Curriculum Vitae
Comunicate de presă
Galerie foto
Activitate parlamentară
2020-prezent (dep.)
inițiative legislative
întrebări și interpelări
moțiuni
luări de cuvânt în plen
votul electronic
declarație de avere
declarație de interese
2016-2020 (dep.)
Legături:
silviu.macovei@cdep.ro
 
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2020-prezent > Camera Deputaților > Silviu Nicu Macovei > Comunicate de presa Versiunea pentru printare


primită de la domnul deputat Silviu Nicu Macovei (Grupul parlamentar al PSD)
Trei lucruri despre care președintele Iohannis ar fi trebuit să ne informeze înainte de vizita în America de Sud!

Sunt nevoit, din nou, să îmi manifest îngrijorarea cu privire la politica externă a României, mai ales în vremurile actuale atât de volatile și de tensionate!


După cum foarte bine cunoașteți, responsabili de politica externă a țării noastre sunt președintele României și ministrul de Externe. Însă, după cum am afirmat în nenumărate rânduri, în privința unor subiecte sensibile pentru țară ar fi normal ca atât președintele, cât și ministrul de Externe, să vină în fața Parlamentului și să comunice direcția în care îndreaptă țara în raport cu alte națiuni. Personal, consider extrem de important ca deciziile strategice, de poziționare externă a României, să nu fie cufundate în obscuritate și lipsă de transparență.

Îngrijorarea se referă la vizita actuală a președintelui Iohannis în America de Sud. Aflăm din comunicatele oficiale că au loc întrevederi la cel mai înalt nivel cu președinți de Stat din America de Sud, unele repetate chiar după 20 de ani. Tot telegrafic, ni se comunică aspecte generale cum ar fi „relațiile bilaterale și comerciale”. Potrivit unui comunicat al Administrației Prezidențiale emis astăzi, 18 aprilie 2023, „cei doi președinți (României și Braziliei - n.n.) vor discuta despre stadiul și perspectivele relațiilor bilaterale, cât și temele de actualitate de pe agendele regionale și respectiv cea internațională […] aspect care va fi concretizat și prin adoptarea de către cei doi președinți a unei Declarații comune”.
Din păcate, Președinția a eșuat în a transmite public agenda și intențiile cu privire la cel puțin trei aspecte extraordinar de sensibile legate de turneul președintelui Iohannis în America de Sud.
În primul rând, nu știm care este agenda externă a României cu privire la întărirea relațiilor bilaterale. Ce anume vom „întări” și în ce direcție? Mai mult, nimeni nu știe dacă s-a făcut o analiză de costuri - beneficii a întăririi acestor relații cu Brazilia și cum for afecta relațiile cu UE și SUA. Acest aspect poate periclita foarte mult relațiile noastre cu partenerii tradiționali. Spre exemplu, fix în același timp când președintele Iohannis se întâlnea cu președintele brazilian da Silva, SUA acuza Brazilia că susține și propagă narativele de dezinformare ale Rusiei și Chinei în privința războiului din Ucraina! Oare nu cumva România se află în riscul de a comite o gafă diplomatică, mai ales că nu știm ce vorbește președintele țării acolo?
Mai mult, care este comentariul Președinției României, țară membră a NATO, față de poziționarea Braziliei ca „prietenă a Rusiei” după cum declara ministrul rus Lavrov în timp ce mulțumea Braziliei că „a înțeles situația Rusiei cu privire la Ucraina”? Care este situația la nivel declarativ față de refuzul Braziliei de a sprijini Ucraina?
În al treilea rând, președintele avea datoria față de români dar și față de celelalte țări europene de a explica poziția diplomatică pe care o va avea România față de acordul UE-MERCOSUR. Se știe deja că acordul, inițiat în 2019, ar putea deschide piața europeană către mărfurile din Brazilia, Argentina, Paraguay și Uruguay. Însă, ce se cunoaște mai puțin este faptul că proiectul de acord este blocat de mai mulți ani din cauza îngrijorărilor europarlamentarilor față de respectarea normelor europene de calitate (foarte stricte tocmai pentru a proteja populația!) și față de politicile de mediu ale sud-americanilor (mai precis îngrijorări legate de distrugerea pădurilor amazoniene și afectarea populațiilor indigene), îngrijorări la care țările MERCOSUR încă nu au răspuns satisfăcător. Ultima țară care se opune vehement acestui acord este tocmai Austria, țara care a blocat și aderarea României la spațiul de liberă circulație Schengen. Cu ce mesaj s-a dus președintele Iohannis în Brazilia în aceste condiții? Ce are de gând să discute și care este poziția noastră?
Nu ar fi fost mai normal să cunoaștem înainte de a pleca spre America de Sud decât să ne trezim cu declarații telegrafice sau prea generale asupra unor subiecte de importanță capitală pentru poziția României în lume?
Consider că ar trebui să facem front comun pentru a determina o mai bună consultare a instituțiilor Statului implicate în politica externă cu reprezentanții aleși ai poporului și de a impune o transparență mult mai bună a agendei țării noastre. La urma urmei, esența democrației presupune că nimeni nu are un cec în alb pe nici un subiect, consensul fiind calea de a ne asigura un viitor predictibil și prosper.
Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 17 iunie 2024, 23:02
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro