Curriculum Vitae
Comunicate de presă
Galerie foto
Activitate parlamentară
2020-prezent (dep.)
inițiative legislative
întrebări și interpelări
moțiuni
luări de cuvânt în plen
votul electronic
declarație de avere
declarație de interese
2016-2020 (dep.)
Legături:
silviu.macovei@cdep.ro
 
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2020-prezent > Camera Deputaților > Silviu Nicu Macovei > Comunicate de presa Versiunea pentru printare


primită de la domnul deputat Silviu Nicu Macovei (Grupul parlamentar al PSD)
Magazinele tradiționale trebuie ajutate să se adapteze vremurilor actuale!

Doresc să aduc în atenția o situație care poate părea surprinzătoare, însă, cu siguranță are un potențial negativ real pentru un număr foarte mare de români! Este vorba despre situația îngrijorătoare a magazinelor tradiționale, în special a micilor întreprinzători din mediul rural.

România este țara europeană cu cea mai mare pondere a populației care trăiește în mediul rural, aproape 50%. Știm cu toții că, din nefericire, în țara noastră există un foarte mare decalaj de dezvoltare și putere economică între mediul urban și cel rural, inclusiv în ceea ce privește veniturile sau puterea de cumpărare. Mai mult decât atât, accesul românilor din mediul rural la locuri de muncă este, în continuare, problematic.
În urmă cu mai bine de 25 de ani, în România erau aproape 150.000 de chioșcuri și magazine sătești, mici întreprinzători care asigurau traiul familiilor lor cu mic comerț cu amănuntul, în special în mediul rural. În ultimii ani, scăderea numărului acestor mici întreprinzători este din ce în ce mai dramatică: în 2013 mai erau doar 70.000 de astfel de puncte de lucru, în 2017 doar 57.000 pentru ca în 2022 să mai funcționeze 38.000 de mici magazine alimentare.
Nu vorbim aici doar despre drama unor familii care au fost nevoite să găsească noi surse de venit; nici nu ne aplecăm asupra accesului românilor din mediul rural la o varietate de produse care ar ajunge mai greu în comunitate; interesul nostru trebuie să se centreze pe faptul că micile afaceri dispar în detrimentul unor lanțuri uriașe de magazine, chiar supermarket-uri care „înghit” micii antreprenori.
Problema aceasta, a dispariției micilor magazine în fața forței uriașe a companiilor multinaționale, nu este însă nouă în economie și nici specifică României (deși acum suntem și noi afectați!). Încă din anii 90, în Franța drama magazinelor de proximitate, a celor tradiționale, a scos în stradă mii de francezi nemulțumiți de „universalizarea” comerțului comunitar. Presa vremurilor de atunci atrăgea atenția asupra dispariției unui comerț „de suflet”, în care vânzătorul și cumpărătorul se cunoșteau de ani de zile, iar relația lor apropiată avea și un efect social, comunitar, foarte puternic, nu doar aspectul strict comercial. Lanțurile de mari magazine au depersonalizat comerțul mic, alimentar, iar imposibilitatea micilor antreprenori francezi de a se opune agresivității supermarket-urilor a creat multe tulburări sociale și economice în acei ani.
Iată, acum, în România pare că ne confruntăm cu o situație foarte asemănătoare cu cea menționată anterior. Îmi permit să vă reamintesc soluția salvatoare pe care francezii au găsit-o pentru a-și prezerva micul comerț tradițional, atât de important din punct de vedere comunitar: superspecializarea magazinelor tradiționale. Într-un supermarket este extrem de confortabil să faci cumpărăturile fiindcă găsești aproape orice categorie de produse, însă calitatea și varietatea produselor este aproape standardizată. De cealaltă parte, un mic magazin tradițional super-specializat pe produse de panificație (și doar această categorie de produse!) va oferi clienților produse unicat sau rețete extrem de rafinate care nu se vor găsi aproape nicăieri în altă parte. La fel, alături a apărut un mic magazin cu brânzeturi într-o varietate și de o calitate imposibil de găsit într-un supermarket. Apoi, au apărut mici magazine specializate pe carne, compot și dulceață, ciocolată, cafea și ceai, legume, condimente și așa mai departe. Astfel, în mai puțin de 10 ani, în Franța micile magazine de proximitate nu doar că s-au salvat de la dispariție, dar, prin superspecializare, au prosperat și au adus o clientelă mai numeroasă, fidelizată, și au putut comercializa produse cu valoare adăugată mai mare.
Trebuie să luăm în considerare sprijinirea micilor antreprenori, mai ales din mediul rural, de a-și găsi un specific anume și de a se reinventa pentru a nu dispărea în fața marilor lanțuri de magazine „cu de toate”. Consider că putem asigura programe de protejare și de încurajare a unui comerț cu produse tradiționale, românești, din ce în ce mai rafinate și mai specializate, revigorând astfel comerțul tradițional sătesc din România!
Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 17 iunie 2024, 21:56
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro