Dan Stelian Marin
Dan Stelian Marin
Joint sittings of the Chamber of Deputies and the Senate of February 8, 1999
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.11/22-02-1999

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
18-06-2024
17-06-2024
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Query > Result > 08-02-1999 Printable version

Joint sittings of the Chamber of Deputies and the Senate of February 8, 1999

 Relevant paragraphs for the following query: 
Speaker: Dan Stelian Marin

8. Continuarea dezbaterilor asupra proiectului Legii bugetului de stat pe anul 1999 (art. 1-art. 9 alin. 1, nevotat)  

Domnul Dan Stelian Marin:

Domnilor președinți, doamnelor și domnilor parlamentari,

În 1997 Guvernul României a luat măsura de reducere unilaterală a taxelor vamale la foarte multe produse industriale și agroalimentare, cu efecte, bineînțeles, pe care le vedem în creșterea economică din 1997 și 1998: concurența produselor străine pe piața românească și lipsa de protecție a industriei și a agriculturii românești. De altfel, dacă ne uităm, taxele vamale în produsul intern brut au scăzut de la 1,7 la 1% în 1998.

Grupurile parlamentare ale P.D.S.R. consideră necesar să se revină la măsura din 1997, măsură care a afectat bugetul în 1997 cu 1 400 de miliarde.

Dacă avem în vedere deprecierea cursului din această perioadă, deci creșterea valorii în vamă, revenirea la taxele vamale din 1996, ar însemna venituri suplimentare pentru bugetul statului de 2.500 miliarde lei, resurse financiare care pot să fie dirijate în agricultură, învățământ, sănătate, armată și alte sectoare vitale din economie.

Știu, motivații sunt multe. Va veni domnul Remeș, ca și la comisii, să-mi spună: "Nu, domnule, încalc acorduri internaționale", fără să analizeze dacă nu a fost o măsură unilaterală. Precizez: a fost măsură unilaterală, nu măsură care să rezulte ca obligație din acorduri internaționale.

Susțin și amendamentul de la pct. 5, respectiv de majorare a cheltuielilor bugetare cu 2.964 miliarde lei și corespunzător deficitului bugetar.

Guvernul ne-a propus un deficit al bugetului, consolidat de 2,4% din produsul intern brut.

Grupurile parlamentare ale P.D.S.R. propun un deficit de 3%.

De ce 3%?

Am zis: "Domnule, să ne încadrăm și noi în normele astea europene, în condițiile impuse prin Tratatul de la Maastricht", respectiv de 3 % deficit bugetar. Foarte multe țări din Uniunea Europeană nu se încadrează în această condiție, dar noi vrem, într-adevăr, să o depășim, să avem nu 2,4%, cum ni s-a propus. Comisiile văd că propun 2%.

Domnilor,

Mai sunt țări care au acorduri cu Fondul Monetar Internațional și au deficitul de 4%, de 5%, de 6%.

Deci, nu putem să acceptăm un asemenea deficit și, în același timp, să avem foarte multe sectoare care nu pot să funcționeze normal în România.

Aceasta este propunerea noastră. Dumneavoastră faceți ce vreți. Noi ne supunem majorității.

................................................

Domnul Dan Stelian Marin:

Domnule președinte,

Vreau să confirm că în plenul celor două comisii s-a făcut amendamentul privind majorarea veniturilor din privatizare. Noi am discutat o zi această problemă în cele două comisii. Am invitat Fondul Proprietății de Stat, care ne-a prezentat un buget de venituri și cheltuieli, din care rezulta că vărsămintele la buget în 1999 vor fi de 8.100 de miliarde, fără a se include veniturile din privatizarea ROMTELECOM, pentru că dacă includeam și veniturile realizate din privatizarea ROMTELECOM, suma era de 11.960 de miliarde lei, așa cum a confirmat în scris Fondul Proprietății de Stat, printr-o adresă către Comisia economică a Senatului, în care se spune că în 1999 vărsămintele la buget vor fi de 6 700 de miliarde, fără a se include veniturile din privatizarea ROMTELECOM și a Băncii Române de Dezvoltare, făcând socoteala - 11 960.

Legea, domnule președinte, nu ne permite să lăsăm în afara bugetului venituri fără să le dăm destinație. Păi suma de 3 560, prinsă în buget de către Executiv, nu reprezintă nici suma rezultată din privatizarea ROMTELECOM.

Înseamnă că putem să stăm degeaba tot anul și suma scrisă în buget se realizează. Am realizat-o cu depășire încă din luna ianuarie. Nu sunt de acord să se spună că este un amendament făcut în plen. Amendamentul a fost făcut în comisie dar nu a fost înscris în lista anexă nr. II.

De altfel, să știți că multe amendamente înscrise în lista II sunt înscrise greșit. O să revenim când ajungem la acele amendamente.

Vă mulțumesc.

................................................

Domnul Dan Stelian Marin:

Am impresia că vorbim limbi diferite.

................................................

Domnul Dan Stelian Marin:

Domnule președinte,

La art. 6 alin. 1 se propune ca în anul 1999 să fie suspendată facilitatea de reducere a impozitului pe profitul obținut din activitatea de export și prestații internaționale, facilitate care prevede reducerea cu 50%. Ea a fost introdusă prin Legea de aprobare a Ordonanței Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit. Deci, a fost introdusă în timpul Guvernului Văcăroiu.

Așa cum am arătat și ieri, prin "Contractul cu România", Convenția Democrată Română pune expres problema că în cele 200 de zile impozitul pe profitul obținut din activitatea de export și prestații internaționale va fi eliminat, angajament sub semnătura Președintelui, că în caz contrar își va da demisia. Dar în ianuarie 1997, prin legea bugetului, această facilitate a fost amânată pentru încă un an, în 1998 iarăși a fost amânată pentru un an. Acum, în 1999, a apărut o altă lege intrată în vigoare pe data de 28 ianuarie 1999, Legea privind stimularea activității de export și în care este prevăzută această facilitate de reducere a impozitului pe profitul obținut din activitatea de export cu 50%. Deci nu 100%, cum v-ați angajat dumneavoastră în alegeri. Și acum, în februarie, pe 8 februarie, noi discutăm să eliminăm această facilitate special introdusă printr-o lege care a intrat în vigoare, mă repet, pe data de 28 ianuarie. Votați cum vreți! Asta înseamnă stabilitate legislativă în România!

Vă mulțumesc.

................................................

Domnul Dan Stelian Marin:

Domnule președinte,

Sunt și eu de acord cu propunerea făcută ca acest art. 6 să fie reanalizat în cele două comisii.

Eu m-am înscris la art. 6 alin. 1 pentru eliminare, crezând că supuneți la vot acea propunere și așteptând să vin cu amendamentul de la art. 6 alin. 2.

Eu sunt de acord cu toți cei care s-au pronunțat împotriva acestui alineat, de suspendare a facilităților fiscale la investițiile directe. Nu vreau să fac istorie, dar, vedeți dumneavoastră, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 92 din 1997 ne-a adus un volum "enorm" de investiții supuse regimului Ordonanței nr. 92... 114,5 milioane dolari...

Văzând ce efecte... că practic nu a avut efecte, Parlamentul a introdus noi facilități referitoare la impozitul pe profitul reinvestit, la impozitul pe profit în funcție de volumul investițiilor, și acum le anulăm. Dar dacă s-a luat așa..., hai să discutăm alin. 1 și am trecut la 2, aș vrea să mă refer și eu la alin. 3.

La alin. 3, dacă vă uitați, zice, domnule, Legea nr. 189 privind finanțele publice, în ceea ce privește regimul de vărsare a impozitelor se aplică începând cu drepturile salariale ale lunii ianuarie 1999. Deci, practic, amân intrarea în vigoare a Legii nr. 189, lege care trebuia să se aplice de la 1 ianuarie, ori de la 1 ianuarie toate impozitele, toate vărsămintele de impozite trebuiau făcute în regimul stabilit de această lege. Nu este normal! Dacă se va spune că este normal, atunci să anuleze, să se aplice Legea nr. 189. Oare autoritățile publice, din toată documentarea pe care am făcut-o și din toate cererile care le-au făcut ei către Parlament, au arătat că nu au resurse financiare?

Și în condițiile acestea îi iau resursele cuvenite potrivit legii, din luna ianuarie, și le vărs la buget, pentru că așa a făcut Ministerul Finanțelor, o circulară către Direcțiile finanțelor publice să nu aplice această lege. Deci, părerea mea este că trebuie respins tot acest articol. Ori trecem la vot secret, ori restituim către comisii pentru o nouă analiză. Noi am dezbătut foarte mult în comisii această problemă, dar mașina de vot a funcționat și pot să vă spun că au fost mai mulți pentru decât contra, dar unii au spus: "Domnule, nu mă bag, mă abțin". Și abținerea echivalează cu vot contra.

Eu vă mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 20 june 2024, 12:21
Telephone: +40213160300, +40214141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro