Sanda-Maria Ardeleanu
Sanda-Maria Ardeleanu
Ședința Camerei Deputaților din 3 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.31/13-03-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-06-2024
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Interogare > Rezultate > 03-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 martie 2015

 Fragmente relevante pentru următoarea interogare: 
Vorbitor: Sanda-Maria Ardeleanu

    Declarații politice și intervenții ale deputaților: Sanda-Maria Ardeleanu - declarație politică: Neajunsurile învățământului, condamnate de ordonanțele de urgență ale Guvernului Ponta;

Doamna Sanda-Maria Ardeleanu:

"Neajunsurile învățământului, condamnate de ordonanțele de urgență ale Guvernului Ponta"

Rapoartele de activitate prezentate recent de inspectoratele școlare județene dezvăluie o parte din neajunsurile cu care se confruntă învățământul românesc:

  • dotarea minimă a cabinetelor și laboratoarelor școlare, acolo unde ele nu au fost transformate în săli de clasă, din lipsă de spațiu;
  • suportarea achiziționării sau confecționării dotărilor din laboratoare de către cadrele didactice;
  • tehnică IT uzată, înlocuită parțial în puține laboratoare;
  • lipsa licențelor de ultimă generație care complică situația disciplinelor TIC;
  • creșterea numărului de elevi într-o clasă la 40, în timp de numărul calculatoarelor într-un laborator de informatică a rămas la 25;
  • lipsa completă a laboratoarelor de chimie, biologie sau fizică în unele școli;
  • fond de carte învechit și uzat în biblioteci;
  • săli de sport improprii, nedotate corespunzător cu materiale didactice.

La aceste probleme se adaugă și cazurile în care actul educațional se desfășoară "pe propria răspundere" a cadrelor didactice ce fac eforturi substanțiale pentru a primi copiii în școli, fiind puși chiar în situația de a amenaja săli de clasă în imobile proprietate personală. Mii de copii învață în școli fără autorizație sanitară, iar alte sute, majoritatea din familii defavorizate, nici nu mai ajung vreodată într-o sală de clasă, rămân nealfabetizați, fără vreo șansă la o viață mai bună.

În directă legătură cu una din problemele semnalate în raportările cadrelor didactice, și anume existența unor dotări minime, depășite moral și fizic, în liceele cu învățământ profesional și tehnic unde activitatea de clasă se bazează pe componenta practică se află poziția PNL privind învățământul dual.

Săptămâna trecută, în Camera Deputaților, prin eforturile parlamentarilor PNL, s-a reușit corectarea O.U.G. nr. 94/2014 prin impunerea unor amendamente care vizau funcționarea învățământului dual. Ordonanța creștea birocrația din sistem și scădea spre zero șansele elevilor din comunitățile sărace să urmeze cursurile unei școli profesionale, intenția Guvernului fiind clară, de a desființa aceste școli. Concret, mediul privat era obligat să plătească salarii elevilor, să ceară aprobări de la mai multe instituții și consilii, iar învățământul dual era limitat la doi ani.

Ignorând practic statisticile - unul din patru tineri este șomer, iar 16% dintre tinerii români cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani nu studiază și nici nu urmează niciun curs de formare profesională - Guvernul Ponta a dorit să împiedice mediul privat să susțină învățământul profesional, adică exact cei care pot suporta modernizarea laboratoarelor de specialitate, și care, ulterior, ar fi devenit beneficiarii direcți ai acestei forțe de muncă.

Amendamentele impuse de PNL au vizat următoarele aspecte:

  1. Învățământul dual să se poată desfășura pe bază de contract de tip formare profesională, nu așa cum prevedea ordonanța ca elevul să aibă obligatoriu un contract de muncă și antreprenorii să fie obligați să plătească un salariu elevului. PNL consideră că pentru atragerea investitorilor ai nevoie de forță de muncă bine calificată și infrastructură, nu de taxări și birocratizări inutile.
  2. Învățământul de tip dual poate începe, grație PNL, imediat după absolvirea gimnaziului și nu așa cum prevedea ordonanța, după învățământul obligatoriu. Conform O.U.G. nr.94/2014 elevii, după absolvirea clasei a VIII-a, trebuiau să urmeze o altă formă de învățământ încă doi ani, de exemplu, un liceu, iar apoi, după "învățământul obligatoriu", să abandoneze liceul și să intre în sistemul profesional de tip dual. Risipă de timp, resurse și chiar de candidați.
  3. Tot la inițiativa PNL, din anul școlar 2014-2015, școala profesională se întinde pe durata a 3, și nu a 2 ani, cum era până de curând. O.U.G.-ul nr.94/2014 stabilea ca termen de finalizare a învățământului dual vârsta de 18 ani, limitându-se astfel durata școlii profesionale la 2 ani, durată insuficientă pentru pregătirea în meserii cu grad mai ridicat de complexitate.

Aș vrea să amintesc și faptul că prin Legea educației naționale nr.1/2011 a fost reînființat învățământul profesional omorât de PSD, acesta fiind gândit ca o alternativă pentru deprinderea unei meserii. Astfel, dacă în anul școlar 2012-2013 doar 11.368 de elevi alegeau școala profesională, anul acesta numărul lor s-a triplat, a ajuns la 35.740. Pentru anul școlar viitor era estimată cifra de 50.000 de elevi.

În aceste condiții, amendamentele PNL la O.U.G. nr. 94/2014 devin vitale pentru salvarea învățământului profesional de care tinerii români au mare nevoie.

       

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 24 iunie 2024, 2:40
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro