Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of June 24, 2020
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.66/06-07-2020

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
14-04-2021
13-04-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2020 > 24-06-2020 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 24, 2020

6. Dezbaterea Proiectului de Lege privind transmiterea unor terenuri din domeniul public al statului, aflate în administrarea Ministerului Transporturilor și concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate C.F.R. - S.A., în domeniul public al statului, respectiv al Consiliului Local Sector 5, și în administrarea Consiliului Local Sector 5; (PL-x 294/2020). (rămas pentru votul final)
 
see bill no. 294/2020

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

5. Proiectul de Lege privind transmiterea unor terenuri din domeniul public al statului, aflate în administrarea Ministerului Transporturilor și concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate C.F.R. - S.A., în domeniul public al statului, respectiv al Consiliului Local Sector 5, și în administrarea Consiliului Local Sector 5; PL-x 294/2020.

Avem raport comun - Comisia pentru administrație, Comisia pentru transporturi și Comisia juridică.

Cine îmi prezintă raportul?

Vă rog, domnule deputat, prezentați raportul.

Vreți...

Numai puțin!

Ca inițiator?

Numai puțin!

Ca inițiator, întâi.

Vă rog, doamnă deputat!

Doamna deputat Oana Florea, ca inițiator, și apoi discutăm despre raport.

Doamna Oana-Consuela Florea (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Vă rețin astăzi atenția cu un proiect legislativ important. Este vorba de un transfer de terenuri.

Vă rog, în numele celor 240.000 de locuitori ai sectorului 5, să dați un vot, astăzi, în favoarea acestei inițiative.

Foarte pe scurt. Este vorba despre fostul coridor feroviar Filaret-Progresul, o șină de tren dezafectată care este în paragină de 30 de ani, care nu are iluminat stradal, nici trotuare, care a devenit o groapă de gunoi.

Primăria Sectorului 5 face demersuri de câțiva ani buni pentru a putea administra acest teren, deoarece dorește să investească acolo și să aducă zona respectivă la lumină.

Nenumăratele adrese făcute, și la Ministerul Transporturilor, și la Guvern, s-au finalizat cu o adresă, prin care reprezentanții Ministerului Transporturilor și primarul Sectorului 5 au convenit: "Demararea unei inițiative legislative în Parlamentul României, prin grija Primăriei Sectorului 5, având ca obiect trecerea terenului în suprafață de 50.629 de metri pătrați, din domeniul public al statului, administrarea Ministerului Transporturilor, concesiunea Companiei Naționale C.F.R., în domeniul public al Municipiului București".

Primăria Sectorului 5, în parteneriat cu Banca Mondială, a făcut o analiză a acestei zone, o analiză de oportunitate și dezvoltare. Cine este curios, eu pot să pun la dispoziție acest studiu.

Foarte pe scurt, este vorba despre un bulevard care va conecta centrul capitalei cu sudul capitalei. Este vorba despre construcția de locuințe în zonele adiacente, de spații verzi, întrucât sectorul 5 are cea mai mică zonă de spații verzi, locuri de joacă pentru copii și, nu în ultimul rând, conectarea anumitor zone din cartierul Ferentari cu o arteră principală, o arteră importantă.

Acestea fiind zise, eu vă rog frumos să dați un vot în favoarea acestui proiect legislativ, pentru ca să putem asigura o dezvoltare a zonei respective, rămasă, așa cum spuneam, de izbeliște, timp de 30 de ani.

Dacă există nelămuriri - nu mai insist, aș mai dezvolta, dar înțeleg că nu e timp - dacă sunt nelămuriri sub aspect juridic, trebuie să vă spun doar atât - și închei - că există o practică parlamentară, respectiv președintele României a promulgat Legea nr. 64 din 2019 privind transmiterea unui teren... absolut situație identică, terenul aflat în proprietatea statului, în administrarea Ministerului Transporturilor, în concesiunea C.F.R., către orașul Huedin. Este practic același obiect de reglementare, doar că, în loc de Huedin, avem Primăria capitalei, care urmează să dea acest teren în administrare, prin hotărâre de consiliu, Primăriei Sectorului 5.

Vă mulțumesc frumos.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Comisiile, vă rog, prezentați raportul.

Domnul Găvrilă Ghilea (de la tribună):

Proiect de Lege 294/2020 privind transmiterea unor terenuri din domeniul public al statului, aflate în administrarea Ministerului Transporturilor și concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate C.F.R.-SA, în domeniul public al statului, respectiv al Consiliului Local Sector 5, și în administrarea Consiliului Local Sector 5.

În conformitate cu prevederile art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului, Comisia juridică, de disciplină și imunități și Comisia pentru transporturi și infrastructură au fost sesizate, spre dezbatere în fond, cu dezbaterea și avizarea acestui act normativ, Camera Deputaților fiind Cameră decizională.

Senatul a adoptat proiectul de lege, în ședința din 12 mai 2020.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil actul normativ.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare, în fapt, transmiterea unui teren aferent liniei C.F.R. București-Progresu către București Cotroceni, aflat în concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate C.F.R.-SA, din domeniul public al statului și administrarea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, în domeniul public al Municipiului București.

Conform celor prezentate în expunerea de motive, acest transfer ar fi necesar pentru a se putea implementa o serie de proiecte de utilitate publică pe porțiunea dintre pasajul Toporași și pasajul Carol, în conformitate cu Strategia Locală de Dezvoltare Durabilă a Sectorului 5, aceste proiecte de utilități publice propunând o nouă arteră carosabilă de categoria I pe direcția Nord-Sud, sub forma Bulevardului Rocar, între Pasajul Toporași și Pasajul Rahova.

Comisiile au examinat actul normativ, după cum urmează: Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului și Comisia juridică, de disciplină și imunități, în ședința comună online din 22 iunie 2020, iar Comisia pentru transporturi și infrastructură a examinat actul normativ în ședința online din data de 23 iunie 2020.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, membrii celor trei comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, întocmirea unui raport comun de adoptare a Proiectului de Lege privind transmiterea unor terenuri din domeniul public al statului, aflate în administrarea Ministerului Transporturilor și concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate C.F.R.-SA, în domeniul public al statului, respectiv al Consiliului Local Sector 5, și în administrarea Consiliului Local Sector 5, cu amendamente admise prevăzute în anexa care face parte integrantă din raportul depus.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

La dezbateri generale, Grupul UDMR.

Vă rog, domnule deputat Benedek Zacharie.

Domnul Benedek Zacharie (de la tribună):

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Astfel de terenuri sunt foarte multe, la noi în țară, care de 30 de ani nu mai sunt folosite de C.F.R.-SA, dar, în schimb, sunt și clădiri care sunt în administrarea S.A.F.-SA, care este deja efectiv în paragină. Aceste clădiri, aceste zone, sau chiar și parcuri sunt, aceste zone au devenit niște focare de infecție. Deci, ar trebui ca în Parlament să existe sau să inițiem o lege prin care toate aceste terenuri, toate aceste clădiri să-și găsească o utilitate, să fie date UAT-urilor sau celor care se pot folosi, să nu mai fie pline de mizerii și să continuăm cu aceste focare de infecție.

Deci, Grupul UDMR va vota această lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Din partea Grupului USR, vă rog, faceți legătura cu domnul deputat Benga Tudor.

Domnul Tudor-Vlad Benga (prin audioconferință):

Bună ziua, stimați colegi!

 

Domnul Florin Iordache:

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Tudor-Vlad Benga (prin audioconferință):

Din păcate, este regretabilă lipsa de viziune administrativă și din toate punctele de vedere, în ceea ce înseamnă acest proiect. Las la o parte problemele de constituționalitate a proiectului. Dar, intrând pe fondul problemei, Bucureștiul este sufocat de trafic și, în ciuda tuturor promisiunilor de revoluție și pararevoluție pe care le-a făcut primărița Firea, în continuare se sufocă.

Această bucățică de tren, acest coridor feroviar este foarte important pentru că, de fapt, ce se întâmplă? La toate capitalele europene, dacă vă uitați, inclusiv capitalele est-europene, nu vorbesc despre rețelele imense de trenuri metropolitane pe care le au capitalele vest-europene, toate au rețele de tren suburban. Există proiecte și se discută și la Ministerul Transporturilor, și sunt parte din programul cu care Nicușor Dan candidează, care intenționează să transforme, astfel încât să aibă și Bucureștiul un tren metropolitan adevărat. Și peste tot în lume, dacă vă uitați, în ultimii 20 de ani, transportul public și transportul feroviar generează dezvoltare urbană pe mai departe.

Noi, ce facem, în clipa de față, este exact opusul. Transmitem acest teren în administrarea Primăriei Capitalei, tăiem un bulevard, toate studiile arată că în momentul în care creezi mai mult asfalt, aduci mai mult trafic, în loc să folosim ceea ce există. Da, într-adevăr, poate că toată calea aceea ferată este neglijată de 30 de ani, dar se poate construi acolo, este pe un coridor feroviar, poate fi repusă în funcțiune și poate să genereze... Gândiți-vă, și rețeaua de tramvai a Bucureștiului este aproape dublă, ca lungime, față de rețeaua de metrou, și cu rețeaua de transport feroviar din jurul Bucureștiului se poate tripla densitatea de transport feroviar. Este o lipsă de viziune extraordinară, în clipa de față, să facem exact opusul a ceea ce se întâmplă în urbanism și din punctul de vedere al dezvoltării în tot restul lumii.

Mulțumesc frumos de tot.

USR va vota împotrivă.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Dacă mai sunt colegi care doresc să intervină la dezbateri generale? Înțeleg că nu.

Avem 5 amendamente admise.

La titlul legii, intervenții?

La articolul, până la art. 5, intervenții? Nu.

La anexă, intervenții? Nu.

Rămâne la votul final.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie lundi, 19 avril 2021, 6:57
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro