Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of June 29, 2020
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.67/06-07-2020

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-10-2021
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2020 > 29-06-2020 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 29, 2020

15. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal, precum și pentru modificarea art.223 alin.(2) din Legea nr.135/2010 privind Codul de procedură penală (PL-x 101/2020). (rămas pentru votul final)
 
see bill no. 101/2020

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

Poziția 17. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum și pentru modificarea art. 223 alin. (2) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală; PL-x 101/2020.

Comisia juridică, domnul președinte Halici, vă rog.

Domnul Nicușor Halici (de la tribună):

Da.

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport asupra Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, precum și pentru modificarea art. 223 alin. (2) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală.

Camera Deputaților este Cameră decizională, potrivit art. 75 din Constituția României și a art. 91 alin. (1) pct. 2 din Regulamentul Camerei Deputaților.

A fost dezbătut în Comisia juridică.

Obiectul de reglementare este o asigurare a unei protecții mai bune a minorilor față de abuzurile sexuale. Totodată, avem în vedere modificarea art. 223 alin. (2) din Legea nr. 135/2010, în sensul prevederii în mod expres a posibilității dispunerii măsurii arestării preventive în cazul în care din probe indubitabile rezultă suspiciunea rezonabilă că inculpatul a săvârșit infracțiunea de act sexual cu un minor, de racolare a minorilor în scopuri sexuale sau ultraj contra bunelor moravuri.

În urma ședinței online a Comisiei juridice, de disciplină și imunități, s-a decis, cu unanimitate de voturi, din câte îmi aduc eu aminte, și așa este, cu unanimitate de voturi, să spună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal.

Avem Anexa nr. 1 cu amendamente admise, și la Anexa nr. 2, un amendament respins.

Legea supusă dezbaterii face parte din categoria legilor organice.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Bun. Începem dezbaterile generale.

Pentru început, dau cuvântul doamnei Bîzgan Oana. Înțeleg că a fost aleasă reprezentantul deputaților neafiliați.

Vă rog, doamnă Bîzgan, aveți două minute.

Doamna Oana-Mioara Bîzgan-Gayral (prin audioconferință):

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

Doamna Oana-Mioara Bîzgan-Gayral (prin audioconferință):

Mulțumesc, domnule președinte.

În acest caz vorbesc ca inițiator al acestui proiect legislativ.

Proiectul pe care-l discutăm astăzi este unul extrem de important, dar și extrem de dureros, pentru că mii de copii din România cad victime ale abuzurilor sexuale.

Motivele pot fi multe și aici avem de lucrat cu toate armele posibile, atât în Parlament, cât și în Guvern, dar mâine, la votul final, putem să facem cu adevărat o schimbare. Prin acest proiect, creștem pedepsele pentru infracțiunile de natură sexuală, precum viol, act sexual cu minorul, pornografie infantilă, trafic de minori și așa mai departe.

Prin înăsprirea acestor pedepse nu mai permitem ca prădătorii sexuali să primească pedepse cu suspendare. Cazurile care au ajuns la mine și cele relatate în presă sunt cutremurătoare: șapte din zece astfel de infractori sexuali recidivează. Pe lângă pedepsele cu suspendarea, aceștia mai prestează și muncă în folosul comunității, uneori la școli sau chiar în centrele pentru copiii cu dizabilități, cu alte cuvinte perpetuăm de ceva timp o problemă socială extrem de gravă.

Este o realitate extrem de cruntă și poate uneori ne este greu să o acceptăm, dar trebuie să conștientizăm că este problema noastră, a tuturor. Și, mai mult decât atât, noi, dragi colege și dragi colegi, avem posibilitatea să oprim acest fenomen, avem posibilitatea să votăm mâine un proiect prin care să nu mai permitem ca viețile și copilăriile acestor suflete să fie furate.

Modul în care ne protejăm copiii și alte persoane vulnerabile spune extrem de multe despre noi, ca țară.

Am reușit în trecut să facem un pas uriaș, prin votarea Registrului infractorilor sexuali. Mâine vă rog și vă invit să facem următorul pas.

Vă invit să votați pentru adoptarea acestui proiect!

Vă mulțumesc mult.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Doamna Birchall.

Vă rog, faceți legătura!

Doamna Ana Birchall (prin audioconferință):

Mulțumesc foarte mult.

Bună ziua!

Este o inițiativă foarte bună, felicit inițiatorii!

Doar îmi exprim regretul... și iarăși nu înțeleg de ce, deși am învederat în mod expres dorința de a depune un amendament președintelui Comisiei juridice, și am și transmis acest amendament Comisiei juridice, văd că nici măcar n-a fost luat în considerare. Eu am aflat abia astăzi că a fost introdusă pe ordinea de zi, pentru că acel amendament pe care eu l-am depus ar fi ajutat ca, de exemplu, cazuri precum Țăndărei, să nu se mai repete, și anume, infracțiunile de viol, răpire și trafic de persoane să fie imprescriptibile, pentru că doar așa putem ajuta efectiv ca asemenea orori să nu se mai întâmple. Oricum, este o inițiativă lăudabilă. Sper să aibă votul final.

Cu siguranță o voi vota, dar rămâne acest regret că, în continuare, din motive pe care nu le înțeleg, văd că toate amendamentele pe care eu le spun și, deși anunț direct președintele Comisiei juridice, nici măcar nu sunt luate în considerare, ceea ce este regretabil. Pentru că, dacă aveam acest amendament, prin care violul, răpirea, traficul de persoane și alte asemenea fapte grave ar fi fost imprescriptibile, cred că am fi făcut o faptă și mai bună decât ceea ce este astăzi, am fi întărit spiritul pe care inițiatorii l-au avut în vedere atunci când au introdus această modificare legislativă.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnule președinte Halici, vă rog.

Și apoi doamna Iurișniți.

Domnul Nicușor Halici (de la tribună):

Mulțumesc.

Dar nu pot să las fără răspuns anumite alegații ale unor colegi care, dincolo de faptul că nu cunosc prevederile Regulamentului Camerei Deputaților, nici măcar nu sunt interesați atunci când doresc să amendeze un subiect sau o inițiativă legislativă.

La ce mă refer? Ordinea de zi a Comisiei juridice, în care a fost inclus acest proiect de lege, este afișată pe site-ul Camerei Deputaților, de vineri. Deci, orice persoană interesată, în cazul de față un deputat, putea să transmită amendamente.

Până la ora susținerii proiectului de lege în cadrul comisiei, nu am avut transmis niciun amendament de la doamna Birchall, pe de o parte.

Pe de altă parte, după ce ni l-a transmis, l-am analizat, totuși, deși se încheiase ședința și, totuși, comunicându-i, nu a vrut să înțeleagă - poate înțelege așa, de la plenul Camerei - că e neconstituțional ce propunea dumneaei, pentru că această inițiativă, care prevedea doar două articole modificate, nu a fost dezbătută și în Senat, cu propunerea pe care o dorea dumneaei. Deci, practic, era și neconstituțional, chiar dacă s-ar fi interesat și ar fi reușit totuși să transmită amendamentele în timp util, pentru că, așa cum știe și dumneaei, ca parlamentar, există un termen de depunere a amendamentelor. Nici nu trebuia să știe de ședința Comisiei juridice, dacă chiar voia să depună un amendament. Birourile permanente stabilesc termenele de depunere a amendamentelor în comisiile avizatoare și în comisiile de fond.

Așa că, mai puneți mâna pe carte, mai citiți, și după aceea mai discutăm!

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Doamna Iurișniți.

Nu avem dezbateri și schimburi de replici!

Mulțumesc.

Doamnă Iurișniți, vă rog. Două minute.

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți (prin audioconferință):

Mulțumesc, domnule președinte.

Câteva cifre vreau să aduc în atenția colegilor noștri.

Salut această inițiativă, am susținut această inițiativă, inclusiv din poziția de președinte al Comisiei pentru egalitatea de șanse, inclusiv ca membru al Comisiei pentru învățământ, ca profesor, ca mamă.

Vreau să spun că această lege, într-un fel, vine și completează ceea ce ar trebui să se întâmple în sistemul de învățământ, în sistemul de educație. Este absolut necesar să o legăm de necesitatea unor cursuri de educație pentru sănătate, inclusiv educație sexuală adaptată vârstelor - atenție! - pentru cei care nu înțeleg că este absolut nevoie de aceste sesiuni de informare în școlile din România.

Știm că la fiecare șase ore, în România, un minor este victima unei forme de abuz sexual. Cei mai mulți copii nu recunosc și nu pot detecta formele abuzului sexual, în lipsa informațiilor oferite într-un cadru organizat și profesionist, iar acest cadru este școala.

Pe de altă parte, vă mai amintesc încă niște cifre, pe cele pe care le știți cu toții - faptul că în 2019 ocupam locul I în Europa în ceea ce privește rata nașterilor în rândul adolescentelor... și adolescenților, pentru că sunt și tați minori, și mame minore - știm cu toții.

De asemenea, în 2018, avem 253 de cazuri de abuz și exploatare a copiilor, 977 de cazuri cu abuz sexual, exploatare sexuală. Două treimi dintre cazurile raportate de abuz sexual au avut loc asupra copiilor din mediul rural, iar jumătate dintre cazurile de abuzuri sexuale au avut loc în familie.

Deci sunt date, cifre, statistici grave care trebuie să ne pună pe gânduri, mai ales pe cei care încă nu înțeleg necesitatea orelor de educație pentru sănătate, educație sexuală adaptată vârstelor, repet, încă o dată, împreună cu un cadru legislativ adecvat, ferm și...

Domnul Florin Iordache:

Concluzionați, doamnă!

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți (prin audioconferință):

... necesitatea unor informații clare, din surse sigure, pentru sănătatea și siguranța copiilor noștri.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Avem un amendament respins. Dacă se susține? Nu se susține.

Avem 62 de amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt intervenții? Nu.

Articolul I, de la 2 la 30 dacă sunt intervenții? Nu.

De la 31 la 62?

Vă mulțumesc.

Rămâne la votul final; are caracter organic.

Următorul.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania monday, 25 october 2021, 19:30
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro