Plen
Ședința Senatului din 27 decembrie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.12/31-12-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-12-2021
06-12-2021 (comună)
06-12-2021
25-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 27-12-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 27 decembrie 2004

8. Dezbaterea și adoptarea proiectului Legii privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe  
 
consultă fișa PL nr. L818/2004

Domnul Nicolae Văcăroiu:

................................................

Trecem la proiectul de Lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe.

Vă rog, luați loc, domnule Șerban Nicolae, din partea Guvernului încă în exercițiu.

Vă rog să prezentați foarte pe scurt proiectul de Lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe.

Domnul Șerban Nicolae - ministru delegat pentru relația cu Parlamentul:

Mulțumesc.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Având în vedere dispozițiile din Constituția României, art. 115 alin. (1), urmează perioada de vacanță parlamentară, luna ianuarie a anului 2005, motiv pentru care Guvernul în funcțiune a considerat normal, firesc pentru buna desfășurare a activității Guvernului, să propună proiectul de Lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe în această perioadă.

Proiectul de lege cuprinde propunerile alcătuite de ministere, pe șase domenii. Este deja o practică, nu s-a schimbat, din acest punct de vedere, mare lucru, este vorba de: economie și finanțe publice, administrație publică, justiție, muncă și protecție socială, sănătate, apărare națională, ordine publică și siguranța națională.

Fac precizarea că toate dispozițiile avute în vedere pentru emiterea de ordonanțe se vor încadra - sunt convins - în domeniul legilor ordinare, deoarece nu se pot aproba ordonanțe în domeniul legilor organice sau dispoziții care, prin Constituție, sunt rezervate legilor organice.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

Dau cuvântul domnului președinte Eckstein, pentru a prezenta raportul Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări.

Aveți cuvântul.

Domnul Eckstein Kovács Péter:

Mulțumesc.

În data de 23 decembrie 2004, Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări a fost sesizată cu proiectul de Lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe, trimis de Guvern și susținut de ministrul pentru relația cu Parlamentul.

Comisia a adoptat două amendamente, respectiv două eliminări, ambele la capitolul III - Justiție: eliminarea punctului 2 - Medierea în materie civilă și organizarea profesiei de mediator, având în vedere faptul că Senatul și Parlamentul, recent, a respins un proiect de lege cu un conținut asemănător.

La punctul 5 se afla înscrisă, în proiect, reglementarea salarizării și a altor drepturi ale personalului auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești și al Parchetelor de pe lângă acestea, materie în care avem o lege deosebit de recentă și, ca atare, comisia, în unanimitate, a adoptat aceste două amendamente, cu care vă rog să consultați Guvernul dacă este de acord.

Legea se încadrează în categoria legilor ordinare, iar Senatul este prima Cameră sesizată.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Dezbateri generale, luări de cuvânt, dacă sunt, stimați colegi?

Vă rog, domnul senator Bindea Liviu.

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Mulțumesc domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Aș vrea să încep discursul meu cu a repeta ceea ce spunea domnul ministru, că "nimic nu s-a schimbat". Așa este. Vă rog să observați că un Guvern care, în câteva ore, va lăsa locul altui Guvern, prezintă viitorului Guvern o arie foarte largă de posibilități de reglementare, prin ordonanțe care să fie, ulterior, supuse adoptării de către Parlament, sub scutul unei așa-zise prezumții de constituționalitate. Prezumție de constituționalitate care astăzi, în cadrul acestui raport, a fost infirmată chiar prin faptul că s-au adoptat două amendamente, comisia propunându-vă Domniilor voastre să adoptați raportul cu aceste amendamente, adică, în momentul de față, această prezumție de constituționalitate, când s-a observat că se dă posibilitatea de a se stabili medierea în materie civilă și organizarea profesiei de mediator și, mai grav, reglementarea salarizării personalului auxiliar al instanțelor judecătorești care "nu s-a observat" că era deja făcută această reglementare, vine să creeze o situație foarte interesantă, politică, pe care noi trebuie cel puțin să o observăm, dacă nu cumva să o comentăm.

Ceea ce, iată, se dorește, de data asta din partea unei alte părți a spectrului politic, care în curând vine să gestioneze interesele țării, să se facă același lucru care s-a realizat anterior, și anume să se pună Parlamentul în situația unui fapt împlinit cu privire la reglementare, pe unele ordonanțe care, la data la care vor veni în Parlament, își vor fi produs deja efecte juridice și se va continua tendința de a se muta punctul de greutate al reglementării dinspre Parlament înspre Guvern.

Această tendință - așa cum spunea domnul ministru - trebuie cel puțin evidențiată: într-adevăr, nu s-a schimbat mai nimic.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Există o soluție, să nu mai luăm vacanță.

Are cuvântul domnul senator György Frunda.

Domnul Frunda György:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimate doamne senator și stimați domni senatori,

Iau cuvântul doar datorită poziției exprimate anterior, pentru că se încearcă o interpretare denaturată a actului fundamental al țării și a problemei delegării legislative.

Constituția României este construită într-o manieră în care Parlamentul este organul legislativ superior, dar nu singurul.

Prin însăși construcția constituțională, am prevăzut ca Executivul, Guvernul, în anumite domenii, pe timp limitat și în anumite condiții, să poată elabora acte normative care se numesc de obicei ordonanțe guvernamentale, care să fie supuse dezbaterii Parlamentului. De ce? Pentru că actul fundamental prevede două vacanțe parlamentare: ianuarie și iulie-august. Nu se poate ca în sistemul legislativ să existe o pauză atât de lungă. De aceea, actul nostru fundamental, la fel ca și cele mai multe Constituții occidentale, prevede această instituție care se numește a delegării legislative.

În anumite domenii prevăzute strict de Constituție, unde nu intră legile cu caracter organic, Executivul poate să adopte aceste măsuri sub o dublă condiție: aceste ordonanțe trebuie puse pe masa Parlamentului, pentru a fi dezbătute, și trebuie publicate în "Monitorul Oficial", pentru a-și produce efectele.

Deci eu care tot timpul, chiar și acum, pledez pentru reducerea numărului de ordonanțe, pentru restrângerea cât mai mult a ordonanțelor de urgență, trebuie să accept, însă, că pentru funcționarea unui stat de drept, mai ales în momentele de schimbare a Guvernului, delegarea legislativă nu este nu numai normală, dar ea poate să fie și eficientă, dacă este instrumentată cu bună-credință.

Zilele viitoare, mâine, poimâine, probabil, vom da un vot de învestitură noului Guvern. Este absolut inadmisibil să lăsăm noul Guvern, timp de o lună de zile, fără instrumentul necesar de a-și pune în aplicare programul guvernamental și a aproba măsurile pe care și le asumă în fața Parlamentului.

Să fim consecvenți față de principiile noastre, față de legislația care s-a adoptat din 1990 și până azi. Fiecare guvern a avut posibilitatea de a adopta ordonanțe în perioada vacanțelor parlamentare.

De aceea, Grupul parlamentar al Uniunii Democrate Maghiare din România va vota în favoarea acestui proiect de lege.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Domnul senator Iorgovan.

Domnul Antonie Iorgovan:

Domnule președinte,

Onorat Senat,

Mărturisesc că și eu am luat cuvântul determinat de intervenția colegului Bindea. În Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări - trebuie să dau acest detaliu -

Domnia sa am văzut că stă în stânga mea și, mă rog, în comisie - trebuie să informez plenul - dânsul nu a avut un punct de vedere atât de acid și atât de categoric la adresa Guvernului în funcțiune.

Sigur că noi suntem, până la urmă, responsabili de cuvintele noastre. Sigur că suntem oameni politici și trebuie, dintr-o intervenție sau din altă intervenție, să scoatem un pic de mesaj politic, dar dincolo de aceste pretenții, de aceste necesități, îmi îngădui să spun că ceea ce face Guvernul actual este un lucru de responsabilitate, înainte de toate.

Dacă nu ar fi făcut acest lucru Guvernul actual, spun eu, care am criticat de atâtea ori Guvernul Năstase, ar fi avut parte de o critică vehementă, pentru că țara nu are voie să aibă probleme de îngrijorare atunci când se schimbă echipele guvernamentale.

În toate țările care se respectă, acest lucru se face fără să se creeze semne de întrebare. Nu este de conceput în sistemul nostru constituțional ca Parlamentul să intre în vacanță parlamentară, și vacanța parlamentară este prevăzută în Constituție, ca echipa guvernamentală, indiferent ce coloratură are, să nu aibă instrumentul juridic de a putea să intervină cu mijloace legislative.

Sigur, se poate discuta dacă delegarea legislativă este o instituție potrivită, dacă numărul de ordonanțe care s-au adoptat într-o perioadă și... dar este deja o altă discuție și este o propunere, până la urmă de lege ferenda, trebuie să fac această precizare că pe noi ne mai așteaptă o revizuire a Constituției, undeva, după 2008.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

Domnul Liviu-Doru Bindea (din sală):

Dreptul la replică.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Aveți răbdare!

Domnul senator Radu Berceanu.

Am reținut că ați ridicat mâna.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Eu am să fiu mult mai scurt. Noi, Alianța P.N.L.-P.D., am făcut promisiunea în campania electorală că nu vom mai utiliza ordonanțe de urgență sau că vom utiliza numai în cazurile strict prevăzute de Constituție, adică foarte, foarte limitat. Și ne vom ține de cuvânt în acest sens.

Acum suntem într-o altă situație: este vorba de ordonanțele pe perioada vacanței parlamentare. Există, din păcate, o situație de fapt: Guvernul României, și la aceste alegeri, ca și la alte alegeri anterioare, intră în vigoare exact atunci când, în câteva zile, Parlamentul intră în vacanță și nu sunt decât două soluții:

ori acest Guvern, în primele sale zile, pentru că Parlamentul este în vacanță, este abilitat să dea ordonanțe simple, nu ordonanțe de urgență, și în această lună în care Parlamentul este în vacanță are câteva domenii în care poate să ia niște măsuri legislative, iar noi, când venim din vacanță, le vom transforma în legi, așa cum e normal, sau se poate convoca Parlamentul, în timpul vacanței, în sesiune extraordinară, pentru că prima lege pe care o dă Guvernul sub această formă, în conformitate cu regulamentele, face ca președinții celor două Camere să fie obligați, într-un anumit termen, de câteva zile, să convoace Parlamentul. Acestea sunt cele două variante și nu este deloc o intenție de a relua procedura foarte multor ordonanțe, în timpul în care Parlamentul lucrează.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Apropo de ordonanțele de urgență, cred că am învățat un lucru: că în politică nu e bine să fii atât de ferm.

Are cuvântul domnul senator Șerban Nicolae, dar în numele Guvernului actual, în exercițiu.

Vă rog.

Domnul Șerban Nicolae:

Domnule președinte,

Vă rog să nu facem abstracție de faptul că am și calitatea de senator, cea de ministru pentru relația cu Parlamentul va înceta în scurtă vreme. Aș vrea să fac unele precizări: mai întâi, în ceea ce privește amendamentele adoptate de Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări, în calitate de reprezentant al Guvernului, susțin proiectul de lege, așa cum a fost el transmis spre dezbatere Senatului, inclusiv cele două puncte eliminate. În al doilea rând, eu apreciez faptul că domnul senator Frunda vorbește de consecvență și de principii. Sunt convins că asta are un aspect global și că e valabil în orice situație, și pentru că la comisie toți colegii senatori au făcut observația că suntem într-o situație oarecum inedită, aceea de a susține pentru viitorul Guvern un proiect de lege, aș ruga să se observe responsabilitatea cu care P.S.D. și Guvernul Năstase au tratat această chestiune, în ceea ce privește funcționarea Guvernului în perioada vacanței parlamentare și, de asemenea, să anunț faptul că acest proiect de lege arată și consecvența cu care P.S.D. susține programul de guvernare și oferta electorală cu care s-a prezentat în alegeri. Acest proiect de lege a fost făcut mai ales pentru varianta în care, așa cum a reieșit din rezultatul votului, Partidul Social Democrat ar fi fost chemat să formeze Guvernul. De aceea susțin proiectul de lege așa cum a fost el transmis Parlamentului.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Asta în calitate de senator, nu de membru al Guvernului.

Are cuvântul domnul senator Bindea Liviu.

Domnul Șerban Nicolae:

O să ceară domnul senator Frunda drept la replică.

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Domnule președinte,

Mie îmi pare foarte rău că n-am fost înțeles exact. Eu am făcut observații politice la acest proiect de lege. Eu nu am contestat dreptul constituțional de delegare legislativă. Am arătat doar că întinderea pe care cecul în alb pe care acest Guvern îl dă viitorului Guvern este în prag de a crea o cutumă periculoasă și care, după părerea mea, nu trebuie lăsată să se întâmple. Că este așa, că a fost așa am exemplificat chiar prin faptul că două amendamente au fost admise de către Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări, tocmai pentru că s-a observat că plaja acestui cec în alb este prea mare și creează posibilitatea să se iasă din cadrul constituțional. Asta era totul, iar această observație politică am și concretizat-o în cuvintele spuse de domnul ministru. Nu s-a schimbat nimic, repet.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Am încheiat dezbaterile politice, stimați colegi.

La raport, după cum observați, avem două amendamente.

Amândouă se referă la Capitolul III - Justiție. Deci eliminarea punctului 2 - "Medierea. Materie civilă și organizarea profesiei de mediator". Se solicită eliminarea.

Supun votului dumneavoastră acest amendament de eliminare. Vă rog să votați.

Cine este pentru?

Mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Votat cu 113 voturi pentru și două abțineri.

Tot la Capitolul III - Justiție - eliminarea punctului 5 - "Reglementarea salarizării și altor drepturi ale personalului auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea".

Supun votului dumneavoastră eliminarea acestui punct 5.

Cine este pentru?

Mulțumesc.

Voturi împotrivă? Un vot împotrivă.

Abțineri?

112 voturi pentru, 3 abțineri și un vot împotrivă.

Supun acum votului dumneavoastră raportul în ansamblu.

Cine este pentru? Vă mulțumesc foarte mult.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Votat în unanimitate.

Supun votului dumneavoastră proiectul de lege în forma prezentată la Guvern, în care operăm cele două amendamente.

Cine este pentru?

Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă? Nu sunt.

Abțineri? Două abțineri.

Proiectul de lege a fost votat cu două abțineri.

Revenim. 114 voturi pentru și două abțineri.

Stimați colegi,

Înainte de a încheia ședința, vă rog să-mi permiteți să vă aduc la cunoștință că astăzi, în ședința comună a celor două Birouri permanente, s-a hotărât ca începând cu ora 18,00, deci peste 45 de minute, la Camera Deputaților se derulează audierea miniștrilor.

Din sală:

Peste o oră și 45 de minute.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

...peste o oră și 45 de minute. Deci la ora 18,00, la Camera Deputaților, aveți fiecare în casetă această repartizare, se derulează audierea miniștrilor. Aveți și sălile. Punctul de întâlnire - comisiile. Deci, vă rog, începând cu ora 18,00, să derulați această operațiune care va continua și mâine până la ora 12,00, cel târziu, când comisiile reunite vor trebui să prezinte rapoarte cu acest aviz consultativ. Aceste avize se trimit celor două Birouri permanente - Senat și Camera Deputaților -, urmând ca la ora 16,00, mâine, să aibă loc ședința comună a celor două Camere, unde vom derula întreaga procedură de vot pentru învestirea Guvernului.

Doamna senator Stănoiu Rodica, aveți o procedură, vă rog, vă ascultăm.

Doamna Rodica Mihaela Stănoiu:

Domnule președinte,

Onorat Senat,

V-aș ruga să aveți amabilitatea, pe această cale, să anunțați și dumneavoastră, și probabil același lucru s-o facă și președintele Camerei Deputaților, că programul Parlamentului îl hotărăște numai Biroul permanent. Anunțarea la televiziune de către primul-ministru desemnat a programului Parlamentului și convocarea acestuia nu este potrivită cu regulamentul nostru.

Mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

Aveți perfectă dreptate, din cauza asta am și anunțat că hotărârea este a celor două Birouri permanente întrunite în ședință comună, astăzi, 27 decembrie, la ora 10,00.

Deci la ora 18,00 ne revedem la Camera Deputaților, stimați colegi.

În această săptămână vom continua lucrările noastre astfel: miercuri, la ora 13,00, va fi ședință de Birou permament, probabil, vă vom anunța din timp, o ședință de plen miercuri după-amiază.

Vă mulțumesc.

Și cu aceasta declar închisă ședința noastră de astăzi.

Ședința s-a încheiat la ora 15,20.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 8 decembrie 2021, 4:45
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro