Plen
Ședința Camerei Deputaților din 25 august 2020 (sesiune extraordinară)
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.96/10-09-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-10-2021
13-10-2021
12-10-2021
11-10-2021
05-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 25-08-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 august 2020 (sesiune extraordinară)

8. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii privind statutul personalului feroviar (PL-x 37/2017/2019) (rămasă pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 37/2017

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

La poziția 31 avem raport fără amendamente la reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii privind statutul personalului feroviar; PL-x 37/2017/2019.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva?

Dacă nu, avem raport comun, Comisia pentru muncă și Comisia pentru transporturi.

Vă rog.

Doamna Răduț, vă rog.

Doamna Violeta Răduț, raportul comun.

Doamna Violeta Răduț (de la tribună):

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

În temeiul art. 136 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru muncă și protecție socială a fost sesizată cu cererea de reexaminare a Legii privind statutul personalului feroviar, trimisă cu adresa PL-x 37/2017/2019 din 28 octombrie 2019.

Această lege reglementează statutul personalului feroviar și cuprinde prevederi referitoare la:

- încadrarea și raporturile de muncă ce se stabilesc între unitatea cu specific feroviar și personalul feroviar angajat;

- formarea inițială și continuă a personalului feroviar;

- condițiile specifice și modalitățile de ocupare a funcțiilor;

- criteriile de acordare a distincțiilor.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins obiecțiile formulate de Președintele României în cererea de reexaminare și a adoptat Legea privind statutul personalului feroviar în ședința din 21 octombrie.

În temeiul art. 136 alin. (3), membrii comisiilor au respins solicitările formulate de Președintele României și au respins cererea de reexaminare.

În urma finalizării dezbaterilor, membrii celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților prezentul raport asupra cererii de reexaminare formulată de Președintele României, prin care se propune adoptarea legii în forma adoptată inițial de Parlament.

Legea face parte din categoria legilor organice, conform prevederilor art. 73 alin. (3) din Constituția României, republicată.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Bun. Începem dezbaterile.

Numai puțin, domnule Dobre, numai puțin, să văd și eu cine dorește.

Domnul Budăi, din partea Grupului PSD.

Repet, toate rapoartele care sunt pe ordinea de zi și sosesc vor fi dezbătute.

Domnul Marius-Constantin Budăi (de la tribună):

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Statutul feroviarilor a fost intens dezbătut cu sindicatele și patronatele din domeniu.

Și ceea ce nu înțelegem, totuși, noi, acest statut prevede drepturi salariale, drepturi extrasalariale, prevede asistență medicală, asistență psihologică pentru lucrătorii din domeniu. Dar se vede că după bunul sau prostul obicei al domnului președinte Orban și al PNL, atunci când vorbim de drepturi pentru cetățenii români, găsesc tot felul de tertipuri de a pune bețe-n roate, cum spunem noi pe românește.

Iată că de această dată nu avem parte de un atac la Curtea Constituțională, cum a fost la alocații, dar avem parte de o retrimitere pentru reexaminare, pentru motive închipuite.

Eu sper ca de această dată - și fac apel la domnul Președinte - să promulge această lege, să fie publicată în Monitorul Oficial, astfel încât feroviarii să aibă în sfârșit un statut adaptat după reglementările europene.

Mulțumesc frumos.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă mai sunt colegi care doresc?

Da, domnul Benedek Zacharie, din partea Grupului UDMR.

Domnul Benedek Zacharie (de la tribună):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Da, este cazul, deja, după atâția ani de zile, ca feroviarii să aibă un statut, dar în paralel ar trebui văzut ce se întâmplă dacă în următorii 3 ani de zile, cum reiese din lege, undeva la 5.000 de mecanici de locomotivă se vor pensiona. Cu ce-i înlocuim?

Deci asta este marea întrebare și aceasta este problema pe care cred eu că ministerul, respectiv companiile de resort - CFR Marfă, CFR Călători - ar trebui să o rezolve.

Deci, la ora actuală, probabil vor fi foarte mulțumiți că trece acest statut, dar ei ar trebui să se apuce să lucreze, să vadă ce se întâmplă cu acei mecanici de locomotivă, cu cine o să-i înlocuiască peste un an, doi sau trei.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Dacă mai sunt doritori?

Domnul Seidler. Da.

Numai puțin.

Domnul Seidler, din partea Grupului USR.

Vă rog, faceți legătura.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler (prin audioconferință):

Mulțumesc, domnule președinte.

Uniunea Salvați România nu are nimic de împărțit, nu are nimic împotriva personalului feroviar. Și vreau să spun acest lucru în mod expres pentru că poziția noastră vizavi de această lege a fost prost înțeleasă.

Noi credem că un asemenea text ar fi trebuit să constituie un contract colectiv de muncă, iar nu o lege.

Problema este, așa cum am evidențiat încă din lucrările comisiei, că la întocmirea acestei legi, care se substituie unui contract colectiv de muncă, patronatele nu au fost invitate.

Nu putem să avem un contract colectiv de muncă înscris într-o lege fără ca una dintre părțile dialogului social să fi fost măcar invitată la dialogul social.

De asemenea, ideea de coeficienți minimi de ierarhizare în cadrul unei legi este o chestiune cu care noi nu suntem de acord, de principiu.

Noi considerăm că, pe de o parte, piața liberă, pe de altă parte, negocierile dintre sindicate și patronate trebuie să ducă, eventual, la asemenea prevederi, iar nu un text legal.

Nu avem, încă o dată, nimic împotriva personalului feroviar. Dimpotrivă, așa cum s-a discutat și în comisie, suntem și noi îngrijorați de lipsa de personal calificat și de sânge proaspăt, de tineri care să se îndrepte către aceste meserii.

Dar nu cu o lege făcută în acest fel vom suplini lucrurile care lipsesc din sectorul feroviar. Ca să nu amintesc de lipsa cruntă de investiții și de nevoia imensă de investiții în acest domeniu.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mai sunt alți colegi din partea grupurilor parlamentare care doresc să intervină? Nu.

Raportul este fără amendamente. Rămâne la votul final.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 20 octombrie 2021, 4:42
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro