Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 octombrie 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.116/26-10-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
24-02-2021
17-02-2021 (comună)
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 13-10-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 octombrie 2020

33. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 295/2004 privind regimul armelor și al munițiilor (PL-x 410/2020) (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 410/2020

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

  ................................................

8. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 295/2004 privind regimul armelor și al munițiilor; PL-x 410/2020.

Ne aflăm în procedură de urgență; caracter ordinar.

20 de poziții cu amendamente admise.

Din partea celor două comisii sesizate în fond?

Reprezentantul Guvernului?

Da, vă rog, luați cuvântul.

Domnul Ovidiu Șandor (subsecretar de stat, Ministerul Afacerilor Interne; de la tribună):

Mulțumesc, doamnă președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Inițiativa legislativă aparține Guvernului României și vizează modificarea și completarea Legii nr. 295/2004 privind regimul armelor și al munițiilor prin transpunerea dispozițiilor directivelor Uniunii Europene nr. 68 și 69 din 2019 și a Regulamentului delegat nr. 686 din 2019.

Prin cele două directive și Regulament sunt vizate aspecte strict de ordin tehnic.

Și, dacă îmi permiteți, o să vă enumăr câteva dintre ele:

- definirea armelor de alarmă, a armelor de semnalizare, a bancurilor de probă;

- stabilirea obligației de a obține un certificat care să ateste îndeplinirea cumulativă a specificațiilor tehnice pentru armele introduse pe teritoriul României;

- stabilirea specificațiilor tehnice care trebuie îndeplinite cumulativ de armele de autoapărare special confecționate pentru a împrăștia gaze nocive, iritante sau de neutralizare de armele de alarmă și de armele de semnalizare;

- stabilirea obligației de a aplica marcaje corespunzătoare pe arme, componente esențiale, muniții și pachete de muniții și altele.

Termenul pentru transpunerea celor două directive s-a împlinit la data de 17 ianuarie 2020. În prezent, România se află în procedura de infringement. Am fost notificați printr-o primă scrisoare de Comisia Europeană.

Asupra prezentului proiect de lege au fost făcute o serie de amendamente, cele mai multe dintre ele, de tehnică legislativă și de corecție gramaticală, acceptate de Ministerul de Interne, însă au fost făcute și două amendamente ce vizează modificarea art. 14 din Legea nr. 295, alin. (1) lit. c) și lit. d).

Art. 14 din Legea nr. 295 se referă la condițiile de acordare a autorizației pentru procurarea armelor letale.

Ministerul de Interne nu este de acord cu cele două amendamente ce vizează modificarea art. 14, din rațiuni de ordin de legislație internă. În primul și în primul rând nu sunt respectate prevederile Legii nr. 24 privind normele de tehnică legislativă. (Vociferări.)

Se face referire la infracțiunile săvârșite cu violență. Exprimarea e neclară, deoarece nici în Codul penal și nici în legile speciale nu există vreun titlu care să facă referire la infracțiunile cu violență.

De asemenea, așa cum au fost modificate cele două litere ale art. 14, se permite ca autorii mai multor categorii de infracțiuni de pericol să-și poată procura arme letale.

Și o să vă menționez câteva din infracțiunile care prezintă un grad de pericol social ridicat: proxenetismul, exploatarea cerșetoriei, actul sexual cu un minor, coruperea sexuală, nerespectarea regimului materialelor nucleare sau al altor materii radioactive, nerespectarea regimului materiilor explozive, constituirea unui grup infracțional organizat, trădarea, spionajul, propaganda de război și multe altele.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Da.

Mulțumesc frumos.

Domnul Ovidiu Șandor (de la tribună):

Solicitarea noastră este să adoptați cu celeritate proiectul de lege, deoarece suntem în întârziere pentru transpunerea celor două directive, cu excepția celor două amendamente pentru lit. c) și lit. d) ale art. 14.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vlad, te rog să prezinți raportul suplimentar comun.

 

Domnul Ovidiu Șandor (de la tribună):

Mulțumesc.

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Și eu.

Domnul Vlad Bontea (de la tribună):

Mulțumesc frumos, doamnă președinte.

Asupra Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 295/2004 privind regimul armelor și al munițiilor am să vă prezint raportul.

Consiliul Legislativ, conform avizului cu nr. 424 a avizat favorabil acest proiect de lege.

Consiliul Economic și Social a avizat favorabil acest proiect de lege.

Senatul a respins proiectul de lege în ședința din 23 iunie 2020.

Potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 91 alin. (9) pct. 1 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma dezbaterii, membrii celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să adopte Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 295/2004 privind regimul armelor și al munițiilor - PL-x 410/2020 cu amendamente admise redate în anexa la prezentul raport comun suplimentar 2.

(Domnul deputat Andi-Gabriel Grosaru solicită să ia cuvântul.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

La dezbateri generale?

 

Domnul Andi-Gabriel Grosaru (din sală):

Aici, la dezbateri generale.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Da, imediat.

USR, da.

Domnul Drulă, vă rog, dezbateri generale.

Domnul Cătălin Drulă (de la tribună):

Mulțumesc, doamnă președinte.

S-a întors proiectul de lege care dă arme infractorilor mai ușor. Nu mai moare, se tot întoarce. Adică amendamentele... Mai adăugați acolo niște infracțiuni care să fie excluse, s-a ajuns la violență, cămătărie, amenințare, șantaj. Și de fiecare dată mai apar altele.

Definiția actuală din lege privind interdicția de a avea arme letale e foarte bună. Cei care sunt condamnați la pedepse cu închisoarea cu executare mai mult de 3 ani pentru infracțiuni comise cu intenție nu pot avea permis pentru arme letale. E destul de simplu.

Nu e un drept fundamental al omului să aibă puști, pistoale cu care să omoare alți oameni, potențial.

Și, pentru cei care au comis infracțiuni atât de grave, că sunt comise cu intenție, este firesc să nu poată avea arme.

Se tot întoarce acest proiect de lege.

Vreau să-l felicit pe reprezentantul Guvernului pentru poziția pe care a avut-o. Și e destul de rar, asta. Și a și fost bruiat de către colegii de aici, din față, în timpul poziției pe care a avut-o, tocmai pentru că e foarte rar ca Guvernul să-și asume o poziție aici. Și asta e destul de trist.

Omul a spus foarte simplu - trebuie să adoptăm directiva, că acesta este un proiect de lege pentru o directivă, e urgentă, luăm amendă.

Dar domnul deputat Bontea i-a lipit două amendamente prin care infractorii pot căpăta arme letale mai ușor. Adică, dintre cei care erau excluși de la acest drept, pentru condamnările pe care le suferiseră, se mai adaugă unii care pot obține.

Aș vrea să cred că toate grupurile parlamentare vor fi de acord când voi supune votului acest amendament.

Îmi veți da oportunitatea, doamnă președinte, la partea de amendamente, să-l supunem votului și să-l eliminăm.

Sper că nu e nimeni care să fie de acord cu un amendament care dă mai ușor arme infractorilor.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Domnul Vlad...

Domnul Grosaru, vă rog.

I s-a invocat numele. În mod normal trebuia să-i dau dânsului imediat cuvântul.

Domnul Vlad Bontea (de la tribună):

Stimate coleg,

Ori nu ești informat, ori ești rău intenționat.

Arme letale, conform Legii nr. 295, nu au voie să dețină decât magistrații, foștii militari, procurorii și demnitarii. Dacă dumneavoastră includeți și cămătarii aici, e treaba dumneavoastră.

Pe lângă toate astea, vă aduc la cunoștință că Vlad Bontea este autorul a 57 de amendamente pe Legea armelor și munițiilor - întrebați-vă colegii din Comisia pentru apărare -, în care eu am restricționat accesul la arme persoanelor care nu au dreptul.

Așa că, vă rog eu din suflet, întâi documentați-vă și după aceea pronunțați numele unor colegi sau luați o poziție, din punctul meu de vedere, greșită, de la microfonul plenului.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Grosaru.

Vă rog.

Domnul Andi-Gabriel Grosaru (de la tribună):

Mulțumesc, doamnă președinte.

Eu consider că ar trebui să ne aplecăm puțin asupra aspectelor care derivă din deținerea și armelor neletale de tip airsoft, pentru că asistăm, în ultimele luni și în ultimii ani, la săvârșirea multor infracțiuni, cu ajutorul acestor arme.

Drept urmare, pentru deținerea acestor tipuri de arme, tip airsoft, care sunt replici fidele ale armelor letale, armelor normale, ar trebui introdusă o modalitate de filtru, de filtrare a achiziției acestor tipuri de armamente. Pentru că acest tip de armament este folosit la săvârșirea infracțiunilor de șantaj, amenințare, furt, tentativă de furt și, în unele cazuri, vătămare corporală.

Drept urmare, cred că ar trebui să ne uităm inclusiv la acest tip de arme, cum spuneam, airsoft.

Vă mulțumesc foarte mult.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Domnul Victor Paul Dobre.

Vă rog.

Domnul Victor Paul Dobre (de la tribună):

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Grupul PNL va susține poziția Guvernului. Inclusiv respingerea celor două amendamente despre care s-a discutat.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Nu mai sunt alte intervenții.

O să trecem la dezbaterea pe articole.

De la poziția la 1 la 10 dacă sunt obiecții?

Domnul Drulă.

Vă rog.

Domnul Cătălin Drulă (de la tribună):

Da, vreau să supunem votului amendamentul admis de la poziția marginal 9 și să vă solicit să votați împotrivă, eliminând astfel acest amendament.

Acest amendament elimină restricția care exista în lege, ca cei condamnați la pedepse cu închisoarea pe mai mult de un an pentru infracțiuni comise cu intenție nu pot procura arme letale, și introduce o listă de infracțiuni specifică pentru cei care nu pot procura arme letale, care nu conține toate infracțiunile.

Un exemplu foarte simplu ar fi că domnul Dragnea, când iese din pușcărie, își poate lua autorizație de armă letală.

Deci, vă solicit să votați împotrivă.

Să supuneți votului amendamentul admis de la punctul 9.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să vă pregătiți pentru vot.

Supun votului dumneavoastră amendamentul admis de la poziția 9 din raport.

Să înceapă votul.

(Vot electronic la distanță.)

Colegii din sală, între timp, la tribună, să-și exprime, de asemenea, opțiunea.

Domnul Vlad Bontea (de la tribună):

Vlad Bontea, Grupul PSD - pentru.

Domnul Sorinel-Marian Vrăjitoru (de la tribună):

Vrăjitoru Sorin, PSD - pentru.

Domnul Claudiu-Augustin Ilișanu (de la tribună):

Ilișanu Claudiu, PSD - pentru.

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți (de la tribună):

Cristina Iurișniți, Grupul parlamentar al USR - împotrivă.

Domnul George Șișcu (de la tribună):

George Șișcu, PNL - împotrivă.

Domnul Babuș Radu (de la tribună):

Radu Babuș - pentru.

Domnul Alfred-Robert Simonis (din sală):

S-a încheiat votul.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

A, s-a încheiat procedura de vot.

Spuneți-mi și mie, cei din sală la cine se adaugă? (Vociferări.)

65 de voturi pentru.

Împotrivă?

53 de voturi împotrivă.

Abțineri - 8.

Un coleg care nu votează.

Amendamentul admis rămâne în raport.

De la poziția 11 la poziția 20 dacă sunt obiecții? Nu sunt.

Proiectul merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 25 februarie 2021, 16:05
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro