Plen
Ședința Camerei Deputaților din 7 iunie 2021
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.90/14-06-2021

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2021 > 07-06-2021 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 7 iunie 2021

8. Primirea de răspunsuri la interpelările adresate membrilor Guvernului.  

   

După pauză

 
   

(În continuare, ședința a fost condusă de doamna deputat Cristina-Mădălina Prună, vicepreședinte al Camerei Deputaților.)

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Doamnelor și domnilor deputați,

Continuăm cu partea a doua a ședinței noastre de astăzi, 7 iunie 2021, consacrată primirii răspunsurilor orale la interpelările adresate Guvernului.

Vom citi din tabel numele fiecărui deputat înscris pentru primirea răspunsului la interpelare, după care va avea cuvântul ministerul care a formulat răspunsul, urmând ca deputatul care a formulat interpelarea orală să reamintească tema într-un interval de un minut, iar apoi, timp de trei minute, reprezentantul ministerului va răspunde la interpelare, iar dacă autorul care a formulat interpelarea necesită informații suplimentare, atunci acesta va avea cuvântul, urmând ca reprezentantul ministerului să răspundă într-un minut.

 
Vasile Nagy

Începem cu prima interpelare, anume a domnului Nagy Vasile de la Grupul AUR, către Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării.

Tema interpelării: "Laserul de la Măgurele, sabotat de statul român".

Domnule Nagy, sunteți în sală? Doriți să susțineți interpelarea?

Un minut. Vă rog.

Aveți cuvântul. Nu doriți să o susțineți.

Atunci, domnul ministru.

Vă rog.

Aveți cuvântul.

 

Domnul Ciprian-Sergiu Teleman (ministrul cercetării, inovării și digitalizării):

Bună ziua!

Am primit patru întrebări și o să răspund pe rând la ele.

Prima întrebare: În ce stadiu se află proiectul de construire a Sistemului Gamma, o componentă a laserului de la Măgurele?

Răspunsul e, pe scurt: suntem cu finalizarea fazei a doua. Avem finanțare pentru faza a treia, care va fi realizată în acest an, iar faza a patra va fi planificată pentru 2022.

Avem motive temeinice să credem că în mai 2023 infrastructura va fi funcțională la întreaga capacitate.

A doua întrebare: În ce stadiu se află litigiul în instanță cu consorțiul EuroGammaS?

O clarificare. EuroGammaS a fost primul furnizor ales de către managementul infrastructurii.

Suntem în curs de închidere a proceselor cu EuroGammaS, prin utilizarea acelei componente care a fost construită într-un accelerator Gamma care va fi livrat și care va fi complementar infrastructurii laserului de la Măgurele.

A treia întrebare: Când apreciem că România va recupera întârzierile înregistrate?

După cum bine știți, în 2018, managementul de proiect a fost stopat din cauza unor litigii, s-au reluat contactele diplomatice afectate. În acest moment avem garanții că, la prima adunare a consorțiului, România va fi invitată să facă demersurile necesare pentru a intra în consorțiu, în ERIC. Ieri sau alaltăieri am primit o scrisoare de la directorul ELI DC, Delivery Consortium, care apreciază eforturile depuse de noul management al proiectului pentru realizarea guvernanței care va administra această infrastructură, domnul Allen Weeks.

A patra întrebare: În condițiile în care nu am reușit să obținem nici măcar statutul de Observator Fondator, adică am eșuat pe linie diplomatică, dacă se impune demisia mea de onoare?

După cum știți, proiectul a început acum zece ani, l-am preluat când dezastrul era în floare. Avem un dialog deschis cu consorțiul. Consorțiul a preferat să închidă etapa de constituire cu statutul în forma actuală, după care România este invitată să facă toți pașii.

Așadar, eu mă aștept că mai repede de 2023 România va fi în consorțiu. Avem dialogul deschis cu miniștrii din Ungaria, din Cehia, care vor veni în vizită comună în România. Avem demersuri făcute pentru a expune infrastructura către mediul universitar de înalt calibru de la universități mari, vom deschide un birou ELI la Universitatea din Osaka.

Așadar, nu consider că trebuie să-mi dau demisia, pentru că am repus pe șine Proiectul ELI și că el va fi livrat la termenele stabilite.

Vă mulțumesc.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Vă mulțumesc și eu.

Domnule deputat, doriți să mai adresați întrebări domnului ministru, pe baza răspunsului?

Vă rog.

Aveți un minut la dispoziție.

 
 

Domnul Vasile Nagy:

Nu.

Vă mulțumesc foarte mult pentru răspunsurile acordate.

Voi reveni cu o nouă interpelare la momentul potrivit.

Mulțumesc.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Doriți să luați cuvântul pe procedură, domnule deputat?

Vă rog.

 
 

Domnul Pavel Popescu:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Vreau doar să profit de ocazia prezenței domnului ministru Ciprian Teleman și, în numele Coaliției, să-i mulțumesc că face un gest destul de rar, aici, în Parlamentul României, la răspunsuri și întrebări, și vine personal să răspundă întrebărilor deputaților.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Voci din sală:

Asta e normalitatea!

 
Natalia-Elena Intotero

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Mergem mai departe.

Avem o interpelare din partea doamnei deputat Natalia Intotero, către Ministerul Educației, privind "Situația copiilor și tinerilor întorși în România, în contextul pandemiei".

Doamnă secretar de stat, vă rog, aveți cuvântul pentru prezentarea răspunsului.

 

Doamna Maria Ștefania Manea (secretar de stat, Ministerul Educației):

Bună ziua!

Vă mulțumesc.

Stimată doamnă deputat,

Răspunsul la prima dumneavoastră întrebare. Care este numărul copiilor și tinerilor înscriși în învățământul primar, gimnazial și liceal, începând cu anul 2020?

Vorbim despre următoarele niveluri.

Primar: 879.338. În învățământul privat: 16.440, din acest număr. În învățământul public: 862.898 de elevi.

Pentru învățământul gimnazial: 718.310 elevi. În învățământul privat: 7.482. În învățământul public: 710.828.

Pentru nivelul liceal vorbim de 617.169 de elevi. În învățământul privat: 17.042. În învățământul public: 600.127.

În total: 2.214.817 elevi.

Referitor la cea de-a doua întrebare a dumneavoastră. Există o strategie a Ministerului Educației pentru facilitarea integrării în sistemul educațional din România a copiilor și tinerilor întorși în țară în ultima perioadă?

Răspunsul este lung, face obiectul a două pagini pe care le am. Dacă veți considera necesar, le voi citi. Dacă nu, vă pot înmâna acest răspuns, pentru că timpul ar depăși cu mult.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Haideți să vedem dacă doamna deputat Intotero dorește lămuriri cu privire la răspuns?

 
   

Doamna Natalia-Elena Intotero (din sală):

La final.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

La final. Am înțeles. În regulă.

Atunci, mai avem o interpelare tot din partea doamnei deputat Natalia Intotero, tot adresată Ministerului Educației, privind "Decontarea serviciilor publice de transport județean al elevilor din învățământul preuniversitar".

Vă rog, doamnă secretar de stat.

 
 

Doamna Maria Ștefania Manea:

Ministerul Educației nu are cuprins în bugetul anului 2021 sume pentru decontarea transportului elevilor. Plata sumelor pentru serviciile publice de transport se face de către consiliile locale, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (11) și alin. (12) din Legea educației naționale, cu modificările și completările ulterioare. În vederea asigurării gratuității prevăzute la alin. (1), decontarea cheltuielilor se face de la bugetul de stat, prin transfer către autoritățile administrativ-teritoriale.

Gratuitatea este asigurată de către autoritățile administrației publice locale, prin subvenționarea operatorului de transport, conform Legii serviciilor publice de transport persoane în unitățile administrativ-teritoriale cu nr. 92/2007, cu modificările și completările ulterioare.

Solicitările de decontare a cheltuielilor de transport județean al elevilor din învățământul preuniversitar pentru serviciile publice de transport sunt la nivelul fiecărui consiliu județean.

Vă mulțumesc.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Vă mulțumesc și eu.

Doamnă deputat Intotero, doriți lămuriri suplimentare cu privire la răspunsurile primite?

Da. Vă rog.

Aveți cuvântul un minut.

 
 

Doamna Natalia-Elena Intotero:

Vă mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Stimată doamnă secretar de stat,

Cred că nu a fost înțeleasă prima mea întrebare. M-am referit dacă aveți un număr al copiilor întorși în țară, copii proveniți din rândul familiilor din diaspora. Și aceeași întrebare am adresat-o și Ministerului Muncii și cred că urmează să primesc răspunsul.

Am adresat această întrebare în urma declarațiilor făcute de doamna ministru Raluca Turcan, care spunea că aproximativ un milion de români s-au întors acasă.

Eram curioasă câți copii s-au înscris în sistemul de învățământ din România și ce programe pentru integrarea acestora oferă Guvernul României.

Poate că o să veniți cu lămuriri suplimentare, iar partea de detaliu o s-o primesc din partea dumneavoastră în scris.

Cât privește transportul elevilor, această întrebare a fost formulată în urma solicitărilor venite din teritoriu, în cadrul audiențelor, din partea autorităților locale, ce mi-au spus că nu au primit bani de la bugetul de stat pentru a efectua aceste decontări pentru transportul elevilor. Și aici solicit de urgență intervenția Guvernului, pentru că este nedrept, copiii au pierdut foarte mult pentru că nu au reușit să meargă la școală până în momentul de față, iar acum să mai fie nevoiți să-și plătească și aceste cheltuieli, e un lucru de nedorit.

Vă mulțumesc.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Vă mulțumesc și eu.

Doamnă secretar de stat, doriți să mai interveniți? Nu.

În regulă.

Atunci, doamna deputat așteaptă lămuriri suplimentare cu privire la chestiunile evocate.

Urmează două interpelări adresate Ministerului Muncii și Protecției Sociale, tot din partea doamnei deputat Natalia Intotero.

Doamna secretar de stat Alina Pop. Vă rog.

Este vorba de interpelarea privind situația românilor întorși acasă în contextul pandemiei și cea privind suplimentarea numărului de angajați ai CNPP.

Vă rog, aveți cuvântul.

 
 

Doamna Viorica Alina Pop (secretar de stat, Ministerul Muncii și Protecției Sociale):

Mulțumesc mult, doamnă președinte.

Stimați domni deputați,

Doamne deputat,

Doamnă deputat Intotero,

Ministerul Muncii și Protecției Sociale v-a pregătit răspunsuri la interpelările dumneavoastră.

La prima dintre ele, răspunsul este consistent, are șapte pagini, pe care dumneavoastră le-ați primit, înțeleg, în format scris.

Eu voi da citire, dacă sunteți de acord, în rezumat, întrebării dumneavoastră privind situația românilor întorși acasă în contextul pandemiei.

Strategia Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă 2021-2027 are ca scop conturarea pentru următoarea perioadă de programe a unei viziuni integrate asupra politicilor relevante pentru piața muncii, atât din perspectiva dezvoltării cererii, cât și din perspectiva ofertei forței de muncă.

În ceea ce privește integrarea pe piața muncii din România a cetățenilor români care s-au întors sau care se vor întoarce în țară, precizăm că, în cadrul planului de acțiuni pe perioada 2021-2027 pentru implementarea Strategiei Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă 2020-2027, este propusă o acțiune care vizează furnizarea de pachete de servicii și măsuri adaptate grupurilor dezavantajate, printre care sunt avute în vedere inclusiv persoanele reîntoarse în țară.

Această strategie, precum și planul de acțiuni pentru implementarea acesteia au fost aprobate de Guvernul României în ședința din 19 mai 2021.

MMPS implementează, prin intermediul Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, ANOFM, atât măsuri de creștere a șanselor de ocupare pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, în categoria cărora se găsesc și cetățenii români care au revenit sau își doresc să revină din străinătate, cât și măsuri de stimulare a angajatorilor pentru încadrarea în muncă a șomerilor.

Printre măsurile disponibile angajatorilor menționăm subvenția acordată pentru ocuparea forței de muncă. Angajatorii primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, o subvenție în cuantum de 2.250 de lei pentru încadrarea în muncă a fiecărui șomer înregistrat din grupuri țintă, precum: absolvenții instituțiilor de învățământ, inclusiv persoane cu handicap, indiferent de nivelul acestora, persoane cu vârsta peste 45 de ani, șomeri de lungă durată, tinerii NEETs, persoane cu dizabilități, persoanele care sunt părinți unici susținători ai familiilor monoparentale sau șomeri care mai au cinci ani până la pensia anticipată, parțială sau cea pentru limită de vârstă.

ANOFM aplică măsuri de stimulare a ocupării, precum informare și consiliere profesională, acordare de servicii de îndrumare pe parcursul procesului de integrare socioprofesională la noul loc de muncă, medierea muncii, formare profesională, servicii de evaluare și certificare a competențelor profesionale, precum și consultanță și asistență pentru începerea unei activități independente sau pentru inițierea unei afaceri.

Totodată, pentru stimularea mobilității interne a forței de muncă șomerii înregistrați au acces la următoarele prime: prima de încadrare, prima de instalare, prima de relocare. Toate aceste prime sunt dezvoltate în răspunsul scris pe care ministerul l-a pregătit.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Vă rog să concluzionați.

 
 

Doamna Viorica Alina Pop:

Persoanele aflate, în prezent, în căutarea unui loc de muncă beneficiază gratuit de programe de formare profesională continuă, inclusiv ucenicie, prin intermediul agențiilor județene de ocupare a forței de muncă, în baza planului anual de formare profesională a Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă aprobat de Ministerul Muncii.

Șomerii pot alege dintre programele de formare organizate de agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă, conform nivelului de studii și abilitățile deținute.

Mulțumesc.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Vă mulțumesc.

Și o să vă rog să continuați și cu următorul răspuns, după care o să-i dau cuvântul doamnei deputat Intotero.

 
   

Doamna Natalia-Elena Intotero (din sală):

Da.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

"Suplimentarea numărului de angajați ai CNPP".

 
 

Doamna Viorica Alina Pop:

Sigur.

În legătură cu interpelarea dumneavoastră referitoare la suplimentarea numărului de angajați ai CNPP doresc să vă comunic următoarele.

În anul 2020, la nivelul caselor teritoriale de pensii s-au soluționat un număr de 754.970 de dosare de pensii naționale, respectiv s-au emis și transmis la plată un număr de 754.970 de decizii, din care 290.715 de decizii de stabilire de noi drepturi și 464.255 de decizii de recalculare/modificare a drepturilor de pensie.

Precizăm că numărul maxim de dosare soluționate pe zi de către un angajat al Casei Teritoriale de Pensii nu este relevant, întrucât durata de soluționare a unui dosar de pensii depinde de mai mulți factori, cel mai relevant fiind gradul de complexitate al dosarului de pensie.

Referitor la stadiul suplimentării numărului de angajați ai Casei Naționale de Pensii Publice, vă facem cunoscut că la nivelul MMPS se află, în faza de analiză și studiu, proiectul actului normativ prin care se va suplimenta personalul necesar aducerii la îndeplinire a procesului de evaluare și recalculare a dosarelor de pensii din sistemul public.

Modalitatea de recrutare a noilor angajați pentru acțiunea de evaluare și recalculare a dosarelor de pensii din sistemul public va fi stabilită prin actul normativ care va fi elaborat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale.

În ceea ce privește numărul de noi angajați, acesta a fost estimat la 1.000 de angajați.

În vederea implementării proiectului de suplimentare a numărului de noi angajați care vor participa la acțiunea de evaluare și recalculare a dosarelor de pensii din sistemul public de pensii, cu accesarea fondurilor europene prin Programul Național de Redresare și Reziliență, cheltuielile de personal estimate privind salarizarea celor 1.000 de noi angajați sunt în sumă de 17.650.433 euro, aproximativ 88.252.165 lei.

Vă mulțumesc pentru interesul pe care-l acordați instituției noastre și vă stăm la dispoziție cu orice alte lămuriri.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Vă mulțumesc frumos.

Doamnă deputat Intotero, aveți cuvântul pentru un minut, pentru eventuale întrebări.

 
 

Doamna Natalia-Elena Intotero:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Vreau să-i mulțumesc doamnei secretar de stat pentru răspunsurile oferite.

Vizavi de primul răspuns, am o dezamăgire, din cauza faptului că ați vorbit foarte mult de șomeri. Românii întorși din diaspora nu-i putem considera a fi șomeri, pentru că foarte mulți dintre ei au avut acolo locuri de muncă și nu cred că se încadrează la această categorie.

Pe de altă parte, aș fi așteptat aici răspunsuri de genul: vom avea noi proiecte Start-Up Nation, Diaspora Start-Up, proiecte prin intermediul cărora foarte mulți români s-au întors acasă și proiecte care au adus plusvaloare României.

Pe de altă parte, nu putem vorbi de toți românii din diaspora că ar face parte din categorii vulnerabile. Chiar ieri seară am văzut pe un post național de televiziune un român care ne-a făcut încă o dată să fim foarte mândri, un om care a reabilitat sediul NATO și care, după multe lucrări pe care le-a avut în afară și a făcut cinste, și face cinste țării noastre, România, a decis să revină acasă. Așa că avem categorii diferite, dar oameni care, până la urmă, își doresc să revină aici, acasă, iar dacă s-au întors un milion de români, aș vrea din partea Ministerului Muncii o mai mare implicare, corelat bineînțeles și cu Ministerul Educației, gândindu-ne aici la copiii acestora, pentru a-i păstra acasă.

Repet, România a pierdut foarte, foarte mult prin plecarea atâtor români din țara noastră.

Vă mulțumesc.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Vă mulțumesc și eu.

 
Ringo Dămureanu

Continuăm răspunsurile la interpelări cu interpelarea domnului deputat Ringo Dămureanu, adresată Ministerului Muncii și Protecției Sociale, cu privire la tema "De ce evită să răspundă Ministerul Muncii întrebărilor lucrătorilor din sistemul public de asistență socială pe tema stimulentului de risc?".

Îi dau cuvântul doamnei secretar de stat pentru prezentarea răspunsului.

Aveți trei minute la dispoziție.

 

Doamna Viorica Alina Pop:

Bună ziua, domnule deputat.

Vă mulțumesc și dumneavoastră pentru interesul pe care-l arătați activității Ministerului Muncii și Protecției Sociale.

Și dumneavoastră ați primit un răspuns în scris, pe care încerc să-l rezum acum.

Anume, prin Legea nr. 82/2020 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 43/2020 s-a reglementat acordarea unui stimulent de risc pentru personalul din domeniul asistenței sociale și comunitare, indiferent de forma de organizare a furnizorului de servicii sociale implicat direct în sprijinirea sau îngrijirea persoanelor în vârstă, a copiilor, a persoanelor cu dizabilități și a altor grupuri vulnerabile pe perioada stării de urgență din fondul de salarii al unității angajatoare, prin transferul de la bugetul de stat, de la Titlul VI "Transferuri între unități ale administrației publice" sau de la alte titluri, unde sunt bugetate sume cu această destinație, prin ordonatorul principal de credite sau din fonduri europene.

Același act normativ prevede că, pentru furnizorii de servicii sociale privați, decontarea stimulentului de risc se face la cerere, prin agențiile teritoriale ale Agenției Naționale de Plăți și Inspecție Socială, prin transferuri de la bugetul de stat, prin ordonatorul principal de credite sau din fonduri europene, conform unor proceduri stabilite prin ordin al ministrului muncii și protecției sociale.

Actul normativ menționat nu prevede elaborarea de norme, instrucțiuni sau proceduri din partea Ministerului Muncii și Protecției Sociale pentru personalul din sectorul public.

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 43/2020, așa cum a fost aceasta modificată prin Legea nr. 82/2020, conține reglementări echivoce cu privire la categoriile de personal și la sursele de finanțare, fapt pentru care este necesară clarificarea acestor aspecte pe cale legislativă.

Menționăm că la nivelul Parlamentului se află o inițiativă legislativă prin care se propun unele modificări la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 43/2020, inițiativă pentru care Ministerul Muncii și Protecției Sociale a formulat un punct de vedere favorabil.

Cu deosebită considerație, vă mulțumim pentru interesul acordat activității instituției noastre.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Vă mulțumesc.

Domnule deputat Dămureanu, dacă aveți nevoie de lămuriri suplimentare?

Aveți un minut la dispoziție.

 
 

Domnul Ringo Dămureanu:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Stimată doamnă secretar de stat,

Nu sunt mulțumit de răspunsul pe care l-ați dat. Nu sunt mulțumit deloc de conduita pe care Ministerul Muncii înțelege să o abordeze. Din februarie este depusă această întrebare, sunt practic patru luni. Termenul dumneavoastră de răspuns era de doar 15 zile. Veniți acum, după 4 luni, citiți un text de lege, spuneți că legea este inexactă, vorbiți de lucruri fără caracter de certitudine, cum ar fi alte inițiative legislative.

Am să vă rog să reveniți și să vă referiți exact la obligativitatea Ministerului Muncii de a emite acel ordin privind aprobarea normelor metodologice de decontare a acestor sume către instituțiile bugetare și să ne spuneți foarte clar de ce acest ordin al ministrului muncii nu a fost emis în termen legal.

Vă rog să reveniți și să ne răspundeți.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Doamnă secretar de stat, doriți să interveniți sau dacă doriți să trimiteți și în scris un răspuns, de asemenea este o opțiune.

Vă rog, aveți cuvântul.

 
 

Doamna Viorica Alina Pop:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dacă veți considera necesar, după ce veți fi citit răspunsul scris, așteptăm în continuare întrebări, interpelări din partea dumneavoastră pe acest subiect. Ministerul Muncii și Protecției Sociale vă stă la dispoziție cu informații suplimentare.

 
   

Domnul Ringo Dămureanu (din sală):

Să vă faceți temele! Vă rog să vă faceți temele, că de aceea sunteți plătiți!

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Vă rog să încheiați alocuțiunea.

 
 

Doamna Viorica Alina Pop:

Mulțumesc.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Vă mulțumesc mult pentru răspuns. Evident, puteți trimite informații suplimentare domnului deputat Dămureanu.

 
Mihai-Alexandru Badea

Următoarea interpelare, din partea domnului deputat Daniel Tudorache. Cred că nu este în sală. A primit deja răspunsul scris la interpelare. Deci aceasta nu se va susține în plen.

Continuăm cu Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.

Avem o interpelare, din partea domnului deputat Mihai-Alexandru Badea, privind rezultatul negocierilor cu Comisia Europeană privind subvenționarea pisciculturii în apă dulce și politica Guvernului în acest domeniu.

Domnul secretar de stat Gheorghe Ștefan.

Aveți cuvântul pentru prezentarea răspunsului.

Aveți trei minute la dispoziție.

Vă mulțumesc.

 

Domnul Ștefan Gheorghe (secretar de stat, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale):

Vă mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Stimate domnule deputat Mihai-Alexandru Badea, referitor la interpelarea dumneavoastră, având ca obiect rezultatul negocierilor cu Comisia Europeană privind subvenționarea pisciculturii în apă dulce și politica Guvernului în acest domeniu, vă comunic următoarele.

În perioada de programare 2007-2013, respectiv 2014-2020 au fost finanțate inclusiv activitățile de acvacultură în apă dulce. Investițiile în acest sector în ultimii ani s-au realizat fie din fonduri proprii, fie prin intermediul fondurilor europene unde, pe lângă sumele nerambursabile, și beneficiarii au investit 40%, respectiv 50%, conform Regulamentului european.

Investițiile realizate prin proiectele Programului Operațional de Pescuit au determinat obținerea unor producții de 2.064 de tone, prin intermediul Măsurii 2.1, 7.753 de tone, prin Măsura 2.1 Acțiunea "Variația producție, datorită extinderii și furnizării exploatărilor piscicole existente" și 1.848 de tone de pește, în cadrul programului, pe Măsura "Acvacultură", prin finalizarea proiectelor care s-au aflat în implementare.

În ceea ce privește tipurile de investiții finanțate prin POPAM 2014-2020, 57% sunt reprezentate de investiții pentru producție și 6% diversificare, adică pensiuni, restaurante, comerț online, pescuit recreativ, iar 37% includ atât activități pentru producție, cât și pentru diversificare.

Regulamentele europene aplicabile sectorului piscicol, în perioada de finanțare 2007-2013, 2014-2020, cuprind reglementări referitoare la finanțarea activității de acvacultură, înființare, modernizare, extindere de ferme care poate fi desfășurată în orice locație, și aici mă refer la mare, ocean, ape dulci, neexistând nicio restricție cu privire la specia de pește cultivată.

Ca urmare a acestor reglementări, în perioada 2007-2013 au fost contractate 100 de proiecte cu valoare publică de aproximativ 87 de milioane de euro, iar în perioada 2014-2020 au fost contractate 116 proiecte cu valoare publică de aproximativ 76,5 milioane de euro.

Referitor la noul Program pentru Acvacultură și Pescuit, că așa se numește acesta, pentru perioada 2021-2027, vreau să vă informez că am fost săptămâna trecută, personal, la Bruxelles, la DG MARE, și suntem prima țară care am depus draftul aproape final al noului program operațional. Urmează să primim la sfârșitul acestei luni, din partea Comisiei Europene, regulamentul final și suntem în măsură ca în iulie, maxim început de august, să avem forma finală a programului operațional.

Vă mulțumesc.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Vă mulțumesc și eu.

Domnule deputat, dacă aveți întrebări suplimentare cu privire la răspunsul domnului secretar de stat? Nu aveți.

Vă mulțumim frumos pentru răspuns, domnule secretar de stat.

Continuăm cu o interpelare a domnului deputat Ioan Mihai Lasca.

Este domnul deputat Lasca? Nu este.

Răspunsul a fost deja publicat. Domnul deputat a primit răspunsul la interpelarea privind "Lipsa compartimentelor de relații cu publicul/consiliere și a personalului cu atribuții specifice la nivelul secțiilor de poliție urbane subordonate IPJ-urilor la nivel național. Funcționarea defectuoasă a serviciului public de urgență SNUAU 112".

Așa cum spuneam, domnul deputat a primit deja această interpelare în scris și nu mai are nevoie de alte informații suplimentare.

De asemenea, mai avem o interpelare din partea doamnei deputat Oana Murariu, care, de asemenea, nu este, tot către Ministerul Afacerilor Interne, privind "Procedura de intervenție a forțelor de ordine în cazurile de violență domestică".

De asemenea, răspunsul la interpelare a fost deja adresat doamnei deputat și nu sunt întrebări suplimentare cu privire la acest răspuns.

Mai avem încă trei interpelări pentru care se solicită amânare, anume din partea domnului Dorel-Gheorghe Acatrinei, către Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor privind "Distrugerea brandului Bucovina prin amplasarea gropii de gunoi din Pasul Mestecăniș care trebuie oprită".

Din partea domnului deputat Daniel-Florin Ghiță, o interpelare adresată Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor privind "Clarificări cu privire la împușcarea unui urs trofeu de vânătoare de către prințul Emanuel von und zu Liechtenstein".

Și o ultimă interpelare, pentru care se solicită amânarea, din partea doamnei deputat Anamaria Gavrilă, către Ministerul Energiei, privind "Sistemul Energetic Național".

Stimate colege și colegi,

Am finalizat ședința consacrată răspunsurilor orale la interpelări și închidem aici ședința plenului de astăzi.

Vă urez tuturor o seară plăcută!

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 17,38.

 
     

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 28 noiembrie 2021, 9:58
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro