Plen
Joint sittings of the Chamber of Deputies and the Senate of March 21, 1996
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
11-06-2024
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Query > Result > 21-03-1996 Printable version

Joint sittings of the Chamber of Deputies and the Senate of March 21, 1996

 Relevant paragraphs for the following query: 
Speaker: Dan Stelian Marin

Continuarea dezbaterilor generale la proiectul Legii bugetului de stat pe 1996

Domnul Marin Stelian:

Domnule președinte, în legătură cu cele spuse de domnul Nestor, referitor la posibilitățile de a mobiliza la buget, eu totuși folosesc cuvântul "mobiliza" venituri suplimentare.

Domnilor, CEC-ul, pentru serviciul care ți-l prestează, respectiv convorbirea telefonică pentru confirmarea soldului, ia un tarif și nu văd ce legătură are tariful acesta cu veniturile bugetului de stat, pentru că CEC-ul este și el o bancă a populației, are legătură cu bugetul prin impozitul pe profit și celelalte impozite.

În legătură cu amendamentele domnului deputat Dinu, vă rog să mă credeți că le-am auzit și anul trecut...

  ................................................
 

Domnul Marin Stelian:

Da, da le-am auzit și anul trecut și ele au fost respinse, pentru că așa am trecut în lege și anul trecut și acum doi ani și acum trei ani, așa avem în Legea finanțelor publice, care este în vigoare în România, cuvântul acesta "mobilizare", dar departe de a fi egal cu existente.

 
  ................................................
 

Domnul Marin Stelian:

Resurse mobilizate cu resurse existente, total diferite cele două noțiuni, așa cum v-a spus domnul ministru, resursele atrase la buget.

S-a spus aici că bugetul a fost înaintat de Guvern la 31 octombrie și între timp au intervenit o serie de modificări: Ordonanța privind majorarea salariilor la cultură, Hotărârea Guvernului de a acoperi calamitățile din ianuarie cu inundațiile.

Domnilor, noi toate acestea le-am operat, avem amendamentele comisiilor, probabil că s-a lipsit la ședințele comisiilor în care am discutat. Dacă ne uităm la anexa privind Ministerul Culturii și aveam lista unităților de cultură subvenționate, prin care aprobam prin această lege bugetele de venituri și cheltuieli pe fiecare unitate de cultură, venituri proprii, subvenții de la buget, total venituri, cheltuielile, ori anexa aceasta a rămas numai cu unitățile de cultură și nu și cu veniturile și cheltuielile acestor unități, urmând ca Ministerul Culturii să repartizeze suma alocată de la buget pe fiecare unitate, iar bugetele să se aprobe de minister.

Așa cum a spus domnul ministru, majorarea cu 30, respectiv 50% a salariilor personalului din unitățile de cultură, urmează să se realizeze și pe calea veniturilor suplimentare care se obțin în aceste unități.

Domnule Cristea, dumneavoastră puneți sub semnul întrebării 1.000 de miliarde, adică ar trebui să tăiem din buget. Totuși fundamentarea veniturilor bugetului se face mult mai analitică, pe fiecare fel de venit, pe bază de studii făcute pe ramuri, pe societăți, nu le luăm așa în mare, să zicem domnule, 30%. Păi, 30% față de realizări, procentul este mult prea mare, pentru că nu se încadrează în 20% inflație și 4,5% creșterea economică. Nu se aplică liniar, să știți. Calculele se fac... fundamentările se fac analitice și tocmai de aceea Guvernul, în cuprinsul legii, și-a prevăzut acea măsură, ca bun gospodar ca să blocheze 4,5% din totalul cheltuielilor, urmând ca acestea să se debloce începând cu septembrie, în funcție de realizarea veniturilor, astfel încât acest deficit să nu poată să fie depășit, pentru că nu poți să-l depășești, n-ai cum să-l depășești, pentru că n-ai resurse.

Ca să cheltui în plus față de resursele care ți le-ai prevăzut și venituri, trebuie să ai bani în plus; n-ai, nu faci cheltuielile până la urmă, să știți. Adică, te încadrezi și forțat.

Părerea mea este că amendamentele nu pot fi avute în vedere. Gândiți-vă ce înseamnă să reducem cu un miliard, cu o mie de miliarde veniturile și unde operăm această chestie.

 
  ................................................
 

Domnul Marin Stelian:

Da.Eu vă mulțumesc.

 
  ................................................
 

Domnul Marin Stelian:

Domnule președinte,

Domnul deputat Dejeu ne-a explicat că veniturile bugetului de stat pe 1996 provin, 23 la sută, din economie, respectiv impozitul pe profit și restul de 77 la sută de la populație.

Ca nu cumva să plecăm de aici cu lucrurile nelămurite, să vă dau câteva categorii de impozite care nu au fost luate: impozitul pe profit obținut din activități comerciale ilicite - acesta nu provine de la populație, tot de la societăți comerciale; impozitul pe dividende, de la societătile comerciale - nu este impozitul pe care îl plătește populația, tot din profitul net se plătesc dividende și se plătește impozit; impozitul pe țițeiul din producția internă și gaze naturale - îl plătesc societățile respective...

 
  ................................................
 

Domnul Marin Stelian:

Nu toată benzina merge la cetățean, să știți; nici 5 la sută din producția României nu merge la cetățean.

... Taxele vamale de la persoanele juridice, pentru materii prime, materiale, că acestea au pondere, adică intră în producție, normal intră pe cheltuieli și, deci, tot din economie...

(Domnii deputați Gheorghe Cristea și Mircea Ciumara fac comentarii)

Toate cresc prețurile, dar prețul acela nu poate să crească la infinit, să știți, că, dacă o societate face un produs cu un preț necompetitiv, pierde și piața internă, că nu se vinde și pierde și piața internațională, adică nu toate cheltuielile sunt recunoscute de piață, să credem noi, adică, deci din economie. Vedeți, dumneavoastră, majorări și penalități pentru venituri nevărsate în termen la buget, adică restul de 77, care l-ați făcut dumneavoastră, și nu 76, ci vreo 76,85, nu toate sunt impozite de la populație. Adică, în legătură cu ce ne-a spus domnul Florin Georgescu și s-au adus critici aici, legat de Ordonanța 13, v-am spus, eu am salutat o asemenea măsură de restructurare a societăților. S-au făcut programe pe fiecare societate, programe aprobate de Guvern. Se urmăresc aceste programe.

Hai să luăm Legea insolvabilității comerciale, ce spune acolo, despre societățile care sunt insolvabile? Prima dată, dacă este posibil, pe baza unui program, face restructurarea și suportă și proprietarul, suportă și creditorii acest program de restructurare. Așa s-a făcut și la noi. La noi, prin Ordonanța 13, practic, s-a aplicat Legea privind insolvabilitatea comercială la societățile care pot să fie restructurate și pot să fie viabile și, vă rog să mă credeți, am spus aici, cu ministrul finanțelor am văzut fiecare program și, într-adevăr, am aplicat măsurile prevăzute din programul de restructurare aprobat pentru fiecare societate, adică nu ne abatem de la lege, că a făcut o ordonanță în afara legislației României. Luați Legea privind insolvabilitatea comercială și vedeți că se încadrează perfect în acea lege.

Deci aceasta am vrut să spun și aș dori ca Guvernul să continue și la celelalte societăți asemenea măsuri cum s-au luat la cele aproape 150 de societăți.

Vă mulțumesc.

 
  ................................................
 

Domnul Marin Stelian:

Doamnelor și domnilor,

Amendamentele pe care le-am făcut la art. 4 și la art. 5 au fost făcute cu scopul ca să creăm surse financiare pentru înlăturarea efectelor calamităților. Măsurile au fost stabilite de Guvern și atunci noi le-am prins și noi in proiectul de lege în luna ianuarie, de comun acord cu Executivul. Vă mulțumesc.

 
  ................................................
 

Domnul Dan Stelian Marin:

Domnule președinte,

Așa cum spune și Constituția, când aprobi o cheltuială, trebuie să ai și sursa financiară. Dar nu ...

În legătură cu salarizarea personalului din justiție, este un proiect de lege care se dezbate în Camera Deputaților. După ce va intra în vigoare legea, noi putem să..., se rectifică bugetul și se cuprinde suma respectivă în buget. Dar, la ora actuală, noi avem bugetul făcut pe legislația care este în vigoare la această dată. Nu putem să prindem în buget niște majorări de salarii, fără să avem legea corespunzătoare.

În legătură cu construcția Palatului de Justiție, probabil că trebuie să urmeze toate fazele: studii, să fie expertizate potrivit legii, de Ministerul Finanțelor, investiția să fie aprobată prin hotărâre de guvern - așa zice legea - și după aceea să cuprindă.....

 
  ................................................
 

Domnul Dan Stelian Marin:

Toate fazele acestea premergătoare trebuie să fie făcute până în luna iulie. Deci, dacă o să aibă timp până în luna iulie anul acesta, să treacă prin toate fazele acestea, potrivit Legii finanțelor, proiectul respectiv, investiția respectivă se poate înscrie în bugetul pe anul 1997.

Și acum, domnule .... Eu vă înțeleg, să știți ...., ce vă doare pe dumneavoastră față de justiție.

 
  ................................................
 

Domnul Dan Stelian Marin:

Nu, vă înțeleg perfect, să știți. Dar, dacă am pune noi 100 de miliarde acum în buget, presupunem că am avea resurse financiare, se va realiza învestiția asta în anul 1996?! Știți ... Ca să începi o investiție nu-ți trebuie 100 de miliarde. Adică este o sumă care ... Probabil că nu știu ce palat facem noi de 100 de miliarde ca să o prindem în buget și de acum încolo să facem toate studiile, să facem proiectul, să avem, poate, la sfâșitul anului, numai proiectul gata și poate nici proiectul.

De aceea, în condițiile acestea, eu nu accept acest amendament.

Accept ideea să înceapă să se lucreze. Accept ideea majorării, după ce avem legea trecută și intrată în vigoare. Nu? Și accept ideea construcției unui Palat de Justiție, dar să parcurgem toate fazele prevăzute de lege.

Vă mulțumesc.

 
  ................................................
 

Domnul Dan Stelian Marin: (din sală)

Același punct de vedere.

 
   

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie vendredi, 14 juin 2024, 13:08
Téléphone: +40213160300, +40214141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro