Plen
Ședința Camerei Deputaților din 3 noiembrie 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.124/13-11-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
24-02-2021
17-02-2021 (comună)
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 03-11-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 noiembrie 2020

5. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru declararea zilei de 4 iunie Ziua Tratatului de la Trianon (PL-x 521/2019/2020) (rămasă pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 521/2019

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

2. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru declararea zilei de 4 iunie Ziua Tratatului de la Trianon; PL-x 521/2019/2020.

Da, domnul Márton, vă rog.

O chestiune de procedură, da?

Vă rog.

Domnul Márton Árpád-Francisc (de la tribună):

Domnule președinte,

Nu am votat pentru ca aceste comisii să lucreze în paralel, pentru că nu știu când au fost convocate.

Pentru a-mi susține argumentația, așa cum prevede Regulamentul, dau citire art. 52 alin. (1) din Regulamentul Camerei Deputaților, așa cum el se află, textul respectiv, pe site-ul Camerei Deputaților.

"Convocarea ședințelor comisiei se face cu cel puțin 24 de ore înainte - cel puțin 24 de ore înainte - de către președintele acesteia sau, în lipsa lui, de un vicepreședinte care îl înlocuiește".

Eu sunt un om mai bătrânel, folosesc telefonul mobil. Acesta.

Evident, am și eu unul mai deștept decât mine, pe care îl folosesc pentru WhatsApp și alte astfel de comunicări.

În data de 27, deci 27 octombrie, pe la ora 17,00, am plecat către hotel. N-am mai deschis acest telefon pentru că eu, cel puțin așa am crezut, cunosc programul și n-am o activitate în perioada care urmează.

Dimineața mă urc în mașină, conduc până la Sf. Gheorghe, ajung pe la ora 14,00, când sunt sunat de liderul meu de grup: "Ați adoptat.... ați avut ședința comisiei?". "Nu știu".

Scot telefonul mobil. N-am primit SMS prin care să fiu convocat.

Scot și celălalt telefon și, într-adevăr, la WhatsApp-ul grupului Comisiei pentru cultură văd o serie de mesaje.

Primul mesaj este de la domnul Marius Pașcan, 27 octombrie, ora 18,14, prin care Domnia Sa solicită să avem cât mai repede o ședință de grup.

Pe data de 28, comisia noastră primește un mesaj de la Biroul permanent, cum că avem miercuri, joi și vineri ședință în comisii.

Deci s-a schimbat programul în data de 28.

Și se trimite o adresă.

Iar doamna vicepreședinte Diana Tușa, la ora 12,17, convoacă o ședință pentru ora 13,00. Adică, nici peste o oră.

La ora 13,08, ... se constată că sunt prezenți numai 7 deputați din cel puțin 9 obligatorii.

Intervine domnul deputat lider de grup parlamentar Pambuccian, cu o înlocuire pentru domnul Petrețchi.

Intervine la 13,35 domnul președinte Știrbu, care trimite articolul pe care tocmai vi l-am citit.

Doamna vicepreședinte Diana Tușa, la 13,38, trimite un alt mesaj către domnul președinte, cum că ședința deja a luat sfârșit.

Deci asta este istoria acestui raport pe care îl aveți în față.

Regulamentul scrie, încă o dată, convocarea ședințelor comisiei se face cu cel puțin 24 de ore înainte.

Mai ales în astfel de situații! N-a existat o ședință în plen în care toți să fim atenționați că poate avem o comisie, n-a existat un program aprobat înainte, care ne-ar fi obligat să fim atenți că avem comisie, și nici cu o oră înainte s-a convocat o ședință de către vicepreședinte.

Ca atare, solicit retrimiterea la comisie a acestui proiect de lege și dezbaterea proiectului de lege în condițiile regulamentare. Adică, convocare cu cel puțin 24 de ore înainte și o dezbatere cu citirea considerentelor Președintelui României.

Nu de alta, dar s-ar putea ca să aprobați un proiect de lege care să nu fie adoptat conform prevederilor regulamentare și atacabil la Curtea Constituțională.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Bulai din partea Grupului USR, și apoi faceți legătura cu domnul deputat Pașcan, PMP.

Domnul Bulai.

Domnul Iulian Bulai (prin audioconferință):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Întăresc cele spuse de domnul Márton Árpád. Nici plenul Parlamentului, nici Biroul permanent, nici președintele comisiei, nicio persoană... (probleme tehnice.)... vicepreședinte de comisie nu a convocat statutar această ședință în care s-a... (probleme tehnice.)... acest raport, nu a fost cvorum, raportul nu este semnat de președintele sau persoana delegată de președinte.

Sunt mai multe abuzuri și încălcări ale Regulamentului de funcționare a Camerei.

De aceea, în numele Grupului parlamentar al USR, reiterez solicitarea de retrimitere la comisie, pentru a avea un raport în conformitate cu Regulamentul Camerei.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Domnul Pașcan.

Voi da din partea fiecărui grup parlamentar ocazia să se exprime.

Domnul Pașcan, Grupul PMP.

Vă rog.

Domnul Emil-Marius Pașcan (prin audioconferință):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vreau să fac câteva precizări care sunt necesare.

În primul rând, vreo două luni de zile, Comisia pentru cultură n-a fost convocată. Cu o singură excepție, o ședință, în urmă cu două săptămâni, în care au fost invitați managerii instituțiilor de cultură. Legat de activitatea lor și de un proiect de lege care îi privește.

În rest, nu s-a discutat vreun proiect legislativ, timp de două luni, în Comisia pentru cultură, care nu s-a întrunit.

În aceste condiții, pentru că vorbim, procedural, pe proiectul care acum urmează a fi în dezbatere, legat de Trianon, vă spun categoric că s-a făcut o convocare regulamentară.

În urma deciziei Comitetului liderilor, s-a întrunit Comisia pentru cultură, la solicitarea vicepreședintelui, întrucât președintele nu a dorit să convoace Comisia pentru cultură.

S-a întrunit comisia, ea și-a desfășurat activitățile în cvorum și a adoptat un raport, care se află astăzi atașat acestui proiect legislativ.

Prin urmare, ceea ce susține reprezentantul UDMR nu are niciun fel de noimă. Este un raport care s-a adoptat regulamentar, în cvorum.

Prin urmare, vă rog să supuneți dezbaterii proiectul legislativ, având în vedere că - mai mult decât atât - în privința acestui proiect era un termen de raport în data de 13 septembrie, și noi suntem, iată, în noiembrie. Și dacă nu se întrunea extraordinar Comisia pentru cultură, pur și simplu nu exista nici astăzi un raport, pentru că n-a dorit UDMR. Despre asta este vorba.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Voi da cuvântul fiecărui lider care dorește să intervină.

Grupul PNL, domnul Roman? Nu interveniți.

Din partea Minorităților, dorește cineva? Nu.

Grupul PSD, domnul Simonis.

Vă rog.

Domnul Alfred-Robert Simonis (de la tribună):

Domnule președinte,

Cred că e o zi tristă pentru Parlamentul României.

Voi detalia aceste aspecte, care mă conduc pe mine să o consider o zi tristă, la dezbaterile generale pe acest proiect.

Însă, să vezi cum aproape toate grupurile parlamentare prezente în Parlamentul României își doresc retrimiterea acestei legi la comisie, invocând o anumită încălcare a Regulamentului, și constatarea că acești lideri ai grupurilor parlamentare se fac că nu știu despre ce lege e vorba?!

Este vorba despre legea prin care, simbolic, statul român, autoritățile locale pot sărbători de fiecare dată, în fiecare an, ziua de 4 iunie ca fiind Ziua Trianonului. Acesta e obiectul legii.

De ce să nu putem sărbători această zi?

Până la urmă, această comisie, Comisia pentru cultură, de două luni nu s-a întrunit.

Ce s-ar întâmpla dacă 4 ani o comisie nu se întrunește? Nu poate Biroul permanent, Comitetul liderilor sau Biroul comisiei respective să convoace comisia?

Avem un raport, la plen, semnat de vicepreședinte înlocuitor, de secretar și suntem astăzi în fața dumneavoastră, a întregii națiuni, cu un raport de adoptare a legii respective.

Se spunea că trebuie să convocăm cu 24 de ore înainte comisia. Bun. Dacă respectăm această prevedere, vă spun că niciuna dintre comisiile care funcționează în Parlamentul României nu îndeplinește acest... Sau aproape niciuna. Toate comisiile se convoacă cu una, cu două, cu trei ore, de îndată, pentru că dinamica vieții s-a schimbat. Și a activității parlamentare! Funcționăm în sistem online.

Deci nu mai e nevoie de 24 de ore pentru a-ți programa avionul, transportul până la București și așa mai departe. Ai primit telefonul că se convoacă comisia, și în 3 minute poți fi conectat online.

E absurd să solicităm, de fiecare dată când avem nevoie de o comisie, 24 de ore înainte.

Și nu se întâmplă asta.

Înseamnă că, practic, dacă invocăm acest argument, niciuna dintre comisiile care lucrează astăzi în paralel cu plenul, care au lucrat ieri, care au lucrat în toți acești ani n-au îndeplinit acest obiectiv, de a avea 24 de ore înainte.

Și, atunci, ce facem? Ștergem toată activitatea Parlamentului pe 4 ani sau înțelegem că s-au schimbat vremurile, că ne-am modernizat, că figurăm în sistem online, că atunci când am modificat Regulamentul de a funcționa în sistem online n-am trecut această prevedere, de 24 de ore?

Haideți să trecem peste aceste, eu știu, chichițe regulamentare și să intrăm pe fond, să votăm fiecare după cum ne dictează conștiința, și după aceea să dăm cu toții explicații în fața celor care ne-au votat!

Domnul Florin Iordache:

Da.

Vă rog, domnule Márton Árpád.

Și apoi o să invit liderii grupurilor să-și prezinte poziția vizavi de solicitarea dumneavoastră, de retrimitere.

Dar vă rog să invocați, domnule Árpád, și posibilitatea ca Biroul permanent și apoi Comitetul liderilor, în condițiile în care se constată că nu există un raport, să solicite comisiei să lucreze.

Vă rog, domnul Árpád.

Domnul Márton Árpád-Francisc (de la tribună):

Sunt de acord, domnule președinte, dar nu pot fi de acord cu încălcarea Regulamentului Camerei Deputaților.

N-am solicitat nimic extraordinar, ci doar retrimiterea la comisie și dezbaterea unui proiect de lege în termenul regulamentar. Adică o convocare cu 24 de ore înainte, o dezbatere normală a proiectului de lege, citirea mesajului Președintelui, dezbaterea pe fond a proiectului de lege. Și, pe urmă, evident, majoritatea decide - raportul și plenul Camerei Deputaților - asupra proiectului.

N-am cerut nimic altceva. Decât respectarea legilor!

Și are o noimă, domnule lider de grup parlamentar, să fi înștiințat cu 24 de ore înainte despre ședința comisiei. Omul trebuie să se documenteze, să citească.

Și, da, din păcate, așa se lucrează, cum spuneți dumneavoastră.

Dar credeți că lucrăm bine?

Credeți că facem un lucru bun pentru această nație, în această perioadă, online?

Când lucrăm așa, doar pe nepusă masă, pe picior?

Credeți că toate legile pe care le-am votat acum sunt bune pentru țară?

Eu nu cred! Mă îndoiesc că majoritatea acestor proiecte de lege... Nu sunt aprofundate și tot timpul trebuie să le modificăm, pentru că lucrăm exact ca și anumite guverne, care într-o lună își modifică ordonanțele de urgență de 3 ori.

Și nu cred că asta face bine imaginii Parlamentului.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Bun.

O să dau cuvântul liderilor grupurilor parlamentare să-și prezinte poziția vizavi de retrimitere.

Grupul PSD - domnul Simonis.

Domnul Alfred-Robert Simonis (de la tribună):

Da.

Domnule președinte,

Evident, Grupul PSD va vota împotriva retrimiterii la comisie.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Grupul PNL - domnul Andronache.

Vă rog.

Domnul Gabriel Andronache (de la tribună):

Da, domnule președinte, Grupul PNL va vota "pentru", pe motive procedurale.

Regulamentul este foarte clar - Comitetul liderilor nu are absolut nicio atribuție de a convoca o comisie parlamentară. Este o evidență, citind... (Vociferări.) ...citind... (Vociferări.

Comitetul liderilor a convocat comisia, care a dat raportul.

Comitetul liderilor nu are absolut nicio atribuție. Atribuția este a Biroului permanent, dar nu de a convoca o comisie. (Vociferări.)

Nu este de...

 

Domnul Florin Iordache:

Da, vă rog...

Domnul Gabriel Andronache (de la tribună):

...a convoca o...

 

Domnul Florin Iordache:

Domnule Andronache...

Domnul Gabriel Andronache (de la tribună):

Închei imediat.

Dacă nu pot discuta argumentele... (Vociferări.)

Domnul Florin Iordache:

Bun.

Domnul Gabriel Andronache (de la tribună):

...pentru ce am venit la microfon? (Vociferări.)

Domnul Florin Iordache:

La dezbateri generale.

 

Domnul Gabriel Andronache (de la tribună):

Biroul...

Domnul Florin Iordache:

Deci, domnule Andronache, dacă nu...

Domnul Gabriel Andronache (de la tribună):

Închei... închei, domnule președinte.

Biroul permanent - nici acesta n-are atribuția de a convoca o comisie, ci doar de a discuta eventualele conflicte din cadrul unei comisii.

Pe cale de consecință, deoarece raportul a fost dat într-o comisie convocată neregulamentar, vom vota pentru retrimitere, tocmai pentru ca raportul să fie discutat într-o comisie convocată regulamentar.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Bun.

Mulțumesc.

Domnul Drulă, Grupul USR.

Domnul Cătălin Drulă (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Este evident neregulamentar acest raport.

Biroul unei comisii - vă reamintesc domnule lider Simonis și sper că mai aveți respect pentru parlamentarism și că putem și cei din celelalte grupuri parlamentare să ne exprimăm - biroul unei comisii se întrunește la convocarea președintelui acelei comisii. Nu se poate autoîntruni.

Evident că această ședință de comisie a fost una fantomă.

Dar aș mai vrea să spun ceva, aici.

Să aveți grijă, dragi colegi, unii dintre dumneavoastră, domnule Árpád, pentru că împreună cu domnul Iordache, care acum conduce ședința și va merge la Consiliul Legislativ, făceați acest tip de practici acum 2 ani, când faimoasa comisie care făcea legile justiției lucra în paralel cu plenul și tăia și spânzura.

Acum nu vă convine. Și e corect să nu vă convină.

Ar trebui să nu vă convină nici când interesele dumneavoastră vă duc în direcția de a accepta astfel de practici.

Vom vota pentru retrimiterea la comisie a acestui proiect.

Domnul Florin Iordache:

Bun.

Domnule Drulă, nu ca drept la replică. Comisia pentru sistematizarea legilor justiției a lucrat, vă convine sau nu vă convine, regulamentar.

Continuăm.

Grupul PMP - domnul Pașcan.

Vă rog, domnule Pașcan.

Domnul Emil-Marius Pașcan (prin telefon):

Domnule președinte,

Două precizări necesare.

O dată, Comitetul liderilor nu a decis întrunirea Comisiei pentru cultură. Practic, Comitetul liderilor a decis prelungirea termenului, a zilelor de dezbateri în comisii.

Pe de altă parte, eu le transmit marilor bărbați politici care au luat cuvântul, și unii care au în titulatura partidului "național", că vorbim de un moment istoric fundamental al României, când granițele României au fost recunoscute internațional, iar armata României a ajuns până la Budapesta și a eliberat Budapesta de regimul comunist al lui Béla Kun.

Domnul Florin Iordache:

Vă dau cuvântul la dezbateri generale.

Acum precizați-vă poziția!

Pentru sau împotriva retrimiterii, domnule Pașcan!

Domnul Emil-Marius Pașcan (prin telefon):

Consider că s-a convocat comisia corect, s-a dezbătut corect, avem raport.

Suntem împotriva întoarcerii proiectului la Comisia pentru cultură. Comisia are raport.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Mulțumesc.

Mai departe.

Din partea Grupului minorităților dorește să intervină cineva? Nu.

Din partea PRO România intervine cineva?

Domnul Varujan Pambuccian.

Vă rog.

Faceți legătura.

Domnul Varujan Pambuccian (prin telefon):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Noi dorim să votăm această lege. Dar pentru că există discuții legate de... de felul în care a fost convocată comisia, nu vom vota "împotrivă", ne vom abține.

Domnul Florin Iordache:

Bun.

Dacă din partea PRO România dorește cineva să intervină? Nu.

Bun.

Să înceapă votul.

Repet, este propunerea de retrimitere a raportului la Reexaminarea... Legii pentru declararea zilei de 4 iunie Ziua Tratatului de la Trianon.

Să înceapă votul.

(Vot electronic la distanță.)

Rog colegii din sală care nu au dispozitive să poată vota, să treacă să-și exprime votul.

Domnul Vlad Bontea (de la tribună):

Vlad Bontea, Grupul PSD - "împotrivă".

Domnul Pavel Popescu (de la tribună):

"Pentru".

Pavel Popescu, PNL.

Domnul Florin Iordache:

Deci, 58 de voturi pentru, 95 de voturi împotrivă, 12 abțineri. Propunerea de retrimitere nu a întrunit numărul de voturi.

Din partea Comisiei pentru cultură, vă rog, prezentați raportul.

Domnul secretar Zisopol.

Vă rog.

Domnul Dragoș Gabriel Zisopol (de la tribună):

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați invitați,

Dau citire raportului asupra Legii pentru declararea zilei de 4 iunie Ziua Tratatului de la Trianon; PL-x 521/2019/2020.

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă propune plenului un raport de respingere asupra cererii de reexaminare a Președintelui și adoptarea Legii pentru declararea zilei de 4 iunie Ziua Tratatului de la Trianon, în forma trimisă la promulgare.

Prin obiectul de reglementare și conținutul său, legea face parte din categoria legilor ordinare.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Începem dezbaterile generale.

Cine dorește să intervină la dezbateri generale?

Un vorbitor de grup.

Domnul Pașcan, Grupul PMP.

Domnul Emil-Marius Pașcan (prin audioconferință):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Proiectul de Lege pentru declararea zilei de 4 iunie Ziua Tratatului de la Trianon a fost adoptat de Parlament în luna iunie a acestui an.

Președintele României, neavenit și inexplicabil, a sesizat, pe motive de neconstituționalitate, Curtea Constituțională a României în privința acestui proiect legislativ.

Evident, Curtea Constituțională a respins obiecțiunile de neconstituționalitate ale Președintelui.

Ulterior, Președintele României a retrimis Parlamentului spre reexaminare acest proiect, care a fost din nou readoptat de Senat, ca primă Cameră sesizată.

Vă întreb, ce înțelegeri politice de culise cu politicienii supărați pe istorie, ai UDMR, pot prevala istoriei și intereselor României?

Cine are interesul să-și bată joc de memoria și faptele de glorie ale înaintașilor noștri, aruncând la gunoi, prin trocuri politice prezente, chiar evenimentele care au condus la recunoașterea internațională a granițelor României?

Tratatul de la Trianon din 1920 s-a parafat în urma mișcărilor de emancipare națională și drept consecință a aplicării principiului autodeterminării naționale, considerat pilon al doctrinei păcii, la sfârșitul Primului Război Mondial.

La Palatul Trianon din Versailles, marile puteri aliate învingătoare în Primul Război Mondial au oficializat și consfințit apartenența Transilvaniei la România, de după Marea Unire înfăptuită de români la 1 Decembrie 1918. Din păcate, nerecunoscută de Ungaria la vremea respectivă.

Evenimentul parafării tratatului avea loc în urma încercării statului vecin de a recuceri Ardealul. Atac care a determinat armatele române să riposteze. Iar ofensiva către Budapesta a dus la înlăturarea regimului comunist al lui Béla Kun.

În prima lună a anului 1920, SUA, Italia, Marea Britanie și Franța stabilesc granițele noului stat ungar.

S-au împlinit în acest an 100 de ani - atenție, este centenarul acestor evenimente care cu contribuit decisiv la consfințirea... la recunoașterea internațională a granițelor României!

Nu uitați spusele celebre ale filosofului spaniol Jorge Santayana: "Cel care nu-și amintește trecutul este condamnat să-l repete"!

Iar Nicolae Iorga spunea, la rândul său, că "Un popor care nu-și cunoaște istoria e ca un copil care nu-și cunoaște părinții".

Partidul Mișcarea Populară, în semn de profund respect pentru istoria României, faptele înaintașilor, ale străbunilor noștri și spre cinstirea țării, va vota din nou pentru adoptarea acestui proiect legislativ.

Glorie veșnică și nemurire tuturor eroilor care și-au sacrificat viața pentru binele patriei și al națiunii noastre!

Așa să ne ajute Dumnezeu!

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Dacă mai sunt intervenții din partea altui grup parlamentar?

Grupul UDMR, domnul Zacharie.

Vă rog, domnule lider.

Am spus un vorbitor de grup.

Vă rog.

Domnul Benedek Zacharie (de la tribună):

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Ca în toate campaniile electorale, fără excepție, de la Revoluție încoace, asistăm la inițiative parlamentare cu iz naționalist, patriotard. Sloganul "Nicio campanie fără propagandă antimaghiară" a devenit un principiu fără de care alegerile ar fi ca mâncarea fără sare și piper și salata fără dressing.

Trec peste neregulile propunerii legislative dezbătute în comisia de specialitate, deja semnalate de colegul meu, domnul Márton Árpád, dar UDMR nu va vota această propunere legislativă și vă rog să nu o votați nici dumneavoastră.

Am obosit să tot subliniem că aceste demersuri sunt simple politicianisme care sună bine și dau bine, dar, în realitate, în România modernă sunt fără semnificație, că trecutul este trecut și ar trebui lăsat în urmă.

Așa că voi vorbi despre altceva.

Și anume, ceea ce, istoric vorbind, nu poate nimeni contesta este că nivelul de dezvoltare al Transilvaniei, o regiune în care administrația locală știa ce are de făcut, și chiar făcea, o regiune în care lungimea și densitatea rețelei de cale ferată, raportată la populație, o situa printre primele în Europa, o regiune în care exista o rânduială în proprietatea funciară avea cadastrul bine pus la punct.

Acum, administrația locală, în lipsa unei reale descentralizări căreia toate guvernele i s-au opus din răsputeri, este lipsită de prerogative, dar cocoșată de poveri.

Calea ferată a ajuns bătaia de joc a transportului public, și sub aspectul investițiilor suntem pe ultimul loc în Europa.

Cât despre cadastru, de 30 de ani nu s-a făcut aproape nimic. Abia recent a demarat programul de inventariere a terenurilor, și aceasta la presiunea Uniunii Europene, nu pentru că factorii politici interni ar fi decis că este cazul să ne facem ordine în ogradă.

Stimați colegi,

Vă provoc ca împreună - subliniez - împreună să convenim asupra unei strategii de dezvoltare a întregii Românii. În această strategie să ne fixăm obiective, cum ar fi: în zece ani să avem o administrație modernă, infrastructura să fie la nivel european, la fel și numărul accidentelor soldate cu decese, cetățenii care au plecat revin, pentru că, iată, România a devenit un cămin în care merită să trăiești, în care te simți în siguranță, în care îți crești copiii așa cum îți dorești, în care ai o viață împlinită.

Am putea începe chiar de azi.

De exemplu, UDMR a inițiat o propunere legislativă prin care se stabilește ca data limită de construire a variantelor ocolitoare pentru toate, dar absolut toate municipiile țării, nu doar cele unde UDMR are bazin electoral, la votarea acesteia în Parlamentul României va reieși cine este pentru și cine este împotriva dezvoltării țării, cine este patriot sau doar patriotard.

Dar, revenind la Ziua Tratatului de la Trianon, repet, această propunere legislativă nu va fi votată de UDMR și vă rog să nu o votați nici dumneavoastră.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc și eu.

Dacă din partea altui grup parlamentar dorește să intervină altcineva? Nu.

Mulțumesc.

Neavând amendamente, rămâne la votul final; caracter ordinar.

(Domnul deputat Alfred-Robert Simonis solicită să ia cuvântul.)

A, domnul Simonis!

Vă rog.

Am spus un vorbitor de grup.

Vă rog.

Domnul Alfred-Robert Simonis (de la tribună):

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Aș începe prin a spune că am foarte mulți prieteni maghiari, am foarte mulți prieteni nemți, am mulți prieteni de multe naționalități: romi, ucraineni, ruteni, italieni, bulgari, greci, reprezentanții tuturor minorităților reprezentate în Parlament, și nu numai.

Însă astăzi nu este vorba despre o competiție între noi și aceștia, nu este vorba despre vreun demers patriotard, este vorba de un demers firesc, un drept constituțional de a avea o lege prin care putem sărbători Tratatul de la Trianon. E atât de simplu! Nu înțeleg de unde atâta agresivitate în a bloca această lege, pentru că istoria acestei legi este simplă, nu este de acum, din campanie electorală, așa cum s-a spus. Această lege are mai mult de doi ani de când este depusă. A fost votată în Cameră în urmă cu mai multe luni. Știți în ce perioadă? În perioada "Jó napot kivánok, PSD!", atunci când marele apărător al Ardealului și partidul care apăra și el Ardealul se opunea în Parlament acestei legi. Nu e din campanie electorală, e o lege votată în Cameră acum câteva luni, lege trimisă la Curtea Constituțională de președintele României, atacată la Curtea Constituțională de președinte, declarată constituțională de Curtea Constituțională, revenită la președinte, cerere de reexaminare din partea președintelui. Atât de multe blocaje făcute din partea majorității, a Guvernului și a președintelui, încât am ajuns în buza campaniei electorale. Dar nu este timing-ul stabilit de noi, e de dumneavoastră stabilit! Atât ați amânat și ați tergiversat această lege.

E o zi tristă, cum vă spuneam mai devreme, e o zi chiar rușinoasă pentru Parlamentul României! Să vezi atâția oameni aleși de către cetățenii acestei țări opunându-se agresiv, vehement votării unei legi care practic are un caracter simbolic, nu încearcă să împartă pe nimeni, nicăieri, nu încearcă să spună că maghiarii sunt răi sau buni, sau că alții sunt altfel. Suntem cu toții! Iar eu vin de la Timișoara, unde conviețuim cu toții - din tot felul de etnii, din toate etniile și culturile - pașnic. Nu venim să facem nimic împotriva nimănui. Dar, așa cum statul maghiar a considerat că această zi pentru națiunea maghiară este o zi tragică, și are o lege care se numește "Ziua tragediei națiunii maghiare" - și respectăm acest drept al dânșilor de a avea regrete cu privire la acea zi -, așa avem și noi dreptul, cei care dorim, să putem sărbători această lege, această perioadă, acel tratat.

Suntem la 100 de ani - cum spunea domnul Pașcan mai devreme. Nu vreau să mă gândesc de unde vin, ce este în spatele acestei agresivități a celor de la PNL, a celor de la USR, a celor care nu doresc nicicum ca această lege să ajungă la votul final.

Până la urmă, astăzi, dincolo de proceduri regulamentare, retrimiteri, identificarea unor știu eu ce erori regulamentare, suntem în faza următoare.

Stimați parlamentari, membri ai Camerei Deputaților din România,

Suntem în faza votării acestei legi, și anume a acorda dreptul statului român de a sărbători de fiecare dată ziua de 4 iunie ca Ziua Trianonului sau votați împotrivă și să interziceți statului român să sărbătorească această zi.

De aceea, stimați colegi, astăzi poate fi un moment istoric în Parlamentul României. De aceea, am să fac ceva ce n-am făcut niciodată.

Stimați membri ai Grupului USR și PNL,

Vă rog să nu ascultați consemnul de vot dat din partea grupurilor dumneavoastră, liderilor grupurilor dumneavoastră, dacă acestea sunt de vot împotriva acestei legi. Pentru că, dacă nu putem avea unanimitate măcar, cum ar fi fost firesc să avem, poate cu excepția Grupului UDMR, care înțeleg că votează împotrivă - și e firesc să fie așa - dar, dincolo de aceste voturi, ar fi trebuit ca toți ceilalți să fim pentru. Și dacă cumva consemnul de vot va fi împotrivă, măcar absentați, măcar nu apăsați niciun buton. Pentru că, dacă nu putem avea majoritatea absolută, dacă nu putem avea unanimitate, măcar să nu avem multe voturi contra.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnule Roman, vă rog. Grupul PNL.

Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună):

Domnule președinte,

N-aș fi intenționat să iau cuvântul dacă n-aș fi văzut ipocrizia maximă de la acest microfon.

"Mândri că suntem români" - parcă ăsta era sloganul Partidului Social Democrat. Și în perioada în care erau mândri că sunt români, împreună cu cei de la UDMR și cu dumneavoastră, domnule Iordache, măcelăreați Codul penal, Codul de procedură penală.

Vă amintiți de recursul compensatoriu? 20.000 de criminali, de violatori și de tâlhari erau lăsați liberi pe stradă.

Vă amintiți că ați promis spitale regionale și n-ați făcut nimic?

Vă amintiți că ați vorbit de domnia legii, și singura domnie a legii a fost ca Dragnea să fure și dumneavoastră să-l apărați, în Parlament?

Vă amintiți de perioada în care erați împreună și nu întruneați Comisia juridică?

Țineți minte că v-am întrebat la Comitetul liderilor: "Există un precedent pentru o asemenea decizie?". Și nimeni n-a știut să răspundă.

Stimați colegi,

Ați făcut tot ceea ce ați putut să aduceți această lege, care este necesară, în buza campaniei electorale pentru că vă interesează un singur lucru - vă interesează să vă jucați cu latura naționalistă, iar pentru asta sunt convins că românii vă vor sancționa. S-a terminat cu minciuna, s-a terminat cu manipularea, s-a terminat cu tot ceea ce înseamnă răul făcut de PSD acestei țări.

Prin urmare, dragi români, vă spun foarte clar și răspicat - dacă îi interesa pe cei de la PSD, măcar puțin, să discute foarte serios treaba asta, nu o aducea în buza campaniei electorale. Și vă spune asta un om care, de la acest microfon, a avut poziții dese în privința relației între minorități și între majorități.

Despre ce vorbim? Cât populism, câtă ipocrizie, câtă demagogie poate să arunce de la acest microfon colegul nostru din partea grupului pe care Dragnea l-a făcut frate cu UDMR atunci când a avut nevoie, iar apoi s-a debarasat de acest grup, în speranța că va da bine la electoratul PSD.

Nu, voi nu sunteți mândri că sunteți români!

Voi sunteți mândri că sunteți partidul lui Dragnea!

Domnul Florin Iordache:

Manipulare.

Domnule Simonis, vă rog.

Domnul Alfred-Robert Simonis (de la tribună):

Domnule președinte,

Parcă v-ați enervat prea tare, domnule Roman!

Ce v-a supărat așa tare? Legea asta?

Aș putea să vorbesc și eu, când vorbim de o lege de celebrare, de sărbătorire a Trianonului, de faptul că în spitalele din România nu mai avem medicamente, domnule Roman, și guvernul dumneavoastră nu face altceva decât să ne spună că totul e sub control, dar avem cea mai mare rată de infectare din Uniunea Europeană sau de prin lume.

Nu vă spun astea, pentru că obiectul acestei legi nu e nici ce a făcut nu știu cine, nu e nici să manipulați dumneavoastră că s-au făcut nu știu ce modificări, care nu s-au făcut.

Nu despre asta este vorba.

Astăzi vorbim despre o lege - și acum citez din dumneavoastră - "necesară", ați spus. Păi, dacă e necesară, domnule Roman, am certitudinea că grupul pe care dumneavoastră îl reprezentați aici va vota în favoarea acestei legi? Pentru că prietenii noștri din Parlament ascultă de ceea ce spun liderii de grup. Așa se întâmplă.

Grupul PSD va vota în favoarea acestei legi. Sper că Grupul minorităților, pentru că am scăpat prietenii mei armeni și turci, i-am scăpat când am făcut înșiruirea prietenilor pe care îi am în grupurile parlamentare, cred că Grupul minorităților va vota în favoarea acestei legi. Sunt convins că Grupul PMP va vota în favoarea acestei legi. Cred că Grupul PRO România va vota împotriva acestei legi. Sunt convins că Grupul UDMR va vota împotrivă.

Întrebarea este următoarea: ce fac cele două grupuri, USR și PNL? Repet - ne dați dreptul să sărbătorim această dată sau nu?

Domnul Florin Iordache:

Da.

Mulțumesc.

Nu mai sunt alte intervenții.

Rămâne la votul final.

Repet, raport fără amendamente.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 25 februarie 2021, 17:04
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro