Plen
Ședința Camerei Deputaților din 15 iunie 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.60/30-06-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-09-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 15-06-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 iunie 2020

4. Dezbaterea Proiectului de Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 72/2020 pentru suspendarea aplicării prevederilor art.21 alin. (6) din Legea nr.165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România și instituirea unor măsuri tranzitorii (PL-x 353/2020); (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 353/2020

Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Pe procedură, o să vă rog să supuneți la vot retrimiterea la comisie a Proiectului de Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 72/2020. Am avut o discuție în Comitetul liderilor, în care am solicitat un termen de o săptămână, pentru că amendamentul depus la comisia de fond nu respectă, din punct de vedere constituțional, o normă clară și am spus că timp de o săptămână putem rezolva această problemă, dacă retrimitem la comisie.

Dacă nu se va dori acest lucru, sigur că există și alte instrumente de control constituțional.

Prin urmare, o să vă rog să supuneți votului dumneavoastră retrimiterea la comisie - termen o săptămână.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Nefiind consens, sunt obligat să supun votului propunerea de retrimitere la comisie a PL-x 353/2020 - termen, o săptămână.

Înainte de a începe votul, invit liderii grupurilor parlamentare...

Domnule Simonis, Grupul PSD?

Domnul Alfred-Robert Simonis (de la tribună):

Bună ziua!

Grupul PSD va vota împotrivă.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

USR? Numai puțin! USR?

Domnul Bogdan-Ionel Rodeanu (de la tribună):

Grupul USR susține retrimiterea la comisie.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

PRO România?

Numai puțin!

Domnul Mircea-Titus Dobre(de la tribună):

Grupul PRO România se abține.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

UDMR?

Domnul Benedek Zacharie (de la tribună):

Grupul UDMR nu este pentru retrimitere, deci votează contra.

Domnul Florin Iordache:

Am înțeles.

PMP? PNL, ultimul, că dumneavoastră ați solicitat.

Și apoi să faceți legătura cu domnul Varujan Pambuccian.

Domnul Ionuț Simionca (de la tribună):

Pentru retrimiterea la comisie.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Varujan Pambuccian?

Numai puțin, domnule Roman!

Domnul Varujan Pambuccian (prin audioconferință):

Sunt împotriva retrimiterii la comisie, pentru că nu mai există absolut niciun motiv pentru lucrul acesta.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Și domnul Roman, Grupul PNL? Dumneavoastră ați solicitat. Bănuiesc că "pentru".

Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună):

Da, domnule președinte.

Votul nostru va fi pentru retrimiterea la comisie.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Să înceapă votul.

Numai puțin! Numai puțin, stimați colegi, că este o problemă tehnică! Nu merge votul, am văzut! Numai puțin! Am văzut și noi că nu funcționează. Acum vă rog să votați, apoi voi da cuvântul colegilor mei din sală.

Bun. Vă rog. Numele și spuneți ce veți face.

Domnul Slavoliub Adnagi (de la tribună):

Slavolib Adnagi. Împotriva retrimiterii, conform deciziei Grupului minorităților.

Domnul Florin Iordache:

Bun.

Mulțumesc.

Colegii din sală și apoi voi face legătura.

Vă rog.

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu (de la tribună):

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu. Pentru retrimitere.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Pentru.

Mulțumesc.

Doamnă, vă rog.

Doamna Cristina-Mădălina Prună (de la tribună):

Cristina Prună. Pentru retrimitere.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Domnul Vasile Varga (de la tribună):

Vasile Varga.

Pentru retrimitere.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Domnul Nicușor Halici (de la tribună):

Halici Nicușor. Împotriva retrimiterii.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Mai departe.

Domnul Petru-Sorin Marica (de la tribună):

Marica Sorin. Abținere.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Domnul Alexandru Stănescu (de la tribună):

Alexandru Stănescu. Împotrivă.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Domnul Adrian Solomon (de la tribună):

Adrian Solomon. Împotrivă.

Domnul Sorin-Dan Moldovan (de la tribună):

Moldovan Sorin. Pentru.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Dacă mai sunt colegi în sală care nu...

Vă rog să faceți legătura cu domnul Ilișanu, domnul președinte Tîlvăr, domnul Chiriac și așa mai departe.

Domnul Claudiu-Augustin Ilișanu (prin telefon):

Bună ziua, domnule președinte.

Votez împotriva retrimiterii la comisie.

Ilișanu Claudiu-Augustin.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Mai departe.

Vă rog.

Domnul Angel Tîlvăr (prin telefon):

Bună ziua, domnule președinte!

Votez împotriva retrimiterii.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Domnul Chiriac?

Domnul Viorel Chiriac (prin telefon):

Vă salut!

Vot împotrivă.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Doamna doctor Ciofu?

Doamna Tamara-Dorina Ciofu (prin telefon):

Bună ziua, domnule președinte de ședință!

Am reușit să votez pe tabletă până la urmă.

Mulțumesc.

Am votat împotrivă.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

A votat împotrivă.

Domnul Palăr.

Domnul Ionel Palăr (prin telefon):

Bună ziua, domnule președinte!

Vot pentru retrimiterea la comisie.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Domnul Gheorghe Andrei Daniel?

Domnul Andrei Daniel Gheorghe (prin telefon):

Bună ziua, domnule președinte!

Vot pentru retrimiterea la comisie.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Petrețchi?

Domnul Nicolae-Miroslav Petrețchi (prin telefon):

Bună ziua, domnule președinte de ședință!

Împotriva retrimiterii.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Mulțumesc.

Domnul Roman?

Domnule Roman, vă rog.

Dacă nu, domnul Nasra.

Domnul Gabriel-Horia Nasra (prin telefon):

Votez împotrivă.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Zainea?

Domnul Cornel Zainea (prin telefon):

Bună ziua!

Pentru retrimiterea la comisie.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Și domnul Grosaru?

Domnul Andi-Gabriel Grosaru (prin telefon):

Bună ziua, domnule președinte!

Bună ziua tuturor colegilor!

Votul este împotriva retrimiterii la comisie.

Domnul Florin Iordache:

Și ultimul, domnul Biro Zsolt.

Domnul Biro Zsolt-Istvan (prin telefon):

Bună ziua!

Biro Zsolt-Istvan. Împotriva retrimiterii. Nu știu dacă...

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Mărgărit?

Domnul Mitică-Marius Mărgărit (prin telefon):

Domnule președinte,

Vot împotrivă.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Doamna Cherecheș?

Doamna Florica Cherecheș (prin telefon):

Vot pentru.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Rezultatul votului: 78 de voturi pentru retrimitere, 122 de voturi împotrivă, 7 abțineri.

Deci propunerea de retrimitere nu a întrunit numărul de voturi.

Deci vom face dezbaterea astăzi.

Dau cuvântul Comisiei juridice.

Domnule Halici, vă rog, prezentați raportul suplimentar. Raportul suplimentar cu 7 amendamente. Vă rog.

Și apoi Guvernul. O să dăm cuvântul Guvernului, după ce prezintă domnul președinte Halici.

Domnul Nicușor Halici (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport suplimentar asupra Proiectului de Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 72/2020.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat Proiectul de Lege pentru respingerea ordonanței de urgență în data de 3 iunie 2020.

Potrivit Constituției României, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Obiectul de reglementare al inițiativei legislative are ca subiect finalizarea procesului de restituire în natură sau prin echivalent a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România și instituirea unor măsuri tranzitorii.

În urma examinării inițiativei legislative și a documentelor anexate, membrii Comisiei juridice, cu majoritate de voturi, au hotărât adoptarea unui raport favorabil asupra Proiectului de Lege privind adoptarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 72/2020.

În raport cu obiectul și conținutul său, inițiativa legislativă face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Guvernul?

Domnul George Băeșu (președintele Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților; de la tribună):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Ordonanța de urgență a cărei aprobare se discută astăzi a fost criticată ca fiind un act normativ prin care se face o mare nedreptate și care afectează grav drepturile foștilor proprietari.

Ca inițiator al acestei ordonanțe de urgență, pot să vă spun că acesta nu a fost scopul Guvernului și în niciun caz nu acesta este efectul acestei ordonanțe de urgență.

Mi-aș permite să spun că această ordonanță de urgență a vrut să oprească ceva. Am fost criticați... am fost și eu membru al Parlamentului într-un mandat și am făcut politică. Am fost criticați noi că, prin restitutio in integrum, prin acest principiu, prin acest concept, unic în lume, am permis ca prin retrocedări și despăgubiri să dăm înapoi mai mult decât are această țară, ca suprafață.

În situația care s-a creat, prin modificarea Legii nr. 165, ducem restitutio in integrum la un alt nivel, la "cash fără număr". Fără număr, fără număr! Pentru că ajungem în situația în care, pentru niște proprietăți funciare, vom fi nevoiți să acordăm despăgubiri care într-un singur dosar sau în două dosare, depășesc toată valoarea litoralului românesc.

Nu cred că acesta a fost principiul de la care s-a plecat în '91 privind retrocedarea către foștii proprietari și cu siguranță dumneavoastră nu vă doriți asta.

Cred că dintr-o alăturare nefericită a unor texte de lege și anumite interpretări, putem să ajungem la astfel de efecte.

Am fost, în timpul mandatului pe care îl am la ANRP, considerat de unii prea lung, de unii echivalent cu insuccesul, cu eșecul rușinos al României, de mai multe ori, la Curtea Europeană a Drepturilor Omului, atunci când am discutat condițiile, criteriile pe baza cărora România poate să își onoreze cu succes obligația față de foștii proprietari.

Curtea Europeană a Drepturilor Omului - lasă lucruri scrise în decizii - a fost de acord că orice stat poate limita, poate plăti în tranșe și-și poate configura singur modul în care acordă despăgubiri.

Faptul că noi, acum, după ce a apărut Legea nr. 22, n-am invocat niciodată valorile la care s-ar ajunge la despăgubire, am invocat altceva, un sistem inechitabil și scăpat din autoritatea statului român - și o să vă explic de ce.

Nu este aici domnul deputat Ponta, fost prim-ministru. În 2013, eram sub... să nu-i spun "sancțiuni CEDO", eram sub opresiune, să reluăm procesul de despăgubire. După cum știți, în 2011 se oprise procesul, pentru că se terminase Fondul Proprietatea, aproape 4 miliarde de euro.

În 2013 am imaginat acest nou sistem și am reușit, zic eu, să facem...

Domnul Florin Iordache:

Concluzionați, domnule...

Domnul George Băeșu (de la tribună):

...dreptate.

Da.

Domnule președinte,

Deci ordonanța de urgență nu a limitat în niciun fel drepturile și a încercat să asigure un sistem echitabil, pentru că grilele notarilor, domnule președinte, nu le face nici Parlamentul și nu le face nici Guvernul, nici ANRP. Vom ajunge, ca stat, să stabilim valori de despăgubire pe o gândire care nu este nici a politicului, nici a specialiștilor. Va fi o gândire a unui factor extern care poate fi subiectiv.

Și atât vreau să adaug în susținerea a ceea ce am spus. După ce s-a adoptat Legea nr. 22, în martie, în anumite județe, domnule președinte, s-a schimbat grila notarilor. Grila notarilor se poate schimba de câte ori vrea cineva. Eu vreau ca dumneavoastră să înțelegeți că atunci când cineva va trebui să plătească pentru o valoare de despăgubire acordată, se va spune că așa a spus Parlamentul și că așa a spus Guvernul.

Nu! Parlamentul a spus să se facă grila notarilor, dar grila notarilor este un element subiectiv, făcut de un expert evaluator și nu e nici în puterea dumneavoastră, nici în puterea mea să o limitez.

De aceea, vă spun: grila din 2013 era o poză pe care n-o modifica nimeni!

Acum avem o poză în mișcare, pe care o pot modifica persoane interesate și noi să constatăm că pe legea noastră plătim ceea ce nu trebuia plătit.

Îmi cer scuze pentru limbajul care nu cadrează cu Parlamentul, dar vă spun: "cash fără număr"!

Vă mulțumesc frumos.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Dezbateri generale.

Domnul Silviu Vexler. Vă rog.

Domnul Silviu Vexler (de la tribună):

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte.

Mă simt ușor jignit că sunt doar o influență externă. Speram să fiu măcar parte din statul paralel sau ceva. Dar nu sunt!

Sunt, de asemenea, onorat de amenințarea făcută cu sesizarea la Curtea Constituțională. Mă bucură acest lucru. Îi încurajez pe colegii mei să facă această sesizare, pentru că veți ajunge la concluzia că s-ar putea să se întâmple același lucru ca în cazul ordonanței privind Institutul Levantului. Când va pica și legea, va pica și ordonanța. Eu spun, în acest caz, "Doamne ajută!".

Eu sunt o influență externă. Așa este, aparent, un deputat în Parlamentul României și e în regulă.

Aș vrea să vă citesc un scurt text, pentru că inițiatorul legii și cei care i-au avizat urgența acestei ordonanțe de urgență sunt aici, zâmbind, să vă spun avizul care a însoțit această ordonanță de urgență.

Iar avizul spune așa - este avizul Consiliului Legislativ, instituție a statului.

În primul rând, "Referitor la modalitatea de reglementare pe calea delegării legislative, prin ordonanță de urgență, semnalăm că, potrivit art. 115 alin. (6) din Constituție, Ordonanțele de urgență nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituționale, nu pot afecta drepturile, libertățile și îndatoririle prevăzute de Constituție.

În acest sens, semnalăm că soluția legislativă preconizată este susceptibilă a afecta prevederile constituționale ale art. 44 alin. (1) și alin. (2) referitor la dreptul de proprietate privată, art. 53 privind restrângerea exercițiului unor drepturi sau al unor libertăți, precum și ale art. 136 alin. (5) referitor la proprietate.

Astfel, se îngrădește exercitarea dreptului de proprietate, ceea ce contravine dispozițiilor art. 44 alin. (1) și (2)" - se enumeră restul articolelor - "precum și prevederile art. 6 paragraful 1 și art. 14 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, precum și art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenție".

Aceasta este opinia Consiliului Legislativ, a unor experți, despre ordonanța de urgență în forma în care a fost inițiată de ANRP și avizată de Departamentul pentru Relația cu Parlamentul.

Fac o paranteză scurtă, că găsesc destul de ironic faptul că în prezența urmașilor de drept ai brătienilor, care au trecut prin acest lucru și ale căror proprietăți au fost confiscate de statul român în timpul Guvernului comunist, presează atât de tare, ca un gest de normalitate făcut față de victimele acestor abuzuri, să fie corectați.

Dar pentru că domnul Băeșu are această tendință, să prezinte trunchiat lucrurile, aș vrea să corectez un lucru. În legea de aprobare a ordonanței de urgență, s-a adoptat un amendament care a fost propus de mine. Deci acel "cash fără număr, fără număr", stimați colegi, nu există, pentru că amendamentul pe care l-am introdus, denumit introductiv "Fără număr, fără număr" spune următoarele: "Pe perioada suspendării prevăzute la art. 1, evaluarea imobilelor pentru care se acordă despăgubiri se face astfel..." - și vă rog să aveți atenție! - "prin aplicarea grilei notariale valabile la data intrării în vigoare a Legii nr. 165/2013, în dosarele în care se acordă măsuri compensatorii altor persoane decât titularul dreptului de proprietate, fost proprietar sau moștenitor ilegal ori testamentar". Deci, din start, am exclus de la cash-ul "fără număr, fără număr" pe orice potențial profitor, pe orice om care a cumpărat drepturi litigioase sau a făcut o afacere din acest lucru.

Continuăm alin. b): "Prin utilizarea grilei notariale valabile la data emiterii deciziei de către Comisia Națională, în dosarele în care se acordă măsuri compensatorii" - atenție! - "... titularului dreptului de proprietate, fost proprietar sau moștenitorilor legali ori testamentari ai acestuia" - atenție din nou! - "... iar dreptul de proprietate nu a fost tranzacționat după preluarea abuzivă a imobilului".

În traducere, ce înseamnă acest lucru? Faptul că victimele directe ale persecuției comuniste, ale căror proprietăți au fost luate, proprietăți pe care statul le-a folosit de peste 70 de ani, fără a fi nicio formă de recunoștință sau de compensare pentru acest lucru și doar ei, nimeni altcineva, vor primi proprietățile lor la nivelul corect și actual.

Statul întotdeauna are opțiunea, aproape în toate cazurile, să restituie bunul în natură așa cum este. Am rezolvat și a doua problemă a cash-ului.

Stimați colegi,

Legea precedentă a fost adoptată în unanimitate de Parlamentul României, promulgată de președintele României, publicată în Monitorul Oficial. A fost în vigoare o lună și jumătate. După o lună și jumătate de când a stat în vigoare a apărut o situație de urgențe nemaiauzită, pe care Departamentul pentru Relația cu Parlamentul a avizat-o. Avem astăzi ocazia să facem dreptate pentru victimele directe și pentru nimeni altcineva, nu să facem "un cash fără număr, fără număr".

Așa este! Legea nr. 165 și tot ceea ce s-a întâmplat în privința restituirilor de proprietăți este un eșec rușinos al României, un eșec rușinos prin toate umilințele pe care acești oameni le-au îndurat. Căutați la un Google, dacă nu la altceva mai mult, opiniile oamenilor despre felul cum sunt tratați la ANRP, bătaia de joc, modul cum sunt plimbați prin tribunale cu zecile de ani. Și oamenii aceștia au ajuns acum la 85, 90, 100 de ani. Mulți dintre supraviețuitorii Holocaustului au murit înainte să vadă orice.

Dacă doriți, puteți vota continuarea acestui lucru!

Dacă doriți să facem un minim gest de umanitate, în condițiile în care, atenție, niciodată acești supraviețuitori nu au primit un leu pentru cei 70 de ani în care statul le-a abuzat proprietățile, atunci votați împotrivă!

Vreți să faceți un gest de umanitate corect pentru cei al căror drept este, veți vota în favoarea proiectului de aprobare a ordonanței de urgență, cu amendamentul admis!

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Voi da cuvântul celor care s-au înscris.

Din partea Grupului UDMR, doamna deputat Ambrus Izabella-Agnes.

Vă rog, faceți legătura cu doamna deputat.

Doamna Ambrus Izabella-Agnes (prin audioconferință):

Mulțumesc.

Ca urmare a modificărilor aduse Ordonanței de urgență nr. 72, azi, în Comisia juridică, UDMR va vota pentru adoptarea ordonanței.

Cunoaștem faptul că procedura de la ANRP este una deosebit de lentă și anevoioasă. Există numeroase dosare care așteaptă de ani de zile soluționare.

Conform modificărilor aduse azi în comisie, titularii dreptului de proprietate, foștii proprietari și moștenitorii acestora vor beneficia de evaluare conform grilei notariale valabile la data emiterii deciziei de către Comisia Națională, ceea ce reprezintă o soluție justă pentru aceștia, având în vedere faptul că beneficiarii, oricum, de foarte mult timp așteaptă aceste soluții.

Este cert că problema restituirilor este una cât se poate de serioasă și de urgentă și se impun, în acest sens, măsuri clare care să conducă cât mai rapid la soluționarea dosarelor, restituirea bunurilor, în natură, pe cât posibil, și acordarea despăgubirilor, având în vedere faptul că acești oameni așteaptă și așteaptă de foarte mult timp și nicio amânare nu mai este justificată.

URMR va vota pentru adoptarea ordonanței.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Întreb dacă mai sunt colegi care doresc să intervină la dezbateri generale? Nu.

Avem 7 amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt intervenții? Nu.

De la 2 la 7, dacă sunt intervenții? Nu.

Vă mulțumesc.

Rămâne la votul final, miercuri.

Are caracter ordinar.

Următorul.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 16 septembrie 2021, 23:57
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro