Plen
Ședința Camerei Deputaților din 18 noiembrie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.147/26-11-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
16-04-2024
15-04-2024
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 18-11-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 noiembrie 2013

10. Dezbaterea Propunerii legislative privind completarea art.142 alin.(6) din Legea educației naționale nr.1/2011 (Pl-x 380/2013). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 380/2013

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

10. Propunere legislativă pentru completarea art.142 alin.(6) din Legea educației naționale nr.1/2011. Are trei amendamente admise, bineînțeles că are caracter organic.

Inițiatorii? Nu doresc să ia cuvântul.

Domnule președinte, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Angel Tîlvăr:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

În baza prevederilor art.95 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a primit spre dezbatere în fond Propunerea legislativă privind completarea art.142 alin.(6) din Legea educației naționale nr.1/2011.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea alin.(6) al art.142 din Legea educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, în sensul că, în cazul în care o persoană dorește să urmeze un nou program de licență, deși a beneficiat de finanțare de la buget printr-un program de licență, un program de master și un program de doctorat, să poată realiza acest lucru pentru programele din cadrul facultăților ce nu dispun de locuri cu taxă.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice, iar Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

În urma dezbaterii, comisia a propus adoptarea propunerii legislative cu amendamentele admise din anexă.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vreți să luați cuvântul? De ce?

Guvernul.

Am înțeles. Domnule ministru, aveți cuvântul.

N-ați fost la comisie?

Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Király András György (secretar de stat, Ministerul Educației Naționale):

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Stimate doamne,

Stimați domni deputați,

Considerăm că actualele prevederi ale art.142 alin.(6) din Legea educației naționale nr.1/2011 cu modificările și completările ulterioare care reglementează faptul că o persoană poate beneficia de finanțare de la buget pentru un singur program de licență, pentru un singur program de master și pentru un singur program de doctorat sunt nediscriminatorii și acoperitoare pentru toate situațiile ce vizează acest domeniu.

Din expunerea de motive reiese că scopul inițiatorilor este acela de a acorda dreptul studenților care au urmat cursurile unui program universitar finanțat de la bugetul de stat și să beneficieze de încă o finanțare de la bugetul de stat.

Din aceste motive, ministerul nu este de acord cu inițiativa propusă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Intrăm pe amendamentele admise și amendamentele respinse.

Pe amendamentele admise, scuzați-mă, sunt trei.

Dezbateri generale.

Domnule deputat, aveți cuvântul la dezbateri generale.

Video in format Flash/IOS

Domnul Radu Zlati:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați membri ai Guvernului,

Stimați colegi,

Dincolo de limbajul puțin criptic al comisiei care a avizat această propunere legislativă, ne aflăm în fața unei situații relativ simple.

Cetățeni ai României care au absolvit examenul... au intrat în urma unui examen de admitere la o facultate cu posturi bugetate, deci o facultate de stat, nu mai au dreptul, conform actualei legislații, să meargă, pe aceleași locuri bugetate, la a doua facultate de stat. Totul este OK! Ce se întâmplă însă în cazul în care această a doua facultate de stat nu dispune de locuri cu taxă?

În anul acesta, a fost un scandal media destul de interesant, cu cetățeni care ar avea dreptul la studii, conform Constituției, care nu s-au putut înscrie la examenul de admitere la Academia Militară și la Academia de Poliție, pentru că mai fuseseră anterior studenți sau absolvenți ai unei facultăți de stat, pe locuri bugetate.

Întâmplător sau nu, academiile militare nu oferă locuri cu taxă. Întâmplător sau nu, dacă nu modificăm legea, stopăm accesul unor persoane eminente, de vreme ce au absolvit anterior o facultate cu studii la taxă, să servească sub steagul național.

Din acest considerent, Partidul Național Liberal a susținut, a votat în comisie și va vota și în plen această modificare legislativă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule profesor, aveți cuvântul.

Domnul deputat Anghel Stanciu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Anghel Stanciu:

Domnule președinte,

Onorat prezidiu,

Distinse doamne și distinși domni deputați,

Domnilor miniștri,

Și, la sugestia domnului Pambuccian, domnule Nicolăescu,

Evident că noi suntem și am fost, Parlamentul, niște buni samariteni și vrem să fie bine, ca să nu ne fie rău.

De aceea, colegii mei au votat în comisie ca un tânăr să poată beneficia, practic, de burse, pentru că bursa nu trebuie s-o vedem numai ca fiind masă și casă, bursa trebuie s-o vedem ca ansamblul cheltuielilor, cu salariile profesorilor, căldură, cu spații, cu tot, și să urmeze a doua facultate, cum ar fi Academia de Poliție, cum ar fi Academia Militară, cum ar fi cea de la Serviciul de Informații.

Eu i-am întrebat pe colegii mei, în dorința de a vota alături de ei, pentru că am votat împotrivă, bine, dar de ce să dăm voie numai la una, el termină construcțiile și și-aduce aminte că ar fi un bun polițist. După ce face încă patru ani la poliție, și-aduce aminte că ar fi un bun marinar, că a văzut el că cineva a ajuns foarte sus cu marina și vrea s-o urmeze și pe-aceea. Și pe urmă își mai aduce aminte că bunicul său a fost la artilerie și vrea s-o urmeze și pe-aceea.

Și-atunci le-am spus, domnilor, în prima fază a avut acces la o bursă. Prin această bursă, statul, care nu este obligat - atenție! - să finanțeze decât învățământul general obligatoriu, statul nu este obligat, prin lege, să finanțeze învățământul superior, dar face acest lucru, din impozitele noastre, ale tuturor, ca să beneficieze apoi de o forță de muncă calificată.

Dar acela, după ce termină patru ani, i se deschide apetitul pentru a învăța. În prima fază, el a înlocuit un tânăr care ar fi avut acces, pe primul după linie, și care ar fi rămas în domeniul respectiv. În a doua fază, mai dă încă unul afară, da, și consumă resurse.

De aceea, vă rog să decideți, suntem buni samariteni cu cei care nu s-au orientat profesional foarte bine până la 18 ani sau suntem buni samariteni cu cei care s-au orientat, vor să intre, dar se-mpiedică de cei care sunt studenți perpetuu.

Nu vreau, domnule președinte, să reiterez acel laitmotiv pe care îl știți cu toții, că primii trei ani sunt grei, nu, primii cinci ani sunt grei, până ajungi în anul trei.

Or, eu zic că România nu-și poate permite, cel puțin în acest moment, să irosească resurse financiare în detrimentul altor tineri, spre a satisface capriciile unora care vor patru ani, plus patru ani, plus patru ani ca să încheie toate... Deci, e o discriminare. Dacă sunt două, trebuie să fie trei, dacă sunt trei, trebuie să fie patru...

Așa că vă propun să nu votăm o astfel de chestiune, pentru că suntem darnici cu banii celorlalți.

Hai să plătim noi, din Parlament. Să vedem câți sunt în această situație.

Ca atare, vă recomand, ca un cadru didactic care are 40 de ani în învățământ, să nu deschidem cutia Pandorei.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Și vă rog, domnule președinte, să-mi permiteți să-i înmânez cartela domnului coleg Zlati.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Deci, am înțeles, de la domnul Stanciu Anghel, la domnul Radu Zlati.

Domnule deputat, aveți cuvântul la dezbateri generale.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Stimate, domnule președinte,

Stimați colegi,

Inițiativa legislativă pe care a susținut-o și a promovat-o domnul coleg Zlati eu cred că merită tot interesul, pentru că am văzut în acest an cum s-a putut realiza ca studenți foarte buni, care au fost studenți eminenți, pentru că la academiile de poliție, la academiile militare nu se intră pe bază de dosar, ci se intră pe bază de concurs, deci sunt singurele instituții universitare unde doar criteriul este concursul, nu se ține cont de rezultatele de la bacalaureat sau rezultatele de studii dinainte de clasele IX-XII. În acest caz, cei care sunt cei mai buni studenți ar trebui să fie încadrați în aceste instituții universitare.

Și atunci, să vă dau eu altă speță, pentru că domnul Stanciu a prezentat foarte bine o speță, dintr-o perspectivă. Dacă un student ajunge, la un moment dat, ca un ciclu din cei patru ani de studii universitari, doar șase luni de zile să fie fără sau să fie fără taxă, deci un semestru, atunci el, pentru un semestru, nu poate să fie, conform domnului Stanciu, nu poate să dea examen, nici măcar examen la o universitate, la Academia de Poliție sau Academia de Marină ș.a.m.d.

Consider că, în momentul de față, am mai spus-o și altădată, există un principiu în vestul Europei, în care se spune că decât să condamni un nevinovat, mai bine lași să fugă nouă vinovați.

Sistemul stalinist era cel care spunea, la un moment dat, decât să fugă un vinovat, mai bine condamni nouă nevinovați.

Eu, în acest context, dacă vă gândiți la această situație, ar trebui să vedem competența celui care dorește să se înscrie într-o universitate de stat.

Eu cred că trebuie să promovăm ca cei care dau examen și sunt pregătiți și sunt cei mai buni trebuie să fie cei care vor ajunge să fie în Academia de Poliție, în Academia de Marină ș.a.m.d.

Vă rog frumos să susțineți această inițiativă comună, pe care au semnat-o, de altfel, toți reprezentanții din toate partidele politice prezente în Parlament.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Alte luări de cuvânt?

Domnul deputat Mircea Toader.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Sigur că aici e o discuție de fond. Practic, dacă ne uităm către instituțiile de învățământ superior din țările cu mare tradiție, știți foarte bine că învățământul de stat este cel care asigură, până la urmă, posibilitatea unor tineri cu capacitate deosebită de inteligență să poată să meargă fără să plătească nicio taxă.

Eu cred că s-a întâmplat când am hotărât ca la învățământul de stat să fie și cu taxă și fără taxă, am ajuns în situații de genul ăsta... ce se-ntâmplă mai departe cu licențele.

Acum, revenind, că mai mult de-aia am ieșit la microfon, problema asta cu Academia de Poliție, cu marina, alea sunt meserii care pot fi de bază și nicidecum complementare.

Niciodată n-am să văd că se duce pe vapor unul care a făcut o facultate de drept, de exemplu, sau se face pompier sau, eventual, polițist.

Ea trebuie să fie facultatea de bază, când ți-alegi această meserie, și numai dacă dintr-o anumită conjunctură trebuie să te duci în altă parte...

Poate să fie complementară orice formă de învățământ superior la cele care sunt de tipul ăsta, de specialitate, dar nicidecum invers.

Și, - atunci cred că motivul principal e să rămână așa cum e prevăzut totuși în lege, și să blocăm posibilitatea de a finanța într-o formă sau alta și a doua facultate, plecând invers. Întâi să fie cea de bază, în care, într-adevăr, să intre numai pe admitere și, totodată, sunt niște meserii care au un specific aparte. Pe mare nu poți să faci și pe judecătorul, și pe procurorul, și pe orice altă meserie, decât aia în care ești pregătit.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Alte luări de cuvânt? Am înțeles. Nu mai sunt.

Mergem la cele trei amendamente admise.

Amendamentul nr.1. Obiecții? Comentarii? Nu. Admis.

2. Obiecții? Comentarii? Nu. Admis.

3. Obiecții? Comentarii? Nu. Admis.

Merge la votul final. Legea este organică.

Propunere legislativă privind instituirea unor facilități pentru studenții și masteranzii...

Șase? Șase, B.P. p.m., am înțeles.

Mergem la Biroul permanent. Este ora șase. O să-l rog pe domnul vicepreședinte Mitrea să preia conducerea ședinței.

Doamnelor și domnilor,

Ne vedem mâine-dimineață, conform programului.

Vă urez o seară frumoasă.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 18 aprilie 2024, 16:31
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro