Plen
Ședința Camerei Deputaților din 19 august 2020 (sesiune extraordinară)
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.93/04-09-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-04-2021
07-04-2021
06-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 19-08-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 19 august 2020 (sesiune extraordinară)

6. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 46/2008 - Codul silvic (PL-x 356/2020) (rămas pentru votul finall).
 
consultă fișa PL nr. 356/2020

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

La poziția 6 avem Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 46/2008 - Codul silvic; PL-x 356/2020; procedură de urgență.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva? Nu.

Avem raport comun. Și îl rog pe domnul președinte al Comisiei pentru mediu.

Raport comun, Comisia pentru agricultură, Comisia pentru mediu și Comisia juridică.

Vă rog, prezentați raportul, domnule președinte Cupă.

Domnul Ion Cupă (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 46/2008 - Codul silvic.

Senatul a adoptat, în calitate de primă Cameră sesizată, acest proiect.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil.

Consiliul Economic și Social a avizat favorabil.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 46/2008. Schimbările preconizate vizează instituirea posibilității amenajării, în fondul forestier național, de poteci și trasee pentru mers, alergare și biciclete și procedura de aprobare a realizării acestora, instituirea unui nou principiu, "valorificarea ca lemn fasonat", reglementarea posibilității ca, prin metodologie aprobată prin ordin al conducătorului autorității publice centrale care răspunde de silvicultură să se poată stabili, pe zone pilot, constituite la nivel de ocol silvic, modalități experimentale de recoltare a arborilor, fără utilizarea dispozitivelor speciale de marcat.

Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice a dezbătut proiectul de lege în ședința online din 3 august; de asemenea, Comisia pentru mediu, tot online, pe data de 17 august.

Comisia juridică, de disciplină și imunități a examinat proiectul pe data de 19 august.

În urma dezbaterilor, membrii celor 3 comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună Camerei Deputaților aprobarea proiectului de lege cu amendamente admise și respinse redate în anexele care fac parte integrantă din raport.

Vă mulțumesc mult.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă din partea grupurilor parlamentare sunt intervenții? Doresc colegii să intervină? Nu.

Avem 59 de amendamente admise și 4 respinse.

Domnul Popescu Daniel.

Doriți să interveniți din partea Grupului USR?

Domnul Nicolae-Daniel Popescu (prin audioconferință):

Da.

Vă mulțumesc, domnule președinte...

 

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

Domnul Nicolae-Daniel Popescu (prin audioconferință):

... de ședință.

Sigur, stimați colegi, proiectul de lege a fost intens dezbătut, în această vară, la Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice din Camera Deputaților.

Noi credem că o primă veste bună este că lobby-ul intens al unor sindicaliști silvici, al unor proprietari de păduri și administratori de păduri, în speță, Romsilva, nu a reușit să treacă propunerea de eliminare a articolului antimonopol din Codul silvic, de care ar fi putut profita marile companii procesatoare de lemn.

O asemenea mare companie este cea austriacă, din județul Suceava, HS Timber Group, fostă Holzindustrie Schweighofer.

Precedenta tentativă de eliminare a acestui articol - este bine de știut de către cei care ne urmăresc acum - a stat la baza protestelor cu zeci de mii de oameni în stradă, în mai 2015, la București, în mai multe localități din țară și din diaspora - Londra, Berlin și așa mai departe.

Tot în această propunere legislativă a fost completată și definiția materialelor lemnoase, astfel încât să fie blocată "Metoda Tocătorul", folosită pentru sustragerea din pădure a unor cantități importante de lemn tăiat ilegal.

Această propunere a fost făcută de colegul nostru, senatorul Mihai Goțiu, și a venit în urma unor investigații de presă și a unor activiști de mediu care practic ne-au adus la cunoștință toate aceste probleme din pădurile României.

Stimați colegi,

Raportul adoptat de Comisia pentru agricultură, silvicultură nu convine mai multor jucători de pe piața tăierilor ilegale de lemn, deoarece au trecut și prevederi legate de măsurarea și monitorizarea legală a lemnului tăiat din păduri și că transportul ilegal de lemn devine acum infracțiune, sancțiune dublată cu confiscarea autovehiculelor care transportă lemnul ilegal.

Modificările mai vizează și organizarea de evenimente publice sau facilitarea accesului cetățenilor, pe jos sau cu bicicleta, în pădure și obținerea actelor de mediu pentru exploatarea pădurilor.

Forma, stimați colegi, în care se află această lege, acum, la votul final din Camera Deputaților, dezbaterile ample de la Comisia pentru agricultură, silvicultură din Camera Deputaților sau de la Ministerul Mediului reprezintă un pas important pentru adoptarea unei viziuni naționale pentru domeniul forestier și, în fond, pentru salvarea pădurilor României.

Cu această ocazie, vrem să le mulțumim tuturor specialiștilor, reprezentanților organizațiilor nonguvernamentale, activiștilor de mediu, specialiștilor din mediul academic și silvicultorilor de bună-credință din sistem - pentru că, da, mai avem silvicultori de bună-credință în sistem, specialiști - pentru tot sprijinul acordat în perioada de dezbateri și de consultare.

USR va vota pentru adoptarea acestui proiect de lege. Suntem coinițiatori.

Și îi rugăm pe toți colegii din Parlament să susțină acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul deputat Terea.

Domnul Ioan Terea (prin audioconferință):

Dacă îmi permiteți, domnule președinte?

Domnul Florin Iordache:

Vă rog, vă rog, domnule deputat.

Domnul Ioan Terea (prin audioconferință):

Mulțumesc.

Într-adevăr, cum spunea și antevorbitorul meu, la ședința comisiei de specialitate, noi am făcut și o subcomisie, referitor la modificările din Codul silvic, subcomisie din care au făcut parte membri care sunt specialiști în domeniu, din cadrul Comisiei pentru agricultură, silvicultură și servicii specifice.

Noi am încercat, după aproape trei luni de dezbateri, să ajungem la un consens - mai puțin cei de la PNL - referitor la modificările aduse Codului silvic. Aici mă refer la mai multe articole. Se vorbea de proprietate privată a statului, pădure proprietate privată a statului.

După cum știți, în Legea nr. 108, care a fost aprobată de Parlament acum două luni de zile, două-trei luni de zile, pentru a se finaliza procesul de reconstituire a dreptului de proprietate, pădurea proprietate publică a statului, care face obiectul retrocedării, pentru a fi pusă în aplicare, pădurea proprietate publică a statului trece în proprietate privată, iar după aceea această pădure va fi retrocedată foștilor proprietari care dețin acte în regulă și a se finaliza Legea nr. 265 privind inventarul fondului forestier.

De asemenea, accesul în pădure, cum spunea și antevorbitorul meu, toate acțiunile organizate se fac cu acordul proprietarului, potecile care sunt amenajate și așa mai departe au fost reglementate în noile modificări.

Indiferent de proprietate, că este proprietate publică a statului, că este proprietate publică a UAT sau proprietate privată, administratorul este cel care dă avizul acestor acțiuni organizate; repet, organizate.

Cele două probleme ridicate de ONG-uri, referitoare la modificarea articolului care prevede restricționarea cu 30%, unde PNL nu a fost de acord, a rămas neschimbat, deci este un lucru bun, după părerea mea.

Domnul Florin Iordache:

Concluzionați...

 

Domnul Ioan Terea (prin audioconferință):

Iar...

Domnul Florin Iordache:

... domnule coleg.

Domnul Ioan Terea (prin audioconferință):

Iar referitor la definiția materialului lemnos, am dezbătut și am introdus ca lemnul tocat - rumeguș, așchii și așa mai departe - să fie introdus în...

Domnul Florin Iordache:

Concluzionați, domnule coleg.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Terea (prin audioconferință):

Imediat, imediat, imediat, domnule președinte. Termin.

De asemenea, am luat... ca inițiativă a Asociației Proprietarilor de Păduri, ca proprietatea publică a UAT-urilor să fie scutită de la impozit, așa cum este scutită de la impozit și proprietatea publică a statului, iar regiile publice locale, ocoalele silvice private să iasă de sub incidența Ordonanței de urgență nr. 109 privind guvernanța corporativă.

Toate aceste modificări, părerea mea, au dus și dacă... și recomand colegilor mei ca acest Cod silvic, cum este acum ieșit de la noi, de la comisie, este un cod silvic, zic eu, bun. Perfectibil, într-adevăr, dar, oricum, un pas înainte.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Terea (prin audioconferință):

Eu recomand colegilor să voteze pentru acest proiect de hotărâre.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Proiect de lege.

Da.

Mulțumesc.

Avem, repet, 59 de amendamente admise, 4 amendamente respinse.

La titlul legii dacă sunt intervenții? Nu.

Până la art. 54, unde este primul amendament respins, dacă sunt intervenții?

La art. 54 dacă se susține amendamentul? Nu.

Cel de-al doilea amendament, la art. 59, dacă se susține amendamentul? Nu.

Rămâne la votul final. Are caracter organic.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 13 aprilie 2021, 14:16
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro