Plen
Ședința Camerei Deputaților din 25 august 2020 (sesiune extraordinară)
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.96/10-09-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 25-08-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 august 2020 (sesiune extraordinară)

6. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011 (Pl-x 400/2020) (rămasă pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 400/2020

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

La poziția 8 din ordinea de zi avem Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011; Pl-x 400/2020.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva? Nu dorește.

Domnul președinte Cîmpeanu, vă rog, la fel, prezentați raportul Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport.

Domnul Sorin Mihai Cîmpeanu (de la tribună):

Mulțumesc.

Unul in extenso, unul succint.

Acum să fie tot succint sau...?

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

 

Domnul Sorin Mihai Cîmpeanu (de la tribună):

Da.

Domnul Florin Iordache:

La fel.

 

Domnul Sorin Mihai Cîmpeanu (de la tribună):

Mulțumesc.

Mulțumesc.

În baza...

 

Domnul Florin Iordache:

Păstrați-vă obiceiul.

Domnul Sorin Mihai Cîmpeanu (de la tribună):

Mulțumesc.

În baza prevederilor art. 94 și 115 din Regulamentul Camerei, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a primit spre dezbatere, pe fond, în procedură de urgență, Propunerea de modificare a aceleiași legi, a Legii educației naționale nr. 1/2011.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii educației naționale, în sensul introducerii bacalaureatului diferențiat în învățământul românesc și extinderea învățământului dual la nivel universitar.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice, Camera Deputaților fiind primă Cameră sesizată.

În urma dezbaterii, în ședința din 25 august, comisia a propus, cu 16 voturi pentru respingere, două voturi împotriva respingerii și 4 abțineri, respingerea propunerii legislative.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da.

La dezbateri generale?

Da, domnul Pașcan.

Vă rog, faceți legătura.

Aveți două minute, vă rog să vă încadrați în timp.

Domnul Emil-Marius Pașcan (prin audioconferință):

Mulțumesc, domnule președinte.

În acest proiect, la art. 13 se conferă dreptul elevilor minoritari de a da un examen diferențiat la limba română, atât la proba scrisă, cât și la cea orală, în funcție de programul diferențiat în care au studiat.

În vechea lege, la art. 47 alin. (4) se prevedea că testele la limba și literatura română se elaborează pe baza programei speciale, dar testele de evaluare, subiectele de examen de orice tip se elaborează pe baza cerințelor didactico-metodologice stabilite de curriculumul național.

O prevedere similară se regăsește și la art. 37, prin care subiectele la evaluarea națională și bacalaureat pentru elevii minoritari vor fi elaborate pe baza programei școlare mai lejere de studiere a limbii române.

Este adevărat că ar fi necesar un proces de analiză la nivelul specialiștilor în educație, pe baza unor studii și cercetări aprofundate, pentru a identifica o soluție prin care elevii care urmează instituții de învățământ cu predare în limba maternă să ajungă la un nivel adecvat de cunoaștere a limbii oficiale a statului, poate chiar prin programe adaptate pentru aceste categorii de elevi.

Argumentul rezultatelor slabe la bacalaureat pentru lipsa cunoașterii limbii române ar trebui însoțit de cifre concrete. O analiză simplă de presă arată că doar în județele Covasna și Harghita elevii maghiari au avut rezultate slabe la limba română, pe când cei din centrul țării, nu. Aceiași elevi au avut rezultate slabe însă și la alte materii, unde lipsa cunoașterii limbii române nu mai este un argument.

Consider că problema nu se rezolvă prin a găsi soluții de modificare a modalității de testare a competențelor, în sensul introducerii unor variante diferențiate adaptate la slaba calitate a actului de educație, ci printr-o analiză și o schimbare profundă a modului în care se exercită actul de educație.

Atât timp cât instituțiile de învățământ și elevii au aceleași instrumente la dispoziție, deopotrivă testarea competențelor trebuie să urmeze aceste instrumente.

Partidul Mișcarea Populară va vota pentru raportul de respingere al acestui proiect legislativ, asumat la nivelul comisiei de specialitate.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Szabó Ödön, Grupul UDMR.

Aveți două minute.

Domnul Szabó Ödön (prin audioconferință):

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Inițiativa legislativă este una complexă, v-am spus. Inclusiv aceasta despre care a vorbit colegul meu.

Bineînțeles că dânsul, aflându-se într-o competiție electorală în județul Mureș, a greșit secolul în care trebuie să vorbească. Acest tip de discurs este un discurs de tip secol XX.

Ceea ce am propus noi în această inițiativă legislativă este o modalitate pentru învățământul universitar. De exemplu, introducerea învățământului dual. Iar pentru învățământ, ciclul de clasa IX-XII, este un examen diferențiat la bacalaureat, pentru toată lumea. Și copiii români ar putea să decidă că își doresc un bacalaureat cu nivel ridicat și un bacalaureat tip standard. Aceasta prevede această inițiativă legislativă.

Atât în intervenția anterioară, cât și în intervenția actuală, domnul coleg - nu a citit, se vede, nu este specialist în Legea educației naționale - a vorbit despre niște articole care și azi sunt în vigoare în Legea educației naționale. Au fost promulgate de Președintele României chiar săptămâna trecută, referitor la responsabilizarea comunităților minorităților naționale, cu privire la propriul sistem de învățământ. Legea a fost publicată în Monitorul Oficial, prin decret prezidențial, săptămâna trecută.

Domnul Pașcan, din păcate, în momentul de față, din nou a readus în discuție aceste teme, cu alții, care, după părerea mea, nu au interes ca majoritatea comunității noastre maghiare să învețe bine limba română, pentru că atunci și-ar fi dat seama că această modalitate pe care ne-o oferă astăzi sistemul românesc nu a dus la vreun rezultat.

Nu ar trebui, atunci, să ni se dea voie să fim întrebați, măi, voi, ungurii, cum puteți învăța limba română mai bine? Și v-am spune, așa. Așa trebuie să arate legea.

Suntem perfect conștienți că este un avantaj cunoașterea limbii române, dar nu ne impuneți un sistem prin care nu se poate realiza acest lucru, pentru că nu suntem vorbitori nativi de limba română.

Naționaliștii șovini, extremiștii care vin dintr-o zonă de secol XX vor...

 

Domnul Florin Iordache:

Concluzionați, vă rog.

Domnul Szabó Ödön (prin audioconferință):

...vor merge în continuare pe această direcție a antevorbitorului.

Eu sper ca în societatea românească să fim totuși majoritari cei care ne dorim o altă conviețuire.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Întreb dacă din partea grupurilor parlamentare mai sunt alte intervenții? Nu.

Fac precizarea pentru cei care cunosc mai puțin Regulamentul, ordinea de zi nu poate fi modificată decât la propunerea fie a liderului de grup, fie a viceliderului, motivată, și poate fi supusă votului.

Mergem mai departe.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 22 octombrie 2021, 19:57
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro