Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of August 25, 2020
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.96/10-09-2020

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
03-03-2021
02-03-2021 (joint)
01-03-2021 (joint)
24-02-2021
17-02-2021 (joint)
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2020 > 25-08-2020 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of August 25, 2020

10. Dezbaterea Proiectului de Lege privind transferul, cu titlu gratuit, al pachetului integral de acțiuni deținut de stat la Societatea Națională "Aeroportul Internațional Timișoara-Traian Vuia"- S.A. din proprietatea privată a statului și din administrarea Ministerului Transporturilor în proprietatea privată și în administrarea Consiliului Județean Timiș și, respectiv, în proprietatea privată și în administrarea Consiliului Local al Municipiului Timișoara (PL-x 478/2020) (rămas pentru votul final).
 
see bill no. 478/2020

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

La poziția 33 avem Proiectul de Lege privind transferul, cu titlu gratuit, al pachetului integral de acțiuni deținut de stat la Societatea Națională "Aeroportul Internațional Timișoara-Traian Vuia"- S.A. din proprietatea privată a statului și din administrarea Ministerului Transporturilor în proprietatea privată și în administrarea Consiliului Județean Timiș și, respectiv, în proprietatea privată și în administrarea Consiliului Local al Municipiului Timișoara; PL-x 478/2020.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva? Nu dorește.

Din partea Comisiei pentru politică economică.

Da, vă rog.

Vă rog, domnule vicepreședinte, prezentați dumneavoastră raportul.

Domnul Cornel Itu (de la tribună):

Bună ziua, domnule președinte!

Stimați colegi,

Acest proiect legislativ a fost adoptat de Senat în 27 iulie 2020.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil inițiativa legislativă.

Consiliul Economic și Social a avizat favorabil.

Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor nu susține adoptarea acestei inițiative legislative.

În conformitate cu prevederile art. 61 și 129 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii comisiei au examinat prezenta inițiativă legislativă în ședința din 25 august 2020. Din totalul de 16 membri ai Comisiei pentru politică economică, reformă și privatizare au fost prezenți la dezbateri 14 deputați.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi - 4 voturi împotrivă -, să supună plenului Camerei Deputaților, spre dezbatere și adoptare, acest proiect, cu amendamentele admise în anexă.

În raport cu obiectul și conținutul reglementării, inițiativa legislativă face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da.

La dezbateri generale.

Domnul Andrei Gheorghe.

Numai puțin.

Grupul PNL, domnul Andrei Gheorghe.

Vă rog. Dumneavoastră, și apoi Grupul UDMR.

Din partea fiecărui grup parlamentar dau cuvântul. Imediat.

Și, repet, colegii care doresc să intervină acum sau la votul final să-și atenționeze liderii grupurilor parlamentare.

Da, vă rog.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe (de la tribună):

Vă mulțumesc.

Stimați colegi,

Știm cu toții, se apropie alegerile locale și iarăși apar aici, la Parlament, tot felul de inițiative legislative care merg fix în această dinamică electorală.

Până a intra pe fondul acestei propuneri legislative, aș dori să amintesc o decizie a Curții Constituționale a României, Decizia nr. 574/2014, adoptată într-o speță identică, conform căreia orice lege specială prin care s-ar realiza un transfer cu titlu gratuit al unor acțiuni din proprietatea statului în proprietatea privată a unor UAT-uri este neconstituțională. Articolul făcând trimitere inclusiv la paragraful art. 44 din Constituția României, cel care garantează proprietatea, indiferent de cine este titularul acesteia.

După cum știm, astfel de transferuri se pot face doar prin hotărâre de Guvern.

În această lege a fost introdus, să-i spun așa, un artificiu legislativ, care nici el nu este întru totul în acord cu Constituția României. Astfel că se vorbește de o derogare de la prevederile art. 358 din Codul administrativ, articol care prevede că trecerea unui bun din domeniul privat al statului în domeniul privat al unui consiliu local, consiliu general sau consiliu județean se face exclusiv prin hotărâre de Guvern.

Așadar, avem aici, pe de o parte, încălcarea principiului separării puterilor în stat, cât și niște abateri de la regimul constituțional al proprietății.

Ceea ce spune iarăși acest articol adoptat în această lege - transferul se va face prin H.G., în termen de 90 de zile de la adoptarea prezentei legi.

Cred că ar trebui să renunțăm la populism și să ne debarasăm de niște abordări care sunt făcute strict în dinamica alegerilor care vor veni.

Părerea mea este că, în cazul în care se dorește un astfel de transfer - și aici nu discut pe fond, nu iau în calcul acum capacitatea Consiliului Județean Timiș de a prelua administrarea Aeroportului Timișoara...

Domnul Florin Iordache:

Concluzionați, domnule coleg, vă rog.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe (de la tribună):

Ar trebui ca noi să înțelegem, să învățăm legea și s-o respectăm. Și, mai presus, să respectăm Constituția României. Pentru că sunt lucruri foarte clare.

Să ne lăsăm de populisme și de teme electorale, care pur și simplu nu vor sfârși decât prin a fi respinse la Curtea Constituțională, cum s-a întâmplat și în atâtea spețe similare.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Grupul UDMR. Vă rog.

Dau cuvântul fiecărui reprezentant al unui grup parlamentar.

Vă rog, domnule coleg, aveți două minute.

Domnul Antal István-János (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Formațiunea noastră politică este totdeauna pentru descentralizare.

Referitor la cele spuse de antevorbitorul meu. Au mai fost și alte cazuri când, sigur, Parlamentul și-a impus punctul de vedere.

În comisie, ascultând punctul de vedere al ministerului, doamna prezentă în comisie nu ne-a convins pe niciunul dintre noi.

Deci, eu vă rog să votați pentru acest proiect, pentru că, la fel ca și în cazul spitalelor, va funcționa mai bine.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

În continuare, domnul Simonis. Vă rog.

Dumneavoastră sunteți și inițiator, împreună cu colegii de la Timiș.

Vă rog, aveți două minute.

Domnul Alfred-Robert Simonis (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

În primul rând, aș vrea să mulțumesc colegilor din comisie pentru votul dat astăzi.

Pe de altă parte, v-aș spune, stimați colegi, că Aeroportul Timișoara este, practic, unul din cele două aeroporturi, din România, care au rămas în subordinea Ministerului Transporturilor. Exceptând Otopeniul, care este aeroportul din Capitală. Din cele două face parte Timișoara, iar Kogălniceanu are un regim aparte.

Deci, practic, Timișoara a rămas ultimul aeroport din țară în subordinea Ministerului Transporturilor. Toate celelalte aeroporturi județene au fost transferate, în decursul ultimilor ani, cu titlu gratuit, către autoritățile locale.

Motivul pentru care am depus această inițiativă n-are nicio legătură cu campania electorală, pentru că, tocmai pentru că ne aflăm în campanie electorală și vom avea alegeri în 27 septembrie, nu știm nici eu, nici dumneavoastră cine vor fi noii conducători - președinte al Consiliului Județean Timiș și primar al municipiului Timișoara.

Tocmai, acest demers are acum mai multă legitimitate, pentru că, dacă o făceam mai din timp, se putea specula că încercăm să aducem aeroportul la un partid sau la alt partid.

Problema este transferul aeroportului, pentru că el rezistă de ani de zile la Ministerul Transporturilor și nu pot spune că i-a mers foarte rău, este un aeroport pe profit, an de an crește numărul de pasageri.

Prima dată a apărut această problemă în 2010, când un baron local, actual galben, pe vremea aceea portocaliu, Gheorghe Falcă, de la Arad, încerca o fuziune cu aeroportul din Arad, și Aeroportul Timișoara să fie cumva în subordinea celui de la Arad, iar conducerea, managementul, să fie de la Arad. Presiunea publică din acea vreme a făcut ca acest demers să fie oprit.

De când ați preluat guvernarea, stimați colegi de la PNL, din nou s-a întâmplat aceeași situație. Și atât județul Arad, conducerea județului Arad, cât și domnul ministru Vela, președinte al PNL Caraș-Severin, își doresc același deznodământ, și anume Aeroportul Timișoara să fuzioneze cu cel de la Caransebeș și poate cel de la Arad, astfel încât această entitate extrem de importantă pentru zona de vest a țării să fie condusă de oamenii proprii.

În acest sens, s-a dorit, în urmă cu două luni de zile, nominalizarea unui manager în cadrul companiei, care, în acest moment, este administratorul unui cămin din Caransebeș.

Presiunea pe care am făcut-o noi în presa locală a fost ca, totuși, să se găsească o soluție decentă și, până la urmă, să se înființeze un post de director adjunct pentru același administrator al acelui cămin din Caransebeș, care poate, până la urmă, va ajunge director general, în cazul în care aeroportul va rămâne la autoritățile centrale.

Acest obiectiv, deși a fost votat în unanimitate în Senat, are punct de vedere negativ de la Guvern.

Și observ faptul că cei de la PNL încearcă să ne spună astăzi că se vor opune acestui transfer, pentru că altfel nu înțeleg poziția celor care au vorbit înainte.

În concluzie, acest obiectiv important pentru zona de vest a țării, dar extrem de important pentru Timișoara și pentru timișoreni, pentru a se putea dezvolta în continuare prin resurse proprii, așa cum o face de ani de zile, trebuie să fie lăsat în pace și să nu se investească în vreun fel sau în alt fel resursele acestei companii în aeroporturi care n-au nicio cursă pe an, cum este cel de la Caransebeș, în speță, sau cel de la Arad, care are câteva curse pe an.

Or, dispersarea acestor economii, acestor surse financiare, n-ar face decât ca infrastructura Aeroportului Timișoara să sufere.

De aceea, este important, stimați colegi, ca astăzi, împreună, să dăm un vot pentru transferul acestor acțiuni de la Ministerul Transporturilor la autoritățile locale, Primăria Municipiului Timișoara, respectiv consiliul județean, iar Aeroportul Internațional Timișoara - Traian Vuia să rămână al timișorenilor, al timișenilor, iar resursele economice să fie investite în aeroportul din Timișoara.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Mai sunt colegi care doresc să intervină? Nu.

Avem...

Domnul Ganț, din partea minorităților naționale.

Vă rog.

Domnul Ovidiu Victor Ganț (prin audioconferință):

Bună ziua!

Bună ziua, domnule președinte!

Doamnelor și domnilor colegi,

Sunt timișorean și, în consecință, sigur că demersul e de salutat. Și eu cred că este normal ca Aeroportul Timișoara să fie administrat și să fie în proprietatea timișorenilor.

Cred însă că modalitatea găsită are într-adevăr vicii de formă.

Nu așa se face acest transfer și, în contextul acesta, aș ruga Guvernul să examineze posibilitatea emiterii unei hotărâri de Guvern care să facă acest lucru în mod legal și constituțional.

Demersul acesta nu poate decât să mă ducă cu gândul, într-adevăr, la o chestiune politică și electorală, atât din cauza perioadei în care a fost promovat, cât și din cauză că inițierea lui s-a făcut exclusiv de către membrii unui partid politic, fără să fi discutat, așa cum era, cred eu, normal, și cu ceilalți deputați din Timișoara, Timiș, care, cu siguranță, ar fi susținut un demers pe lângă Guvern, ca acest transfer să se realizeze în termeni constituționali.

Nu este nici primul, nici ultimul exemplu în care un astfel de transfer s-a realizat și cred că Guvernul ar trebui să examineze rapid această posibilitate de emitere a unei hotărâri de Guvern în acest sens. Ne-am fi raliat unui demers corect politic în acest sens.

Pe de altă parte, e de discutat și raportul de forțe în ceea ce privește procentele de administrare.

Personal, opinez că acționar majoritar ar trebui să fie municipiul Timișoara și nicidecum consiliul județean, în contextul în care vorbim de Aeroportul Timișoara, și nu de Aeroportul Timiș.

Deci cred că și aici ar mai fi de examinat dacă sunt corecte cifrele anunțate prin proiect.

În consecință, am să mă abțin asupra acestui proiect, subliniind încă o dată că solicit Guvernului să examineze în regim de urgență emiterea unei hotărâri de Guvern pentru acest transfer, dar în condiții constituționale și corecte.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Și eu vă mulțumesc.

Dacă mai sunt colegi care doresc să intervină? Nu.

Și eu cred că ar trebui aplicat și la Timișoara ca și în toată țara. Aeroporturile să fie la administrațiile locale, dacă tot dorim descentralizare.

Avem 4 amendamente admise.

La titlul legii, intervenții? Nu.

La art. 1, intervenții? Nu.

Art. 2?

Art. 3?

Rămâne la votul final. Are caracter ordinar.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 3 march 2021, 16:31
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro