Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of July 27, 2020
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.84/05-08-2020

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
07-04-2021
06-04-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2020 > 27-07-2020 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of July 27, 2020

6. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru completarea Legii nr.53/2003 - Codul muncii și pentru reglementarea unor măsuri de protecție socială (PL-x 131/2020/2020) (rămasă pentru votul final)
 
see bill no. 131/2020

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

La poziția 4, reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii și pentru reglementarea unor măsuri de protecție socială; PL-x 131/2020/2020; caracter organic.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva? Nu.

Comisia pentru muncă.

Doamna vicepreședinte Răduț, vă rog, prezentați dumneavoastră raportul și apoi trecem la dezbateri generale.

Doamna Violeta Răduț (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Legea are ca obiect de reglementare completarea Codului muncii, în sensul ca, pe durata suspendării temporare a activității și/sau a reducerii acesteia ca urmare a decretării stării de asediu sau stării de urgență potrivit art. 93 alin. (1) din Constituția României, salariații care au contractul individual de muncă suspendat, fiind afectați de activitatea redusă sau întreruptă, să beneficieze de o indemnizație, plătită din bugetul asigurărilor de șomaj, în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, pe toată durata menținerii stării de asediu sau a stării de urgență, după caz.

De asemenea, se reglementează modalitatea de acordare a acestei indemnizații.

Membrii comisiei au acceptat obiecțiile formulate de Președintele României și au aprobat, în parte, cererea de reexaminare.

Legea face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, doamnă.

Trecem la dezbateri generale.

Faceți legătura cu domnul Cristian Seidler, Grupul USR.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler (prin audioconferință):

Mulțumesc, domnule președinte.

Eu aș fi vrut să intervin nu doar la această lege. Am apăsat din dorința de a interveni și de a lua cuvântul la amendamentele respinse de la proiectul de lege anterior, dar ați trecut mai departe, ignorând total solicitarea de susținere a unui amendament respins.

Domnul Florin Iordache:

Domnule Seidler, dumneavoastră nu știu când ați apăsat. Dacă eu am întrebat și pe ecran nu-mi apărea nimic, nu știam că dumneavoastră...

 

Domnul Cristian-Gabriel Seidler (prin audioconferință):

...am apăsat.

Domnul Florin Iordache:

Suntem la acest proiect.

Repet. Suntem la PL-x 131/2020.

La dezbateri generale doriți să interveniți?

Domnul Cristian-Gabriel Seidler (prin audioconferință):

Da, doresc să intervin și aici.

 

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler (prin audioconferință):

Aș vrea să știe cetățenii că vorbim despre o modificare a Codului muncii - indemnizația pentru șomajul tehnic -, cea prevăzută de ordonanțele de urgență, ce a venit imediat după intrarea în starea de urgență, introdusă, practic este permanentizată în Codul muncii, cu o schimbare, pentru că noi am mai votat asupra acestui proiect de lege, și acest proiect de lege a fost reîntors de Președintele României. Și pe bună dreptate! Li se solicita angajatorilor să păstreze angajații pe o perioadă similară cu perioada pentru care au primit această indemnizație pentru ai lor angajați, bani primiți de la stat și care s-au întors, o parte sub formă de contribuții către stat, și cea mai mare parte a mers către angajații lor, sub formă de indemnizație, un venit asimilat salariilor.

Nu este drept ca atunci când pornești jocul să schimbi regulile pe parcurs.

Nu este drept să-i acorzi antreprenorului posibilitatea de a solicita acești bani de la stat, pentru ca mai apoi să-i impui condiții, să-i spui: "Stai așa, că dacă cumva, după ce se termină perioada de urgență, nu vei mai putea să susții locul de muncă respectiv, din motive economice, va trebui totuși să plătești salariile sau să dai banii înapoi".

Acesta este proiectul de lege pe care l-am votat data trecută. Președintele a cerut reexaminarea. În Comisia pentru muncă am corectat această chestiune. Deci, pentru cei care au beneficiat de șomaj tehnic, pe perioada stării de urgență și pe perioada stării de alertă, până în momentul în care această lege se va publica în Monitorul Oficial, beneficiază de libertate totală.

Din păcate, pentru viitor, și așa cum s-a spus aici, din păcate criza sanitară nu a trecut, ba chiar cunoaște noi vârfuri. Pentru viitor, toți acei antreprenori care vor solicita, pe bună dreptate, sprijin de la stat pentru a susține angajații lor în șomaj tehnic vor fi obligați ca mai apoi să-i păstreze angajați, în ciuda unei incertitudini economice totale. E o diferență de concepție. Doar în comunism angajatorul era privit ca unul vinovat, de la bun început, ca un rău intenționat. Se considera că angajatorul exploatează angajatul, o concepție puternic comunistă care se regăsește, din păcate, în acest proiect de lege. Pentru că se presupune despre angajator că este rău intenționat și după ce va lua banii de la stat, pe care, apropo, îi redistribuie către stat, așa cum spuneam anterior, o parte, și către angajat, cealaltă parte, dacă nu îl păstrează pe acel angajat, ulterior, acest lucru s-ar datora, vezi Doamne, exclusiv culpei angajatorului care trebuie pedepsit, în sensul de a i se cere niște bani înapoi, de care bani nu el a beneficiat, ci a beneficiat tot statul și angajatul său.

Așadar, noi considerăm că dacă vrem să sprijinim antreprenorul român, așa cum de multe ori vorbim în Parlamentul României, acesta nu ar trebui legat de această prevedere legală și nu ar trebui să presupunem despre el că este hoț, că este rău intenționat, că este de rea-credință.

 

Domnul Florin Iordache:

Concluzionați, vă rog!

Domnul Cristian-Gabriel Seidler (prin audioconferință):

Orice angajator angajează oameni pentru a-i păstra pe termen lung și pentru a le da de muncă, nu pentru a-i concedia, așa, la liberă alegere, doar de dragul de a-i concedia.

Așadar, e o diferență de concepție între una capitalistă, modernă, și una vădit comunistă!

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Doamna Laura Moagher, doriți să interveniți? Nu.

Dacă la dezbateri generale mai dorește să intervină cineva? Nu.

Avem 10 amendamente admise.

La titlul legii dacă sunt intervenții? Nu.

De la 2 la 10, intervenții? Nu.

Rămâne la votul final. Caracter organic.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie dimanche, 11 avril 2021, 5:16
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro