Sanda-Maria Ardeleanu
Sanda-Maria Ardeleanu
Ședința Camerei Deputaților din 24 februarie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.23/06-03-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
11-06-2024
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Interogare > Rezultate > 24-02-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 24 februarie 2015

 Fragmente relevante pentru următoarea interogare: 
Vorbitor: Sanda-Maria Ardeleanu

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.125 Sanda-Maria Ardeleanu - declarație politică: - "Învățământul dual trebuie să se consolideze din interiorul sistemului de învățământ";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Doamna Sanda-Maria Ardeleanu:

"Învățământul dual trebuie să se consolideze din interiorul sistemului de învățământ"

O analiză sociologică dată publicității recent face o radiografie a învățământului românesc, atrăgând atenția asupra unor fenomene periculoase care cer o dezbatere aprofundată, inclusiv aici, în Parlamentul României.

Sociologii ne pun la dispoziție cifre și stă în voința noastră să luăm măsuri legislative care să corecteze evoluția unor aspecte din sistemul de educație și să așeze pe o traiectorie corectă acest sistem permanent blocat chiar din interiorul lui.

Ne este adus la cunoștință, negru pe alb, prin cifre, faptul că numărul studenților din România s-a redus la jumătate, iar tendința va continua. Astfel că, în anul universitar 2012-2013, erau înscriși 465.000 de studenți față de 891.000 înregistrați în anul universitar 2008-2009. Consecințele acestei scăderi dramatice ar fi:

  • după Revoluția din 1989, natalitatea a scăzut la jumătate, anul școlar 2008-2009 fiind ultimul care a prins generațiile născute înainte de 1989;
  • migrația familiilor în afara țării care a determinat ca zeci de mii de posibili absolvenți care ar fi urmat o facultate să iasă din sistem;
  • promovabilitatea scăzută la bacalaureat.

Statisticile ne spun că doar 21% din tinerii cu vârsta cuprinsă între 30 și 34 de ani au absolvit o formă de învățământ superior, media europeană fiind de 35,8 %. Prin urmare, trebuie să ne canalizăm expertiza și întreaga noastră energie pentru îndeplinirea targetului impus de Comisia Europeană țării noastre, adică 26% în următorii ani, participând totodată la îndeplinirea obiectivului la nivel de Uniune Europeană - 40%.

Trebuie să privim cu maximă seriozitate acest fenomen, având în vedere că principala problemă a societății noastre este lipsa locurilor de muncă. Trebuie să fim conștienți că o politică coerentă a statului român, un cadru legislativ modern și puternic ancorat în realitate vor ridica nivelul educațional și, implicit, vor sprijinii tinerii care, urmând o formă de învățământ superior, vor găsi mai ușor un loc de muncă, iar rata șomajului va scădea.

Un alt aspect important care trebuie avut în vedere este adaptarea ofertei educaționale a universităților la nevoile pieței muncii prin crearea de noi programe de studii și atragerea de studenți străini. Sunt universități în țară, aș vrea aici să enumăr Universitatea din Suceava unde îmi desfășor activitatea didactică și de cercetare, în care s-au creat parteneriate cu agenți economici pentru stagii de practică și pentru o bună cunoaștere a pieței muncii, astfel încât absolvenții să nu devină "șomeri cu acte".

Sper să fiți de acord cu mine că nu se mai poate ca universitățile să trăiască într-un turn de fildeș. Strategia acestora trebuie să fie de deschidere către spațiul public și către nevoile oamenilor, ale regiunii, ale țării. Un rol extrem de important îl au aici și administrațiile locale care nu trebuie să ignore că există niște instituții care pregătesc forță de muncă: universitățile, școlile postliceale și liceele. Semnalul trebuie să îl dăm din Parlamentul României prin oferirea cadrului legislativ necesar instituțiilor locale în vederea instituirii unor parteneriate prin care absolvenții să cupleze la piața muncii.

Nu trebuie să ignorăm rolul școlilor postliceale și profesionale care, conform statisticilor, devin atractive, înregistrându-se în ultimii patru ani o dublare a numărului de elevi înscriși în acest parcurs educațional. Parteneriatul cu angajatorii a funcționat mai bine, iar absolvenții par a-și fi găsit mai ușor un loc pe piața muncii. Învățământul dual trebuie să se consolideze din interiorul sistemului de învățământ.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 15 iunie 2024, 18:19
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro