Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of June 24, 2020
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.66/06-07-2020

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
21-04-2021
20-04-2021
19-04-2021
14-04-2021
13-04-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2020 > 24-06-2020 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 24, 2020

11. Dezbateri asupra Proiectului de Lege privind completarea Legii 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap (PL-x 50/2020). (retrimis comisiilor)
 
see bill no. 50/2020

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

Poziția 12. Proiectul de Lege privind completarea Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap; PL-x 50/2020.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva să intervină?

Da. Vă rog.

Domnul Movilă, ca inițiator, da?

Domnul Petru Movilă (de la tribună):

Da, da!

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Deși prin O.U.G. nr. 60/2017 Guvernul și-a propus să crească numărul persoanelor cu dizabilități angajate pe piața muncii, de la 35.480, cât era oficial raportat în trimestrul I din 2017, în datele ANAF, în luna ianuarie 2019 arată că numărul acestora a scăzut la 30.000, reprezentând o pondere de 7,25%.

Conform datelor furnizate de către ANAF, în perioada octombrie 2017-ianuarie 2019, suma colectată corespunzătoare persoanelor cu dizabilități colectate de stat a fost de 2.713.354.065 lei, aproximativ 571 de milioane de euro, în 16 luni.

Dacă ne raportăm doar la suma colectată în anul 2018, aproximativ 450 de milioane de euro, ar trebui să fie angajate minimum 86.000 de persoane cu dizabilități, cu 8 ore în 12 luni, ca această taxă să nu mai fie plătită la bugetul de stat, de 2,8 ori mai mult decât numărul actual de persoane cu dizabilități, angajate.

Reintroducerea acestui articol, în condițiile propuse, va permite prestarea de servicii și realizarea de activități de producție în cadrul unității protejate de către persoanele cu dizabilități, fără activități de intermediere, utilizând doar 50% din taxe, față de 100%, cum a fost până la emiterea ordonanței. Va permite atât autorităților, cât și companiilor să utilizeze 50% din taxă pentru achiziția de produse și servicii realizate de către persoanele cu dizabilități, în atelierele proprii, reducând presiunea financiară legată de angajarea sau plata taxei, mai ales că puține persoane cu dizabilități pot lucra 8 ore.

Având în vedere că în ianuarie 2019 era autorizat doar un număr de patru unități protejate, impactul asupra bugetului de stat va fi nesemnificativ.

Plecând de la premisa că în primul an s-ar autoriza aproximativ 100 de unități protejate, acestea nu ar putea atinge în primul an o cifră de afaceri mai mare de 150.000 de euro de entitate, din lipsă de infrastructură și acces la piață, coroborat cu capacitatea redusă de producție sau prestare de servicii a persoanelor cu dizabilități.

Practic, din cota de dizabilitate aferentă anului 2018 - pentru că avem datele din 2018 -, de aproximativ 451.000.000 de euro, ar putea fi utilizată de către unitățile protejate, în primul an de la aprobarea modificărilor legislative, doar suma de 15 milioane, de exemplu.

Practic, impactul final asupra cotei pe dizabilitate încasată la bugetul de stat, în primul an, va fi doar de 2%, cât reprezintă 9,3 milioane de euro, din cei 451.

Stimați colegi,

Sunt date statistice, sunt date din realitatea românească. Proiectul de lege este un proiect bun, este un proiect necesar, pentru că știm foarte bine toți care sunt condițiile legii din România. Firme, instituții obligate să angajeze persoane cu dizabilități, acestea nu angajează, plătesc o taxă corespunzătoare. Este important de precizat că raportul comun al Comisiei pentru muncă și al Comisiei pentru sănătate este un raport favorabil și, de asemenea, să vă spun că mai sunt și multe alte proiecte asemănătoare, pe traseul legislativ, în susținerea acestei idei.

Eu vă rog pe toți să votați acest proiect de lege, pentru că este absolut necesar să avem un tratament corect, pozitiv pentru persoanele cu dizabilități, persoane cu handicap care de multe ori, din cauza problemelor pe care le au, sunt la periferia societății, sunt la periferia mentalității privind angajarea și reintroducerea lor în circuitul social, în circuitul uman al societății românești.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Rog, din partea celor două comisii...

Domnule președinte Buicu, vă rog, raport comun. Comisia pentru sănătate și Comisia pentru muncă.

Domnul Corneliu-Florin Buicu (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Obiectul de reglementare a fost prezentat.

Comisia pentru muncă și Comisia pentru sănătate s-au întrunit în ședințe separate.

În urma evaluării, cele două comisii vă propun aprobarea proiectului de lege cu amendamentele din anexa care face parte integrantă din raport.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Începem dezbaterile generale.

Din partea Grupului PSD, doamna Lia Olguța Vasilescu. Vă rog.

Doamna Lia Olguța Vasilescu (de la tribună):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Aș vrea să precizez încă de la început că nu pun la îndoială buna-credință a inițiatorilor acestei propuneri legislative, dar absolut deloc, pentru că știu că printre ei sunt persoane absolut responsabile și respectabile.

Ce nu cunosc însă inițiatorii acestui proiect de lege - și lucruri pe care le pot proba și pe care le poate proba inclusiv Ministerul Muncii, dacă este cineva în sală din partea Ministerului Muncii - este că datele au relevat, în urma unui control pe care l-am făcut în 2017, că în spatele unei astfel de inițiative legislative - așa era legea până în 2017 - se ascundea, de fapt, cel mai mare tun care se dădea sub masca respectării drepturilor persoanelor cu handicap.

Și o să vă dau toate aceste date concrete.

Dar înainte de orice, trebuie să vă spun cum era legislația înainte. Înainte de ordonanța de urgență pe care am dat-o în 2017.

Toate instituțiile de stat și toate societățile comerciale cu un număr mai mare de 50 de angajați erau obligate să angajeze 4%, adică 2 angajați, persoane cu handicap. Dacă nu făceau acest lucru, atunci 50% din suma datorată, ca urmare a neangajării acestor persoane cu handicap, 50% din salariul minim pe economie se plătea statului. Era un fel de amendă. Sau cu banii respectivi puteau să fie achiziționate bunuri de la Unități Protejate Autorizate.

Ce înseamnă aceste Unități Protejate Autorizate? Sau ce ar fi trebuit ele să fie? Niște firme care angajează aproape în totalitate persoane cu handicap, care fac producție, deci doar producție, și care apoi livrează statului sau altor firme, fără licitație - atenție, fără licitație - statului român, produsele lucrate de persoanele cu handicap.

Ce am constatat noi? Că din totalul de 700.000 de persoane cu handicap cu drept de muncă, din România, erau angajate la aceste UPA sub 2.000 - procent de 0,26%.

Mai grav decât orice însă este că jumătate din aceste Unități Protejate Autorizate aveau una sau două persoane cu handicap angajate cu câte o oră pe zi. Cu alte cuvinte, își luau acel certificat în baza unor oameni nefericiți, până la urmă, pe care îi plăteau cu un salariu de mizerie, vă dați seama, aferent unei ore, pe zi, lucrate.

Mai grav decât atât este că existau societăți comerciale foarte mari - și noi am găsit un lanț de retail - care își făceau societăți protejate, pe unde rulau diferite sume de bani.

Ce am făcut în această situație? Am dat o ordonanță de urgență, Ordonanța de urgență nr. 60/2017, în care am spus așa - Unitățile Protejate Autorizate pot să funcționeze în continuare; pot să participe la proceduri de achiziție simplificate, cu statul român - simplificate, deci nu fără licitație -, și bineînțeles că pot să angajeze oricâte persoane cu handicap vor.

Din totalul de 732 de UPA, câte erau la vremea respectivă, știți câte au mai rămas? A spus colegul mai devreme - 4.

De ce? Dacă le-am tăiat macaroana de la instituțiile publice și n-au mai putut să ia fără licitație, n-au mai fost interesate.

Mai mult decât atât. Ce făceau aceste Unități Protejate Autorizate? Producție? Nu. Doar 20 dintre ele făceau producție. Restul cumpărau diverse din China - produse de papetărie, de exemplu - pe care le vindeau, cu prețuri de 3, 4 ori mai mari, instituțiilor statului român.

Ca să știți, tot cu date concrete, vă spun că anvelopa financiară a instituțiilor statului român în anul 2017, când am făcut noi acest control, era de 430 de milioane de lei - 430.305.000 lei, adică 100.000.000 de euro.

Dar vă închipuiți că numai aici era robinetul pe unde se scurgeau banii? Nu.

Prin faptul că noi, prin ordonanța de urgență, am băgat o amendă mai mare, dacă vreți, instituțiilor de stat și firmelor care nu angajează persoane cu dizabilități, adică în loc de 50%, cât era taxa din salariul minim, am dus-o la 100%, am beneficiat de un miliard și jumătate de lei în plus la bugetul statului român.

Ce am făcut cu acești bani? Am dublat indemnizațiile persoanelor cu handicap, la toate cele peste 800.000.

Deci, în loc să beneficieze 0,26% persoane cu handicap din România, și acelea de niște salarii de mizerie, pentru o oră sau două pe zi, au beneficiat toate persoanele cu handicap din România.

Practic, dumneavoastră, astăzi, prin această inițiativă legislativă, veniți să anulați acea ordonanță de urgență.

Eu sper că Guvernul României își dă seama că acest un miliard și jumătate, plus încă vreo o sută de milioane de euro trebuie să-i ia de undeva. Pentru că banii aceștia, de fapt, se duc în prestațiile persoanelor cu handicap, ale tuturor celor 800.000 de persoane cu handicap. Nu știu dacă s-au gândit atât de departe.

Știu ce lobby s-a făcut pe această inițiativă. Pentru că, în calitate de ministru, vă spun că n-am avut pe nicio ordonanță de urgență atâtea presiuni câte am avut pentru această ordonanță de urgență.

Știu ce firme mari, sub masca, vezi Doamne, protecției persoanelor cu handicap, dădeau adevărate tunuri financiare, de milioane de euro, fiecare firmă în parte.

A, că au fost și Unități Protejate Autorizate absolut respectabile - 20 la număr am găsit noi -, de acord cu dumneavoastră, unde se făcea producție și tot ce trebuie, acelea ar fi trebuit să fie altfel, dacă vreți, să primească altfel de bonificații.

Dar noi ne-am asigurat, când am făcut ordonanța de urgență, că vor putea în continuare să lucreze cu statul, dar printr-o procedură de achiziție simplificată, nu fără licitație.

Deci vorbim de un tun financiar foarte mare, care este dat sub masca protejării persoanelor cu handicap din România.

Vreți să faceți dreptate pentru 800.000 de persoane cu handicap sau pentru 2.000 de persoane cu handicap, și nici măcar pentru acelea, pentru că și de acelea își bat joc niște șmecheri ca să facă rost de bani pe spatele lor?

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da, vă rog, înțeleg că e o chestiune de procedură.

Domnul Alfred-Robert Simonis (de la tribună):

Domnule președinte,

Vă rog să supuneți votului sau să încercați să obțineți consensul pe retrimiterea la comisii pentru două săptămâni.

Domnul Florin Iordache:

Da, vă rog, domnul Roman.

Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună):

Grupul PNL e de acord cu retrimiterea la comisii, două săptămâni.

Domnul Florin Iordache:

Da.

UDMR?

Domnul Benedek Zacharie (de la tribună):

Grupul UDMR este de acord cu retrimiterea, două săptămâni.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

USR?

Și apoi PMP.

Dacă există consens, o retrimitem la comisii.

Vă rog.

Domnul Bogdan-Ionel Rodeanu (din sală):

O săptămână?

Domnul Florin Iordache:

Da, vă rog.

Două săptămâni.

Domnul Bogdan-Ionel Rodeanu (de la tribună):

Suntem de acord cu retrimiterea la comisii.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Și PMP?

Domnul Ionuț Simionca (de la tribună):

Și Grupul PMP este de acord cu trimiterea pentru două săptămâni la comisii.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Mulțumesc.

Există consens. Va fi retrimis la comisii, două săptămâni.

Mergem mai departe.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie mercredi, 21 avril 2021, 20:13
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro