Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 20 mai 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.51/17-06-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
28-07-2020
27-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 20-05-2020 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 20 mai 2020

  1. Dezbaterea și adoptarea solicitării prim-ministrului României, domnul Ludovic Orban, adresată Parlamentului, cu privire la încuviințarea stării de alertă pe teritoriul României, instituită prin Hotărârea Guvernului României nr.394/2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.410/18.05.2020.

 

Ședința a început la ora 15.13.

Lucrările ședinței au fost conduse de domnul Ion-Marcel Ciolacu, președintele Camerei Deputaților, și de domnul Robert-Marius Cazanciuc, vicepreședinte al Senatului, asistați de domnul Dragoș Gabriel Zisopol, secretar al Camerei Deputaților, și de domnul Mario-Ovidiu Oprea, secretar al Senatului.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Un secretar de la Senat, vă rog. (Discuții.)

Ședință comună online a Camerei Deputaților și Senatului, miercuri, 20 mai.

Doamnelor și domnilor deputați și senatori,

Declar deschisă ședința comună de astăzi a Camerei Deputaților și Senatului.

Ordinea de zi și programul de lucru, precum și modalitatea de desfășurare pentru ședința comună au fost stabilite de Birourile permanente ale celor două Camere, cu participarea liderilor grupurilor parlamentare, fiind afișate pe site-urile celor două Camere.

Programul de lucru va dura până la finalizarea ordinii de zi. (Discuții.)

Da, domnule lider, întrerupem. Spuneți! (Discuții.)

Vreți procedură înainte de deschiderea ședinței sau după? (Discuții.)

Doamnelor și domnilor deputați și senatori,

Intrăm în ordinea de zi.

Procedură.

Domnule lider, vă rog.

Domnule lider.

Haideți să citesc procedura și, până atunci, dânsul ne sună.

Vă rog frumos, stați cu telefoanele deschise. Da?

Intrăm în ordinea de zi.

Solicitarea prim-ministrului Guvernului României, domnul Ludovic Orban, adresată Parlamentului, cu privire la încuviințarea stării de alertă pe teritoriul României, instituită prin Hotărârea Guvernului României nr.394/2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.410/18.05.2020.

În cursul zilei de luni, 18 mai 2020, a fot primită solicitarea prim-ministrului Guvernului României, domnul Ludovic Orban, adresată Parlamentului, cu privire la încuviințarea stării de alertă pe teritoriul României.

Birourile permanente, reunite în ședință comună, cu participarea liderilor grupurilor parlamentare, au hotărât ca aceste documente să fie trimise Comisiilor juridice ale celor două Camere în vederea examinării și întocmirii raportului comun și a proiectului de hotărâre, iar pentru elaborarea avizului comun au fost sesizate Comisiile pentru sănătate ale Camerei Deputaților și Senatului.

Termenul de depunere a fost stabilit la data de 20 mai 2020, toate documentele, inclusiv proiectul de hotărâre, au fost afișate pe site-ul celor două Camere.

Din partea Guvernului, are cuvântul domnul ministru Raed Arafat, pentru prezentarea Hotărârii Guvernului nr.394/2020.

Aveți cuvântul, domnule ministru, succint, dacă doriți... (Discuții.)

La pupitru? La pupitru, jos, acolo.

Domnul Raed Arafat - secretar de stat la Ministerul Afacerilor Interne:

Bună ziua!

Deci Hotărârea de Guvern pentru declararea stării de alertă prevede o perioadă de 30 de zile și, bineînțeles, în ea, măsurile care urmează să fie aplicate, bineînțeles, conform legislației și conform Legii nr.55. La acest moment, sunt în curs de elaborare ordinele miniștrilor care vor implementa aceste măsuri și urmează să vedem care va fi evoluția situației, bineînțeles, după prima fază a perioadei de relaxare.

În cadrul hotărârii sunt prevăzute măsurile la nivelul mai multor sectoare, mai ales sectorul sanitar, dar și sectorul transporturi, sectorul economic și alte sectoare care au un impact asupra lor din cauza situației în care ne aflăm acum, fiind problema cu epidemia... sau pandemia pe plan mondial, chiar, pentru că nu putem să ne separăm de restul țărilor și de ce se întâmplă în fiecare din țările europene sau din țările lumii.

Referitor la propunerile pe care le-am primit, avem o singură propunere, la acest moment, de modificare, și asta este la pct.4, referitor la anexa nr.3, articolul 3 punctele 1 și 2. Se propune modificarea lor și solicităm revenirea la forma inițială, care a fost adoptată în hotărârea de Guvern.

Deci acesta este punctul la care solicităm revenirea: articolul 3 punctele 1 și 2 din anexa nr.3.

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc, domnule ministru.

În continuare, are cuvântul doamna deputat Laura Moagher, reprezentantul Comisiei juridice, pentru prezentarea raportului comun al proiectului de hotărâre.

Vă rog, doamna deputat.

Doamna Laura-Mihaela Fulgeanu-Moagher:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Raport comun asupra Hotărârii Guvernului nr.394/18.05.2020 privind declararea stării de alertă și măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.

În conformitate cu prevederile art.13, pct.30 din Regulamentul activităților comune ale Camerei Deputaților și Senatului și ale art.4 alin.(3) și (4) din Legea nr.55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, Comisia juridică de disciplină și imunități din Camera Deputaților și Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări din Senat au fost sesizate în vederea examinării și întocmirii raportului comun și a Proiectului de hotărâre a Parlamentului asupra Hotărârii Guvernului nr.394/18.05.2020 privind declararea stării de alertă și măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul de hotărâre, prin avizul nr.468/18 mai 2020.

Comisia pentru sănătate publică a Senatului și Comisia pentru sănătate și familie a Camerei Deputaților au hotărât, cu majoritate de voturi, să adopte aviz comun favorabil.

Hotărârea Guvernului are ca obiect reglementarea unor măsuri începând cu data de 18 mai 2020, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.

Măsurile de prevenire și control al infecțiilor, condițiile concrete de aplicare și destinatarii acestor măsuri, precum și instituțiile și autoritățile publice care pun în aplicare sau urmăresc respectarea aplicării măsurilor pe durata stării de alertă sunt prevăzute în anexele: nr.1, respectiv - "Măsuri pentru creșterea capacității de răspuns", anexa nr.2 - "Măsuri pentru asigurarea rezilienței comunităților", anexa nr.3 - "Măsuri pentru diminuarea impactului tipului de risc".

Membrii celor două Comisii juridice sesizate în fond au dezbătut hotărârea în ședință comună.

În urma dezbaterilor, au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului reunit al Camerei Deputaților și Senatului, spre dezbatere și adoptare, prezentul raport comun și Proiectul de hotărâre privind încuviințarea stării de alertă și a măsurilor instituite prin Hotărârea Guvernului nr.394/2020 privind declararea stării de alertă și măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.

Amendamentele respinse sunt redate în anexă la prezentul raport comun.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Începem dezbaterile generale, care vor viza întreg conținutul proiectului de hotărâre.

Avem lista cu înscrierile la cuvânt din partea grupurilor parlamentare - doi reprezentanți din partea fiecărui grup, Camera Deputaților și Senat, în total - 6 minute pentru fiecare grup reunit, conform acordului liderilor.

O să începem cu..., vă rog, domnul Radu Preda - nu? -, din partea Grupului Partidului Social Democrat de la Senat.

Domnule senator, domnule lider, puteți...

Domnul Radu-Cosmin Preda:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte al Camerei Deputaților,

Domnule președinte al Senatului,

Stimați colegi,

Vreau să vă mărturisesc faptul că sunt profund dezamăgit de cum a fost realizată această trecere de la starea de urgență la cea de alertă.

În primul rând, vă rog să vă amintiți de faptul că am avut trei zile, 15, 16, respectiv 17 mai, în care ne-am aflat într-un real pericol cu toții, din cauza faptului că Guvernul nu a binevoit să gândească și să adopte strategii din timp.

În al doilea rând, trebuie să vă aduc în atenție faptul că o parte dintre măsurile adoptate acum, în stare de alertă, sunt deja tardive. De exemplu, purtarea măștii în mod obligatoriu în spațiile închise putea fi adoptată de la bun început, de când a năvălit această pandemie peste noi.

De ce au fost luate măsuri atât de târziu? Abia acum colegii liberali au avut timp să dea televizorul pe alte canale să vadă cum procedează și alte state și ce ar trebui făcut? De ce nu este declarată de ministrul sănătății, nici până la această oră, starea de epidemie? Și, dacă tot am adus în discuție domeniul sanitar, vreau să vă întreb, la modul cel mai serios, și doresc chiar și un răspuns din partea dumneavoastră, stimați liberali: cine plătește pentru excesul de mortalitate din lunile acestea, exces datorat gravelor boli cronice alungate din spitale de psihoza COVID pe care ați indus-o?

Lipsa testelor a făcut imposibilă internarea în condiții de siguranță a bolnavilor cu cancer, și lunile pierdute de aceștia, cu siguranță, se traduc în ani de viață pentru ei. Astfel, ați golit, cu cinism, 34 000 de paturi de spital. Cu același cinism, afirmați acum că trebuie repornită activitatea. Cum se poate face asta fără teste sau cu teste patronate de mafia din organizațiile dumneavoastră județene? De ce nu compensați, de la Casa de Asigurări de Sănătate, testarea în ambulator, ca să se poată cu adevărat interna pacienți în flux normal? De ce aceste teste în ambulator se fac doar pe banii pacienților, oameni care imediat ar trebui să fie la tratament în spital pentru a putea supraviețui? Ghiciți ce, când au ieșit testele negative, a fost deja prea târziu pentru mulți dintre ei. Cine răspunde pentru oamenii care au murit cu zile din cauza incompetenței unui Guvern care crede că deține adevărul absolut?

În toată această perioadă de pandemie, pentru Guvernul PNL au primat doar interesele de partid și cele clientelare: să concediați după bunul plac profesioniști, să puneți în loc patroni de pompe funebre ori frizeri.

Vi s-a atras atenția că protocoalele din sistemul sanitar sunt prost făcute pentru această perioadă, iar oamenii mor pe holuri, pentru că așteaptă cuminți minunatele teste pentru COVID-19. De ce internați cu forța pacienții asimptomatici? Doar ca să consumați în exces echipamente cumpărate în mod dubios de la firme care, până mai ieri, se ocupau cu comerțul de vinuri și de cafea?

Medicii sunt amenințați și legați de mâini. I-ați umilit cu acei 500 de euro, pe care nici acum nu i-au primit, și îi puneți, cu cinism, să privească neputincioși cum mor cei pe care ar putea să-i salveze.

Domnilor din PNL,

Dumneavoastră ați adus România într-o stare deplorabilă. Oamenii mor de foame, pentru că nu ați avut soluții reale pentru cei care și-au pierdut locurile de muncă și pentru cei cărora le-ați închis afacerile. Economia este la pământ, iar ceea ce ne-așteaptă este de-a dreptul catastrofal.

Noi, senatorii PSD, votăm astăzi această stare de alertă, dar - și este un mare "dar" aici - vreau să țineți minte că există și un revers al medaliei, iar toate aceste familii și companii din România, pe care le-ați nenorocit în mod direct și indirect, din cauza măsurilor aberante adoptate de dumneavoastră, cu siguranță vor fi trecute în dreptul unei guvernări eșuate a PNL.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc, domnule lider.

Domnul senator Daniel Fenechiu, din partea Grupului Partidului Național Liberal.

Domnul Cătălin-Daniel Fenechiu:

Când pot începe?

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Acum, domnul senator, vă auzim în plen.

Domnul Cătălin-Daniel Fenechiu:

Mulțumesc, domnilor președinți.

L-am ascultat cu atenție pe liderul Grupului parlamentar al PSD de la Senat, care a pus o serie de întrebări. Din păcate, n-a pus două întrebări care sunt, zic eu, foarte importante. Prima dintre ele este o întrebare care vizează: care e motivul pentru care Guvernul liberal a găsit stocuri goale și n-a găsit nimic în depozitele care existau pe zona de sănătate? Și a doua întrebare este: care este motivul pentru care suntem chemați astăzi să aprobăm o hotărâre de Guvern, în contextul în care hotărârea de Guvern este un act administrativ care se dă în executarea unei legi și care în nicio țară normală nu poate fi aprobat de către Parlament? Pentru că, dragii mei, vreau să vă spun că hotărârea de Guvern este un act administrativ care poate fi atacat în instanța de contencios administrativ de orice român nemulțumit, mai puțin în situația pe care ați generat-o dumneavoastră, în care actul administrativ numit hotărâre de Guvern este aprobat de Parlament și devine o hotărâre de natură politică, care nu este supusă controlului judecătoresc.

Deci, lăsând la o parte toate alegațiile și toate demagogia că luptați pentru drepturile omului, dumneavoastră n-ați făcut nimic altceva decât ați răpit românilor posibil nemulțumiți de conținutul hotărârii de urgență să se adreseze instanțelor de judecată, aducând hotărârea de Guvern, într-o manieră total nedemocratică, total neuzuală, în fața Parlamentului României.

Lăsând la o parte toate acestea, vreau să vă spun că știu că sunteți nemulțumiți că Guvernul a administrat impecabil criza medicală. Știu că sunteți nemulțumiți că nu puteți ataca Guvernul, pentru că măsurile luate au dus la niște efecte care sunt evidente, salutare și apreciate în toată Europa.

Veniți astăzi să ne spuneți că românii mor de foame? Nu, dragii mei, românii nu mor de foame, pentru că Guvernul s-a ocupat de protecția socială, a asigurat șomaj tehnic pentru toți cei care aveau nevoie de șomaj tehnic, a asigurat resurse societăților comerciale și IMM-urilor, are un plan cu care va veni în cel mai scurt viitor și va asigura continuarea redresării economice și, practic, vă lasă fără posibilitatea de a spune orice. Iar dumneavoastră în momentul ăla nu faceți nimic altceva decât încercați să amputați orice măsură guvernamentală, s-o faceți inaplicabilă prin amendamente, prin nebunii și prin alte lucruri.

Vă amintiți, probabil, că ați cenzurat decretul Președintelui. Vă amintiți, probabil, că voi sunteți, cei de la PSD, cei care ați stabilit că hotărârea de Guvern ar trebui să fie aprobată de Parlament. Râde lumea de noi!

Cu toate astea, având în vedere că pe noi chiar ne interesează soarta românilor, vom vota pentru starea de alertă, pentru că românii au nevoie de o reglementare, fie chiar nu atât de bună cât ne-am dori noi, și vă asigurăm că Guvernul liberal se va ocupa de binele românilor și va ajuta România să treacă de această criză.

Vă doresc succes, rațiune și vă recomand să lăsați Guvernul să lucreze...

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Domnule senator, domnule senator, cu permisiunea dumneavoastră...

Domnul Cătălin-Daniel Fenechiu:

Da.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Am înțeles că încălcăm legea, fiindcă propunem să votăm hotărârea de Guvern?! Spuneți-ne, că stopăm procedura. Sunteți un jurist...

 

Domnul Cătălin-Daniel Fenechiu:

Da, încălcați legea, domnule președinte, pentru că hotărârea de Guvern este un act dat...

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Atunci, eu suspend ședința. Eu suspend ședința... Chem liderii.

Sub nicio formă - nu sunt un jurist atât de marcant ca dumneavoastră -, n-are rost să mai continuăm această ședință.

Domnul Cătălin-Daniel Fenechiu:

Domnule președinte,

Putem face discuții de dragul celor care ascultă, fără discuție, însă vreau să vă spun...

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Nu, nu, domnule senator, e o acuzație foarte gravă...

 

Domnul Cătălin-Daniel Fenechiu:

... că juriști de marcă...

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

... faptul că noi astăzi încălcăm legea!

Domnul Cătălin-Daniel Fenechiu:

Deci noi astăzi aprobăm o hotărâre de Guvern printr-o hotărâre a Parlamentului!

V-aș ruga să vă uitați în istoria democratică a României sau a oricărui stat democratic: unde o hotărâre de Guvern este aprobată de hotărârea Parlamentului? Și dacă vă dați răspunsul, suspendați, faceți ce vreți dumneavoastră, România oricum va merge mai departe!

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Bun, mulțumesc mult.

Domnul Cătălin-Daniel Fenechiu:

Cu drag!

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Aș dori, Comitetul liderilor, să ne întrunim. (Discuții la prezidiu.)

Atunci, domnule lider, vă rog frumos!

Pe procedură, vă rog frumos, interveniți.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte.

Cred că e o chestiune fundamentală și esențială pe care o avem în discuție și pe care n-o putem pune sub sfera declarațiilor politice.

Prin urmare, în calitate de lider al deputaților Partidului Național Liberal, vă rugăm să ducem procedura până la capăt și să finalizăm pentru că e important ca astăzi să avem acest act normativ adoptat.

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc mult, domnule lider, chiar vă mulțumesc pentru intervenție.

Continuăm. Aș dori să luăm legătura cu domnul președinte Dan Barna, din partea Grupului USR. Reprezintă atât Grupul de la Camera Deputaților, cât și Grupul de la Senat.

Vă rog.

Domnul Ilie Dan Barna:

M-auziți?

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Da, domnule președinte, vă ascultăm.

Domnul Ilie Dan Barna:

Bună ziua!

Încă auzeam secvența de stand-up comedy de adineauri și..., datorită întârzierii de pe laptop, și de asta nu m-am lămurit. Deci pot să-mi exprim punctul de vedere.

Mulțumesc.

Uniunea Salvați România, evident, va vota înființarea stării de alertă, încuviințarea acesteia, o facem pentru că suntem convinși că acest Guvern are nevoie de un instrument legal - și accentuez acest cuvânt - pentru a putea administra situația specială în care continuăm să ne aflăm.

Noi am spus întotdeauna că vom fi constructivi, pentru că, până la urmă, Guvernul acesta e al României, și nu e al PNL, cum n-a fost nici al PSD, până acum câteva luni. E totuși al tuturor cetățenilor, și nu e doar Guvernul unora care au carnete de partid de o culoare sau alta. Și felul în care ieșim din criză chiar ne privește pe fiecare dintre noi. Și constructiv însă nu înseamnă că închidem ochii - și s-a văzut și pe parcursul ședinței de astăzi de la Camera Deputaților.

Noi am înțeles că în toată această perioadă sunt necesare măsuri specifice, le-am și susținut. Am înțeles că e nevoie de restricții, însă oamenii au nevoie de mai mult de atât, e nevoie de o perspectivă care să ne ajute să înțelegem cum se va schimba viața noastră în următoarele luni și mai ales ce fac autoritățile pentru a-i sprijini pe români să-și recupereze, cât mai rapid se poate, ceea ce s-a pierdut în ultima perioadă. Pentru că, dacă suntem onești cu noi înșine, românii au pierdut foarte multe lucruri. Au pierdut locuri de muncă, au pierdut oportunități de afaceri și au pierdut aparența aceea de normalitate, de viață normală, care e atât de importantă.

Viața culturală a dispărut aproape cu totul, în sensul larg al termenului de viață culturală. Și, dacă în privința economiei Guvernul a propus foarte... și a produs foarte puține lucruri (am discutat acum două zile), poate măcar culturii să i se ofere o mână de ajutor în perioada următoare. USR a depus amendamente în acest sens și sper să rămână în forma finală. Oamenii însă trebuie să știe când se pot întoarce, fie și gradual, la lucrurile care pentru ei contează.

De la începutul acestei crize, am văzut cu toții tot felul de contradicții și cârpeli, și stângăcii: s-au luat decizii de pe o zi pe alta, iar în unele cazuri a treia zi s-a revenit asupra a ceea ce se stabilise în prima zi. Predictibilitate, deși e un cuvânt frumos și-l spunem cu toții, nu a existat. Aceasta este o stare de fapt care trebuie să înceteze și e necesar să înceteze. Și nu cred că în 20 mai - e, cumva, poate un pic de ironie fină, e ziua primelor alegeri libere de după revoluție, acea Duminică a Orbului de unde a pornit totul -, nu cred că mai putem să fim surprinși de situație. Nu putem să ieșim în fața oamenilor și să continuăm să ridicăm din umeri la multe din întrebările legitime pe care le punem, pentru că avem deja modele în alte țări, avem deja experiență proprie - bună, rea, așa cum am reușit s-o acumulăm. Și chiar... noi credem, continuăm să credem că e nevoie de un plan și că acesta se poate realiza.

Și că e nevoie de un plan ne spune și Comisia Europeană. Se vede până la Bruxelles că România stagnează. Suntem încă în țara în care funcționează legi și instituții schilodite de Liviu Dragnea: Secția specială de prigonit magistrații e încă acolo, legile justiției sunt încă în dezacord cu recomandările Comisiei de la Veneția.

Și nu spuneți că n-ați fost avertizați. Am văzut astăzi un spectaculos... spectaculoasă prestație de ipocrizie a vechilor partide, în care se împingeau unul pe altul la microfon să explice cum susțin reforma justiției, și PSD-ul, și PNL-ul în egală măsură, dat fiind că, atunci când au contat însă voturile, lucrul ăsta nu s-a întâmplat. Aveți pe masă propunerile noastre concrete pentru îndreptarea acestor aberații, și pentru Secția specială, și pentru legile justiției, sunt inițiative depuse de USR în ultima perioadă. Haideți să vedem dacă promisiunile de astăzi chiar devin realitate. Până acum n-ați vrut s-o faceți. Și să fie foarte clar: nu putem continua să invocăm pandemia pentru a refuza să punem justiția în ordine.

Tot Comisia ne spune într-un raport care ar trebui să-i facă pe unii dintre oamenii din ministere să roșească, ne mai spune câteva lucruri (raportul, chiar zilele acestea): pentru digitalizare s-au făcut într-adevăr niște pași, e un lucru pozitiv, dar lipsește aproape complet corelarea lor, practic, instituțiile continuă să se digitalizeze fiecare la ea acasă, fără nicio legătură cu celelalte; bugetul nu adună destui bani și, dacă pot să am o notă aici, nici nu încurajăm companiile să producă ca să aibă de unde plăti, iar ce se colectează se pierde în cunoscutele deja conducte transpartinice de risipit bani publici, mufate la pușculițe de partid; investiții în infrastructură nu există în realitate la acest moment, vorbim în continuare doar de planuri; nu se reformează administrația, sistemele sunt fix la fel, iar despre IMM INVEST, iată că și Comisia ne spune exact ce am spus și noi acum două zile: efectul e mic chiar și în condițiile în care ar funcționa ireproșabil, ceea ce am recunoscut cu toții că nu e cazul.

Și pentru că vorbim de Parlament, nu pot să nu remarc cu amărăciune cum în textul de astăzi s-a intervenit cu amendamente în spatele cărora se ascunde doar lupta politică pe posturi de conducere în spitalele noastre. Aceea este explicația intervenției colegului meu de mai devreme, foarte, foarte corectă. Citez dintr-un amendament depus chiar de PSD: "Autoritățile publice locale, pentru unitățile sanitare din subordine, exercită atribuția de numire, suspendare și eliberare din funcție a persoanelor care ocupă funcții de conducere." Deci, practic, PSD-ul vrea să continue să păstreze numirile în spitale în subordinea administrațiilor locale pentru a conserva exact acele rețele de putere care au îngenunchiat sistemul sanitar și care sunt unul din motivele principale pentru care reacția a fost atât de slabă și s-au întâmplat drame cum a fost cea de la Suceava.

Aici am ajuns: ca în vremea celei mai mari crize de sănătate publică din istoria noastră modernă să conteze mai mult controlul instituției decât performanța ei. Continuați să insistați să țineți incompetenți pe funcții doar pentru că sunt membri de partid, prieteni, parteneri de bere. Vă e pur și simplu frică de profesioniști care nu ascultă de baroni locali, fie ei..., că asta e ironia, fie roșii, fie galbeni. Vi se pare că spitalele noastre sunt bine administrate? Sunteți așa de mulțumiți de performanțele managerilor încât vreți să-i păstrați cu orice chip? De ce folosim un act pentru întărirea baronilor locali? Folosim un act de o responsabilitate pentru țară, această criză și această stare de alertă, pentru a întări controlul baronetului asupra sistemului sanitar. Chiar nu putem privi mai departe de interesele acestea meschine de plătit obligații?!

Da, o să votăm pentru, deoarece Guvernul are nevoie să aibă acest instrument funcțional, dar gândirea aceasta care ne sufocă, de tip "Mâine e o altă zi, vedem noi atunci ce-om face, hai s-o scoatem la liman cu datoriile de astăzi!", nu ne duce nicăieri. România chiar are nevoie de un plan pentru poimâine.

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc, domnule președinte.

Văd o solicitare de la domnul Seidler Cristian-Gabriel, dorește să intervină pe procedură, din partea Grupului USR.Vă rog, faceți legătura.

Și, pe urmă, luăm legătura cu domnul Victor Ponta.

V-ascultăm, domnule Seidler.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Da, domnule președinte.

Îmi cer scuze de întârziere, am încercat pe toate sistemele posibile să cer cuvântul pe procedură încă înainte să intrăm în ordinea de zi.

Domnule președinte,

În baza articolului... (Neinteligibil.)... Camerei Deputaților și Senatului, vă solicit, în numele Grupului parlamentar al USR, să supuneți la vot suplimentarea ordinii de zi cu Pl-x 282/2017 conform înregistrării la Camera Deputaților, L365/2017 la Senat. E vorba despre eliminarea pensiilor speciale ale parlamentarilor, care poate fi realizată doar în plenul reunit, așa cum a indicat Curtea Constituțională a României.

Felul în care veți proceda, domnule președinte al Camerei Deputaților, dar și președinte al PSD, felul în care vor vota mai apoi parlamentarii țării vor arăta intenția adevărată, de a păstra sau de a elimina pensiile speciale, începând acum cu cele ale parlamentarilor. Nu vă ascundeți în spatele unor pretexte procedurale, există acoperire în Regulament pentru ceea ce vă solicităm. Acum, să vă vedem intențiile reale.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Domnule lider, o singură întrebare: avem raport?

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

În lipsa raportului, care întârzie de aproape trei ani de zile, plenul reunit, fiind suveran, poate adopta proiectul de lege...

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Stați, mai rămâneți pe fir, să putem verifica dacă este.

Știm că această procedură este la Cameră, dar nu pe plen reunit... neexistând raport...

Doresc, liderii de grup, să vă apropiați.

 

PAUZĂ

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

OK. În primul rând, aș vrea să specificăm un lucru. Domnul Seidler, nefiind vicelider sau lider de grup, nu avea... dar fiind o problemă atât de importantă cea pe care a solicitat-o, am luat-o în discuție cu liderii de grup.

Vă rog, domnule vicelider USR.

Domnul Iulian Bulai:

Mulțumesc, domnule președinte.

Personal, consider că buna-credință este mai importantă decât anumite cutume parlamentare. De aceea, în ciuda refuzului dumneavoastră de a dezbate într-o formă care ar fi putut fi pusă în discuție astăzi, cred că este foarte important să avem un angajament din partea tuturor liderilor de grup că în următoarea ședință a Comisiei pe statut se va discuta acest proiect și se va da un raport, pentru a putea fi dezbătut în plenul reunit al Camerei Deputaților și Senatului. Fără această procedură, cred că suntem împotmoliți. Ar trebui să începem cu un angajament din partea dumneavoastră, pentru că aveți majoritate în Cameră, pentru a duce la îndeplinire această procedură.

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Aș dori să iau legătura cu domnul președinte Victor Ponta.

Domnule președinte, vă ascultăm.

Domnul Victor-Viorel Ponta:

Alo!

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă ascultăm, domnule președinte.

Domnul Victor-Viorel Ponta:

Vă mulțumesc, domnule președinte, nu eram sigur că mă auziți.

Pentru că voiam să auziți și dumneavoastră, și restul oamenilor care ne urmăresc că există și voturi împotrivă. Și alături de colegii mei de la PRO România, așa cum am votat împotriva legii adoptate săptămâna trecută, vom vota și împotriva acestei proceduri foarte ciudate. Oricine trece de anul II la Facultatea de Drept știe că în Parlament nu votezi hotărâri de guvern.

Dar, din punct de vedere politic, vom vota împotrivă pentru a explica, pentru foarte mulți oameni care sunt de aceeași părere cu noi, că nu facem altceva... nu faceți dumneavoastră, toți cei care votați "pentru" azi, altceva decât să dați puteri mai mari unui guvern, Guvernul Orban, care în ultimele luni a dovedit deja, în primul rând, că este incapabil să-și apere cetățenii.

M-aș fi bucurat acum să votăm acel proiect de lege al PRO România - PSD prin care se dădeau oamenilor măști. Din păcate, s-a votat ieri la Senat, dar Guvernul încă nu-l pune în aplicare, însă dă amenzi celor care nu au măști.

M-aș fi bucurat să votăm azi sancționarea acelor înalți funcționari din Guvern vinovați de crimele de la Suceava, pentru că acolo oameni care puteau să fie salvați au murit din cauza incompetenței și protecției politice.

Aș fi vrut să votăm azi măsuri economice, ca să fim siguri că nu vom mai păți ca în 2010, atunci când firmele românești și românii au plătit cu viața lor, cu buzunarul lor, cu nivelul lor de trai greșelile și hoțiile unora aflați la guvernare.

Aș fi vrut astăzi să văd că nu dăm mai multe puteri unui guvern care gândește cu o minte de milițian de dinainte de ʹ89, ne dă amenzi, ne sancționează, dar nu sprijină oamenii atunci când vrem să-i sprijinim. Și tot acest Parlament a votat să sprijinim oamenii în ceea ce privește ratele la bănci, în ceea ce privește banii către utilități. Acest Guvern și Partidul Național Liberal s-au opus tuturor măsurilor bune pentru români.

Aș fi vrut ca azi să votăm să interzicem Guvernului actual să mai vândă muncitori români, să mai vândă bușteni, să mai vândă grâu, să ne vândă, de fapt, pe noi toți și viitorul nostru.

Din păcate, azi ni se cere să dăm mai multe puteri unui guvern pe care noi, cei de la PRO România, îl considerăm ilegitim, băgat pe gâtul Parlamentului ca o formă de șantaj de președintele Iohannis, în luna martie, un guvern pe care trebuie să-l dăm imediat jos, nu să-i dăm mai multe puteri, puteri pe care să le folosească împotriva cetățenilor și împotriva interesului României. Așa încât vom vota împotrivă.

Și îmi doresc cât mai curând ca Parlamentul României, reprezentându-i pe oameni, să dea jos acest Guvern și să se ocupe de problemele oamenilor, nu de ale celor aflați, prin șantaj, la guvernare.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Din partea Grupului UDMR, domnul senator Cseke Attila.

Domnul Cseke Attila-Zoltan:

Mă anunțați dumneavoastră?

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă ascultăm, domnule senator.

Domnul Cseke Attila-Zoltan:

Domnule președinte al Senatului,

Domnule președinte al Camerei Deputaților,

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Stimați reprezentanți ai Guvernului,

Încep prin a vă spune că, așa cum am fost și cu ocazia dezbaterii și votului asupra decretelor președintelui republicii prin care s-a decretat și apoi s-a prelungit starea de urgență, UDMR va vota și încuviințarea stării de alertă instituită de către Guvern.

În același timp, așa cum se întâmplă în orice parlament democratic, care are rolul de a controla executivul și de a formula și critici, este evident că am urmărit cu interes activitatea Executivului din perioada pandemiei de coronavirus. Guvernul, premierul și președintele republicii nu trebuie să fie supărați pe Parlament. Incoerența, bâlbele, punctele de vedere și contradicțiile dintre miniștri s-au ținut în lanț, au devenit uzuale în activitatea Executivului. Și acestea nu sunt vina Parlamentului.

Evidențiez doar câteva dintre ele.

După ce la începutul pandemiei prim-ministrul a îndemnat autoritățile și instituțiile publice să trimită și ele personalul, alături de sectorul privat, în șomaj tehnic, a uitat să aloce și resursele financiare necesare. Colac peste pupăză, la instituțiile culturale aflate în subordinea autorităților administrației publice locale, lipsite total de venituri în perioada pandemiei, s-a abrogat la rectificarea bugetară și fondul de 3% instituit prin Legea bugetului de stat pe anul 2020 pentru finanțarea acestora. Deși ordonanța de urgență care reglementează șomajul tehnic nu face diferență între contractele de muncă după statutul public sau privat al angajatorilor, autoritățile administrației publice locale au fost lăsate singure să se descurce, din fonduri proprii. Angajații unui teatru privat primesc plata șomajului tehnic de la stat, cei ai teatrelor de stat din subordinea autorităților locale, nu.

În ceea ce privește zona transfrontalieră, Guvernul a acționat cu întârziere, după nenumărate sesizări și cereri ale autorităților locale, și în mod incomplet. În această zonă sunt mii de lucrători transfrontalieri, români sau maghiari, care circulau zilnic dintr-o țară în alta înaintea izbucnirii pandemiei și desfășurau activitate economică în România sau în Ungaria. Deși au existat nenumărate solicitări ale consiliului județean în acest sens pentru lucrătorii transfrontalieri cu activitate zilnică, nu s-a deschis punctul de trecere a frontierei de la Valea lui Mihai. Doar acum, când există un val de intrare în țară, se face acest lucru. Unde este logica elementară aici?

Și da, stimați colegi, acest Guvern PNL-PMP a avut extraordinar de multe bâlbe. Printre ultimele se numără și un ordin comun a două ministere în al cărui prim articol se aprobă recomandări pentru un anumit tip de activitate, iar în anexă sunt prevăzute interdicții și obligații.

Stimați colegi,

Înțelegem că în an electoral există tendința partidelor de a vedea totul prin ochii alegerilor și votului, dar îndemnăm Guvernul Orban să poarte dialog cu formațiunile politice și cu Parlamentul. Dacă așa ar fi făcut în ultimele două luni, incoerența și bâlbele în luarea măsurilor, în comunicarea acestora puteau fi mult diminuate.

UDMR va vota pentru încuviințarea stării de alertă.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc, domnule senator și lider al Grupului UDMR din Senat.

Domnule deputat Petre Movilă, după ce terminați la telefon, vă invităm aici.

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Partidul Mișcarea Populară - parlamentarii PMP vor vota Hotărârea Camerei Deputaților și Senatului referitoare la Hotărârea Guvernului nr.394/18.05.2020 privind declararea stării de alertă și măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. Considerăm că hotărârea este necesară, în condițiile în care încă suntem sub amenințarea coronavirusului, iar relaxarea prea rapidă poate avea efecte negative semnificative. Nimic nu poate fi mai important decât siguranța cetățenilor.

Starea de alertă nu este un motiv de polemică parlamentară, iar opiniile diferite privind măsurile implementate nu ar trebui să fie divergente, pentru că, vă readuc aminte, scopul nostru aici este să protejăm România. Toate dezbaterile din ultimele zile ar fi trebuit să aibă ca scop principal îmbunătățirea condițiilor pentru mediul de afaceri, pentru sistemul sanitar, grija pentru elevii și profesorii noștri. În schimb, nu am avut parte decât de comentarii ironice, fără niciun scop clar, de speculații infantile, de remarci acide și de bisericuțe parlamentare, fiecare cu agenda proprie.

Hotărârea de guvern vine să reglementeze cadrul legal pentru reluarea activităților cotidiene. Un Parlament dezbinat în fața pandemiei de coronavirus va duce la și mai multă neîncredere în rândul populației, unde deja s-au văzut manifestări virulente care îndeamnă la nesupunere, la agresiuni împotriva instituțiilor statului. Măsurile luate prin intermediul stării de alertă nu trebuie să permită riscuri, sistemul sanitar trebuie protejat, la fel și mediul de afaceri, care a suferit cel mai mult din momentul instituirii stării de urgență, iar bâlbâielile din ultimele două luni de zile trebuie corectate. Firmele au nevoie de stabilitate și de predictibilitate, pe lângă un pachet de măsuri economice care într-adevăr să-i ajute pe oamenii de afaceri.

Partidul Mișcarea Populară cere de la voi, stimați colegi parlamentari, responsabilitate și solidaritate. Acum este momentul să demonstrăm din nou că merităm toată încrederea românilor care ne-au trimis aici, în Parlamentul României.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Aș dori cu domnul președinte Călin Popescu-Tăriceanu.

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Domnilor președinți,

Stimați colegi senatori și deputați,

Am să-mi scot masca, pentru că am văzut că a apărut un ordin comun al Ministerului Sănătății și Ministerului de Interne care spune că în adunările publice, dacă se păstrează o distanță de mai mult de 3 metri, se poate renunța la folosirea măștii.

Am să vă prezint punctul de vedere al colegilor mei deputați și senatori din ALDE și al meu referitor la situația în care ne aflăm și la punctul de pe ordinea de zi.

Am ajuns să discutăm despre o nouă stare excepțională pentru toată țara, subliniez, pentru că Guvernul este incapabil să facă ceea ce o lume întreagă face, și anume să testeze cu cap, să testeze masiv și să testeze local. Dacă ar fi făcut acest lucru și nu ar fi fost cu mintea doar la alegeri, întâi la anticipate și acum la cele la termen, astăzi cred că nu am mai fi fost în această situație. În cel mai rău caz, s-ar fi pus problema unor stări de alertă la nivel local, acolo unde s-au identificat focare și zone cu potențial de a deveni focare. Ca atare, ALDE nu poate accepta ca o țară întreagă să sufere din cauza unor incompetenți, care încă ne mai guvernează.

Nu trebuie să uităm că legea care a fost adoptată recent de Parlament, mă refer la legea privitoare la starea de alertă, a fost amendată drastic de către Parlament, dar tot rămâne un lup în blană de oaie, adică miroase prea tare a stare de urgență camuflată.

Am spus și vreau să repet, starea de alertă ar trebui să fie numai una locală, și nu una națională și sigur că ar fi trebuit date responsabilități și atribuții autorităților locale în acest sens. În condițiile în care sunt extrem de multe județe în care numărul de bolnavi poate fi numărat pe degetele de la o mână, nu vedem care e sensul ca și aceste județe să fie penalizate.

Și am o situație - la zi, aș spune - a numărului de cazuri confirmate, pe județe, conform rapoartelor făcute de INSP - Institutul Național de Sănătate Publică. Vă dau câteva exemple, pe perioada 10 mai - 15 mai, apoi 15 mai - 20 mai:

  • în Arad, 13 în prima perioadă, 6 în a doua perioadă;
  • Brăila, zero - zero;
  • Caraș-Severin, 1 și zero;
  • Covasna, 9 și 1;
  • Călărași, 8 și 8;
  • Giurgiu 6 și 8;
  • Maramureș, 10 și 5.

Vreți să vă continui?

  • Oltul, zero - zero;
  • Prahova, 3 și 4, și Prahova e județ cu potențial turistic, care moare, da?
  • Satu Mare, 2, respectiv 2;
  • Vaslui, 13 și 3;
  • Vâlcea, zero - 1.

Și nu e lista... nu vă pot citi toată lista, ca să nu vă rețin prea mult.

Deci insistența de a bloca întreaga economie, în condițiile în care Guvernul se laudă că am avut cele mai puține victime din univers, miroase a altceva, și nu a grijă pentru oameni. Și miroase a dorință de a mai umple câteva din pușculițele de partid, prin achiziții dubioase, fără licitație și direcționate către firmele de partid.

Acum, cu privire la textul ordonanței... hotărârii de guvern, îmi cer scuze.

1. Este inadmisibil că, în condițiile în care românii așteaptă la granița de vest 16 ore, Guvernul pune în anexa nr.3 la hotărârea de guvern decizia de a închide cinci puncte de trecere a frontierei cu Ungaria, puncte care ar fi putut să preia traficul, bineînțeles, de la frontiera cu țara vecină.

2. Este complet inacceptabil ca activitatea cultelor religioase să fie reglementată printr-un ordin comun al Ministerului de Interne și cel al Sănătății. Haideți să nu ne băgăm în funcționarea cultelor cu cizmele și cu administrația, reglementată toată povestea asta prin ordine militare.

În concluzie, ALDE nu va vota pentru stare de alertă la nivel național, deoarece costurile economice și democratice sunt mult prea mari.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul deputat Florin Roman, din partea Grupului Partidului Național Liberal, liderul de grup.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnilor președinți,

Doamnelor și domnilor colegi,

Am să încep și eu cu niște cifre, pentru că eu cred că trebuie să le reamintim zi de zi celor care se opun unor măsuri necesare pentru salvarea vieții oamenilor. Astăzi, 20 mai 2020: 1 141 de decese, 30 000 de cetățeni români aflați în izolare, 11 000 de cetățeni români aflați în carantină și 17 387 de cazuri confirmate. Asta este România astăzi, când noi suntem chemați să dăm un vot asupra acestui act administrativ.

Doamnelor și domnilor colegi,

E clar că se degajă două opinii: opinia celor responsabili, și aici vorbim de cei care gestionează concret această situație fără precedent, Guvernul României, și avem cealaltă parte, a celor care spun: nu votăm starea de alertă, nu avem soluții, dar nici nu vrem să... adică vrem să fim Gică Contra, fără a fi măcar o discuție măruntă despre minime soluții.

Vă reamintesc, dragi colegi, că în momentul în care această pandemie a început să-și producă efectele, din nefericire, România a fost complet nepregătită. Guvernul PSD ne-a lăsat cu stocurile zero materiale și aparatură sanitară. Și cât de bune ne-ar fi fost astăzi dacă nu cele opt spitale regionale, măcar unul dintre ele, ca să putem să avem o infrastructură sanitară necesară.

Vă mai reamintesc că Guvernul PSD era preocupat să dea jos Guvernul Orban. Guvernul PSD își dorea cu orice preț să suprapună o criză politică peste o criză sanitară. Este același lucru: acum se vorbește de moțiune de cenzură, suprapusă peste criza sanitară. Ăsta este adevărul, că vă place, că nu vă place, stimați colegi.

Vorbiți în permanență de tunuri. Dumneavoastră, cei de la PSD, ați inventat tunurile. Pentru că, dacă ne uităm în presa vremii, vedem că ați inventat tunurile financiare, pornind de la baronii lui Adrian Năstase și până în zilele noastre. Ce bine ar fi fost, dragi colegi, ca ultimii miniștri ai sănătății să nu fie preocupați de șpagă, de exemplu. Și voi vorbiți de șpagă! Atenție, că vorbiți de funie în casa spânzuratului! Un alt coleg de-al dumneavoastră, ministru, se ascunde prin Parlament de justiție. Păi, dumneavoastră ne vorbiți nouă de tunuri, când liderii dumneavoastră reprezentativi sunt astăzi nu în izolare, nu în carantină - e adevărat că nici în arest -, dar sunt pe la instanțe, fiind acuzați de fapte de corupție?! Lucrurile astea, stimați colegi, nu se uită.

M-aș fi bucurat să avem o clasă politică responsabilă, care pentru o perioadă scurtă să lase la o parte lupta politică - oricum, ne așteaptă campania electorală - și să vină cu soluții. Singurele soluții pe care le-am auzit sunt de un populism ieșit din comun.

Și aici am constatat că noua majoritate construită în jurul PSD nu are limite în a stabili populisme. Am văzut "dăm măști gratis". Bravo! Bravo! "Dăm totul gratuit." Bravo! Și pe de altă parte veniți și spuneți: vai de mine, dar ce facem cu economia?

Adică dumneavoastră vreți să reduceți tot ceea ce înseamnă parte de venituri la bugetul de stat și, în același timp, să măriți cheltuielile cu gratuități, fără număr, fără număr.

Mi-e greu să cred, domnule președinte Tăriceanu, așa cum vă cunosc, ca un liberal adevărat, că ați devenit adeptul gratuităților oferite de domnul Ponta și colegii lui de conjunctură. Îmi este foarte greu să înțeleg cum dumneavoastră, ca un liberal adevărat, care vorbeați întotdeauna de circulația mărfurilor, de circulația persoanelor... de libera circulație a persoanelor, de tot ceea ce înseamnă ideile de bază sau unele idei de bază ale Uniunii Europene, astăzi sunteți cot la cot cu cei care spun: nu e bine, nu trebuie lăsat să circule, nu trebuie să facem așa, nu trebuie... Unde sunt oare justa valoare și justul echilibru? (Discuții.)

În altă ordine de idei...

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Domnule președinte Tăriceanu, veți avea drept la replică și...

Domnul Florin-Claudiu Roman:

În altă ordine de idei, stimați colegi, Partidul Național Liberal, în timp ce dumneavoastră îl asediați din toate părțile, îl hărțuiți, aduceți miniștri săptămână de săptămână la ora Guvernului, la moțiuni simple și așa mai departe, în timp ce dumneavoastră faceți treaba asta, Guvernul liberal face ceea ce trebuie: pregătește planul de măsuri pentru revigorarea economică, pentru că vă reamintesc că nu toată economia și-a închis porțile, nu toată economia și-a suspendat activitatea. Știu că vă doare foarte tare, dar în momentul în care nu recunoști nici datele INSP-ului, nici ale Eurostat-ului care îți vorbesc de faptul... Și ar trebui să fiți mândri că România, pe care dumneavoastră o ponegriți, are cea mai mare creștere economică în primul trimestru. Și dacă ne comparăm cu aceeași perioadă a anului trecut, lucrurile stau la fel de bine. În loc să dați încredere românilor, în loc să le spuneți: e greu, dar trecem împreună peste asta, nu faceți decât să distrugeți sistematic ceea ce face Guvernul, nu faceți decât să blocați prin tot cea ce puteți activitatea Guvernului. De fapt, în concluzie, nu faceți altceva decât să puneți, iertați-mă, că vă spun asta, prin multă iresponsabilitate, în pericol viața românilor.

Știu că vă doare că nu suntem în situații precum cea a Italiei, cea Spaniei, cea a Angliei, cea a Germaniei și a Franței, nu suntem, pentru că am avut oameni ca Raed Arafat pe care... (Discuții.), pe care l-ați susținut, iar în momentul în care și-a spus părerea de specialist, ați început să-l ponegriți. Noi am rămas aceiași oameni, credem în specialiști, credem în epidemiologi, credem că cei care trebuie să vorbească sunt ei, iar noi să tăcem.

Așa să ne ajute Dumnezeu și așa să ne judece românii pe fiecare! (Aplauze.)

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu mulțumesc.

Domnul lider Benedek Zacharie.

Și... A! Dreptul la replică, vă rog.

Domnule Arafat, domnule ministru, dacă doriți și dumneavoastră drept la replică.

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Dragi colegi,

L-am ascultat cu atenție pe antevorbitor. Am avut pentru o clipă senzația că sunt înainte de 1990, când totul în România era perfect, totul mergea bine, autoritățile spuneau să facem totul pentru propășirea poporului și așa mai departe. Și atunci a apărut o butadă celebră pe care astăzi am menționat-o într-o postare pe Facebook. Acea butadă suna în felul următor: "Dacă la noi e atât de bine și la ei, adică în Occident, e atât de rău, de ce e la ei atât de bine și la noi atât de rău?"

Mutatis mutandis, același lucru se întâmplă acum prin discursul antevorbitorului. Am auzit că totul e perfect, că economia e ajutată, că situația e bună. Sigur, noi am fost obligați să stăm două luni în casă, dar, în schimb, muncitorii sezonieri aveau libertatea să circule ca să ajutăm economiile occidentale, că asta e preocuparea noastră.

S-a făcut programul IMM INVEST. Sunt 100 000 de cereri și, până în momentul de față, un număr ridicol de mic de solicitări de dosare ale IMM-urilor care au fost aprobate.

Mai departe, ne-a anunțat chiar adineauri antevorbitorul meu...

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Încercați să finalizați, domnule senator.

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

... că avem o creștere economică senzațională - și cu asta închei.

Domnule, dacă e așa de bine și avem așa o creștere, înțeleg atunci un singur lucru: că la 1 septembrie pensiile o să se majoreze cu 40% și o să se dea și alocațiile la copii, că au atâția bani, ar fi și păcat să nu facă gestul acesta.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul lider de grup UDMR, Benedek Zacharie.

Vă rog.

Domnul Benedek Zacharie:

Domnilor președinți,

Stimați colegi,

Prin definiție, Parlamentul legiferează, iar Guvernul, fiind Executiv, pune în aplicare legile. Tot prin definiție, legile au caracter general care creează un cadru și reglementează obiectivele care urmează să fie atinse, iar Guvernul stabilește detaliile necesare. Totul se bazează pe colaborare, dialog și încredere între puterile statului.

De mai mulți ani această teorie nu funcționează în România, contextul dificil creat de această pandemie a scos în evidență modul deficitar în care au ajuns să funcționeze mecanismele constituționale. Prin acapararea puterii efectul acestora s-a diminuat, iar din cauza lipsei dialogului, ele au devenit contraproductive și, peste toate acestea, domnește o neîncredere generală.

Nu pot explica altfel anomaliile la care asistăm astăzi. În situație de criză, mai ales în acest caz, fără precedent, Guvernul ar trebui să acționeze rapid și eficient, dar, în realitate, nu se întâmplă astfel. Avem în față un tablou sumbru în care sunt evidente neîncrederea, nesiguranța, bâlbele frecvente în exprimarea unor decizii și în modul de comunicare. Lipsa unui dialog instituțional și de dezbatere a măsurilor care urmează să fie luate, a direcției de mers a generat această situație nouă și, după părerea noastră, aberantă din punct de vedere constituțional, la care Legislativul nu vine cu un act cu caracter specific, cu un cadru pe care Guvernul ar trebui să-l urmeze, ci cu o lege plină de detalii, urmată de o hotărâre de încuviințare.

Chiar și așa, nu credem că măsurile nu vor fi urmate de haos și de nemulțumiri. Executivul nu a explicat clar motivul pentru care a decis unele interdicții în cazul unor operatori economici sau sectoare ale economiei. De exemplu, în cazul teraselor, cu respectarea măsurilor sanitare, dar, în schimb, se constată îmbulzeală în magazine, piețe și mijloace de transport în comun.

De ce măsurile nu sunt diferențiate pe zone geografice, în funcție de rata îmbolnăvirilor și de gradul de nesupunere al cetățenilor, demonstrat în perioada stării de urgență? Și întrebările pot continua.

Aceste semne de întrebare vor genera și mai multă neîncredere, atât din partea Parlamentului, dar mai ales din partea populației. Neîncrederea populației în corectitudinea deciziilor Guvernului nu se va transforma niciodată în respectarea regulilor și nici în solidaritate.

Întrebare, stimați guvernanți: când pot începe activitățile economice, când putem începe, treptat, adevărat, dar viața normală? De ce în această perioadă, când școlile nu funcționează, nu se igienizează, nu sunt modernizate? De două luni, nimeni nu se ocupă de această problemă și când va începe anul școlar vom avea tot atâtea școli cu toalete în curte, tot atâtea școli fără aviz sanitar.

De asemenea, fără un program de revenire treptată a economiei, lista de interdicții și excepții de la interdicții, precum și măsurile lipsite de finalitate vor întâmpina numai respingere.

Fără un orizont de speranță și de rațiune a limitărilor, ne este teamă că și ceea ce s-a realizat până acum, și anume evitarea colapsului sistemului sanitar este pus în pericol. Dar cu toate acestea, date fiind amendamentele, restricțiile prevăzute, dată fiind situația generată, cauzată de pandemie, UDMR-ul va vota hotărârea de încuviințare a hotărârii Guvernului privind declararea stării de alertă.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Și ultimul vorbitor, domnul Simonis, liderul Grupului Partidului Social Democrat.

Mi-aș dori mult să nu avem drept la replică.

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Mulțumesc, domnule președinte.

Am să încerc să nu pronunț niciun nume, deși e complicat.

Spunea un antevorbitor - citez - "că râde lumea de noi".

Da, domnilor de la PNL, râde lumea de dumneavoastră, pentru că ați ajuns să acuzați Parlamentul pentru un demers de a încuviința o stare de alertă, demers pe care l-ați inițiat dumneavoastră, mă rog, Guvernul dumneavoastră, în cursul acestei săptămâni, printr-o solicitare făcută de Guvern la adresa Parlamentului de a încuviința această stare de alertă. Vă dați seama în ce situație ridicolă ați pus Guvernul?

Râde lumea de dumneavoastră, pentru că n-ați explicat nici până astăzi de ce, timp de trei zile, în România nu a existat nicio reglementare în domeniul stării de alertă, pentru că dumneavoastră, cei de la Guvern, ați uitat să trimiteți la Parlament proiectul de lege. Vă văd extrem de supărați și deranjați pentru faptul că Parlamentul încuviințează starea de alertă. Da. Acest Parlament nu are încredere într-un Guvern incompetent și simte nevoia să aibă acest mecanism de control pe măsurile, de multe ori abuzive, pe care Guvernul le propune.

Avem exemplu. Și un alt antevorbitor ne spunea că nu știu cine încearcă să protejeze nu știu ce șefi incompetenți de spitale.

Stimate domn, n-am să vă pronunț numele, dar acești șefi incompetenți de spitale sunt cei care sunt în prima linie de trei luni de zile și sunt cei mai expuși la infectarea cu acest virus.

În schimb, evident că trebuie să avem un control și nu putem permite ca în continuare coafeze, chelneri, șefi de pompe funebre să ajungă șefi de spitale, oameni buni! În România, în ultimii 30 de ani, probabil, cu siguranță, au fost foarte multe numiri politice aberante, dar niciodată, niciun partid politic n-a numit șefi de spital șefi de pompe funebre sau chelneri! Niciodată! Cu atât mai puțin într-o stare de alertă, într-o stare de urgență, într-o situație de criză sanitară. E un aspect extrem de important, și de aceea am intervenit.

De asemenea, a fost necesar să oprim aceste abuzuri grosolane prin care pensionari, care depășeau cu un minut, cu cinci minute ora până la care puteau să iasă din casă, primeau amenzi de 20 000 de lei - 200 de milioane de lei vechi! Am spus-o și zilele trecute: probabil că, în vilele de protocol unde locuiesc cei de la Guvern, e foarte mică suma asta. Pentru omul de rând este o sumă colosală.

A trebuit să amendăm proiectul depus de Guvern, pentru că, dacă obligi cetățenii să poarte mască, trebuie să ai capacitatea să o pui la dispoziție persoanelor vulnerabile, persoanelor defavorizate. Îl auzeam pe Cîțu, pe ministrul, pe cămătarul Cîțu - Cîțu Cămătaru, rimează știți foarte bine cu cine! - l-am auzit spunând că avem o mare creștere economică. Astăzi un alt domn ne spunea că nu ne putem permite această cheltuială cu măștile. Hotărâți-vă! Avem creștere și aveți bani ori nu avem?

De asemenea, începem să intrăm sau am intrat într-o criză economică de proporții. Ați luat zero măsuri economice în favoarea oamenilor și a societăților. Nu mai repet câte măsuri luate de Parlament le-ați atacat la CCR. Însă relansarea economică nu se face nici cu restricții la nesfârșit și nici cu amenzi ca să vă faceți dumneavoastră planul și venituri la buget pentru a acoperi găurile lui Cîțu din buget. Nu dând amenzi la oamenii care întârzie cinci minute aduceți bani la buget! Și de aceea trebuie să amendăm acest proiect.

În final, pentru a nu lungi la nesfârșit, vă anunț că parlamentarii PSD, deputați, Grupul parlamentar al PSD din Camera Deputaților, va vota încuviințarea stării de alertă, în condițiile pe care le-am spus și cu amendamentele făcute și modificările făcute, însă vă spun că nu vom permite abuzuri, nu vom permite restricții aberante și nu vom permite prelungirea acestei stări la nesfârșit. Nu vom permite aceasta, și de aceea e bine că va trebui să veniți în Parlament de fiecare dată când doriți să instituiți această stare de alertă.

O ultimă chestiune. V-am auzit plângând pe umerii doctorului Raed Arafat. Mi-ar fi și jenă, ținând cont de faptul că este cunoscut faptul - știm cu toții - că, acum două luni, acum trei luni, ministrul Vela cerea rapoarte peste rapoarte și căuta pretexte pentru a-l demite. Stau și mă întreb: dacă v-ar fi ieșit acest plan, cine ar fi dus lupta cu acest COVID-19, cu acest virus blestemat? Cîțu? Vela? Grindă? Cine o făcea?

Am mai auzit o acuzație și cu asta închei. Ne acuzați de faptul că, acum două-trei luni, patru luni, se încerca nu știu ce moțiune de cenzură. Din nou, mi-ar fi jenă. În 12 martie, Cîțu a fugit din Parlament pentru a-și depune mandatul de premier desemnat, și dumneavoastră vorbiți de responsabilitate? Când alte țări negociau, se întâlneau, negociau toate grupurile parlamentare, toate forțele politice pentru a implementa măsuri împotriva răspândirii virusului, dumneavoastră convocați partidele pentru a face anticipate.

Puțină decență, vă rog mult!

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Am încheiat dezbaterile generale.

Urmează dezbaterile pe articole ale proiectului de hotărâre.

Reamintesc procedura votului electronic la distanță.

Domnule Tănase, doriți să interveniți? Nu. Mulțumesc mult.

Exprimarea votului prin mijloace electronice se face în intervalul de timp de minimum cinci minute, alocat votării, anunțat de președintele de ședință, textul "puteți vota!", fiind afișat pe ecranul dispozitivelor.

Deputatul sau senatorul are următoarele posibilități:

  • apăsarea tastei "da", caz în care deputatul sau senatorul va fi înregistrat "prezent", cu opțiunea de vot "pentru";
  • apăsarea tastei "nu", caz în care deputatul sau senatorul va fi înregistrat "prezent", cu opțiunea de vot "contra";
  • apăsarea tastei "ab", caz în care deputatul sau senatorul va fi înregistrat "prezent", cu opțiunea de vot "abținere";
  • apăsarea tastei "nu votez", caz în care deputatul sau senatorul va fi înregistrat "prezent", în categoria celor care nu și-au exprimat nicio opțiune de vot.

În cazul în care nu apăsați nicio tastă, sunteți considerat absent la votul respectiv.

Rezultatul votului este contorizat sub fiecare buton la vot.

La încheierea votului, pe ecranul dispozitivului de vot va fi afișat textul "vot oprit".

După finalizarea ședinței, rezultatele voturilor exprimate de către fiecare parlamentar vor fi afișate pe site-urile Camerei Deputaților și cel al Senatului.

Cu aceste precizări, începem dezbaterea pe articole.

Dacă la titlul proiectului de hotărâre sunt obiecții. La titlu.

Nu sunt.

Adoptat.

La preambul? Nu sunt.

Adoptat.

La articolul unic sunt obiecții sau comentarii?

Nu sunt.

Adoptat.

La articolul unic, punctul 1.

Am o rugăminte. Liderii de grup să avem o discuție privind amendamentele admise și respinse. Domnilor, și decideți. (Discuții la prezidiu.)

Domnule lider al Grupului UDMR, vă rog să luați cuvântul.

Domnul Benedek, da?

Domnul Benedek Zacharie:

Da.

Vă mulțumesc.

Deci avem un amendament respins la numărul curent 17, art.5 pct.1 lit.d): "Valea lui Mihai, județul Bihor - feroviar și rutier (cu excepția traficului feroviar de marfă)". Și noi adăugăm "lucrători transfrontalieri".

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Conform deciziei Comitetului liderilor, acest amendament va fi parte integrantă din proiectul de hotărâre. Stai o secundă.

Cel de al doilea... cel de-al doilea... Păi, nu... cel de-al doilea.

Comisia, vă rog. Domnul...

Doamna Laura-Mihaela Fulgeanu-Moagher:

Da, domnule președinte.

La anexa numărul 3, articolul 3 punctele 1 și 2 se modifică, rămânând în forma Guvernului.

Vă mulțumesc. (Discuții.)

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și domnul lider PNL, vă rog.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte.

Rugămintea este să suplimentăm acel punct de frontieră de la Valea lui Mihai cu încă două puncte de frontieră: cel de la Salonta și de la Turnu.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc.

Deci, cu cele trei modificări, supunem la vot proiectul de hotărâre în integralitatea sa.

Da, domnule ministru, vă rog.

Încercați să purtați masca.

Domnul Nini Săpunaru - secretar de stat la Departamentul pentru Relația cu Parlamentul:

Mulțumesc.

Deci, conform negocierii dintre Ministerul de Interne maghiar și român, astăzi, care s-a făcut, rugămintea ar fi să nu mai trecem cele trei vămi absolut deloc în acea anexă. Acolo trecerea este liberă.

Deci nu mai menționăm acele trei vămi...

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Domnule ministru! Domnule ministru...

Domnul Nini Săpunaru:

... în anexă deloc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

... trebuie un text. Da?

Noi suntem la Parlament, nu la Guvern, acolo merge pe bandă, aici e cu texte...

Domnul Nini Săpunaru:

Deci nu... Scoatem cu totul cele trei vămi din anexă. Nu mai vorbim nimic de ele.

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Domnule Tobă, haideți să facem un...

Domnul Nini Săpunaru:

Deci anexa aceea face doar interdicție. Nu mai există interdicție pe Valea lui Mihai, Salonta și Turnu.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă rog. Vă rog, haideți cu secretariatul și cu cineva de la Comisia juridică, faceți textul să-l citim înainte să-l supunem la vot, să avem procedura închisă.

Doamna Moagher, la domnul Tobă, la domnul secretar general adjunct.

Vă mulțumesc mult.

Scrieți-l!

  ................................................

Ați terminat?

Vă rog frumos, doamna deputat Moagher.

Doamna Laura-Mihaela Fulgeanu-Moagher:

Da, domnule președinte.

La anexa nr.3 se elimină de la punctul A literele a), b) și d) de la articolul 5. Urmează a se renumerota de către Consiliul Legislativ.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Perfect.

Mulțumesc mult.

La articolul unic, punctul 2, sunt obiecții sau comentarii?

Nu sunt.

Adoptat.

La articolul unic, punctul 3, sunt obiecții sau comentarii?

Nu.

Adoptat.

La articolul unic, punctul 4, sunt obiecții sau comentarii?

Nu sunt.

Adoptat.

La articolul unic, punctul 5, sunt obiecții sau comentarii?

Nu.

Adoptat.

Am încheiat dezbaterile.

Vă rog să vă pregătiți pentru exprimarea votului deschis, electronic, la distanță.

Supun votului proiectul de hotărâre în ansamblul său, cu cele trei modificări convenite de Comitetul liderilor.

Domnule Tănase, sunteți pregătit pentru vot?

Vă mulțumesc.

Vot, vă rog! (Discuții.)

 

PAUZĂ

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă rugăm... Tehnicul! Stop vot!

Doamnelor și domnilor deputați și senatori,

Dintr-un număr de 465 de deputați și senatori și-au exprimat votul un număr de 417, dintre care:

  • da - 372 de voturi pentru;
  • nu - 37;
  • abțineri - 6;
  • 2 - nu votez.

Hotărârea a fost adoptată.

Ordinea de zi fiind epuizată, declar închisă ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului.

Vă mulțumesc.

 

Ședința s-a încheiat la ora 16.41.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 12 august 2020, 0:57
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro