Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 octombrie 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.116/26-10-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
24-02-2021
17-02-2021 (comună)
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 13-10-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 octombrie 2020

22. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă (PL-x 453/2020) (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 453/2020

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

  ................................................

16. Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă; PL-x 453/2020.

Sunt 4 amendamente admise și două respinse.

Dacă sunt inițiatori care doresc să ia cuvântul? Nu sunt.

Prezentarea raportului.

Comisia pentru muncă, domnul președinte Solomon.

Violeta?

PL-x 453, da!

Domnul Adrian Solomon (de la tribună):

Mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea art. 331 și a alin. (2) al art. 127 din Legea nr. 76/2002, în sensul creșterii valorii indicatorului social de referință la suma de 1.200 lei, precum și reglementarea majorării anuale a acesteia, în funcție de indicele de creștere a prețurilor de consum prognozat pe anul anterior.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în ședința din 21 iulie 2020.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege cu amendamente, redate în anexele care fac parte integrantă din prezentul raport.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc frumos.

La dezbateri generale?

Da, domnule Dohotaru, vă rog.

Domnul Adrian-Octavian Dohotaru (de la tribună):

Bună ziua!

Este un proiect care poate să redea încrederea cetățenilor că trăim într-adevăr așa cum scrie în Constituție, într-un stat social care dă dovadă de solidaritate.

Astfel, ne-am gândit și la impactul bugetar al acestui proiect, de aceea etapizarea s-a făcut pe trei ani. Am preluat idei și dintr-un proiect mai vechi al colegilor parlamentari de la USR, care spuneau că acești indicatori sociali de referință, pe baza cărora avem toate ajutoarele sociale din României, de la ajutorul de șomaj, la ajutorul de încălzire pe timpul iernii, la alocația pentru susținerea familiei, să se bazeze și pe inflație. A fost o mare nedreptate care s-a făcut într-o perioadă de austeritate. Dacă ținem minte, din 2008, acest indicator sociali de referință se baza pe salariul minim de atunci, la 500 de lei.

De aceea, merită o corelare în următorii ani, mai ales că această criză a pandemiei a dus și la o criză economică. Merită o corelare cu salariul minim de acum, și în sensul acesta să se repare o nedreptate ca timp de atâția ani acest indicator social de referință să nu fie schimbat.

Doresc să le mulțumesc colegilor coinițiatori pentru acest proiect legislativ care are un impact de 1% din produsul intern brut pe următorii ani, dar, potrivit studiilor pe care le-au arătat universitari din România și din afară, acești bani se reîntorc în economie sub forma consumului.

Astfel, de anul următor, de la 500 de lei, acest indicator social de referință ajunge la 780 de lei.

Impactul de 0,4% din produsul intern brut se reîntoarce în viitoarele luni în economie aproape integral.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Alte intervenții?

Domnul președinte Solomon.

Vă rog.

Domnul Adrian Solomon (de la tribună):

Mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Inițiativa este ceva mai importantă decât lasă să se vadă la prima vedere.

După cum știți, spunea și antevorbitorul meu, ISR, indicatorul social de referință, este folosit de Guvern în fundamentarea bugetelor pentru prestațiile sociale, dar inclusiv pentru ajutorul de șomaj, ceea ce ducea ca ajutorul de șomaj, în zilele noastre, să fie insignifiant. Deși salariul minim net a ajuns la 1.300 de lei, ajutorul de șomaj a rămas în jurul sumei de 500 de lei.

De aceea, nereactualizarea ISR face o mare nedreptate celor mai vulnerabili dintre cetățenii țării noastre, celor mai săraci și în risc de excluziune socială.

De aceea, noi am propus o creștere graduală pe următorii trei ani de zile, astfel încât, la 1 ianuarie 2021, acest ISR să crească la 780 de lei, iar Ministerul de Finanțe a făcut un calcul asupra impactului financiar, iar acesta este de 0,23 de miliarde de lei pentru anul 2021, adică 230 de milioane de lei.

Pentru 1 ianuarie 2022 creșterea ISR la 990 de lei; impactul va fi de 0,17 miliarde, deci 170 de milioane de lei.

Și pentru 1 ianuarie 2023 să ajungă la suma de 1.200 de lei. Impactul, de asemenea, 0,17 miliarde de lei, față de anul 2022.

Prin urmare, ceea ce propunem noi este perfect sustenabil. Este și necesar, mai ales că în urma studiilor, care s-au făcut de către niște fundații și analiști independenți, s-a dovedit că din ceea ce cheltuiește bugetul, se întorc aproape 90% prin taxare indirectă. Asta datorită faptului că majoritatea celor care primesc aceste măriri duc banii în consum, nu în economisire, iar consumul, după cum știți, aduce TVA și alte taxe la bugetul de stat.

Prin urmare, având în vedere că și impactul este calculat, este sustenabil, iar românii cei mai pândiți de sărăcie au nevoie de aceste creșteri, pentru a simți că și în buzunarul lor se simte o revigorare și o creștere economică a puterii de cumpărare, vă rugăm să fiți de acord să votați această lege, astfel încât să poată intra până la sfârșitul anului în vigoare, și bugetul viitor să se fundamenteze pe aceste cifre.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții la dezbateri generale?

Domnul Cristian Seidler.

La amendamente, da, sunt ultimele două poziții.

Nu mai sunt alte intervenții.

Doamna Csép Andrea.

Vă rog.

Dezbateri generale.

Doamna Csép Éva-Andrea (de la tribună):

Mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Ce vă pot spune în plus față de colegii mei? Este important de menționat faptul că din 2008 valoarea indicatorului social de referință, în România, este în valoare de 500 de lei.

În 2008, această valoare acoperea aproximativ 80% din salariul minim pe economie. De atunci, legislația pe care o folosim și astăzi oferă posibilitatea Guvernului de a mări această valoare a indicatorului social de referință, ceea ce nu s-a întâmplat niciodată.

După calculele noastre, când am lucrat la proiectul de lege, reiese foarte clar faptul că dacă fiecare Guvern, la fiecare început de an, ar fi aplicat legea, și nu doar pe posibilitatea de a mări această valoare, de această posibilitate nu s-au folosit, valoarea indicatorului social de referință până în ziua de astăzi s-ar fi ridicat la aproximativ 800 de lei, ceea ce nu este și nu o avem.

Ceea ce o să rezolve acest proiect de lege este valoarea prestațiilor sociale. Și doresc să vă reamintesc că și până acum, până când nu am modificat Legea privind alocația de stat pentru copii, și această alocație a fost o sumă în funcție de indicatorul social de referință. Vorbim de mame care sunt în concediul de creștere al copilului, vorbim de indemnizația de șomaj și de alte prestații sociale care sunt niște modificări de care vor beneficia persoanele mult mai vulnerabile și expuse excluziunii sociale.

Așadar, vă mulțumesc pentru sprijin și vă îndemn ca împreună să încercăm să modificăm legea și să-i ajutăm pe acești oameni.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții la dezbateri generale? Nu sunt.

Trecem la dezbaterea pe articole.

Dacă la nr. crt. 1, adică la titlul legii, sunt obiecții sau comentarii? Nu sunt. adoptat

La nr. crt. 2 dacă sunt obiecții sau comentarii?

Colegul de la USR are amendamente depuse la ultimele două poziții, la 3 și 4. Acum suntem la nr. crt. 2 și nu sunt obiecții sau comentarii. adoptat

La nr. crt. 3, domnul Seidler. Vă rog.

Aveți un amendament respins. Vă rog să-l prezentați.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler (prin audioconferință):

Mulțumesc.

Într-adevăr, amendamentul meu, de fapt, spune că valoarea indicatorului social ar urma să fie indexat, începând cu 1 ianuarie, cu indicele de creștere a prețurilor de consum prognozate anul anterior și de abia mai apoi ar urma să crească către valorile precizate de către un antevorbitor.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Trebuie să supunem votului amendamentul respins.

Fiecare lider de grup, vă rog, să vină la tribună să informeze colegii.

Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună):

Mulțumesc, doamnă președinte.

Grupul PNL va susține amendamentul domnului deputat Seidler.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Grupul PMP?

Domnul Ionuț Simionca (de la tribună):

Doamnă președinte,

Grupul PMP va susține amendamentul colegului nostru.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

UDMR?

Domnul Benedek Zacharie (de la tribună):

Doamnă președinte,

UDMR va vota contra.

Vă mulțumim.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

PSD? Grupul nostru. Avem?

Te rog, anunță, Violeta!

Doamna Violeta Răduț (de la tribună):

Grupul PSD va vota împotrivă.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

USR votează pentru.

PRO România?

Domnul Ion Mocioalcă (de la tribună):

Pro România, împotrivă.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Împotrivă.

Mai sunt lideri?

Minoritățile?

O să vă rog să vă pregătiți pentru... (Vociferări.)

Nu merge tableta.

Să înceapă votul, vă rog.

(Vot electronic la distanță.)

Doamna Anișoara Radu (de la tribună):

Radu Anișoara, PSD - vot împotrivă.

Domnul Lucian Șova (de la tribună):

Lucian Șova, Grup PSD - vot împotrivă.

Domnul Răzvan-Ion Ursu (de la tribună):

Ursu Răzvan - împotrivă.

Domnul Radu Babuș (de la tribună):

Radu Babuș, PSD - împotrivă.

Doamna Natalia-Elena Intotero (de la tribună):

Natalia Intotero, PSD - vot împotrivă.

Domnul Ionel Floroiu (de la tribună):

Ionel Floroiu, Grupul PSD - împotrivă.

Domnul George Ionescu (de la tribună):

George Ionescu, Partidul Național Liberal - pentru.

Domnul Ioan Sorin Roman (de la tribună):

Sorin Ioan Roman, PSD - împotrivă.

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți (de la tribună):

Bună ziua!

Cristina Iurișniți, Grupul parlamentar al USR - pentru.

Domnul Adrian Solomon (de la tribună):

Adrian Solomon, PSD - împotrivă.

Domnul Gigel-Sorinel Știrbu (de la tribună):

Știrbu Gigel, PNL - pentru.

Domnul Mihai Alexandru Voicu (de la tribună):

Mihai Voicu, PNL - pentru.

Domnul Dumitru Gherman (de la tribună):

Dumitru Gherman, PSD - împotrivă.

Domnul Răzvan-Ilie Rotaru (de la tribună):

Răzvan Rotaru, PSD - împotrivă.

Domnul Romeo Florin Nicoară (de la tribună):

Romeo Nicoară, PNL - pentru.

Doamna Antoneta Ioniță (de la tribună):

Antoneta Ioniță, Grupul PNL - pentru.

Doamna Elvira Șarapatin (de la tribună):

Elvira Șarapatin, Grupul PSD - vot împotrivă.

Doamna Daniela Oteșanu (de la tribună):

Daniela Oteșanu, PSD - împotrivă.

Domnul Gheorghe-Dinu Socotar (de la tribună):

Dinu Socotar, PSD - împotrivă.

Domnul Nicolae-Miroslav Petrețchi (de la tribună):

Petrețchi Nicolae-Miroslav - abținere.

Domnul George Șișcu (de la tribună):

George Șișcu, PNL - pentru.

Domnul Bende Sándor (de la tribună):

Bende Sándor, UDMR - împotrivă.

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu (de la tribună):

Laurențiu Leoreanu, PNL - pentru.

Doamna Mariana-Venera Popescu (de la tribună):

Popescu Mariana-Venera, minorități - pentru.

Doamna Csép Éva-Andrea (de la tribună):

Csép Éva-Andrea, UDMR - împotrivă.

Doamna Ioana Bran-Voinea (de la tribună):

Ioana Bran, PSD - împotrivă.

Domnul Lucian-Ovidiu Heiuș (de la tribună):

Heiuș Lucian, PNL - pentru.

Domnul Matei-Adrian Dobrovie (de la tribună):

Matei Dobrovie, PNL - pentru.

Domnul Petru-Sorin Marica (de la tribună):

Sorin Marica, PRO România - împotrivă.

Domnul Victor Paul Dobre (de la tribună):

Victor Paul Dobre, PNL - pentru.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu (de la tribună):

Carmen Mihălcescu - împotrivă.

Doamna Cristina-Mădălina Prună (de la tribună):

Cristina Prună, USR - pentru.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mă ajutați și pe mine?

Câți sunt?

Domnul Sorinel-Marian Vrăjitoru (de la tribună):

Vrăjitoru Sorin, PSD - împotrivă.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vreau și eu rezultatul votului.

Domnul Vasile Varga (de la tribună):

Varga Vasile, Grupul PNL - pentru.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Voturi pentru - 72; împotrivă - 109; 7 abțineri și un coleg care nu are nicio opțiune, nu votează.

Amendamentul a fost respins.

Supun votului dumneavoastră poziția 3 din raportul comisiei.

Mai am un vot, după care prezentați procesul-verbal cu alegerea secretarului.

Și mai avem un singur amendament respins.

Dacă îl susține domnul Seidler, dacă nu, avem poziția nr. 4.

Dacă sunt obiecții sau comentarii? Nu sunt. adoptat

Așa, proiectul merge la votul final.

Îl rog pe domnul Leoreanu, pentru că tocmai s-a încheiat votul pentru alegerea secretarului Camerei Deputaților, să prezinte procesul-verbal.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 28 februarie 2021, 15:55
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro