Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of June 29, 2020
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.67/06-07-2020

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
25-11-2021
25-11-2021 (joint)
24-11-2021 (joint)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2020 > 29-06-2020 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 29, 2020

7. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr.123/2012 și privind modificarea și completarea altor acte normative (PL-x 513/2019). (rămas pentru votul final)
 
see bill no. 513/2019

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

La poziția 3, Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012 privind modificarea și completarea altor acte normative; PL-x 513/2019; caracter organic.

Avem 148 de amendamente admise.

Domnul președinte Iancu, vă rog, prezentați raportul Comisiei pentru industrii. Sunteți și inițiator, prezentați raportul.

Domnul Iulian Iancu (de la tribună):

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Necesitatea acestui act normativ a plecat din practică și din modul de gestiune a unei legi organice, lege-cadru extrem de importantă. Ea vizează atât sectorul energiei electrice, cât și a gazelor naturale.

În consecință, Comisia pentru industrii și servicii a fost sesizată pentru dezbaterea în fond cu acest proiect de lege.

Aș vrea să vă spun că Senatul a adoptat proiectul.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil acest proiect.

De asemenea, Consiliul Economic și Social a avizat favorabil.

Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului a dat aviz favorabil. De asemenea, și Comisia juridică, de disciplină și imunități a avizat favorabil proiectul.

Proiectul are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, dar, totodată, și modificarea și completarea Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, a Legii nr. 227/2015 privind aprobarea Codului fiscal, a Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie și a Legii nr. 23/2014 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2013 privind modificarea și completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie.

În urma dezbaterilor, dezbateri la care au participat reprezentanții Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, Operatorului pieței de energie electrică și de gaze naturale, Consiliului Concurenței și ai Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, membrii comisiei propun plenului, cu unanimitate de voturi, spre dezbatere și adoptare, proiectul de lege mai sus-menționat.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Dacă la dezbateri generale... Da. Domnule deputat Bumb, doriți să interveniți?

Domnul Sorin-Ioan Bumb (prin audioconferință):

Bună ziua, domnule președinte!

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

Domnul Sorin-Ioan Bumb (prin audioconferință):

Mulțumesc pentru cuvântul acordat.

Stimați colegi,

PL-x 513/2019, care aduce modificări Legii nr. 123/2012, este probabil una dintre cele mai importante proiecte de lege din acest mandat. Acesta reglementează atât piața energiei electrice, cât și cea a gazelor.

După cum bine știți, anul trecut, am reușit, prin Proiectul de Lege nr. 164, să asigurăm că se vor extinde distribuțiile de gaze și să dăm UAT-urilor dreptul de a putea concesiona aceste distribuții.

Noi, prin această lege, reușim și sper ca toată lumea să fie de acord, pentru că importanța ei este vitală pentru dezvoltarea sistemelor de distribuție din România, să putem extinde aceste distribuții. Sub ce formă? După ce s-a dat Legea nr. 164, Transgaz a mărit de zece ori prețul de racordare, atât al raporturilor, cât și al stațiilor de predare, de la aproximativ două miliarde în bani vechi, la peste 20 de miliarde, ceea ce îngreunează accesul la sistemul de transport.

De aceea, la sistemul de transport am reușit, prin această lege, să-i punem pe cei care, de fapt, prin normativele interne, sunt posesorii și beneficiarii acestor distribuții, să le facă pe cheltuiala lor, iar această cheltuială să fie recunoscută în tariful de transport.

La fel și la distribuție. Distribuitorii, în 16 ani, din 2004, de când au fost preluate distribuțiile de gaze, sunt doi mari distribuitori care au peste 96% din distribuțiile din România. N-au făcut absolut nicio investiție, deși au zis că sunt investitori strategici, că trebuie să ne privatizăm. Românii nu s-au ales cu absolut nimic.

De aceea, acolo unde au concesionat distribuțiile de gaze și au licențe - să vă dau exemplu, un UAT sau un oraș -, toate extinderile de unde au licență și branșamentele sunt obligați să le facă pe cheltuiala lor, iar recuperarea acestor bani se va face din tariful de distribuție.

Mai mult, redevențele. Nicăieri în lume nu erau plătite de către beneficiari. Deci nu este posibil ca în factura de gaze să regăsim redevențele atât ale distribuitorilor, cât și ale transportatorilor. Aceste redevențe trebuie plătite de către cei care dețin aceste utilități, deci trebuie plătite de către Transgaz și de către distribuitori.

Nicăieri nu se percep taxe pentru așa ceva!

Deci nu este posibil ca consumatorul să plătească pe proprietatea altuia!

De aceea, aceste redevențe trebuie scoase și nu mai trebuie necunoscute de către ANRE în tariful de distribuție și în tariful de transport.

Sunt foarte multe chestiuni care sunt prevăzute în aceste legi. Probabil și la dezbaterea finală vom insista pe ele, la votul final, pentru că de această lege are nevoie și cred că este așteptată de întreaga populație.

Eu vreau să închei aici, rugând toți colegii să fie de acord și să avem un vot unanim, așa cum am avut și în comisie, pentru această lege.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

(Domnul deputat Bende Sándor solicită să ia cuvântul.)

Numai puțin, domnule deputat!

Domnul Iancu și apoi Grupul UDMR.

Domnul Iancu. Vă rog, domnule președinte.

Domnul Iulian Iancu (de la tribună):

Stimați colegi,

Am ajuns la această inițiativă legislativă ca o necesitate.

Din fericire, toate grupurile au participat, toți reprezentații spectrului politic. De ce? Pentru că energia este sângele întregii economii, dar în același timp ne condiționează la propriu calitatea vieții.

În intervalul scurs din 2012, de când s-a aprobat Legea energiei electrice și a gazelor naturale, la vremea respectivă, ca o transpunere a Directivelor nr. 72 și nr. 73 în legislația românească, au trecut opt ani. În acest interval de timp s-au schimbat directive, legislație primară, legislație secundară, dar s-au constatat și anumite aspecte legate de modalitatea practică de operare a celor care gestionează sistemul energetic. Și am constatat, din păcate, manipulare de piață, la care sancțiunea, la o cifră de 4,8 milioane de lei într-o singură zi profit, într-o singură zi amenda a fost de 10.000 de lei.

De asemenea, oferte înșelătoare.

De asemenea, am constatat că în România, din fericire, a început să crească numărul solicitărilor de extindere de sisteme de distribuție, atât energie electrică, cât și gaze naturale, și, în consecință, de branșare a unor noi consumatori. Din păcate, acest proces a fost atât de puternic îngreunat, tergiversat și amânat, încât, la propriu, localități întregi au fost obligate să își blocheze procesul de dezvoltare și foarte mulți investitori au renunțat la investițiile lor, și o parte dintre cei care au dorit să facă o anumită dezvoltare, poate chiar și o locuință personală, din cauza acestor costuri, o parte dintre ei au amânat această decizie. Este a doua mare transformare.

Cea de-a treia este legată de redevență. Am constatat cu toții - și avem o neplăcută surpriză să constatăm că redevența a fost transferată în factura consumatorului și o plătim noi, toți, ceea ce este de neimaginat și de neadmis, și cu această ocazie corectăm acest lucru.

Și mai sunt elemente care sunt legate de prosumeri. Știți că tot noi, aici, am promovat prosumerii și am dat posibilitatea consumatorului casnic să poată să fie producător de energie pentru propriul lui consum, dar să și furnizeze excesul în sistem.

Au apărut foarte multe bariere din partea autorizațiilor de pe traseu și relației cu furnizorii și distribuitorii, încât a trebuit să le corectăm prin această lege.

O să mă opresc aici. Sunt elementele care au fost prezentate de către colegul meu, domnul Sorin Bumb, cele pe care vi le-am spus eu și alte aspecte care, la propriu, vin în favoarea pieței de energie și, în special, a consumatorului de energie electrică și gaze naturale din România.

Mulțumim.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Grupul UDMR. Domnule deputat, vă rog, aveți două minute.

Domnul Bende Sándor (de la tribună):

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Legea nr. 123, Legea energiei electrice și a gazelor naturale, este o lege foarte, foarte importantă care își pune amprenta pe viața de zi cu zi a cetățenilor din România.

La această lege s-a lucrat foarte mult și le mulțumesc tuturor colegilor din comisie care de-a lungul timpului au lucrat la modificări, la amendamente, pentru ca această lege să fie în favoarea cetățenilor.

Această lege pune, cât de cât, în echilibru relația între furnizorii de servicii și consumator. De foarte mult timp a fost așteptată această lege, și iată că astăzi a venit, în Parlament, Comisia pentru industrii cu această lege, prin care branșamentele, de exemplu, vor fi suportate de către furnizori, de către distribuitori. Nu este corect, așa cum au spus și antevorbitorii mei, ca o societate să-și îngroașe volumul de investiții pe banii cetățenilor. Nu este corect ca instalațiile, volumul instalațiilor să crească pe banii cetățenilor sau pe banii societăților din România. Deci așa este corect. Dacă cineva a câștigat dreptul de concesiune pe un anumit UAT, pe o rază, pe un teritoriu, acolo, în acel teritoriu, să facă în așa fel ca din profitul lui să plătească dările către stat, din profitul lui să plătească redevența, și creșterea volumului de instalație să meargă pe profitul lui, nu pe banii cetățenilor.

Încă o dată, le mulțumesc tuturor colegilor din comisie și mă bucur foarte mult că am ajuns aici, ca această lege să fie dezbătută și votată mâine, sper, în Parlamentul României.

Sper că va trece și sper că va fi foarte, foarte bine pentru cetățeni.

Vă mulțumesc mult.

Domnul Florin Iordache:

Și eu. Sper că ne uităm și pe cronometru.

Mulțumesc.

Avem 148 de amendamente.

La titlul legii dacă sunt intervenții? Nu.

De la 2 la 40, intervenții? Nu.

De la 40 la 140, intervenții? Nu.

Până la 148?

Rămâne la votul final. Caracter organic.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 2 december 2021, 6:54
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro