susțineți, este foarte grav!

Vom solicita organelor de anchetă, da, să intre peste tot, iar cei care au băgat mâna în borcanul cu miere, să plătească. De peste tot!

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

V-ați referit la Giurgiu, la societatea cu măștile, nu? (Vociferări.)

Vă rog, domnule lider, haideți să închidem. (Vociferări.)

Ultimul cuvânt, domnul de la USR.

 

Domnul Iulian Bulai (de la tribună):

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și am închis această...

Domnul Iulian Bulai (de la tribună):

Foarte scurt, ca să rămână pe stenogramă...

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Haideți, să închidem!

Domnul Iulian Bulai (de la tribună):

... pentru că aveți memorie scurtă.

Nu USR a făcut guvern cu PSD, a făcut PNL!

USL vine de la Uniunea Social-Liberală. Dumneavoastră ați făcut-o. Și alianța aceasta încă continuă în multe locuri, în țară.

Opriți această manipulare! Românii nu mușcă minciuna dumneavoastră. Știm că USL trăiește, și în unele locuri, și în țară, și foarte mult și în Parlamentul României. Asta se știe. Dumneavoastră nu mai puteți manipula!

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Doamna...

(Domnul deputat Alfred-Robert Simonis solicită să ia cuvântul.)

Nu!

Doamna deputat Lia Olguța Vasilescu, doamna secretar.

Domnule lider, mai sunt și doamne în sală. (Vociferări.)

Vă rog.

Am văzut unde ați dus discuțiile, dumneavoastră, domnii. (Vociferări.)

Doamna Lia Olguța Vasilescu (de la tribună):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Ca să nu mai trebuiască să urce liderul nostru de grup la tribună și să dea o replică...

Ați votat ieri împotriva unei comisii de anchetă. Asta, apropo de anchetele pe care le doriți dumneavoastră, să se întâmple în perioadele următoare.

Într-adevăr, acest program este bun, dar implementarea este foarte proastă, așa cum spunea și președintele Camerei, domnul Marcel Ciolacu.

Dar haideți să nu-i mințim pe români, cum spunea un antevorbitor la telefon și să dăm cifrele exacte, vizavi de programul respectiv.

În România există aproape 600.000 de firme înregistrate. S-au înscris în acest program 50.000 de firme. Până acum, proiectul a fost aprobat de Guvern doar pentru 5.000 de firme. Până acum, au reușit să se înțeleagă cu băncile doar 49 de firme. 17 firme, într-adevăr, în starea de urgență; 49, până la finalul zilei de ieri - asta ca să știm exact despre ce discutăm.

Că PNL se laudă că sprijină mediul de afaceri... cred că ar trebui de data asta să întrebăm patronii, cum se simt ei? Că doar 1% până acum au reușit să intre în acest program care a debutat cu stângul.

Să nu uităm că mai mult de o lună de zile s-au luptat să aibă un site funcțional pentru IMM Invest. Că îl atacă rușii, că îl atacă PSD-iștii, că îl atacă OZN-urile, nu știu cine îl tot ataca, dar abia după o lună de zile au reușit să aibă un site funcțional.

Sigur că ar trebui să ne referim și la Start-up Nation - asta, ca un drept la replică pentru un antevorbitor de aici, de la tribună.

Să știți, stimați colegi, că acela a fost un program de succes, iar oamenii de afaceri și-au primit banii la timp. Și 20.000 de români au fost angajați prin Start-up Nation!

Vom vota acest proiect de lege, în condițiile în care am dublat suma pentru IMM Invest. Pentru că acea sumă - și am demonstrat prin cifre - nu putea să acopere... până la această oră, cel puțin, n-a putut s-o facă decât pentru 1% din firme.

Nu vrem ca în Germania - sau ne-am dori, dar știm că nu se poate - ca Guvernul să aloce 30% din PIB pentru susținerea mediului de afaceri, dar măcar putem și noi, ca Serbia, care are 6,5% alocat? Măcar atât, putem?

Din cauza aceasta, am votat, prin reprezentanții în comisiile noastre, să dublăm suma pentru acest program, un program bun, inițiat de PSD - să nu uităm acest lucru - dar, din păcate, într-adevăr, foarte prost implementat de PNL. (Aplauze.)

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă la titlu sunt intervenții?

Dacă la preambul sunt intervenții? Nu.

Dacă la amendamentele admise, de la 1 la 45? Nu.

Proiectul de lege rămâne la votul final.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 16 octombrie 2021, 2:00
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro