Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of June 24, 2020
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.66/06-07-2020

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
14-04-2021
13-04-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2020 > 24-06-2020 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 24, 2020

7. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru completarea art. 5 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică (PL-x 244/2019). (rămasă pentru votul final)
 
see bill no. 244/2019

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

6. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru completarea art. 5 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică; PL-x 244/2019.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva? Nu.

Comisia juridică? Vă rog.

Doamnă Laura Moagher, vă rog, prezentați raportul suplimentar.

Doamna Laura-Mihaela Fulgeanu-Moagher (de la tribună):

Raport suplimentar asupra Legii pentru completarea art. 5 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică.

În conformitate cu prevederile Regulamentului Camerei Deputaților, republicat, Comisia juridică, de disciplină și imunități a fost sesizată spre dezbatere în procedură de reexaminare, ca urmare a cererii Președintelui României, potrivit art. 77 alin. (2) din Constituția României, cu Legea pentru completarea art. 5 din Legea nr. 33/1994.

Potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil propunerea legislativă.

Senatul a adoptat proiectul de lege, în ședința din 6 mai 2019.

Guvernul nu susține adoptarea acestei inițiative legislative.

Camera Deputaților a adoptat proiectul de lege, în ședința din 3 iulie 2019.

Președintele României solicită reexaminarea legii la data de 30 iulie 2019.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins Legea pentru completarea art. 5 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică la data de 22 octombrie 2019.

Comisia juridică, de disciplină și imunități a transmis plenului Camerei Deputaților un raport de respingere a cererii de reexaminare formulată de Președintele României și de adoptare a Legii pentru completarea art. 5 din Legea nr. 33/1994.

Plenul Camerei Deputaților, în ședința din 10 martie 2020, a hotărât retrimiterea la comisie a inițiativei legislative, în vederea reexaminării și adoptării unui nou raport.

Legea supusă dezbaterii are ca obiect de reglementare completarea art. 5 din Legea nr. 33/1994, în sensul ca lucrările declarate de interes național sau de interes local să reprezinte lucrări de interes public major, acestea fiind, potrivit expunerii de motive, indispensabile în cadrul politicilor fundamentale ale țării în domeniul asigurării infrastructurii locale și naționale.

Comisia juridică, de disciplină și imunități a transmis plenului Camerei Deputaților un raport de respingere a cererii de reexaminare formulată de Președintele României și de adoptare a legii.

Plenul Camerei Deputaților, în ședința din 20 mai 2020, a hotărât retrimiterea la comisie a inițiativei legislative, în vederea reexaminării și adoptării unui nou raport.

Potrivit prevederilor art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, comisia a examinat legea în ședința online din data de 22 iunie 2020.

În urma dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Legii pentru completarea art. 5 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, în forma adoptată inițial de Parlamentul României și trimisă l promulgare, și respingerea cererii de reexaminare a legii formulate de Președintele României, cu un amendament respins prezentat în anexa care face parte integrantă din prezentul raport suplimentar.

În raport de obiectul și conținutul său, legea face parte din categoria legilor ordinare.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Începem dezbaterile generale.

Vă rog, faceți legătura cu domnul deputat Ion Stelian.

Domnul Stelian-Cristian Ion (prin audioconferință):

Bună ziua!

Domnul Florin Iordache:

Numai puțin, domnule deputat!

 

Domnul Stelian-Cristian Ion (prin audioconferință):

Vă rog.

Domnul Florin Iordache:

Două chestiuni.

Înțeleg că e și ziua dumneavoastră... La mulți ani!

Aveți și un amendament respins. Acum discutăm la dezbateri generale sau susțineți și amendamentul respins?

Domnul Stelian-Cristian Ion (prin audioconferință):

Dezbateri generale.

Domnul Florin Iordache:

Dezbateri generale.

Mulțumesc.

Domnul Stelian-Cristian Ion (prin audioconferință):

Vă solicit tuturor deputaților respingerea acestui proiect. Este un proiect extrem de nociv pentru mediu. Avem multe râuri în România, am fost binecuvântați cu aceste daruri, dar vedeți că în ultima perioadă unele lucrări hidrotehnice au reușit să distrugă mare parte din habitatele naturale și să distrugă pur și simplu sute, mii de astfel de râuri.

Legea de față, numită și Legea antirâuri, nu face altceva decât să permită să se dea acord de mediu inclusiv în toate situațiile în care există impact negativ semnificativ asupra ariilor naturale protejate.

Este o lege cu un potențial devastator. Am trimis tuturor colegilor și tuturor grupurilor parlamentare materiale, unele filmate, unele reportaje făcute la fața locului, pentru a vedea cu ochii dumneavoastră care sunt consecințele unei asemenea legi.

Este foarte important ca peste ani de zile, când vom merge împreună cu copiii în munții României și vom vedea toate aceste zone, să nu ne pară rău că am votat o astfel de lege acum. Avem posibilitatea să respectăm legislația europeană. Vreau să spun că o astfel de lege încalcă în mod flagrant Directiva habitate, încalcă multe decizii ale Curții de Justiție a Uniunii Europene și este o lege incoerentă.

Nu putem să mergem pe această linie, pentru că trebuie să respectăm echilibrul între nevoia de dezvoltare și protecție a mediului.

Nu poate spune nimeni că nu se pot construi autostrăzi, nu se pot construi hidrocentrale, dacă nu adoptăm această lege. Putem face aceste lucruri, le putem dezvolta, dar haideți să protejăm ariile naturale protejate! Este foarte important să observăm și că legea este neclară, și că este lipsită de predictibilitate, nu se definește despre ce interes este vorba. Nu putem spune că toate tipurile de interes, și național, și toate interesele locale sunt interese publice majore, astfel încât să fie permise astfel de lucrări.

Eu vă solicit foarte mare atenție pe această lege.

Vă solicit, de asemenea, dacă-mi permiteți, voi susține și amendamentul, în sensul în care am căutat ca din textul legii, așa cum a rezultat în urma procedurilor parlamentare de până acum, să eliminăm partea nocivă, absolut nocivă care se referă la distrugerea râurilor, la acele lucrări hidrotehnice care urmează să fie aprobate fără discernământ, în cazul în care există impact negativ major asupra mediului.

Acesta este sensul amendamentului. Dacă nu dăm un vot de respingere pe lege, măcar gândiți-vă și luați în considerare când votăm acest amendament, pentru că, făcând asta, salvați ce a mai rămas din râurile României și putem transmite mai departe generațiilor următoare colțișorul acesta de natură pe care și noi l-am primit în dar.

Mulțumesc frumos.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnule Pașcan, vă rog, Grupul PMP.

Domnul Emil-Marius Pașcan (de la tribună):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Distinși colegi,

Eu cred că într-un proiect legislativ, în asumarea sa, nu trebuie să pornim de la prezumții de vinovăție. Dacă nu exista o necesitate imperativă, pornită din administrația publică, acest proiect nu ar fi existat.

Astăzi, în schimb, legislația ambiguă, interpretabilă diferit de la o instanță la alta, conduce nemijlocit la blocarea unor proiecte de dezvoltare, la promovarea unor investiții în infrastructură, în extinderea rețelelor de apă, canal, electrice, gaz etc., ducând la blocaje majore în administrația publică locală.

Sigur, am văzut observațiile, atât ale Consiliului Legislativ, care invocă previzibilitatea și lipsa unei clarități a prevederii legislative din acest proiect, de asemenea observațiile făcute de Guvern și, de asemenea, din cererea de reexaminare, care invocă necesitatea unei definiri mai clare a interesului public major.

Vreau să vă spun că acest interes public major ține de comunitățile locale, de nevoia de dezvoltare locală, și astăzi legislația adiacentă obținerii autorizațiilor pe diverse proiecte de dezvoltare este un filtru, este un factor de prevenire pentru orice fel de abuz în această privință.

Vreau să vă spun unde a condus, în schimb, până acum, legislația. La mine, în județul Mureș, un drum asumat de administrația publică locală, de legătură între două cartiere, a fost blocat de diverse organizații neguvernamentale de mai bine de zece ani, invocându-se perturbarea împerecherii liliecilor cu guler galben și mai apoi a broscuțelor, procese aflate pe rol, care au condus la pierderea finanțării din bani europeni pentru o asemenea investiție, legată de un drum între două cartiere, vă repet. Și astfel de situații sunt frecvente, repetabile la nivel național.

De aceea, noi considerăm că această prevedere legată de un interes public major, asumat de comunitatea locală, prin împuterniciții săi, care pot fi consilieri locali, consilieri județeni și mai apoi toate acestea validate prin acte administrative și prin acorduri de la Agenția de Mediu, de la Ministerul Mediului, de la Garda de Mediu, sunt suficiente filtre pentru a preveni abuzurile.

În această privință, noi considerăm că este un proiect legislativ necesar, bine-venit, și Partidul Mișcarea Populară va vota împotriva cererii de reexaminare a Președintelui României.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Grupul PSD, domnul Simonis. Vă rog.

Domnul Alfred-Robert Simonis (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Noi ne-am învățat ca ori de câte ori există proiecte majore, investiții majore, făcute de statul român sau în beneficiul statului român, un partid, mai nou prin Parlamentul României, să se opună.

Eu un domn, cred că Goțiu se numește, l-am văzut acum câțiva ani pe o plajă - și e o poză celebră pe Internet în acest sens - care umblă pe afară, înainte de a intra în Parlament, cu un castor, spunând că dacă această lege este votată nu știu ce vor păți castorii.

Știu, sunt importanți și castorii, însă noi acum...

 

Domnul Florin Iordache:

Și arici!

Domnul Alfred-Robert Simonis (de la tribună):

...suntem într-o plină pandemie și cred că înainte de castori ar trebui să fie importanți oamenii, și pentru dumneavoastră, de la USR.

Dincolo de asta, ne-am învățat ca USR și alte ONG-uri susținute... sau ONG-uri cu activitate dubioasă, ca să fiu elegant, să blocheze tot felul de investiții. Și vorbea antevorbitorul meu mai devreme despre un tronson de drum care a fost închis din cauza nu știu căror lilieci.

În Timiș, unde nu s-au mai văzut urși de pe la 1800, au blocat un tronson de autostradă pe motiv că trebuie construit un tunel pentru urși. Noi, în Timiș, la mine, în Timiș, nu avem un tronson de autostradă din cauză că un ONG din acesta, pe care dumneavoastră îl susțineți, a susținut sus și tare că e nevoie să facem un tunel pentru urși, repet, acolo neexistând urși.

Pe un alt deal al liliecilor, tot din Timiș, nu poate fi terminat un tronson de autostradă acolo, pentru că, repet, tot aceste ONG-uri au spus că nu știu ce specie rară de lilieci trece pe acolo și va dispărea această specie.

Avem pe Comarnic-Brașov un tronson oprit, o licitație oprită, pe motiv că nu știu ce gândac rar a apărut și trebuie, din nou, să găsim soluția pentru a reloca acei gândaci.

Avem, de asemenea, tronsoane oprite pentru că nu știu ce tip de broască, nu știu ce specie de broască rară a apărut undeva prin Moldova și trebuie să nu putem face autostrăzi, să nu cumva să trecem peste broască. (Vociferări.)

Oameni buni, acest proiect permite ca, după obținerea autorizațiilor legale în domeniu, să se poată finaliza cele două hidrocentrale pe Jiu, investiții făcute în proporție de 99%, și din cauză că această reglementare lipsește, nu poate fi terminată și sunt investiții de sute de milioane de euro făcute de statul român. Nu pot fi terminate aceste investiții, pentru că nu avem cadrul legal.

Revin și închei cu asta. Suntem în plină pandemie, în plină criză mondială, planetară, sanitară. Sunt importante broaștele, sunt importanți castorii, sunt importanți gândacii și liliecii, sunt importanți și urșii, dar mai importanți decât toate aceste specii sunt oamenii. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Dacă mai sunt intervenții? Nu mai sunt.

Avem un amendament respins. Dacă se susține? Nu se susține.

Mulțumesc.

Rămâne la votul final.

Mergem mai departe.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie lundi, 19 avril 2021, 5:26
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro