Sanda-Maria Ardeleanu
Sanda-Maria Ardeleanu
Sittings of the Chamber of Deputies of September 17, 2014
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.98/26-09-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
15-07-2024
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2014 > 17-09-2014 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 17, 2014

 Relevant paragraphs for the following query: 
Speaker: Sanda-Maria Ardeleanu

    Declarații politice și intervenții ale deputaților: Sanda-Maria Ardeleanu - declarație politică: - Adoptă un liceu din Basarabia;

Doamna Sanda-Maria Ardeleanu:

"Adoptă un liceu din Basarabia"

Pe 25 noiembrie 2012 semnam, la invitația Platformei Unioniste Acțiunea 2012, Pactul pentru Basarabia. Ca vechi și activ militant pentru apropierea românilor de pe cele două maluri ale Prutului, ca membru în Comisia comună pentru integrare europeană dintre Parlamentul României și Parlamentul Republicii Moldova, am semnat cu inima deschisă, dar mai ales cu agenda plină de planuri și proiecte. Astăzi, după 2 ani, am satisfacția de a fi încheiat un parteneriat valoros prin care, alături de un grup activ de români militanți pentru cauza Basarabiei, am făcut pași importanți pentru a da un semnal clar: România este și va rămâne cel mai important pilon de sprijin pentru parcursul european al Basarabiei.

Semnării Pactului pentru Basarabia i-a urmat, în același context, sprijinirea Proiectului "Adoptă un tânăr basarabean". Prin acest proiect, peste 200 de tineri basarabeni au participat la Școala de cultură și afirmare românească, desfășurată în perioada 7-15 iunie care, printre altele, a pregătit încă două programe care s-au desfășurat ulterior: o licitație online a donațiilor tuturor vedetelor care au fost de acord să doneze lucruri pentru proiecte în Basarabia și o caravană prin 300 de sate din Basarabia în perioada 1-31 iulie, în cadrul căreia 50 de persoane au promovat românismul. Motruc Adriana, o elevă de 16 ani din Chișinău, este tânăra basarabeancă "adoptată" de mine în cadrul acestui program.

A urmat ziua de 2 iulie 2014, când, în calitate de deputat, am participat la sesiunea extraordinară a Parlamentului României pentru ratificarea Acordului de asociere între Uniunea Europeană și Comunitatea Europeană a Energiei Atomice și statele membre ale acestora, pe de o parte, și Republica Moldova, Ucraina și Georgia, pe de altă parte.

În prezența Ambasadorului Republicii Moldova la București, am aplaudat frenetic, alături de colegii parlamentari, fiecare luare de poziție din cadrul Camerei Deputaților în acea zi istorică, ce a marcat șansa unei noi vieți pentru români și victoria limbii române.

Și, pentru că m-am angajat să merg până la capăt pe drumul lung al promovării românismului în lume, proiectele mele continuă cu participarea la Campania "Adoptă un liceu din Basarabia". Astfel, pe 13 septembrie m-am aflat în Chișinău, la Liceul "Ștefan cel Mare" în cadrul unei mese rotunde, la care au participat elevi, profesori pentru părinți. Le-am preluat visele și voi încerca să mă racordez la ele.

Campania "Adoptă un liceu din Basarabia" a demarat pe 1 septembrie și își propune să contribuie la apropierea celor două state românești, reprezentând un semnal puternic adresat românilor de dincolo de Prut. Conform inițiatorilor proiectului, implicarea în campanie ar demonstra faptul că parlamentarilor români le pasă de soarta tuturor românilor, pornind de la ideea că este extrem de important ca oamenii de acolo, în special tinerii elevi, să vadă cine reprezintă România.

Mulțumesc mult Platformei Unioniste Acțiunea 2012 pentru această oportunitate!

      Sanda-Maria Ardeleanu - declarație politică: - Anul școlar debutează cu multe întrebări de ce?;

Doamna Sanda-Maria Ardeleanu:

"Anul școlar debutează cu multe întrebări de ce?"

Voi începe această declarație politică prin raportarea la o afirmație făcută de o respectabilă doamnă septuagenară, care spunea zilele trecute, în fața camerelor de luat vederi, că dintotdeauna începutul anului școlar ne-a prins cu școlile nepregătite și că anul acesta se întâmplă la fel, că e în ordinea firească a lucrurilor să avem încă reparații în mai toate unitățile de învățământ, să existe un procent important de școli fără autorizație sanitară absolut necesară ș.a.m.d.

Doamna poate are dreptate, dar ca anul acesta și ca de câțiva ani încoace bobocii de clasa I să nu aibă abecedarele pe bancă, elevilor de clasa a II-a să le lipsească total manualele, primul-ministru să se bâlbâie, dând vina pe ministrul de resort, atunci când vorbește, pe 10 septembrie, de licitația pentru manuale, nu îmi amintesc să se fi întâmplat vreodată.

Permiteți-mi, în completarea acestei afirmații să redau și gândurile unei doamne profesoare, la început de an școlar: "Pentru prima oară de când sunt profesor nu știu nici la acest moment ce limbă se va studia la clasa pregătitoare din școala mea, dacă intru să le spun Bonjour sau Hello, tocmai pentru că nu există stabilitate în sistem, nu există reguli, pentru că părinții sunt încurajați să își impună voința, pentru că există directori care nu țin cu cadrele didactice, ci se fac preș în fața părinților. Îmi pare rău că trebuie să afirm acest lucru, dar părinții nu sunt partenerii noștri, ci se transformă în stăpânii noștri. Am refuzat să mai iau ora de dirigenție, tocmai pentru că, din sat fiind, nu mai pot să îi mint pe părinții care vin să întrebe de ce nu sunt manuale pentru toți elevii, de ce se cer bani pentru consumabile, de ce..., de ce...".

Mă întreb oare ce se înțelege prin modernizarea învățământului mult clamată de noi toți?

Alături de mii de părinți, mă mai întreb cum s-au putut face sute de modificări la Legea educației naționale nr.1/2011 prin ordonanțe de urgență apărute fulger, cum s-au putut emite atât de rapid ordine de ministru care să reglementeze, de exemplu, trimiterea tinerilor fără bacalaureat în universități, dar nu s-a putut introduce noul curriculum școlar și nu s-au asigurat manualele elevilor?

Familiile cheltuie sume fabuloase, din ce în ce mai mari, pentru copiii lor care au acces gratuit la educație. Mult trâmbițatul 6% din PIB pentru educație este temă de campanie pentru partidele politice. Odată terminată competiția pentru putere, nimeni nu-și mai aduce aminte de nevoile elementare ale școlii noastre.

O prioritate a devenit, în aceste zile, numirea de către Ministerul Educației, prin detașare în interesul învățământului (?!), a unor inspectori școlari, a unor directori de școli, aceasta în condițiile în care concursurile pentru ocuparea acestor funcții de conducere au fost promise de ministrul educației inclusiv, cu doar câteva săptămâni înainte.

Politizarea și instabilitatea sistemului de educație în România au atins cote fără precedent, incredibile, astăzi. În învățământ nu mai funcționează Legea educației naționale, funcționează legea bunului-plac al guvernanților, interesați să obțină voturi. Totul s-a subsumat acestui obiectiv de partid, școala a ajuns o jalnică scenă care îi are ca actori în prim-plan pe politicieni. Conducerile școlilor sunt manipulate, timorate, stresate și amenințate, iar elevii abia dacă se mai zăresc pe fundalul acestei scene, așteptând să termine studiile obligatorii în țară pentru a pleca departe, acolo unde speranța lor de mai bine le îndreaptă pașii.

De câțiva ani, am renunțat să mai particip la festivitățile de deschidere din școlile colegiului pe care îl reprezint în Parlamentul României. Din decență. Sunt profesor și nu pot accepta dublul discurs și folosirea școlii ca rampă de notorietate. Voi face mereu câte ceva, puțin, cât voi putea, pentru ca școala noastră să fie cel mai drag loc de întâlnire al copiilor, educatorilor și părinților.

Urez tuturor elevilor, părinților și cadrelor didactice un an școlar plin de realizări, să creadă în carte și în puterea școlii și îi încurajez să nu își piardă optimismul, întrucât școala trebuie să rămână cel mai fericit eveniment din viața noastră.

      Sanda-Maria Ardeleanu - declarație politică: - Este România țara cu cei mai violenți elevi?;

Doamna Sanda-Maria Ardeleanu:

"Este România țara cu cei mai violenți elevi?"

Un Raport UNICEF dat publicității săptămâna trecuta m-a tulburat profund. Conform acestuia, România se află pe primul loc într-un clasament al violenței în școli, având cei mai violenți elevi cu vârsta cuprinsă între 11 și 15 ani, dintre toate statele lumii civilizate.

Așa cum atrăgeam atenția și cu alte ocazii, cea mai recentă fiind Ziua internațională pentru eliminarea violenței împotriva femeilor, marcată în fiecare an în luna noiembrie, ocazie cu care m-am adresat Dumneavoastră prin declarația politică intitulată "Violența în societatea românească - un fenomen alarmant", cauzele acestei situații extrem de îngrijorătoare provin din violența în familie. Datele UNICEF arată că, atunci când un copil face ceva greșit, prima reacție a 54 % dintre părinți este de a ridica vocea, iar 11 % dintre părinți își pălmuiesc imediat copilul sau îl trag de păr.

Deși fenomenul despre care vorbim a fost semnalat în repetate rânduri instituțiilor cu prerogative în luarea de măsuri, deși au existat în permanență asigurări că se va lua atitudine, constat că acestea au fost doar la nivel declarativ, iar în realitate fenomenul ia amploare.

În calitate de deputat, problema violenței m-a preocupat încă din primul meu mandat.

Astfel, în legislatura 2008-2012, am fost inițiatorul a două proiecte legislative menite să prevină și să reducă fenomenul violenței, atât în școală, cât și în familie: Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr.35/2007 privind creșterea siguranței în unitățile de învățământ și Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii 217/2003 privind prevenirea și combaterea violenței în familie. Acestea ulterior au devenit legi: Legea nr. 29/2010 și respectiv Legea nr. 25/2012.

Permiteți-mi să vă fac cunoscute concluziile raportului realizat de UNICEF:

Disciplinarea prin violență.

Aproximativ 17% dintre copiii din 58 de țări sunt supuși unor forme severe de pedeapsă fizică, loviri în cap, urechi sau față sau lovituri dure și repetate. La nivel global, trei din zece adulți consideră că este nevoie de pedepse fizice pentru a crește copiii bine.

Atitudinile față de violență.

Aproape jumătate din fetele adolescente cu vârste între 15 și 19 ani, în jur de 126 de milioane, consideră că soțul are o justificare în a-și lovi soția în anumite circumstanțe. În 28 din 60 de țări, informații despre ambele sexe relevă că mai multe fete decât băieți cred că bătaia soției este uneori justificată. Informații din 30 de țări sugerează că aproape șapte din zece fete cu vârste cuprinse între 15 și 19 ani care au fost victime ale abuzului fizic și/sau sexual nu au cerut niciodată ajutor.

Intimidarea/Bullying-ul.

Un pic mai mult de 1 din 3 elevi cu vârste între 13 și 15 ani, la nivel mondial, sunt brutalizați cu regularitate în școală. Aproape o treime dintre elevii cu vârste între 11 și 15 ani din Europa și America de Nord afirmă că au brutalizat alți copii. În Letonia și România aproape 6 din 10 recunosc că brutalizează alți copii.

Violența sexuală.

La nivel mondial, în jur de 120 de milioane de fete sub vârsta de 20 de ani, aproximativ 1 din 10, au avut contact sexual forțat sau alte acte sexuale forțate, iar una din trei fete adolescente măritate vreodată, cu vârsta între 15 și 19 ani (84 de milioane), au fost victime ale violențelor emoționale, fizice sau sexuale comise de soții sau partenerii lor. În Elveția, un studiu național din 2009 despre fete și băieți cu vârste între 15 și 17 ani a descoperit că 22%, respectiv 8% au trăit cel puțin un incident de violență sexuală care a implicat contact fizic. Cea mai comună formă de violență sexuală pentru ambele sexe a fost victimizarea în spațiul virtual (pe Internet).

Omuciderea.

O cincime din victimele omuciderii la nivel global sunt copii și adolescenți sub vârsta de 20 de ani, rezultând un număr de aproape 95.000 de morți în 2012. Din țările Europei de Vest și Americii de Nord, rata cea mai mare de omucideri este deținută de Statele Unite ale Americii în România, în anul 2011 au fost raportate aproximativ 11.000 de cazuri de violență împotriva copiilor. Multe dintre aceste cazuri includ neglijarea copiilor, abuz emoțional, fizic și sexual. Cu toate acestea, se consideră că numărul de cazuri raportate reflectă doar o mică parte din cazurile de violență asupra copilului.

Mai ferm ca niciodată, fac un apel către dumneavoastră să găsim soluția eficientă și să luăm măsurile care se impun pentru a ne proteja copiii în școli și în afara acestora, considerând că, dincolo de orice dialog pe care l-am încurajat ani de-a rândul, este momentul să înăsprim urgent legile românești pentru a stopa problema violenței în familie, fără îndoială, principalul factor care determină violența în rândul copiilor și al elevilor.

       

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania monday, 22 july 2024, 7:24
Telephone: +40213160300, +40214141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro