Plen
Ședința Camerei Deputaților din 3 iunie 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.55/26-06-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
28-07-2020
27-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 03-06-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 iunie 2020

19. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului (PL-x 457/2019) și a Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copiilor (PL-x 203/2020) (rămase pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 457/2019 203/2020

Domnul Florin Iordache:

................................................

17. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului; PL-x 457/2019 și Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copiilor; PL-x 203/2020.

La primul este raport de adoptare, la celălalt de respingere.

Domnule președinte Halici, prezentați raportul.

Și apoi dezbateri generale.

Domnul Nicușor Halici (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport comun asupra inițiativelor legislative PL-x 457/2019 și PL-x 203/2020.

Cele două inițiative au ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 272/2004, în scopul accelerării reformei structurii de protecție a copilului în România, prin facilitarea și urgentarea procedurilor de plasare a copilului instituționalizat într-o familie, cel mai prielnic mediu pentru creșterea și dezvoltarea sa personală.

În urma dezbaterilor care au avut loc în ședințele online ale celor două comisii, membrii acestora au hotărât, cu majoritate de voturi, adoptarea cu amendamente a proiectului de lege cu nr. PL-x 457/2019 și respingerea proiectului de lege cu nr. PL-x 203/2020, prevederile celui din urmă fiind preluate, parțial, ca amendamente, în forma adoptată de cele două comisii.

Fac precizarea că proiectele de lege fac parte din categoria legilor organice. Pentru ambele propuneri, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Cele două comisii propun plenului Camerei Deputaților adoptarea cu amendamente a Proiectului de Lege PL-x 457/2019 și respingerea Proiectului de Lege PL-x 203/2020.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Imediat!

La dezbateri generale, domnul Dobrovie. Vă rog. Grupul PNL.

Domnul Matei-Adrian Dobrovie (de la tribună):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Este un proiect extrem de important, pentru că vizează Legea-cadru nr. 272/2004 privind protecția și drepturile copilului.

Ieri am sărbătorit Ziua adopției și pe această cale vreau să le urez la mulți ani, multă sănătate și multă putere celor care fac acest gest nobil, și anume, să ia în plasament familial sau în adopție niște copii, să ofere unor copii traumatizați, unor copii abandonați posibilitatea să înceapă o nouă viață, să le ofere căldură, căldura unui cămin, a unei familii. Familia este mediul cel mai prielnic pentru dezvoltarea copiilor și, ca urmare, am contribuit și eu la îmbunătățirea acestui proiect, am avut acest proiect PL-x 203, care parțial a fost preluat în proiectul Guvernului, care viza practic facilitarea plasamentului familial și a adopției, astfel încât copiii din sistemul de protecție... Avem în sistemul de protecție din România peste 50.000 de copii care toți își doresc și merită să aibă o familie iubitoare, în care să se dezvolte, fiind mediul cel mai propice pentru dezvoltarea lor armonioasă.

Ca urmare, am introdus niște amendamente, niște propuneri, pentru a facilita procedurile, astfel încât să nu mai fie atât de greoaie, astfel încât să nu mai dureze atât de mult, să fie respectate termenele, să fie instituită o ordine clară privind plasamentul familial, și anume, în primul rând, să aibă prioritate familia sau persoana de plasament, pentru că aceasta este cea mai în măsură să-i crească.

Asistenții maternali sunt pe al doilea loc, pentru că totuși plimbarea copiilor de la un asistent maternal la altul nu le asigură stabilitate. Cel mai stabil mediu este, evident, familia. Și atunci, familiile care pot și vor să ia în plasament sau în adopție copii fac un bine mare de tot chiar și statului român, prin faptul că îl degrevează de cheltuieli.

Acest sistem de protecție în care, vă spuneam, sunt peste 50.000 de copii, trebuie degrevat, iar această soluție a familiei de plasament și a adopției trebuie să fie una încurajată și susținută de statul român. Voi susține și amendamente.

Vreau să-mi exprim satisfacția că la Comisia pentru muncă anumite amendamente importante au fost preluate în proiectul Guvernului. Este un proiect bun care instituie inclusiv o alocație de plasament pentru aceste familii care își doresc să facă acest gest nobil și vreau să-i încurajez încă o dată pe cât mai mulți români să facă acest lucru, dacă au posibilitatea și dacă își doresc, pentru că acești copii au nevoie de noi și putem să-i ajutăm, putem să schimbăm vieți, putem să îi scoatem din trauma în care sunt. Este un drum greu, dar vă spun din propria experiență, a unui părinte de plasament, că este un lucru minunat și că acești copii merită toată dragostea noastră.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Continuăm.

Grupul USR, domnul președinte Barna și apoi doamna Gabriela Podașcă, de la PRO România.

Faceți legătura cu domnul Barna!

Domnul Ilie Dan Barna (prin audioconferință):

Bună ziua!

Mă auziți?

Domnul Florin Iordache:

Da, vă aud! Vă rog. Aveți două minute.

Domnul Ilie Dan Barna (prin audioconferință):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Votul de acum și discuția despre această lege e cumva mai mult decât obișnuința activității noastre cotidiene, pentru că, dacă e să fim sinceri unii cu ceilalți, noi facem un spectacol în fiecare zi de plen, în fiecare miercuri, în care încercăm să convingem propriul electorat și o parte din electoratul celălalt ce grozave sunt opiniile noastre și ce păguboase, greșite sau prost formulate sunt opiniile celorlalte partide. Asta facem zi de zi, acesta e cumva jocul politic.

Acum, avem pe masă un subiect, "Educația pentru sănătate", pentru copii, care e dincolo de asta. Și am luat cuvântul - pentru că intervin destul de rar - am luat cuvântul pentru a vă cere tuturor, și celor din PSD, și celor din PNL, și celor din celelalte partide care alcătuiesc acest Parlament, să gândiți fiecare cu mintea dumneavoastră la acest vot.

Discutăm despre două amendamente care sunt față în față, unul admis și unul respins, amendamentul PSD care modifică efectul Legii nr. 45, tocmai adoptată, prin care am admis cu toții, iar președintele a promulgat că e nevoie de educație pentru sănătate, pentru copiii noștri. România este, în momentul de față, pe ultimul loc sau, mă rog, pe primul loc în Europa la mame minore, ceea ce înseamnă că avem o problemă majoră. Faptul că tinerele, copilele, își încep viața sexuală în toalete de școală, arată că avem o problemă majoră.

Și avem două posibilități - cea prin care avem, s-a introdus... asta spune legea, că se va face educație pentru sănătate și toți susținem lucrul ăsta, am votat!

Și avem acum o garanție suplimentară pentru acei părinți care, din considerente religioase sau de altă natură, consideră că respectiv copiii lor n-ar trebui să primească această educație. Și putem respecta acest punct de vedere. Dar cum facem asta, e foarte important.

Sunt două abordări.

Este abordarea propusă de un coleg din PSD, care spunea - "Dacă părintele vrea ca al lui copil să primească educație pentru sănătate, să facă o cerere"; și varianta pe care o propunem noi și va fi susținută de colegii mei, de colegul meu Cristian Seidler, la amendamente, prin care spunem: "Haideți să avem educație pentru sănătate pentru toți copiii și acei părinți care nu vor ca respectiv copiii lor să primească această educație, să facă cerere și să-i retragă", adică opțiunea să fii primit sau opțiunea să ți-l retragi. Și eu vă cer să nu sancționăm toți copiii...

Domnul Florin Iordache:

Concluzionați, vă rog!

Domnul Ilie Dan Barna (prin audioconferință):

... pentru grijile, legitime sau nu, ale unora dintre părinți. Și nu discut acest subiect.

Și atunci vă cer să votați la amendamentul pe care-l vom prezenta, respectiv, să avem educație pentru sănătate pentru toți copiii. Și părinții care nu doresc lucrul acesta să poată să-și retragă copiii. E foarte firesc și e foarte normal și sănătos. Pentru că nu putem să ne apărăm copiii neinformându-i. Protecția se face prin informare, pentru că accesul la această informație e pe toate ecranele cu care copiii noștri se joacă.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Doamna Gabriela Podașcă. Vă rog.

Doamna Gabriela-Maria Podașcă (prin audioconferință):

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Am ascultat cu mare atenție luările de cuvânt de mai devreme și într-adevăr discutăm astăzi despre un pachet destul de amplu de modificări la Legea nr. 272/2004, pe mai multe componente. Eu aș vrea însă să mă concentrez și să aduc în atenție o altă categorie vulnerabilă care este expusă riscului excluziunii sociale și marginalizării și care are mare nevoie de sprijinul nostru.

Or, forma dezbătută astăzi în Camera Deputaților aduce o serie de modificări așteptate, ce-i drept, de peste doi ani de zile de către cei peste 56.000 de copii care trăiesc în sistemul de protecție și cei 3.000 care îl părăsesc, la împlinirea vârstei limită, după ce și-au petrecut viața în centre.

Or, eu cred că acest proiect reprezintă poate cel mai bun cadou pentru copiii din sistemul de protecție, cu ocazia Zilei de 1 iunie. Și o să vă explic de ce.

În 2018, am organizat, împreună cu Consiliul Tinerilor Instituționalizați, cu Autoritatea pentru Protecția Copilului, cu UNICEF și cu sprijinul altor colegi parlamentari o dezbatere legată de nevoia de a avea un pachet integrat de măsuri pentru aceștia, inclusiv legate de sprijinul financiar de care au mare nevoie și tocmai de aceea astăzi chiar vreau să salut faptul că vom vota, în sfârșit, alocarea unei indemnizații în cuantum de trei ori valoarea salariului de bază minim brut pe țară pentru cei care părăsesc sistemul de protecție.

Știu că nu este suficient, pentru că sunt foarte multe provocări, însă chiar cred că este un prim pas pentru cei care-și încep viața de adult în afara sistemului de protecție.

Nu aș vrea să închei fără să fac apel la nevoia de sprijin din partea administrației publice locale, de a-i ajuta pe acești tineri în găsirea de soluții necesare tranziției către o viață independentă. Or, este important să conștientizăm că tinerii care părăsesc centrele de plasament aparțin comunității și este în beneficiul tuturor, până la urmă, să fim alături de ei în identificarea de soluții pentru locuire, sprijin pentru plata chiriei, consiliere, suport pentru găsirea și menținerea unui loc de muncă, iar administrația publică locală poate să fie un partener de nădejde în aceste demersuri.

Stimați colegi,

Mai avem o decizie importantă de luat și un vot pe care trebuie să-l dăm la fel de înțelept ca și pe acesta - și aici mă refer la Legea nr. 273/2004 privind regimul juridic al adopției. Cred că este extrem de important.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, doamnă.

Doamna Gabriela-Maria Podașcă (prin audioconferință):

Și acum, vă transmit și un mesaj din partea Consiliului Tinerilor Instituționalizați - să-l punem pe ordinea de zi cât mai repede, să-l dezbatem, astfel încât, la final, să-i dăm fiecărui copil din sistemul de plasament șansa la o familie.

Vă mulțumesc.

Și Grupul PRO Europa va vota în favoarea acestui proiect.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Mulțumesc.

Domnul Petrică Movilă?

Și apoi domnul Halici, din partea PSD.

Un vorbitor de grup.

Domnul Petru Movilă (de la tribună):

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Partidul Mișcarea Populară va vota acest proiect de lege.

Sunt două componente importante: componenta de susținere a familiei, de susținere a copilului, de integrare a acestuia, după finalizarea statutului de asistat social sau de individ din societate care este în grija statului într-o formă sau alta; vorbim și despre componenta de sănătate, educația pentru sănătate - și aici este foarte important să spunem că rețeaua de medicină școlară ar fi trebuit să fie primul bastion pe care statul român să-l aibă în educația copiilor pentru sănătate.

Fie că vorbim despre educația pentru igienă, fie că vorbim despre educația pentru alimentație, fie că vorbim despre educația pentru prim ajutor, fie că vorbim despre educația pentru mișcare, pentru sport, medicina școlară, împreună cu cadrele didactice, cu asociațiile de părinți, trebuiau să fie cei care să facă primii pași în educația copilului.

Sigur că în textul acestui proiect de lege avem o prevedere clară privind educația sexuală pentru copii. Și este foarte important ca aceasta să se facă cu acordul părinților, cu implicarea părinților, pentru că, până la urmă, cel puțin eu cred, și colegii mei din PMP, părinții trebuie să fie primele modele pentru copii.

Este foarte important să gândim o soluție prin care accesul la Internet, la site-urile cu filme explicit sexuale, porno, să fie îngrădit pentru copii. Este o mare provocare la care societatea românească - și nu numai societatea românească - trebuie să răspundă. Și dacă sunt soluții pentru un proiect de lege și soluția tehnică pentru a frâna accesul copiilor, minorilor, la aceste site-uri cu tentă și cu prezentare explicit sexuală, porno, trebuie să le adoptăm.

De asemenea, eu fac apel și la părinții care au scris, au trimis SMS-uri, mailuri, au postat de ce trebuie ca educația sexuală să se facă cu acordul părinților - și este corect. Dar să aibă grijă de copii, să le dea hăinuțe să se ducă la școală, să mai lase crâșmele și băutura și să le dea cele necesare pentru școală, pentru că grija față de copil nu presupune doar acest punct, presupune, în integralitate, suflet, grijă, implicare.

Și, mai ales, cum spuneam, pentru cei mai mulți dintre copiii noștri, părinții sunt primele modele.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Halici, ultimul vorbitor.

Domnul Nicușor Halici (de la tribună):

Mulțumesc.

Partidul Social Democrat susține inițiativa legislativă, pentru că, în primul rând, are în vedere viitorul, ziua de mâine, ziua în care va trebui să predăm ștafeta. Și pentru asta trebuie să creștem oameni sănătoși, nu doar fizic, ci și moral, etic și mental.

Dacă lucrurile acestea nu le înțelegem - și păcat că Dan Barna nu este astăzi în sală, să mă uit în ochii lui și să-l întreb, cum ar reacționa, ca părinte, dacă i-ar veni copilul în clasa a II-a sau a III-a și ar fi fost învățat în ziua respectivă cum fac sex două persoane, la clasa a II-a, și să spună că aceea este o educație? Nu, aceea e de fapt o distrugere și un impact de multe ori iremediabil asupra caracterului unui copil.

Dacă vorbim despre astfel de derapaje, normal că trebuie sancționate și, bineînțeles, după aceea, legiferate.

Poate uită Dan Barna, dar art. 29 alin. (6) din Constituția României... (Vociferări.)... prevede un... (Vociferări.)... drept fundamental, domnilor, acela că părinții sau tutorii au și dreptul, și obligația de a-și crește copiii... propriilor convingeri!

Am formulat mai rar, ca să înțelegeți și dumneavoastră, da?

Așa că, nu puteți să spuneți că părinții pot duce copiii la școală, îi pot îmbrăca, pot să-i ajute în diverse activități, dar nu-i pot îndruma sau nu pot avea în atenție și formarea lor psihologică.

Amendamentul la care făcea referire Dan Barna sună așa -"... derularea sistematică în unitățile școlare, cu acordul scris al părinților sau reprezentanților legali ai copiilor, de programe de educație pentru viață, inclusiv educație sanitară, în vederea prevenirii contractării bolilor cu transmitere sexuală și a gravidității minorelor...". Fals ceea ce a spus Dan Barna, pentru că în amendament se prevede foarte clar posibilitatea programelor de predare, dar atunci când părinții consideră că, respectiv, copiii pe care îi au în grijă sau pentru care sunt reprezentanți legali, îi pot determina să accepte astfel de informații.

Fapt pentru care considerăm că inițiativa legislativă este una nu doar care trebuie neapărat votată, ci este una care contribuie la viitorul acestei nații, la viitorul poporului și al copiilor, cărora trebuie să le predăm ștafeta.

Domnul Florin Iordache:

Grupul UDMR, doamna deputat Csép, vă rog.

Doamna Csép Éva-Andrea (de la tribună):

Stimați colegi,

Legea nr. 272/2004, bine-venită la acea vreme, a reprezentat un moment de referință pentru reglementarea protecției copilului, prin alinierea României la standardele internaționale în materie.

Deși această lege a suferit numeroase modificări pe parcursul anilor, evoluția continuă a nevoilor copiilor și existența unor disfuncționalități, încă prezente în sistem, necesită din nou reevaluarea formei actuale a cadrului legal.

Principiul "interesul superior al copilului" nu trebuie să fie doar o frază bine încorporată în doctrina juridică, ci acesta trebuie respectat și tratat ca o prioritate de către toți cetățenii țării, pornind de la părinții copiilor, personalul DGASPC-urilor, inclusiv de către oricine care intră în contact cu acesta.

În această lume, care se află în continuă dezvoltare din toate punctele de vedere, este clar că și aspectele legate de copii se schimbă. Și, ca atare, toate reglementările referitoare la bunăstarea și la interesul superior al acestora trebuie actualizate în așa fel încât să răspundă cerințelor zilei de azi.

DGASPC-urile, personalul din diferite centre și - rostit cu un accent deosebit - asistenții maternali, sau persoana, sau familia care are în îngrijire un copil lăsat în soarta vieții sunt acele instituții și persoane cărora de cele mai multe ori acești copii le pot fi și le sunt recunoscători.

Stimați colegi,

Un copil, un suflet curat, trebuie tratat cu acuratețe, cu particularitățile fiecărui caz în parte, și nu exclusiv, stricto sensu, prin raportarea la niște reglementări devenite ineficiente în timp.

Stimați colegi,

Vă îndemn să înțelegem secolul în care ne aflăm.

Prezentul proiect legislativ vine în rezolvarea multor situații reglementate aspru, prea aspru, raportat la creșterea și educarea unui copil.

Mulțumesc colegilor de la Comisia pentru muncă pentru colaborare și deschiderea privind amendamentele depuse de Grupul UDMR.

Astfel, vă îndemn, stimați colegi, să votăm pentru facilitarea desfășurării mai rapide a procedurilor menite să identifice cea mai bună soluție de protecție socială pentru copii, în sensul dedicării acestora la o viață independentă și responsabilă.

UDMR, prin amendamentele formulate și adoptate în comisie, va vota astăzi pentru a crea un cadru legislativ care sprijină instituțiile din acest domeniu, în a urmări cu adevărat interesul superior al copilului.

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Dacă îmi permiteți, o să am amendamente respinse, pe care aș dori să le supunem după aceea votului.

Domnul Florin Iordache:

Da, doamnă, sunt obligat să le supun votului.

Avem 20 de amendamente respinse.

Da, domnule Solomon, aveți o problemă de procedură, da? Vă rog.

Domnul Adrian Solomon (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Să nu trecem chiar așa ușor peste acest proiect de lege. Este un raport de 87 de pagini și noi am vorbit despre un singur amendament, care nici nu are legătură, până la urmă, cu ceea ce ar trebui să fie dezbătut astăzi, aici, și anume, modificările propuse de Guvernul PSD, la care a lucrat fosta președintă a Autorității pentru Protecția Copilului, doamna Coman - și îi transmit salutări și mulțumiri.

Pentru că este un proiect al Guvernului, ar fi trebuit să vorbească secretarul de stat și să spună în ce formă susține proiectul de lege.

Ar fi trebuit să auzim aici despre faptul că avem termene asumate în fața Uniunii Europene și despre acestea se vorbește în proiectul de lege - pentru că, până la 31 decembrie 2020, trebuie să dezinstituționalizăm toți copiii, trebuie să facilităm adopția copiilor, trebuie să acordăm, totodată, facilități celor care adoptă copii greu adoptabili.

Pentru cei care nu cunosc conținutul legii... După o anumită vârstă, să zicem, 7 ani, copiii devin din ce în ce mai greu adoptabili. Copiii cu handicap, de asemenea, sunt foarte greu adoptabili. Și trebuie să stimulezi, ca stat, ca aceștia să aibă o familie adoptatoare.

Despre asta am discutat noi, nu despre acordul părinților în cazul educației sanitare, nu despre alte bazaconii cu care unii sau alții încearcă de o săptămână să ne asasineze mediatic, sau online, sau cum vreți dumneavoastră, să ne umple mailurile de tot felul de mesaje care n-au nicio noimă. Despre asta trebuia să vorbim aici!

Domnule președinte,

Vă rog să rugați și Guvernul, prin secretarul de stat prezent, să se pronunțe asupra formei pe care dorește să o dezbatem astăzi.

(În continuare, conducerea ședinței este preluată de domnul deputat Ion-Marcel Ciolacu, președintele Camerei Deputaților.)

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Bun. Intrăm pe amendamente respinse.

Dacă sunt intervenții?

Vă rog, interveniți.

Domnul Adrian Solomon (de la tribună):

Fără să fiu atent, s-a schimbat președintele de ședință.

Vă rog și pe dumneavoastră, totodată, ce l-am rugat pe predecesorul dumneavoastră pe scaun, să roage Guvernul să se pronunțe asupra proiectului de lege, pentru că este inițiatorul acestui proiect de lege.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă rog, inițiatorul.

Domnul Tudor Polak (secretar de stat, Ministerul Muncii și Protecției Sociale; de la tribună):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Tudor Polak, secretar de stat, Ministerul Muncii.

Guvernul susține forma proiectului, așa cum reiese din Comisia pentru muncă.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Deci cu amendamentele admise și respinse, da?

Domnul Tudor Polak (din sală):

Da.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Mulțumesc.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Matei-Adrian Dobrovie (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Un amendament respins la punctul marginal 6. O să dau citire amendamentului.

"(7) În cazul în care o persoană sau o familie solicită direcției generale de asistență socială și protecția copilului să primească în plasament un copil pentru care s-a dispus anterior plasamentul la un serviciu de tip rezidențial, DGASPC sau furnizorul privat acreditat va evalua persoana sau familia și, în termen de 30 zile de la primirea solicitării, va înainta comisiei pentru protecția copilului sau instanței judecătorești, după caz, o cerere de modificare a măsurii, ținându-se cont de:

a) prioritatea integrării copilului într-un mediu familial față de un mediu rezidențial;

b) opinia copilului".

Și aici vine modificarea, la alin. (8).

"(8) În cazul în care reintegrarea copilului în familie, ca obiectiv al planului individualizat de protecție nu este posibilă, se impune deschiderea procedurii de adopție internă, ca finalitate a planului individualizat de protecție - atenție - în termenele prevăzute la art. 28 alin. (1) din Legea nr. 273/2004 privind procedura adopției...".

De ce este important acest lucru? Pentru că în practică avem de foarte multe ori, din păcate, încălcări ale termenelor. Avem copii care, din păcate, rămân în sistem foarte mult timp, deși procedura de adopție internă trebuia deschisă pentru că reintegrarea în familia biologică nu era posibilă, din păcate.

Ca urmare, trebuie să asigurăm faptul că în Legea nr. 272 se introduc termene clare, termenele din Legea nr. 273, astfel încât să ne asigurăm că acești copii nu rămân ani de zile blocați în sistem, pentru ca apoi să ajungă la vârste mai mari și să nu mai poată fi adoptați.

Solicit supunerea votului acestui amendament respins.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă dintre liderii de grup doriți să-i anunțați pe colegii dumneavoastră cum se votează?

Domnul Vasile-Daniel Suciu (de la tribună):

Grupul PSD nu susține acest amendament.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc.

Domnul lider al PNL?

Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Grupul PNL susține amendamentul propus de colegul Dobrovie.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc.

Mai e vreo intervenție a altui lider?

Doriți, domnule Benedek?

Domnul Benedek Zacharie (de la tribună):

Grupul UDMR nu susține.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Mulțumesc.

Supun...

Doriți?

Vă rog, Grupul USR.

Domnul Bogdan-Ionel Rodeanu (de la tribună):

Grupul USR se va abține de la votul pentru acest amendament.

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vot, vă rog.

(Vot electronic la distanță.)

PMP, doriți?

Vă rog.

Domnul Constantin Codreanu (de la tribună):

Grupul parlamentar al PMP se va abține.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Mulțumesc.

Din sală există... care nu aveți tableta și vreți să vă anunțați votul?

Vă rog, domnul...

Nu, la microfon, vă rog frumos, cine nu are tableta!

Stafful tehnic și secretarii de ședință, vă rog să...

Domnul Gigel-Sorinel Știrbu (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Vot pentru.

Știrbu Gigel, deputat.

Domnul Vass Levente (de la tribună):

Vass Levente, UDMR - împotrivă.

Domnul Vasile Varga (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Varga Vasile, PNL - vot pentru.

Domnul Radu Babuș (de la tribună):

Radu Babuș - vot împotrivă.

Domnul Szabó Ödön (de la tribună):

Szabó Ödön - împotrivă.

Domnul Dan Vîlceanu (de la tribună):

Dan Vîlceanu - pentru.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Cu 60 de voturi pentru, 221 de voturi împotrivă, 41 de abțineri și două opțiuni "nu votez", amendamentul rămâne respins.

Dacă mai sunt intervenții la amendamente respinse?

Vă rog, domnule Benedek.

Este o solicitare de intervenție.

După dumneavoastră, domnul Seidler.

Domnul Benedek Zacharie (de la tribună):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Avem marginal 16 și marginal 17, pentru care există consens.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Marginal...

Domnul Benedek Zacharie (de la tribună):

Consens pentru adoptare - 16 și 17.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Liderii de grup, confirmați consensul?

Supun votului dumneavoastră... (Vociferări.)

Nu mai... da?

Dacă mai sunt intervenții?

Domnul Seidler.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler (prin audioconferință):

Mulțumesc, domnule președinte.

Da, este vorba despre punctul 3 de la amendamente respinse, în contradicție cu punctul 12 de la amendamente admise, ccare are în vedere toate îngrijorările care vin din convingeri religioase și filozofice, așa cum se prevede în Declarația Universală a Drepturilor Omului, de altfel.

Și îi rog pe toți colegii ca, atunci când se vor exprima prin vot, să citească în raport, se află la pagina 67. Este vorba despre introducerea unei opțiuni acordate părinților, tocmai în linia a ceea ce s-a discutat, pentru a scuti copiii de la asemenea programe educaționale, dacă convingerile lor filozofice sau religioase sunt sau ar putea fi eventual lezate în vreun fel.

Îi rog, deci, pe toți colegii. atunci când se exprimă prin vot, să citească punctul 3, amendamente admise, pagina 67 și, așa cum bine s-a spus, să nu dea crezare tuturor vorbelor spuse, ba de o parte, ba de alta, pe acest subiect.

Asta ar acorda mai puțină birocrație părinților și școlilor, dar, încă o dată, ar oferi o protecție tuturor părinților, indiferent de convingerile lor.

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Deci, supuneți votului amendamentul admis de la marginal... (Vociferări.)

Domnul Cristian-Gabriel Seidler (prin audioconferință):

Amendamentul respins de la marginal 3.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Marginal 3?

(Domnul deputat Vasile-Daniel Suciu solicită să ia cuvântul.)

Vă rog, domnule lider.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler (prin audioconferință):

... respins, marginal 3.

Domnul Vasile-Daniel Suciu (de la tribună):

Partidul Social Democrat nu susține acest amendament și va vota împotrivă.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă rog, Grupul USR, mai doriți să...?

Sunteți pentru, presupun, nu?

Am înțeles.

Alt lider de grup?

Domnule Roman, vă rog.

Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

În cadrul Grupului PNL, colegii vor vota așa cum le dictează conștiința fiecăruia.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Vă mulțumesc.

Domnule Ponta, doriți să interveniți? (Vociferări.)

După această provocare...

Vot, vă rog.

(Vot electronic la distanță.)

Din sală, dacă doresc colegii care nu au tabletă?

Domnul Vass Levente (de la tribună):

Vass Levente, UDMR - împotrivă.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Împotrivă.

Mai avem încă două secunde la procedura de vot.

60 de voturi pentru, 142 de voturi împotrivă, 27 de abțineri, 4 "nu votez".

Dacă mai sunt intervenții?

Dacă nu, legea...

Intervenții? Pe procedură, pe ce doriți? (Vociferări.)

Vă mulțumesc.

Rămâne...

La votul final o să aveți prioritate.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 6 august 2020, 14:24
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro