Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 iunie 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.57/26-06-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
24-02-2021
17-02-2021 (comună)
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 10-06-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 iunie 2020

17. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice (PL-x 62/2020) (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 62/2020

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

19. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice; PL-x 62/2020.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva?

Doamna Iurișniți.

Vă rog, faceți legătura cu doamna Iurișniți.

Și apoi raportul comun, domnul Halici, Comisia juridică și Comisia pentru egalitatea de șanse.

Doamna Iurișniți.

Numai puțin...

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți (prin audioconferință):

Da.

Mulțumesc...

 

Domnul Florin Iordache:

Vă rog, doamnă...

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți (prin audioconferință):

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Încep prezența mea în online, în această ședință, prin câteva cifre relevante și statistici la nivel european, pentru că statistici la nivel național încă nu avem.

Este vorba de 45% dintre victimele violenței domestice, care au raportat existența unei forme de abuz online, în timpul relației; 40% care au raportat că au fost hărțuiți sau abuzați online de fostul partener; 38% care au raportat o urmărire online, odată ce au părăsit o relație; 75% care au raportat îngrijorarea că poliția nu a știut cum să răspundă cel mai bine la abuzul online sau la hărțuire.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Prezența, aici, în această ședință, a acestei legi vine în urma unei analize de nevoi... Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, în sensul includerii violenței cibernetice printre toate tipurile și formele de violență pedepsite în România.

Pentru că știm foarte bine că, odată cu evoluția tehnologiei și a extinderii mijloacelor de comunicare online, violența cibernetică a căpătat o amploare și statele europene trebuie să incrimineze acest fenomen, cu scopul de a preveni și a combate în mod eficient.

Tipul acesta de violență nu există în cadrul legislativ în legislația românească. El a fost descris de către Institutul European pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați ca fiind acea manifestare antisocială care se referă la fapte de hărțuire și amenințare online, publicare nonconsensuală de informații, date personale, tot ce înseamnă amenințări online, conținut grafic intim, acces ilegal de interceptare a comunicațiilor, orice altă formă de utilizare abuzivă a tehnologiei informației și comunicațiilor, cu scopul, bineînțeles, de a umili, de a amenința, de a reduce la tăcere victima.

Este un proiect transpartinic, pe care l-am inițiat, și am ținut foarte mult ca acest proiect să ajungă în Camera Deputaților. Am obținut sprijinul colegilor din toate grupurile parlamentare. Și este în acord cu Convenția de la Istanbul, primul acord european cu caracter juridic multinațional obligatoriu privind combaterea violenței împotriva femeilor sau violenței domestice, este în acord cu noua Agendă Globală 2030 și care, până la urmă, include un obiectiv specific privind realizarea egalității de gen și a tuturor femeilor și bărbaților.

Am lucrat, alături de experți din organizații nonguvernamentale, juriști, pentru această completare a legislației, atât de necesară în România, unde aceste forme de violență cibernetică nu erau definite, nu erau prevăzute și, ca atare, nici pedepsite.

Odată promulgată această inițiativă, sper ca instituțiile statului să se mobilizeze și să se responsabilizeze, inclusiv pentru acțiuni conexe, esențiale în prevenție, de exemplu, campanii naționale de informare și de educare. Pentru că fetele și femeile reprezintă principalele victime ale acestui tip de infracțiuni, să ne reamintim de recente violuri care au fost mediatizate în presă sau alte acțiuni de abuzuri incredibile care au loc încă în România. Ele trebuie să recunoască astfel că violența cibernetică, inclusiv acest tip de violență este sancționată și să știe cui să i se adreseze.

Sper ca toate autoritățile competente, mass media și societatea civilă să înțeleagă importanța acestor noi reglementări în lupta pentru prevenirea și combaterea acestui tip de violență.

Vreau să mai adaug în final, în calitate de președinte al Comisiei pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați, că această lege trebuie să pună în mișcare instituții și ministere. Este vorba de Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale, care, prin organismele aflate în coordonare, inclusiv cu ANES, Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse, trebuie să dezvolte campanii de sensibilizare publică privind violența cibernetică, să ofere asistență practică autorităților centrale și locale, pentru a preveni și a răspunde la acest tip de violență și să bugeteze - foarte important - să promoveze și să bugeteze programe destinate unei game largi de utilizatori, pentru alfabetizarea digitală.

Trăim într-un secol digitalizat și avem nevoie de aceste prevederi legislative.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

O rog pe colega mea, Aida Căruceru, să prezinte raportul comun al Comisiei juridice și Comisiei pentru egalitatea de șanse.

Doamna Aida-Cristina Căruceru (de la tribună):

Comisia juridică, de disciplină și imunități și Comisia pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați au fost sesizate spre dezbatere în fond cu Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în ședința din 10 februarie 2020.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil inițiativa.

Guvernul României nu susține adoptarea acestei inițiative legislative.

Consiliul Economic și Social a avizat favorabil inițiativa legislativă.

Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale a avizat favorabil.

Comisia pentru muncă și protecție socială a avizat favorabil.

Comisia pentru sănătate și familie a avizat favorabil.

Comisia pentru tehnologia informației și comunicațiilor a avizat favorabil.

Comisia pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați a dezbătut inițiativa legislativă, în ședința online din data de 12 mai 2020.

Comisia juridică, de disciplină și imunități a dezbătut inițiativa legislativă, în ședința online din data de 2 iunie 2020.

În urma dezbaterilor, membrii Comisiei juridice, de disciplină și imunități și ai Comisiei pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților un raport comun de adoptare a Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, cu amendamente admise și respinse din anexa care face parte integrantă din prezentul raport.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Începem dezbaterile generale.

O rog pe doamna deputat Mara Calista, din partea PNL.

Doamna Mara-Daniela Calista (de la tribună):

Mulțumesc frumos, domnule președinte de ședință.

Nu mai este o mirare pentru noi faptul că Era digitală vine cu un set de provocări, dar și de responsabilități din partea noastră.

Proiectul de lege vine să facă o modificare, atunci când vorbim despre combaterea violenței domestice, și introduce noțiunea de violență domestică cibernetică. Violență cibernetică, mai exact.

Ce înseamnă de fapt violența cibernetică? Înseamnă hărțuirea sau urmărirea, dacă vreți, online, a unor persoane, distribuirea unor materiale cu caracter intim, fără acordul persoanelor și înseamnă, de altfel, folosirea în mediul online a oricărui fel de documente sau oricărui fel de amenințări proliferate asupra unei persoane, cu scopul de a o vătăma pe aceasta.

Sunt foarte multe țări la nivel european care, de altfel, au reglementat deja această chestiune a violenței cibernetice. Și mă refer aici, o să vă dau câteva exemple - Franța, Olanda, Germania, Austria, Spania, Italia - sunt țări care au prevăzut în ceea ce înseamnă partea penală genul de infracțiuni care rezultă din această utilizare a violenței cibernetice.

Reglementarea era necesară, întrucât în Codul penal din România sunt câteva referiri la ceea ce înseamnă șantaj sau la ceea ce înseamnă violarea vieții intime, dar nu cu referire concretă la violența domestică, respectiv, introducerea violenței cibernetice în definirea violenței domestice.

Prin modificarea adusă, se definesc foarte clar infracțiunile despre care făceam referire mai devreme, motiv pentru care Partidul Național Liberal va vota acest proiect de lege extrem de necesar într-o țară în care, ne place sau nu ne place să recunoaștem, violența domestică încă se regăsește la niște cote foarte, foarte mari, mai ales dacă ne uităm la ceea ce s-a întâmplat în ultima perioadă a acestei pandemii, unde victimele au fost deseori forțate să locuiască în același spațiu, dacă vreți, cu agresorii lor.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Dacă mai sunt alți doritori să intervină la dezbateri generale? Nu.

Avem șase amendamente admise și un amendament respins.

Dacă se susține amendamentul respins? Nu.

La titlul legii?

Articolul unic?

2 marginal? 3? 4? 5?

Mulțumesc.

Rămâne la votul final; caracter ordinar.

Și ultimul.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 26 februarie 2021, 17:39
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro