Plen
Ședința Camerei Deputaților din 8 septembrie 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.103/21-09-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-03-2021
02-03-2021 (comună)
01-03-2021 (comună)
24-02-2021
17-02-2021 (comună)
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 08-09-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 8 septembrie 2020

19. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 (PL-x 510/2020) (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 510/2020

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

Revenim la poziția 9, este vorba de Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19; PL-x 510/2020.

Domnul președinte al comisiei, domnul Cîmpeanu.

Și apoi, domnule Roman, vă dau cuvântul.

Domnule președinte Cîmpeanu, vă rog, prezentați raportul.

Și apoi, pe procedură, domnul Roman.

Domnul Sorin Mihai Cîmpeanu (de la tribună):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

În baza prevederilor art. 94 și art. 115 alin. (3) din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu adresa PL-x 510 din 8 septembrie 2020, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a primit, spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 55/2020.

Pentru întocmirea raportului, comisia a analizat avizul favorabil al Consiliului Economic și Social, din 20 august 2020, și avizul favorabil al Consiliului Legislativ, din 21 august 2020.

Comisia a luat în considerare importanța deblocării posturilor preponderent din educație și sănătate. Nu a validat deblocarea posturilor în Parlament - trebuie să fac această precizare.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, în sensul reglementării posibilității ca, pe durata stării de alertă, activitățile didactice ce impun prezența fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ se pot suspenda, la propunerea Consiliului de administrație al unității de învățământ preuniversitar, cu avizul Inspectoratului Școlar Județean/Inspectoratul Școlar al Municipiului București și al Direcției de Sănătate Publică Județeană/Direcției de sănătate Publică a Municipiului București și cu aprobarea prin hotărâre a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență/Comitetul Municipiului București pentru Situații de Urgență.

De asemenea, pe durata stării de alertă activitățile didactice ce impun prezența fizică a elevilor din unitățile de învățământ preuniversitar militar aparținând Ministerului Apărării Naționale se vor putea suspenda la propunerea consiliului de conducere al unității de învățământ preuniversitar militar, cu avizul Inspectoratului Școlar Județean, statului major al categoriei de forțe/comandamentului care are în subordine unitatea de învățământ preuniversitar militar și cu aprobarea prin hotărâre a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență.

În ceea ce privește instituțiile de învățământ superior, pe durata stării de alertă, activitățile didactice ce impun prezența fizică a studenților în instituțiile de învățământ superior se pot suspenda prin hotărâre a Senatului universitar, cu respectarea măsurilor stabilite prin ordin comun al Ministrului Sănătății și Ministrului Educației și Cercetării.

Proiectul de act normativ oferă posibilitatea organizării concursurilor pentru ocuparea unor funcții din învățământul preuniversitar, precum și din instituțiile de învățământ superior, institutele de cercetare, Academia Română și academiile de ramură, precum și pentru posturile vacante de asistenți medicali comunitari, asistenți medicali și medici din unitățile de învățământ.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

La lucrările comisiei au fost prezenți un număr de 23 de deputați, din totalul de 25.

În urma dezbaterii, în ședința din 8 septembrie 2020, comisia a propus, cu unanimitatea voturilor celor prezenți, adoptarea proiectului de lege, cu amendamentele admise din anexa ce face parte integrantă din prezentul raport.

Prezint amendamentele, domnule președinte, sau nu? Nu.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Nu.

Amendamentele sunt parte componentă a raportului. Sunt șase amendamente.

Începem dezbaterile generale.

Din partea Grupului UDMR, domnul Szabó Ödön. Vă rog să faceți legătura.

Domnul Szabó Ödön (prin audioconferință):

Alo!

Domnul Florin Iordache:

Da, domnule deputat, vă rog.

Domnul Szabó Ödön (prin audioconferință):

Bună ziua, domnule președinte!

Bună ziua tuturor colegilor!

Este o inițiativă legislativă foarte importantă, dar care a trebuit să fie amendată atât la Senat, cât și la Camera Deputaților.

Sunt două elemente pe care a trebuit să le introducem, și anume, cu câteva zile în urmă, sau mai bine zis o lună în urmă, Parlamentul a realizat deblocarea posturilor de predare pentru a putea fi angajați profesori la catedră, acolo unde acest lucru se impunea. Ulterior, inițiativa Guvernului pe care o discutăm acum a rezolvat problema posturilor doar nedidactice. Și de aici se vede foarte clar că este necesar un dialog corect, coerent, inclusiv cu legiuitorul principal, și anume Parlamentul, pentru că a fost scăpat din nou un element important, și anume personalul didactic auxiliar.

Această intervenție am realizat-o în Senat, la inițiativa noastră, a UDMR-ului, completând cu un element foarte important, și anume administrația publică locală, care în anumite situații, datorită faptului că au intervenit decese, concedieri și așa mai departe, anumite părți ale ei erau nefuncționale și a fost introdus un amendament de către colegii UDMR din Senat care a rezolvat această problemă de angajare în zona administrației publice locale.

Vă mulțumesc pentru sprijin și sper să avem un vot unanim în favoarea acestei inițiative legislative corectate în Parlament, așa cum a fost și la Senat.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule coleg.

Din partea Grupului PSD, doamna președinte Camelia Gavrilă.

Vă rog, faceți legătura!

Doamna Camelia Gavrilă (prin audioconferință):

Mulțumesc, domnule președinte.

Câteva reflecții, în contextul acestor modificări pe care le-am făcut în regim de urgență la nivelul comisiei și se discută și astăzi.

Pe lângă dificultățile majore pe care le regăsim la pregătirile pentru deschiderea anului școlar, pe lângă neliniștea părinților, pe lângă întârzieri legate de achizițiile cu dispozitive electronice, pe lângă absența unor decizii legate de modul cum se va face testarea cadrelor didactice sau nu se va face, sau cum vor exista conexiuni la Internet, în condițiile în care vom vorbi și de sistemul online, trebuie să subliniem că există o acută lipsă de personal nedidactic sau didactic auxiliar. Pe lângă faptul că erau blocate posturile - ele și așa erau puține - și, de-a lungul timpului, în reducerile operate s-au făcut multe modificări legate de zona aceasta. Deci subliniem importanța urgentării și rezolvării acestei probleme, nu doar în spiritul deblocării costurilor, ci și în spiritul unei disponibilități la nivel de minister, de a înțelege că sunt contexte în care e nevoie de personal auxiliar sau de personal nedidactic pentru a asigura gradul de igienă, funcționarea școlilor, mai ales în parametrii aceștia impuși de pandemie.

M-aș aștepta ca alocările financiare și înțelegerea pentru chestiunile legate de personalul didactic, nedidactic sau auxiliar să fie sporite pe măsura contextului, pentru că sunt multe lucruri pe care le-am ținut de-a lungul timpului ascunse sau tolerate sau cu buna-cuviință din zona educației ele au fost permanentizate, dar, dacă dorim totuși o educație de calitate și în condiții de sănătate, trebuie făcute eforturile financiare necesare.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc și eu.

Mai sunt alte intervenții? Nu.

Avem șase amendamente admise.

La titlu?

(Doamna deputat Cristina-Ionela Iurișniți solicită să ia cuvântul.)

Vă rog. Păi, am întrebat dacă...

Doamna președinte Iurișniți, din partea Grupului USR. Păi, am întrebat, doamnă!

Da. Vă rog. Aveți trei minute, doamnă președinte.

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Grupul parlamentar al Uniunii Salvați România va vota pentru această modificare legislativă. Este absolut important să dăm prioritate educației și să alocăm aceste posturi pentru personalul nedidactic și auxiliar care va veni în sprijinul desfășurării activităților didactice. Mai ales acum, la început de an școlar, știm foarte bine că există multă confuzie și multă debusolare la nivelul părinților, la nivelul profesorilor, la nivelul elevilor.

Sunt niște informații care vin intempestiv, de la o zi la alta schimbate, încă nu știm exact scenariile. Pe 10 septembrie vom ști cum vor merge copiii la școală exact, în funcție de situațiile specifice din fiecare școală.

Prin urmare, este o măsură bine-venită și, de asemenea, salut și intervenția legată de deschiderea spre medicina școlară. E nevoie de medici școlari, de asistenți școlari în fiecare unitate de învățământ. Lucrul acesta nu este în momentul de față realizat în România, din păcate.

Să ne amintim ce fac și alte state. Vă dau un exemplu, Irlanda, care a alocat 300 de milioane de euro pentru personalul didactic auxiliar și nedidactic de predare a unor noțiuni de educație pentru sănătate, pentru angajarea unui personal medical specializat; au alocat 52 de milioane de euro pentru igienizare și tot ce înseamnă măsuri de siguranță sanitară.

Eu pledez încă o dată pentru ca educația pentru sănătate să ajungă în școli, iar prin prezența acestor asistenți medicali, medici școlari, sperăm în ultimul ceas ca educația pentru sănătate să ajungă la copiii noștri.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Din partea Grupului PMP, domnul deputat Petru Movilă.

Vă rog, faceți legătura!

Domnul Petru Movilă (prin audioconferință):

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În primul rând vreau să urez la mulți ani colegilor care astăzi își serbează onomastica.

Al doilea lucru. Da, am ajuns la a constata cu adevărat care este realitatea în învățământul românesc în ceea ce privește asistența medicală și cabinetele de medicină școlară.

Am depus mai multe proiecte de lege prin care arătam clar că în fiecare școală sau în fiecare unitate administrativă trebuie să existe măcar un cabinet de medicină școlară care să vină să aibă grijă de sănătatea copiilor, de sănătatea inclusiv a personalului angajat în unitățile de învățământ, dar să realizeze și educația pentru sănătate, un subiect pe care îl utilizează mulți dintre vorbitori, mulți dintre colegii noștri, dar când este vorba de decizii concrete au fugit sau au votat împotriva afirmațiilor lansate în spațiul public.

PMP este consecvent și susținem clar ca unitățile de învățământ să fie funcționale cu tot personalul necesar. În primul rând personalul didactic, dar și personalul TESA auxiliar, personalul de întreținere și, de asemenea, să fie completate aceste activități cu activitatea de medicină școlară.

Accentuez medicina școlară, pentru că am avut foarte multe situații, cel puțin anul acesta, în care cadre didactice sau personal angajat TESA au fost obligați să facă verificarea medicală a copiilor, un lucru de râs, în condițiile în care pe ei nu i-a verificat nimeni și nu au avut și nu au pregătirea corespunzătoare pentru evaluarea medicală a copiilor din școli.

Noi vă anunțăm că săptămâna viitoare vom avea și un proiect de lege prin care cabinetele de medicină școlară să fie transferate către Direcțiile de Sănătate Publică, pentru că acum sunt pe la administrații locale, pe la societăți de spații diverse, societăți de salubritate, nu este în regulă, și, de asemenea, Guvernul României și noi, ca Parlament, trebuie să ne asumăm clar un proiect național de cabinete de medicină școlară, pentru că este fundamental să avem sănătatea copiilor monitorizată în școli, asigurată de aceștia și educația pentru sănătate, cum spuneam, să fie un program și un proces continuu, începând de la clasa I până când copilul părăsește sistemul de învățământ.

Grupul parlamentar al PMP va vota în favoarea acestor facilități astăzi.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Mai sunt colegi care doresc să intervină din partea grupurilor parlamentare? Nu.

Avem șase amendamente admise.

La titlul legii, intervenții? Nu.

De la 2 la 6, intervenții? Nu.

Rămâne la votul final. Caracter organic.

Liderul Grupului PNL, domnul Roman. Vă rog.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 5 martie 2021, 2:59
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro