Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of May 20, 2020
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.46/09-06-2020

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
07-12-2021
06-12-2021 (joint)
06-12-2021
25-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2020 > 20-05-2020 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 20, 2020

11. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.58/2020 privind luarea unor măsuri pentru buna funcționare a sistemului de învățământ (PL-x 239/2020). (rămas pentru votul final)
 
see bill no. 239/2020

Domnul Florin Iordache:

Continuăm, stimați colegi.

12. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 58/2020 privind luarea unor măsuri pentru buna funcționare a sistemului de învățământ; PL-x 239/2020; procedură de urgență; caracter organic.

Guvernul, doriți?

Da.

Vă rog.

Domnul secretar de stat.

Și apoi domnul președinte al Comisiei pentru învățământ.

Domnul Dragoș Lucian Rădulescu (secretar de stat, Ministerul Educației și Cercetării; de la tribună):

Bună ziua!

Secretar de stat Dragoș Rădulescu, de la Ministerul Educației.

Ministerul Educației și Cercetării susține proiectul de lege.

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 58/2020 are ca principal scop implementarea unor măsuri prin care procesul de învățământ în mediul universitar și preuniversitar să se desfășoare în bune condiții.

Și avem în vedere în special măsurile de desfășurare online.

Astfel, în mediul universitar acestea privesc nu numai activitățile de predare, învățare și evaluare, dar și cele privind susținerea tezelor și licențelor, lucrărilor de masterat și de doctorat, iar în mediul preuniversitar, obținerea gradelor didactice sau definitivarea în învățământ, de asemenea, se pot realiza prin intermediul unor module online.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul președinte Cîmpeanu, Comisia pentru învățământ, prezentați raportul.

Domnul Sorin Mihai Cîmpeanu (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

În baza prevederilor art. 94 și art. 115 alin. (3) din Regulamentul Camerei Deputaților, cu adresa PL-x 239 din 6 mai 2020, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a primit, spre dezbatere pe fond, Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 58/2020.

Proiectul de ordonanță are ca obiect stabilirea unor măsuri privind buna funcționare a sistemului de învățământ pentru asigurarea continuității procesului de învățământ, așa cum a precizat și domnul secretar de stat, pe durata stării de urgență și până la "eliminarea restricțiilor privind adunările publice", astfel încât, inclusiv pentru formele de învățământ cu frecvență redusă, procesul de învățământ să se poată realiza și în modul online.

Totodată, se preconizează instituirea unor reglementări speciale referitoare la examenul național de definitivare în învățământ sesiunea 2020, precum și la modalitatea de susținere a probelor pentru obținerea gradelor didactice în anul 2020.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

În urma dezbaterii, în ședința din data de 12 mai 2020, comisia, cu unanimitate - subliniez - unanimitatea voturilor celor prezenți, a propus adoptarea unui raport de adoptare în forma prezentată de inițiator.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Vă rog, faceți legătura cu doamna președinte Gavrilă, de la Grupul PSD.

Se pregătește doamna Cherecheș.

Doamna Camelia Gavrilă (prin audioconferință):

Mulțumesc, domnule președinte.

Noi am analizat, am dezbătut în comisie și am decis, și din perspectiva Grupului politic al PSD, să susținem această ordonanță care vine cu reglementări de etapă necesare legate de modul în care se pot desfășura activitățile didactice în sistemul universitar, în sensul predării, evaluării și în sistem online.

De asemenea, sunt chestiuni legate de definitivare, de gradul II, de gradul didactic I, chestiuni pe care le-am susținut și care au venit ca o completare de etapă.

Ce ar fi de subliniat este însă că există o anumită dinamică și o fluiditate legislativă destul de derutantă în domeniul acesta educațional. Unele aspecte sunt explicabile, pentru că e o noutate, și presiunea pandemiei cu care ne confruntăm și a suspendării cursurilor în sistemul clasic generează disfuncții și nevoia de corecții, alteori sunt însă inabilități, sunt reveniri, sunt anulări de ordine, și în acest context ne confruntăm recent cu un set de reglementări care apoi sunt anulate. Ar fi de dorit ca echipa ministerială să fie mai atentă la elaborarea acestora, pentru ca, ordonanțe după ordonanțe sau ordin ministerial după ordin ministerial, să nu anuleze foarte repede ceea ce deja începea să fie conturat. Deci, e nevoie de mai multă predictibilitate, mai multă temeinicie în abordările respective.

De asemenea, trebuie să subliniem că și examenele naționale care vizează elevii, acestea se referă mai ales, în ordonanța noastră, la profesori, dar și examenele care vizează elevii, încă sunt sub un semn de întrebare. Se constată - chiar la acest moment am informații că există persoane din personalul auxiliar sau nedidactic al școlilor care sunt sub suspiciune de infecție cu COVID. Deci cred că e foarte bine să analizăm de zece ori înainte de lua o măsură și de a vedea cât punem preț pe sănătatea elevilor, pe sănătatea studenților sau a cadrelor didactice și cum putem organiza lucrurile.

Deci un vot favorabil de etapă, dar în același timp invocăm seriozitatea și poate că săptămâna următoare, când vom vorbi și de o moțiune, lucrurile vor putea fi clarificate mai în detaliu, cu toate aceste derapaje sau amânări pe care trebuie să le reglăm într-o formă sau alta.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Grupul PNL.

O invit pe colega noastră, doamna Cherecheș. Vă rog, faceți legătura!

Doamna Florica Cherecheș (prin audioconferință):

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Este, într-adevăr, un proiect foarte necesar care ne introduce într-un cadru legislativ pentru posibilitatea desfășurării online a activităților de predare, învățare, examinare, susținere a examenelor de licență, masterat, doctorat, admitere la studii universitare.

Guvernul României manifestă multă responsabilitate și seriozitate în abordarea educației, care este o prioritate pentru noi, și este o prioritate, cred, pentru toată lumea, pentru că o societate educată este o societate care se poate dezvolta și care este prosperă. Și sigur că această pandemie ne-a lovit pe toți, în mod unitar, și toată lumea este confruntată cu această problemă și a trebuit să se ia decizii în funcție de situația apărută.

Cred că încă sunt foarte multe lucruri de rezolvat, dar, încetul cu încetul, punând pe prim-plan siguranța, securitatea, sănătatea copiilor, a părinților, a cadrelor didactice, aceste reglaje și aceste modificări se fac în funcție, sigur, și de recomandările Comitetului Național de Situații Speciale de Urgență, pentru că adesea ei sunt cei care permit sau interzic desfășurarea unor activități.

Și eu, ca membru, ca vicepreședinte al Comisiei pentru învățământ, primesc foarte multe solicitări și vedem că sunt două..., eu știu, linii diferite cu privire la a se merge la examen, a nu se merge la examen. Dar, în acest moment, se consideră că cel mai important lucru este să ducem toate aceste activități educaționale în online. Sigur că recunoaștem că sunt încă probleme cu privire la dispozitivele folosite de copii, dar și aici s-au luat măsuri pentru achiziționarea a 250.000 de tablete. Sunt o mulțime de inițiative locale prin care încercăm să susținem, să ajutăm copiii să se poată conecta, să nu rămână nimeni în urmă, pentru că este foarte important să le dăm copiilor încredere că vor reuși să treacă și peste acest lucru.

Deci toate aceste examene care țin de elev, de student, dar și partea de examene la care sunt supuse în această perioadă - sau urmează să fie - cadrele didactice pentru obținerea definitivatului în învățământ, gradul didactic numărul I, numărul II, toate acestea se vor putea desfășura și online și sigur că așteptăm ca, pe parcurs, în funcție de ceea ce se va mai întâmpla și de evoluția epidemiei în România, să intrăm cu niște măsuri pe care să le avem în vedere pentru anul viitor școlar.

Toate aceste măsuri și această ordonanță este valabilă pentru anul școlar 2019-2020.

Sigur că deputații Partidului Național Liberal vor susține adoptarea acestei ordonanțe și a acestui proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

În continuare, din partea Grupului minorităților naționale, îl invit pe domnul secretar al Camerei, domnul Dragoș Zisopol. Vă rog.

Domnul Dragoș Gabriel Zisopol (de la tribună):

Vă mulțumesc, stimate domnul președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați invitați,

Încă de la început doresc să vă spun că voi vota în favoarea PL-x 239/2020 - Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 58/2020 referitoare la măsurile luate pentru buna funcționare a sistemului de învățământ pe durata existenței restricțiilor privind adunările publice.

PL-x-ul reglementează la nivel universitar și preuniversitar măsurile necesare asigurării continuității procesului de învățământ, folosind și modul online.

Și aș vrea să dau câteva exemple: activitățile de predare-învățare-evaluare, procesul de admitere la studii universitare, examenele naționale pentru elevi și cadre didactice și exemplele ar putea continua.

Mi-am pus și îmi pun în continuare un mare semn de întrebare, și în calitate de cadru universitar, în legătură cu ce se va întâmpla cu cei care nu au la dispoziție infrastructura necesară. Mă refer aici la capitolul laptopuri și exemplele pot continua până la nivel de Internet.

Și aș vrea să dau un exemplu elocvent al rectorului, de data aceasta, Cîmpeanu, care, așa cum bine știți, este și președintele Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport din Camera Deputaților, care a reușit să cumpere pentru toate cadrele didactice din universitatea pe care o coordonează, iată, laptopuri - nu este puțin lucru -, să ducă la biblioteca universității laptopuri pentru studenții care au nevoie, să le asigure Internetul necesar. Iată un exemplu ce trebuie urmat.

În plus, a reușit să și doneze peste 8.000 de tablete celor din preuniversitar. Un exemplu elocvent, pe care cu toții cred că ar trebui să-l urmăm.

În acest context, să știți că și următoarea propunere legislativă, Pl-x 126/2020, se referă la această infrastructură și cred că vom fi de acord să votăm în favoarea acestei propuneri. Mă refer la cea de pe punctul 13 al ordinii de zi.

Având în vedere contextul actual și celeritatea ce se impune, vă propun și Domniilor Voastre să votați în favoarea raportului de adoptare.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Nu mai sunt alte intervenții.

Rămâne la votul final, neavând amendamente.

Următoarea.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 8 december 2021, 8:15
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro